ابتلا

معنی کلمه ابتلا در فرهنگ عمید

۱. در بلا افتادن، دچار شدن به بیماری.
۲. (اسم ) گرفتاری، رنج، سختی.

معنی کلمه ابتلا در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ابتلائ .

معنی کلمه ابتلا در دانشنامه آزاد فارسی

اِبتِلا (morbidity)
(یا: موربیدیته) در پزشکی، واژه ای برای توصیف بیماربودن. به دفعات بروز یک بیماری در تعداد مشخصی از افراد جامعه اصطلاحاً میزان موربیدیته۱ (میزان ابتلاء) می گویند.

معنی کلمه ابتلا در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ابتلا، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث تکوینی و تشریعی برای رسیدن به کمال لایق می باشد.
ابتلاء از ماده «بَلا یَبْلُوا» و به قولی از «بَلیَ یَبْلی» مشتق است.
← ابتلا بنابر وجه اول
واژه ابتلاء با الفاظی چون فتنه، امتحان و تمحیص که در قرآن نیز به کار رفته اند مترادف و یا قریب المعناست. فتنه شدیدترین نوع امتحان است
الفروق اللغویه، ابوهلال العسکری، ج۱، ص۳۹۶ـ ۳۹۷، مؤسسة النشر الاسلامی، قم، ۱۴۲۶هـ ق.
واژه «بلی» و مشتقات آن با ۲۶گونه استعمال، ۳۸بار در ۲۵سوره قرآن ذکر شده که در این میان، ابتلاء و سایر صور آن از باب افتعال، ده بار به چشم می خورد، و بیشترین تکرار مربوط به واژه «بلاء» با ۶ مورد است. مفسرین این واژه ها را معمولاً به معنای اختبار و آزمایش گرفته اند،
مجمع البیان فی تفسیر القرآن، الطریحی، فخرالدین، ج۱، ص۳۷۲ و ۴۳۹، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، ۱۳۷۸ش.
...

جملاتی از کاربرد کلمه ابتلا

چرخ پی ابتلا کوفت به کوس بلا ابر بلا خیمه زد بر سر کرب و بلا
هنگامی که میوه در معرض اکسیژن قرار دارد، فرایند اکسیداسیون آغاز می‌شود. استفاده از اسید اسکوربیک در این محصولات، فرایند اکسیداسیون را کند می‌کند. این اسید به عنوان یک ماده نگهدارنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال می‌تواند از قهوه‌ای شدن رنگ میوه جلوگیری کند، خطر ابتلا به کپک، رشد میکروب‌ها را کاهش داده و در نهایت باعث حفظ و شادابی محصول شود.
دولت اسرائیل میدانی را که اسحاق رابین درآنجا ترور شد، به میدان رابین تغییر نام داد و بنای یادبودی، در همان نقطه‌ای که اسحاق رابین درآنجا ترور گردید ساخته شد. پس از قتل وی، بسیاری از خیابان‌ها و مکان‌های عمومی به افتخار وی دوباره نام‌گذاری شدند. وی در تپه هرتسل به خاک سپرده شد. پس از درگذشت همسرش لی رابین در سال ۲۰۰۰ میلادی و بر اثر ابتلا به سرطان ریه، پیکر وی در کنار همسرش اسحاق رابین به خاک سپرده شد.
احمد اول با شاه عباس عهدنامه صلح بست و سلطه صفویان را بر آذربایجان و قفقاز به رسمیت شناخت. احمد اول همچنین نبرد با نیروهای هابسبورگ را پایان داد و در معاهده زیتواتوروک خراجگزاری اتریش به دولت عثمانی را لغو کرد. احمد اول از محمدآقا شاگرد معمار سنان خواست که مسجدی در مقابل مسجد ایاصوفیه در استانبول بنا کند؛ این مسجد امروزه به مسجد سلطان احمد معروف است. احمد اول در سال ۱۶۱۷ در اثر ابتلا به بیماری تیفوس درگذشت.
سود نقابهم و اوجههم صفر و فیها ابتلاء بغداد
مار شهوت را بکُش در ابتلا ورنه اینک گشت مارَت اژدها
در مطاله ای که توسط محققان سوئیسی در سال ۲۰۱۴ انجام شده: میزان مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل ارتباط معکوس وابسته به غلظت با خطر ابتلا به ام اس را نشان داد.[۱]

او تقریباً دو دهه در تیم ملی فوتبال عراق بازی کرده است. در تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰ به علت ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. او به خاطر ظاهر خوب ، شخصیت کاریزماتیک و مهارت های باورنکردنی شناخته شده بود و هنوز هم به عنوان یکی از بهترین بازیکنان فوتبال عراق در تمام دوران شناخته می شود.

