امداد

معنی کلمه امداد در لغت نامه دهخدا

امداد. [ اِ] ( ع مص ، اِ مص ) مهلت خواستن. ( ناظم الاطباء ). مهلت و زمان دادن و درنگ کردن از اجل معین. || یاری دادن لشکر را از غیر خود. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). گویند: اذا کثر شیئاً بنفسه قیل مده و اذا کثر بغیره امده. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). قوله تعالی : انی ممدکم بالف و قال جل و علا: و امددناهم بفاکهة. ( ناظم الاطباء ). مال بخشیدن بکسی و یاری دادن و بفریاد وی رسیدن. ( از اقرب الموارد ). یاری دادن و بفریاد رسیدن کسی را در نیکی باشد یادر بدی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). و گویند: امددته در خیر و مددته در شر استعمال میشود. ( از اقرب الموارد ) ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). مدد کردن.( تاج المصادر بیهقی ) ( ترجمان علامه ترتیب عادل ) ( فرهنگ فارسی معین ). یاری کردن. یاری دادن. ( فرهنگ فارسی معین ) || یاری. کمک. اعانت. ( از فرهنگ فارسی معین ) ( از ناظم الاطباء ). نصرت. ( ناظم الاطباء ).
- امداد کردن ؛ یاری دادن.
- پست امدادی ؛ پاسگاهی که برای کمک در مواقع ضروری ساخته شود مانند پست امدادی شیر و خورشید. ( فرهنگ فارسی معین ذیل پست ).
- پست امدادی آموزشگاهها ؛ شفاخانه. ( از لغات فرهنگستان از فرهنگ فارسی معین ذیل پست ).
|| بخشیدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || مثمر شدن. ( آنندراج ). || سیاهی دردوات کردن و بقلم سیاهی دادن کاتب را. ( منتهی الارب )( ناظم الاطباء ). مداد دادن قلم را. ( آنندراج ). بسیارکردن آب و سیاهی دوات. ( از المنجد ). مداد در دوات کردن. ( مصادر زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ). || آب دادن چیزی را. ( آنندراج ). || ریم و زردآب گرد آمدن در زخم. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).برآمدن ریم از جراحت. ( آنندراج ). || هودر شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( مصادر زوزنی ). || آب و تری روان شدن درچوب عرفج. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || مدید خورانیدن شتر را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). مدید ( آب و آرد یا آرد نرم ) نوشانیدن بشتر. || گسترده شدن روشنایی روز. ( از اقرب الموارد ).
امداد. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ مدت. ( ناظم الاطباء ). || ج ِ مُدّ پیمانه ها. ( اقرب الموارد ). رجوع به مُدّ شود. || ج ِ مدد. یاران. ( فرهنگ فارسی معین ). || ج ِ مَدَد. ( از اقرب الموارد ). افواجی که پی در پی برسند. ( حاشیه کلیله و دمنه چ مینوی ص 3 ) : عزایم پادشاهان را به امدادفتح مبین و تواتر نصر عزیز مؤید گردانیده. ( کلیله و دمنه چ مینوی ص 9 ). || مجازاً درود و سلام پیاپی. ( از حاشیه کلیله و دمنه ، چ مینوی ص 3 ) : درودی که امداد آن به امتداد روزگار متصل باشد. ( کلیله و دمنه چ مینوی ص 3 ). که امداد خیرات و اقسام سعادات بدو نزدیکتر که در کارها ثابت قدم باشد. ( کلیله و دمنه ص 41 ). که امداد خیر و سعادت بجانب او متصل گردد. ( کلیله و دمنه ص 265 ). و رجوع به مدد شود.

معنی کلمه امداد در فرهنگ معین

(اَ ) [ ع . ] ( اِ. ) ج . مدد، یاران .
( اِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) یاری کردن ، کمک رساندن . ۲ - (اِمص . ) یاری .

معنی کلمه امداد در فرهنگ عمید

مدد کردن، یاری دادن، کمک کردن.
= مدد

معنی کلمه امداد در فرهنگ فارسی

مددکردن، یاری دادن، کمک کردن
( مصدر ) ۱ - یاری کردن یاری دادن مدد کردن . ۲ - ( اسم ) یاری کمک کومک اعانت .

