اسیری

معنی کلمه اسیری در لغت نامه دهخدا

اسیری. [ اَ ] ( اِخ ) از شعرای قائین است. فکرش اسیر طره دلبران مضامین رنگین :
بسان حلقه خاتم که خالی از نگین باشد
نمایان است خالی بودن جایت در آغوشم.( صبح گلشن ص 24 ).
اسیری. [ اَ ] ( اِخ ) یکی از شعرای عثمانی است. وی اصلاً از اهالی آناطولی بوده ، در مدارس عصر علوم رسمی بدست آورده و مدتی در قضاها سکونت گزیده ، بعداً به اسارت افتاده مدت مدیدی در دیار کفار در زندان روزگار خویش را گذرانید وسپس آزاد شد و در آگریبوز واقع در قزل حصار عزلت گزید. تاریخ وفات او معلوم نیست. ( قاموس الاعلام ترکی ).
اسیری. [ اَ ] ( اِخ ) محمد قاسم. از باریابان بارگاه اکبر پادشاه بوده ، بالاخره دست بدامان عبدالرحیم خان خانان زده ، از خوان انعامش نوالهای فیض ربوده و در سنه یکهزار و ده بکنج لحد آسوده. او راست :
سبزه بادیه ما نکشد منت ابر
چشم گو خشک شود، آبله پائی هست.( صبح گلشن ص 24 ).وی بسال 1010 هَ. ق. در هندوستان درگذشت.
اسیری. [ اَ ] ( اِخ ) ابن صحیفی. یکی از شعرای شیراز است. این بیت او راست :
دلم پر است ز خون بر دلم مزن انگشت
که همچو شیشه می گریه در گلو دارد.( قاموس الاعلام ترکی ) ( صبح گلشن ص 24 ).

معنی کلمه اسیری در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (حامص . ) اسارت ، اسیر شدن .

معنی کلمه اسیری در فرهنگ فارسی

اسارت اسیر شدن .
ابن صحیفی یکی از شعرای شیراز است .

معنی کلمه اسیری در دانشنامه آزاد فارسی

اسیری (ز ۹۶۷ق)
شاعر ایرانی. در روزگار شاه طهماسب اول صفوی به استانبول رفت. در آن جا به ملازمان سلطان سلیمان قانونی پیوست و منظومه ای با نام صفات النبی در شرح جنگ های پیامبر (ص) به نام او سرود. اسیری در این مثنوی از دیوان و از خمسۀ خود یادکرده و خود را هم شأن عبدالرحمن جامی دانسته است.

