ایالت

معنی کلمه ایالت در لغت نامه دهخدا

ایالت. [ ل َ ] ( ع مص ) ایالة. سیاست نگاه داشتن. ( غیاث ) ( آنندراج ). سیاست راندن به. والی شدن بر قومی. ( منتهی الارب ). حکومت کردن برمکانی : که هر یک ازایشان در ایالت و سیاست و عدل و رأفت علی حده امتی بوده اند. ( کلیله و دمنه چ مینوی ص 13 ). برادر او سلیمان به سیرجان مقیم بوده و ایالت آن طرف بدو مفوض. ( ترجمه تاریخ یمینی ). در ایالت آن حدود بی منازعی و مدافعی متمکن بود. ( ترجمه تاریخ یمینی ). دشمن دولت و ایالت و حسن کفایت اومشرف. ( ترجمه تاریخ یمینی ). رجوع به ایالة شود.
- ایالت کردن ؛ حکومت کردن.( ناظم الاطباء ).
- حسن ایالت ؛ حسن حکومت. ( ناظم الاطباء ).
ایالت.[ ل َ ] ( ع اِ ) جایی که دارای چندین حاکم نشین و ولایت باشد مانند ایالت آذربایجان که دارای چندین ولایت و حاکم نشین است از قبیل خوی و ارومیه و سلماس و اردبیل و جز آن و همچنین ایالت خراسان و فارس و عمومیت این لفظ بیشتر از ولایت است. چه این کلمه شامل جایی میشود که دارای یک حاکم نشین و شهر بیشتر نباشد مانند ولایت یزد و کاشان. ( ناظم الاطباء ). در سازمان اداری و سیاسی سابق در آن قسمتی از مملکت که دارای حکومت مرکزی باشد و ولایت حاکم نشین جزء بوده بر طبق قانون تشکیل ایالات و ولایت ( مصوب 14 ذیقعده 1325 هَ. ق. ) ایالات ایران منحصر به چهار ایالت بوده : آذربایجان ، کرمان وبلوچستان ، فارس و خراسان. ( دائرة المعارف فارسی ).
ایالة. [ ل َ ] ( ع مص ) سیاست راندن ملک رعیت خودرا. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). سیاست راندن پادشاه رعیت خود را. ( ناظم الاطباء ). || ( اِمص ) سیاست. ( از اقرب الموارد ). رجوع به ایالت شود.

معنی کلمه ایالت در فرهنگ معین

(اِ لَ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) اداره کردن ، حکومت کردن . ۲ - (اِمص . ) فرمانروایی ، حکومت . ۳ - (اِ. ) استان . ج . ایالات .

معنی کلمه ایالت در فرهنگ عمید

۱. (جغرافیا ) هریک از بخش های بزرگ عضو یک فدراسیون که تشکیل یک کشور واحد را می دهند.
۲. (اسم مصدر ) [قدیمی] فرمانروایی کردن.

معنی کلمه ایالت در فرهنگ فارسی

اداره کردن کار، فرمانروایی کردن، حکومت ، استان، قسمتی ازکشورشامل چندشهرستان تحت اداره یک والی
۱ - (مصدر ) فرمانروایی کردنحکومت کردن. ۲ - ( اسم ) فرمانروایی حکومت . ۳ - ( اسم ) یکی از بخشهای بزرگ مملکت استان . جمع : ایالات .
جایی که دارای چندین حاکم نشین و ولایت باشد .

معنی کلمه ایالت در فرهنگستان زبان و ادب

{province} [اقیانوس شناسی، زمین شناسی] [اقیانوس شناسی] بخشی از آب دریا یا اقیانوس که ازنظر ویژگی های ژرفایی با نواحی اطراف متفاوت است [زمین شناسی] پهنه ای گسترده با سیماهای (features ) مشابه که در مجموع یک واحد شناخته میشود
{state} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] واحد سیاسی و سرزمینی تشکیل دهندۀ دولت فدرال

معنی کلمه ایالت در ویکی واژه

اداره کردن، حکومت کردن.
فرمانروایی، حکومت.
استان.
ایالات.