معنی کلمه امداد در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] امداد به یاری کردنی اطلاق می شود که جنبه دائمی داشته باشد و به صورت مستمر ادامه یابد.
کلمه" امداد" مصدر باب "افعال"، به معنی یاری رساندن و به فریاد رسیدن است، یاری رساندن ممکن است در راه خیر باشد یا در راه شر
معنای اصطلاحی امداد
و در اصطلاح به معنای یاری رساندن بصورت متصل، مداوم و پی درپی می باشد، بنابراین امداد به یاری کردنی اطلاق می شود که جنبه دائمی داشته باشد و به صورت مستمر ادامه یابد.
امداد خداوند به مؤمنین در قرآن
امداد خداوند به مؤمنین و یاری رساندن به آنان در شرایط و حالات مختلف به طور دائمی می باشد که چنین امدادی از طرف خداوند قطع نمی گردد، مگر این که صفت ایمان از افراد جامعه سلب شود که در چنین حالتی امدادی در کار نخواهد بود. قرآن کریم در آیات متعدد به تحقق تاریخی سنت امداد مؤمنین اشاره نموده است: «وَ لَقَدْ أَوْحَیْنا إِلی مُوسی أَنْ أَسْرِ بِعِبادی فَاضْرِبْ لَهُمْ طَریقاً فِی الْبَحْرِ یَبَساً لا تَخافُ دَرَکاً وَ لا تَخْشی» «ما به موسی وحی فرستادیم که شبانه بندگانم را (از مصر) با خود ببر و برای آن ها راهی خشک در دریا بگشا که نه از تعقیب (فرعونیان) خواهی ترسید، و نه از غرق شدن در دریا!» «فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ بِجُنُودِهِ فَغَشِیَهُمْ مِنَ الْیَمِّ ما غَشِیَهُمْ» «فرعون با سپاهیانش بدنبال ایشان حرکت کردند، آب دریا فرعون و سپاهیانش را پوشاند و غرق کرد»
انواع امداد مؤمنین از دیدگاه قرآن
...
[ویکی فقه] امداد (قرآن). امداد به معنای یاری رساندن در نیکی یا در بدی، یاری کردن و یاری دادن، مال بخشیدن به کسی و یاری دادن و به فریاد وی رسیدن آمده است.
کلمه" امداد" مصدر باب "افعال"، به معنی یاری رساندن و به فریاد رسیدن است، یاری رساندن ممکن است در راه خیر باشد یا در راه شر و در اصطلاح به معنای یاری رساندن بصورت متصل، مداوم و پی درپی می باشد، بنابراین امداد به یاری کردنی اطلاق می شود که جنبه دائمی داشته باشد و به صورت مستمر ادامه یابد. واژه های مورد استفاده در این مدخل، «ظهر»، «مد»، «نصر»، «اید» و مشتقات آن ها و... می باشد.
احکام امداد
← وجوب امداد به مؤمنان غیرمهاجر
← امداد منافقان به اهل کتاب
...

معنی کلمه امداد در ویکی واژه

یاری کردن، کمک رساندن.
یا
مدد؛ یاران.