معنی کلمه اسیری در ویکی واژه

اسارت، اسیر شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه اسیری

اسیری را دمی دیدار خوبش ز دنیا و ز عقبی خوشتر آمد
ما خدمت رندان خرابات اسیری فخر همه دیدیم ولی عار ندیدیم
پس از کشتارِ کربلا، اهل بیتِ حسین را به اسیری گرفتند و روانهٔ کوفه کردند. به نقل از امالی شیخ طوسی، عالم شیعه، و مقتل خوارزمی، مورخ سنی، در راهِ کوفه، بر گردنِ علی بن حسین غُل و جامعه[یادداشت ۲]نهادند. به نقل از ناسخ التواریخ چون بیمار بود و نمی‌توانست خود را روی شتر نگاه دارد، پاهایش را بر شکمِ شتر بستند. به‌نوشتهٔ خوارزمی، زین‌العابدین را که به دلیلِ بیماری ضعیف و لاغر شده بود، دست‌بسته به کوفه آوردند. وقتی دید مردم گریه می‌کنند، گفت: «اینان به خاطر ما می‌گریند؟ پس چه کسی ما را کشته است؟!»
آپاسیری نیتیپون (تای: อาภาศิริ นิติพน) سوپرمدل و بازیگر تایلندی است. از جمله بازی‌های برجسته او می‌توان به نقش آفرینی در فیلم غروب آفتاب در چائوپرایا، محصول ۱۹۹۶اشاره کرد.
وین بخت همی همچو اسیری زندم از وی سپری خواهم تیری زندم
با تویی هرگز ترا در بزم وصلش راه نیست از خودی بگذر اسیری بیخود آنگه خوش درآ
جهان سزد که بجویند گوهر عرفان ز مشرب تو اسیری که هست بحر عمیق
به هر حال چون آن اموال به بساسیری رسید، نورالدین نورالدوله دبیس که به فرمان طغرل گردن نهاده بود و برخی از یاران قریش بن بدران و بدویان عرب، باز به نزد بساسیری برگشتند و همه روی به سنجار نهادند. قریش بن بدران، امیر موصل، با کمک قتلمش پسر عموی طغرل به نبرد با آن‌ها رفت، اما به سختی شکست خورد. قریش پس از آن به نورالدوله و بساسیری پیوست و در موصل، خطبه به نام مستنصر خواند. ابن عبری در تاریخ الزمان،
اسیری چون ز قید خود خلاصی بعالم نوربخشی می توانی
علی بن ابراهیم قمی، مفسر شیعه نیز داستان را به این شکل نقل نموده‌است که فاطمه زهرا مداری جو را آرد کرد و پس از پخت، مسکینی آمد و غذا طلب نمود، علی بن ابی طالب برخاست و ثلث غذا را به مسکین داد، پش از او یتیمی مراجعه کرد و علی نیز ثلث دیگر غذا را به او داد و سپس اسیری مراجعه نمود و درخواست کمک نمود و علی نیز ثلث آخر غذا را به او بخشید، پس از آن آیه نازل شد…
زلفت از هر حلقه می‌بندد اسیری چشمت از هر گوشه می‌گیرد شکاری
پرتو خورشید عالم سوز روی نوربخش قید موهوم اسیری از دو عالم رافعست
مدار فکری او حراست وطن از تسلط بیگانه و رهایی از اسیری و فقدان آزادی و استقلال است. مفهوم ناسیونالیسم را به عنوان آیین جدید غربی‌ها در نظر می‌گیرد و معتقد است که به مرور زمان اعتقادهای دینی از میان خواهند رفت.
تا کرد اسیری برخش دیده جان باز باشد ز همه رو بجمالش نظر او را
تاریخ راه‌اندازی اسیریس-رکس که در ۸ سپتامبر ۲۰۱۶ اعلام شده بود و توسط یک فروند موشک اتلس ۵ (۴۱۱) به دست گروه راه‌اندازی یو ال آ برابر طرح از پیش برنامه‌ریزی شده انجام شد. افراد علاقه‌مند می‌توانستند تقاضا کنند که نامشان یا اثر هنری ایشان در رابطه با «روح این مأموریت اکتشافی» که بر روی یک ریزتراشه با فضاپیما فرستاده شد ذخیره شود.
ماموریت‌های تحقیقاتی بازگشت نمونه سیارکی مانند هایابوسا، هایابوسا ۲ و اسیریس-رکس که در حال انجام هستند، چالش‌های جمع‌آوری کانسنگ از فضا با استفاده از فناوری فعلی را نشان می‌دهند. تا سال 2023، کمتر از 7 گرم ماده سیارکی با موفقیت از فضا به زمین بازگردانده شده است. ماموریت‌های فعلی وعده افزایش این مقدار را به حدود 60 گرم (دو اونس) داده‌اند. ماموریت‌های تحقیقاتی سیارک‌ها تلاش‌های پیچیده‌ای هستند و مقدار کمی از مواد را (کمتر از 1 میلی گرم در هایابوسا ، 100 میلی گرم در هایابوسا 2 ، 60 گرم برنامه‌ریزی شده در اسیریس-رکس) به نسبت اندازه و هزینه این پروژه‌ها (300 میلیون دلار هایابوسا ، 800 میلیون دلار هایابوسا 2، 1.16 میلیارد دلار اسیریس-رکس) بازمی‌گردانند.
شماری از افراد سرشناس، شاعران، اندیشمندان، دانشمندان و دیگر افراد برجستهٔ شیراز نیز در کنار آرامگاه حافظ به خاک سپرده شده‌اند؛ ازجمله: سید علی‌اکبر فال اسیری طالب جاجرمی، اهلی شیرازی، میرزا کوچک وصال شیرازی، محمدنصیر فرصتُ‌الدّوله، لطفعلی صورتگر، فریدون تَوَلَّلی، مهدی حمیدی، ناصرالدین سالار، محمدخلیل رجایی، عارف محمدهاشم ذَهَبی، رسول پرویزی، نورُالدّین رضوی سروستانی، علی‌محمد مژده، حمید دیرین، سیدعلی مزارعی، محمدباقر اِصْطَهْباناتی، علیرضا شاپور شهبازی، غلامرضا افراسیابی، عبدُالْوَهّاب نورانی وصال، جواد مصلح و حسن امداد. مقبرهٔ قوامُ‌الْمُلک شیرازی و خانوادهٔ وی — معروف به قَوامیّه — نیز در اینجا ساخته شده است.
پادشاه ارمنستان طرف اشکانیان را گرفت و ارتش رم ابتدا شکست خورد، ولی بعدها به فرماندهی شخص تراژان تعرض را از سر گرفت، و تراژان نخست ارمنستان و سپس میان‌رودان را تصرف درآورد. تراژان به مقتضای سیاست خود که حذف کشورهای حایل بود ارمنستان را ضمیمه امپراتوری رم کرد و آن را به صورت یکی از شهرستان‌های تابعه درآورد که حاکمی از طرف رم آن را اداره کند (سال۱۱۴). فارتاماسیریس پادشاه ارمنستان را نیز جواب کرد و به او گفت که به هر جا که دلش می‌خواهد برود و چون فارتاماسیریس اصرار می‌کرد براینکه در ارمنستان بماند و حقوق از دست رفته اش را باز پس بگیرد تراژن دستور قتل او را صادر کرد.
نان مردم را همی برد بتر کرد از کسی کواسیری را به تیغ کینه گردن می زند
از مشاهیر این شهر می‌توان سید علی اکبر فال اسیری و سردار رستم قاسمی را نام برد.