بفروخت خون و مال و خرید ابتلا و کرب چبود جز این متاع به دکان کربلا
وی در ۲۹ نوامبر ۲۰۲۰ بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.
بررسی دقیق علل ناشنوایی و اختلالات انتقالی و درکی مثلاً اتواسپونژیوز که پیشرفت و فرایند ناشی از بدی تغذیه ناحیه یا دیستروفی کپسول استخوانی کانال نیمه حلقوی یا سختی و سفتی ثانوی مفصل میان‌رکابی (استخوان گوش میانی) و پیچال است، ابتلای خیلی شایعی که نزد زن ظاهر می‌گردد و با خاصیت ارثی خیلی واضح نمایان می‌گردد. این ابتلاء تدریجاً به سمت کری کامل پیشرفت می‌کند ولی خوشبختانه با عمل جراحی صدا را برای بیمار برمی‌گرداند.
مرور سیستماتیک و فراتحلیل ۲۸ مطالعهٔ بلندمدت با مشارکت بیش از ۱ میلیون شرکت‌کننده، نشان داده‌است که مصرف هر فنجان قهوهٔ حاوی کافئین با ۹٪ و همچنین قهوهٔ فاقد کافئین با ۶٪ کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط بوده‌است.
ام اس به عنوان یک بیماری ارثی به‌شمار نمی‌رود، با این وجود تعدادی تنوع ژنتیکی بیانگر افزایش ابتلاء به ام‌اس می‌باشد. احتمال ابتلاء به ام‌اس در میان بستگان فرد به ویژه بستگان درجه یک بیشتر است. دوقلوهای همسان در ۳۰٪ موارد هردو به این بیماری مبتلا می‌شوند، این در حالی است که دوقلوها در ۵٪ موارد و خواهر و برادرها در ۲٫۵٪ موارد با هم به این بیماری مبتلا می‌شوند و این میزان برای افراد نیمه مشترک کمتر است. اگر پدر و مادر فردی به این بیماری مبتلا باشند، احتمال ابتلای فرزند آن‌ها ۱۰ برابر خواهد بود. ام‌اس در بعضی گروه‌های نژادی رایج تر است.
بزرگان عرب پدر قیس مجنون را گفتند که مجنون را به مکه برد و طواف دهد و از خدا خواهد که وی را از ابتلا آتش عافیت دهد.
جواب داد که ای شمع جمع انجمنم شه ممالک اندوه ابتلا حسنم
هم چنین مطابق یک بررسی که در نشریه لنست منتشر شده و چندین سازمان بزرگ بهداشت و درمان در بریتانیا هم از آن حمایت کرده‌اند نشان می‌دهد که استاتین سالانه از هشتاد هزار مورد سکته قلبی و مغزی در این کشور پیشگیری می‌کند و فواید آن بسیار بر عوارض جانبی می‌چربد و در مقابل این فواید ، عوارض اصلی استاتین‌ها مانند میوپاتی (درد و ضعف عضلات)، ابتلا به دیابت و خون‌ریزی مغزی نادر بوده و معمولاً با قطع دارو به سرعت بر طرف شده‌اند اما در صورت قطع نامناسب استاتین، سکته قلبی و مغزی احتمالی ناشی از آن می‌تواند عوارضی بسیار شدیدتر و ماندگارتر به جا بگذارد و حتی باعث مرگ بیمار شود.
به یک جا مانده بند و بلایت به مجروحان زخم ابتلایت
آن گفت اگر پیمبر مسجون کلیم را موسی ز سجن این به هزار ابتلا رسید
ای جمالت شمع فانوس حریم ابتلا دختر ختم رسل یا حضرت خیرالنساء