جملاتی از کاربرد کلمه ایالت

در ایالت زامفارا، تنها ۵ درصد از دختران بین ۵ تا ۱۶ سال می‌توانند بخوانند و بنویسند. این ایالتی است که به مدت هشت سال توسط احمد یریما، اداره می‌شد.
منطقه سرخ رنگ (شماره ۴) ایالت سند به مرکزیت بندر کراچی
به حکم شاه برانگیخت بر ایالت فارس جناب میر اجل میرزا نبی خان را
قصر ایالت بدست مظلمه آباد کاخ عدالت بپای مفسده ویران
آورده اند که هارون الرشید را که پادشاه روی زمین بود پسری بود که گوهر پاک از صلب آن ناپاک چون مروارید از دریای تلخ و شور ظاهر گشته و آستین بی نیازی بر ملک و مال افشانده و پشت پای بر تخت و تاج زده و جامه کرباس کهنه پوشیدی و به قرص نان جوی روزه خود را گشودی روزی پدرش در مقامی نشسته بود وزرا و اکابر و اعیان در خدمت، کمر بندگی بسته، و هر یک در مقام خود نشسته بودند که آن پسر با جامه کهنه و وضع خفیف از آن موضع گذر نمود جمعی از حضار با هم گفتند: که این پسر، سر امیر را در میان پادشاهان به ننگ فرو برده، می باید امیر او را از این وضع ناپسند منع نماید این گفت و شنود به گوش هارون رسید، پسر را طلبید و از روی مهربانی زبان به نصیحت او گشود آن جوان گفت: ای پدر عزت دنیا را دیدم و شیرینی دنیا را چشیدم، توقع من آن است که مرا به حال خود گذاری که به کار خود پردازم و توشه راه آخرت را سازم مرا با دنیای فانی چکار و از درخت دولت و پادشاهی مرا چه ثمر هارون قبول نکرد و اشاره به وزیر خود کرد تا فرمان ایالت مصر و حدود آن را به نام نامی او نویسد.
تشریف ایالت خراسان فرخ بادت بفرخ اندام
ایالت پناهی که بختش رسانده ز کرسی نشینی به کسری نشانی
این متمم در باب روابط میان-ایالتی است.
شهرستان بولاک در ایالت جورجیا پس از وی نام‌گذاری شده‌است.
در سال ۲۰۱۲، این ایالت تولید ناخالص داخلی برابر با ۲۹۰٬۰۹۸ میلیارد دلار داشت، که بیش از تولید ناخالص داخلی کشور سنگاپور (۲۷۶٬۵۲۰ میلیارد دلار) بود.
ریخیل در سیبری در اتحاد جماهیر شوروی بزرگ شد. پدر و مادر او هر دو متخصص پزشکی بودند. در سال ۱۹۶۵، رایکل به دانشگاه ایالتی لنینگراد مراجعه کرد، اما به دلیل تبار یهودی وی توسط سیستم پذیرفته نشد. او همزمان با کار در باغ وحش لنگراد دوره‌های شبانه را برای ادامه تحصیل گذراند و سرانجام در سال ۱۹۷۰ مدرک کارشناسی ارشد خود را گرفت.
همی چه گفتم گفتم سپاس یزدان را که داد فر ایالت امیر دیوان را
احمد روفای سانی در ۲۲ ژوئیه ۱۹۶۰ در شهر آنکا، ایالت زامفارا به دنیا آمد.
وی کار خود را به عنوان متخصص ارشد در بخش روابط خارجی، خدمات لجستیک ایالتی و کارکنان ریاست جمهوری آغاز کرد.
برای سال ۲۰۱۲، این ایالت دارای مازاد دارایی ۵۳۳ میلیون دلاری بود که یکی از تنها هشت ایالت در کشور بود که مازاد را گزارش کرد.
ای عشق بر سریر ایالت قرار گیر در ملک جان و دل که سراسر گرفته‌ای
مرند هم که ببیژن مفوض شده حکمی برخلاف آن صادر نشده، تاکیدی که در باب وصل طلب های مرحوم یوسف خان کردیم ربط بتغییر حکومت و ایالت ندارد. البته بیژن خان در کار خود به دلگرمی مشغول باشد و آن عالیجاه اهتمامی که باید و شاید بکند که طلب مرحوم یوسف خان در مرند نسوزد و گفتگوهای املاک ارونق در محکمه صدرالفضلا بگذرد، قرار اروانق ومهران رود را هم هر طور آن عالیجاه صلاح داند بانجفقلی خان و آقا ابراهیم بدهد.
در جمله ذکر پیری و ضعف کارداناه فاش شد، و حشمت ملک و هیبت او نقصان فاحش پذیرفت. از اقربای وی جوانی تازه در رسید که آثار سعادت در ناصیت وی ظاهر بود، و مخایل اقبال و دولت در حرکات و سکنات وی پیدا، و استحقاق وی به رتبت پادشاهی و منزلت جهان داری معلوم، و استقلال وی تقدیم ابواب سیاست و تمهید اسباب ایالت را مقرر.
نه یوسفی بایالت رسد ز محبوسی نه موسئی به نبوت رسد ز مزدوری
بربوک متأهل و دارای دو دختر است. این خانواده در پوتسدام مرکز ایالت براندنبورگ آلمان زندگی می‌کنند.