آووکادو
معنی کلمه آووکادو در دانشنامه عمومی

آووکادو

معنی کلمه آووکادو در دانشنامه عمومی

آووکادو. آووکادو ( نام علمی: Persea americana ) نام درخت و میوه ای است که در مناطق گرمسیری و مناطقی با اقلیم مدیترانه ای می روید و میوه ای گوشتی، سبز و براق با هسته ای درشت دارد. تکثیر این گیاه معمولاً از طریق پیوند زدن انجام شده و این کار باعث بهبود کیفیت و افزایش محصول این درخت می شود. در سال ۲۰۱۷ کشور مکزیک ۳۴ درصد مجموع تولید جهانی آووکادو را در اختیار داشته است. پس از مکزیک کشورهای جمهوری دومینیکن، اندونزی، کلمبیا، پرو و آمریکا بزرگ ترین تولیدکنندگان آووکادو هستند. علاوه بر خود میوهٔ آووکادو، برگ های آن را خشک کرده و به عنوان ادویه در انواع غذاها مثل خوراک لوبیا استفاده می کنند. این برگ برای حیواناتی چون گوسفند، اسب و بز، سمی است.
آووکادو از گیاهان گلدار است و در خانوادهٔ گیاهی برگ بوئیان طبقه بندی شده است. این گیاه، بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است و تا ۲۰ متر رشد می کند و رشد خیلی سریعی دارد. این گیاه همیشه برگ های سبز دارد که طول آن ها به ۱۲ تا ۲۵ سانتی متر می رسد. گل های آن نامشخص ( ناپیدا ) و به رنگ زرد مایل به سبز و به عرض ۵ تا ۱۰ میلی متر است. میوهٔ شبیه گلابی یا تخم مرغ آن از نظر گیاه شناسی یک میوهٔ سته است که ۷ تا ۲۰ سانتی متر طول و بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم وزن دارد. این میوه دارای هسته ای بزرگ و در مرکز میوه به طول ۵ تا ۶/۴ سانتی متر است.
امروزه مکزیک با تولید ۲۸ درصد در رده نخست، کلمبیا با تولید ۱۱ درصد در رده دوم و پرو با تولید نزدیک به ۹ درصد در رده سوم جهان جای دارند.
نهال های این گیاه در دهه ۴۰ شمسی از اکوادور وارد ایران شد ولی در ابتدا دچار سرما زدگی شد ولی بعد از گذشت چند سال با آب و هوای منطقه مورد کشت مقاومت ایجاد کرده که هر کدام از این درختان در حال حاضر ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ عدد میوه تولید می کنند. در ایران بیش از ۵۰ هکتار در شمال کشور به باغهای آووکادو اختصاص دارد و هر ساله حدود ۱۰۰ تن میوه تولید می شود.
منشأ گیاه آووکادو احتمالاً ایالت پوئبلا و مکزیک است. قدیمی ترین شواهد استفاده از آووکادو، در غار Coxcatlán مکزیک یافت شده و به حدود ۱۰۰۰۰ سال قبل بر می گردد. کشت آووکادو سابقهٔ طولانی در آمریکای مرکزی و جنوبی دارد. اولین گزارش ها در مورد استفاده از آووکادو در اروپا، توسط مارتین فرناندز در ۱۵۱۸ یا ۱۵۱۹ در کتابش به نام Suma De Geographia Que Trata De Todas Las Partidas Y Provincias Del Mundo بوده است.
آووکادو (سرده). آووکادو ( نام علمی: Persea ) نام یک سرده از تیره برگ بوئیان است.
معنی کلمه آووکادو در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه آووکادو در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه آووکادو

معنی کلمه آووکادو در دانشنامه آزاد فارسی

آووکادو. آووکادو (avocado)
درخت آووکادو Persea americana، متعلق به تیرۀ برگ بو۱. بومی نواحی امریکای مرکزی است. میوه های آن به رنگ سبز تیره و دارای پوستی ضخیم و گلابی شکلی اند. میوه ها بافتی گوشتی و چربی ای نظیر کره دارند و در سالاد مصرف می شوند. در ۱۹۹۸ ، محققان امریکایی سه ترکیب شیمیایی در میوۀ نارس آووکادو شناسایی کردند که برای درمان سلول های سرطانی مؤثرند و به منزلۀ آفت کش نیز کاربرد دارند.

معنی کلمه آووکادو در ویکی واژه

آووکادو (میوه)‎
(گیاهی): میوه‌ای به شکل گلابی و آب‌دار که سرشار از روغن گیاهی است، پوستی نازک‌ و زیتونی رنگ، گوشتی نرم، و هسته‌ای بزرگ دارد. اوکادو.

جملاتی از کاربرد کلمه آووکادو

روغن آووکادو به صورت سنتی و با استفاده از حلال در دماهای بالا استخراج می‌شود.
روغن آووکادو نوعی روغن خوراکی فشرده از میوه‌ای آمریکایی به نام آووکادو است.
اولین مورد ثبت شده در انگلیسی که از کلمهٔ آووکادو استفاده کرده توسط هنس اسلون در فهرست گیاهان جامائیکا در سال ۱۶۹۶ نوشته شده‌است. این گیاه در ۱۷۵۰ به اندونزی و در ۱۸۰۹ به برزیل و در اواخر قرن نوزدهم به جنوب آفریقا و استرالیا معرفی شد.
روغن آووکادو نسبتاً روغن جدیدی در دنیای آشپزی است و اغلب در رابطه با نقطه دودش تصورات غلطی موجود است.
روغن آووکادو از معدود روغن‌های گاهی است که از دانه استخراج نمی‌شود و از قسمت گوشتی اطراف هستهٔ آووکادو حاصل می‌آید.
روغن آووکادوی خام که با رنگ زمرد سبز (از آووکادوی دارای کلروفیل) با خیال راحت می‌تواند حرارت داده شود تا درجه حرارت ۳۷۵ درجه فارنهایت یا ۱۲۱ درجه سانتیگراد و شبیه روغن زیتون با کیفیت بالا است.
روغن سرد فشرده شده آووکادو به علت داشتن طعم و عطر شبیه طعم کره /قارچ توصیف شده‌است. در واریته‌های دیگر ممکن است عطر و طعم‌های متفاوتی با میزان طعم قارچ بیشتر و عطر کمتر باشد.
برداشت می‌شود در فصل‌هایی که آووکادو موجود نیست بر روی روغن زیتون و فراورده‌های آن کار می‌شود تا فصل برداشن آووکادو از راه برسد.
۶)خشک کردن بخش گوشتی آووکادو تا آنجایی که امکان داشته باشد ادامه می‌یابد لازم است ذکر شود که میزان آب در قسمت گوشتی این میوه ۶۵٪ است.