جملاتی از کاربرد کلمه امداد

شاهدان و منابع محلی از وقوع ۳ انفجار بامداد امروز در مناطق مختلف نوار غزه خبر دادند.خبرگزاری فارس
هر که بنید روی میمون ترا هر بامداد تا ابد هر روز و هر دم کار او بهتر شود
و در رکعت دوم فریضه نماز بامداد قنوت برخواند.
باد شبانگاه وزید ای صنم باده فراز آر هم از بامداد
بامداد روز چهارشنبه، ۳ اسفند ۱۳۸۴ (۲۲ فوریه ۲۰۰۶)، مردان مسلح به نگهبانان حرمین عسگریین در شهر سامرا حمله کردند و با ورود به این مکان و نصب بمب در نقاط مختلف آن، این حرم را منفجر کردند. به‌طوری‌که بخشی از حرم ویران شد و به گنبد طلای آن آسیب جدی رسید. بعد از این حادثه مقامات امنیتی وقت عراق، عاملان این حادثه را گروهی متشکل از هفت عضو القاعده معرفی کردند.
ای عید نیکوان بده آن می به یاد عید بنمای نیم شب رخ چون بامداد عید
دهند اهل ستم ای سیدا با یکدگر یاری کمان افتد ز پا تیر از پی امداد برخیزد
هرکه از من خرد به صد نازش بامدادان به من دهد بازش
در اکتبر ۲۰۱۹، او در یک قسمت از سریال تلویزیونی لهستانی در خوشی و سختی ظاهر شد که بر زندگی امدادگران و کارکنان بیمارستان متمرکز بود.
در ۴ سپتامبر ۲۰۰۹ (بامداد روز جمعه، ۱۳ سنبله/شهریور ۱۳۸۸) در پی ربوده شدن دو تانکر نفتکش توسط طالبان در منطقهٔ علی‌آباد در ولایت قندوز، یک فرماندهٔ آلمانی ناتو دستور بمباران آنها را صادر کرد. در پی حملهٔ هوایی یک هواپیمای جنگندهٔ آمریکایی به دو تانکر نفتکش ربوده شده، بیش از نود نفر کشته شدند که از آن جمله ۴۰ غیرنظامی بودند که اطراف تانکرها جمع شده بودند.
در روز ۶ ژوئن بار دیگر این آتشفشان فوران کرد و از ضلع جنوبی آن مواد مذاب سرازیر شد. هم‌زمان با فوران دوباره آتشفشان مأموران نجات و امدادرسانی در محل و در حال نجات آسیب‌دیدگان بودند که بعد از آن منطقه را ترک کردند. به گفته مقام‌ها این انفجارها و فوران آتشفشان روی زندگی ۱٫۷ میلیون نفر تأثیر گذاشته‌است و ۳۰۰۰ نفر بی‌خانمان شدند و در پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند.
وی پس از مرگ روح‌الله خمینی فاقد قدرت سابق بوده و با وجود انتصاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس حکم سید علی خامنه‌ای دیگر آن نفوذ سابق را نداشت. عضویتش در نهادهای مذکور تا زمان مرگش ادامه داشت. او همچنین عضو هیئت امنای مرکزی کمیته امداد امام خمینی بود. او در همین زمان متنی بلند به نام رنج‌نامه در مورد عزل حسین‌علی منتظری از قائم مقامی رهبری منتشر کرد. احمد خمینی در دومین دوره مجلس خبرگان رهبری نمایندگی استان تهران را بر عهده داشت.
حضور به عنوان امدادگر و مسئول فنی تیم امداد و نجات و سیلاب رودخانه‌های ایران در سیل گلستان، خوزستان و لرستان، فروردین ماه سال ۱۳۹۸
وی در بامداد چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ پس از یک دوره طولانی بیماری و کهولت سن درگذشت. مراسم تشییع پیکر وی صبح روز پنجشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ در دانشگاه تهران برگزار شد. پیکر وی به مشهد منتقل و در حرم رضوی به خاک سپرده شد.
چنین داد پاسخ که از راه داد همی راست گویی تو ای کامداد
بفرمود تا شد برش کامداد بدو گفت گفتار من دار یاد
هر بامداد، ناله کنم از غم حبیب هر شام، ساز گریه کنم از فراق یار
دگر جامون و انگد نیز چون باد روان گشتند با او بهر امداد
تنها پنج ماه قبل از بازی‌های المپیک 2020 توکیو که در سال 2021 به تعویق افتاد، او تحت عمل جراحی قرار گرفت تا استخوان ناویکولار شکسته شده در مچ پاش درست شود. شکستگی درجه سوم با دو پیچ ثابت شد.[3] با وجود این، او در بازی‌ها به لهستان کمک کرد تا در مسابقات دوی 4 در 400 متر امدادی زنان، مدال نقره را در کنار بامگارت-ویتان، هولوب-کوالیک، شویتی-ارستیک و ناتالیا کازمارک به دست آورد.
او در سال ۱۳۸۸ مدال برنز ۶۰ مترمانع در چهارمین دوره مسابقات قهرمانی دو و میدانی داخل سالن آسیا و در سال ۲۰۱۶ مدال نقره بخش امدادی رشته (۴ در ۴۰۰ متر امدادی) در هفتمین دوره مسابقات قهرمانی دو و میدانی داخل سالن آسیا و در سال ۲۰۱۸ مدال نقره ماده ۶۰متر مانع هشتمین دوره مسابقات قهرمانی دو و میدانی داخل سالن آسیا را بدست آورد.