ارته
معنی کلمه ارته در لغت نامه دهخدا

ارته

معنی کلمه ارته در لغت نامه دهخدا

ارته. [ اَ ت َ / ت ِ ] ( اِ ) اِسکمبر.
ارته. [ اُ ت َ ] ( ع اِ ) موئی که بر سر حربا یعنی آفتاب پرست میباشد.
ارته. [ اَ رَ ت َ ] ( اِخ ) دهی است بین سیاهرود و ساری. ( سفرنامه مازندران و استراباد رابینو ص 50 و 122 ).
ارته. [ اُ ت َ ] ( اِخ ) کرسی مقاطعه ولایت برنات سفلی. موقع آن قرب نهر غاف دوبو بمسافت 40 هزارگزی شمال غربی بوعلی ، سکنه آن در حدود هفت هزار تن و محصول آن نمک خوب و پر مرغابی و منسوجات پشمی است. ( از ضمیمه معجم البلدان ).

معنی کلمه ارته در فرهنگ فارسی

( اسم ) اسکنبیل
دهی است بین سیاهرود و ساری

معنی کلمه ارته در دانشنامه عمومی

آرته. آرته ( ARTE؛ مخفف عبارت فرانسوی Association Relative à la Télévision Européenne ) شبکه تلویریونی فرانسوی - آلمانی است که عمده فعالیت آن در زمینه فرهنگ و هنر است. این شبکه خود را به عنوان شبکه فرهنگ اروپا توصیف کرده و هدفش را افزایش کیفیت برنامه ها بویژه در بخش های فرهنگی و هنری بیان می کند. دفتر مرکزی این شبکه در استراسبورگ در فرانسه است؛ تأسیساتی هم در ایسی لمولینو در نزدیکی پاریس و بادن - بادن در آلمان دارد.
• وبگاه رسمی آرته
• استراسبورگ
• اوآراف
• ایستگاه های تلویزیونی آلمانی زبان
• ایستگاه های تلویزیونی در آلمان
• ایستگاه های تلویزیونی در بلژیک
• ایستگاه های تلویزیونی در فرانسه
• ایستگاه های تلویزیونی در هلند
• ایستگاه های تلویزیونی فرانسوی زبان
• برندگان جایزه پی بادی
• روابط فرانسه و آلمان
• ساختمان ها و سازه ها در استراسبورگ
• سازمان های موسیقی در آلمان
• سازمان های موسیقی فرانسه
• شبکه ها و ایستگاه های تلویزیونی بنیان گذاری شده در ۱۹۹۲ ( میلادی )
• شبکه های تلویزیونی آلمان
• شبکه های تلویزیونی اروپایی
• کانال تلویزیونی در فلاندر
• کانال های تلویزیونی موسیقی کلاسیک
• شبکه های تلویزیونی بدون تبلیغ بازرگانی
• مختصات در ویکی داده
• صفحه هایی که از جعبه اطلاعات شبکه تلویزیونی دارای پارامترهای نامعلوم استفاده می کنند
• پیوند رده انبار در ویکی داده است
ارته (کوهرنگ). ارته روستایی است در شهرستان کوهرنگ، بخش بازفت، استان چهارمحال و بختیاری.

معنی کلمه ارته در دانشنامه آزاد فارسی

اَرْتَه
(در فارسی باستان: اَرتَه؛ در اوستا: اَشه) پرمعنی ترین و پربارترین واژۀ اوستایی، دربردارندۀ مفاهیم و صفات راستی ، درستی ، حقیقت ، اخلاق انسانی ، جوهر قانون و قانونمندی ، مصدر دادگستری ، مظهر نیکویی ، خرد، نظم درست ، مظهر نظم و ترتیب جهانی ، یا نظم خدایی. اشه سامان بهنجار است و کردار نیک ، پندار نیک و گفتار نیک و سرانجام اشه پرهیزگاری ، پارسایی و فضیلت و تقوا به مفهوم فضیلت و تقواست . اشه هنر (اَرته = آرت ) است، به مفهوم همۀ قابلیت ها و توانمندی های زیبا و انسانیِ رستگاری آفرین . فردوسی آن جا که هنر را تنها نزد ایرانیان دانسته است ، بدون تردید تکیه بر همۀ بار معنوی هنر داشته است : هنر توانستن ِ بهنجار، قابلیتِ بهنجار و هنر فضیلت . به گزارش هرودوت، پارسیان خود را Artaioi می نامیدند و مردمی که پیرامونشان می زیستند نیز اینان را به این نام می خواندند. در ایران باستان، نام های مرکب «ارته »دار، مانند اردشیر (ارته خْشَثْرَه ) نام های بسیار محبوبی بوده اند و نام بسیاری از نامداران با ارته شروع می شد. ارته ایرانی (یونانی آرِتَه ) تقریباً بدون تفاوت ، همانی است که در فلسفۀ افلاطون به صورت آرِتِه (لاتینی : راتوس )، جان تمام فلسفۀ افلاطون است . کهن ترین سند مکتوب درباره اَرتَه ، سنگ نبشتۀ خشایارشا (۴۸۶-۴۶۵پ م) در تخت جمشید است . خشایارشا می گوید که او اهورمزدا و ارته (اشه ) را با فروتنی پرستش می کند. اردیبهشت (= بهترین اَرتَه ) نام نخستین امشاسپند آیین زردشت است .

معنی کلمه ارته در ویکی واژه

(اصطلاح مذهبی): راستی؛ یکی از سه صفات مهم دینی و اخلاقی در اوستا، نیروی سحرآسای ایمان، آرتا. این نام و تعدادی دیگر در تمدن کهن میتانی و سوریه و فلسطین دیده می‌شود.
به مفهوم صبح، سپیده‌دم و سحر در گویش بهاری. سحر ارتع دورین گِدَگ چئولهَ فراد صبح بلند شوید بریم صحرا.

جملاتی از کاربرد کلمه ارته

ارته بلاغ، روستایی از توابع بخش سامن شهرستان ملایر در استان همدان ایران است.
یک دوره آشکار از پیشرفت نسبتاً عادی ، اغلب قبل از رکود در مهارتها یا یک سری رگرسیون در مهارت ها ذکر شده است. [7] سنی که در این رگرسیون رخ می دهد متفاوت است ، [8] اما به طور معمول پس از 3 سال از رشد طبیعی است. [9] رگرسیون می تواند چنان چشمگیر باشد که کودک ممکن است از آن آگاه باشد و ممکن است در بدو آغاز حتی از طریق صوت از او بپرسد که چه اتفاقی برای آنها می افتد. بعضی از کودکان توصیف می کنند یا به نظر می رسد که نسبت به توهم واکنش نشان می دهند ، اما بارزترین علامت این است که مهارت های ظاهراً به دست آمده از بین می روند.
دلا در ملک شبخیزی گر از اندوه نگریزی دم صبحت بشارتها بیارد زآن دیار آخر
او همچنین با دایان کیتن، همبازی خود در سه‌گانه پدرخوانده، رابطه‌ای مردد و گهگاهی داشت که بعد از فیلمبرداری پدرخوانده: قسمت سوم به‌طور کامل پایان یافت. کیتون در مصاحبه‌ای با باربارا والترز دربارهٔ پاچینو گفت: «آل به سادگی سرگرم‌کننده‌ترین مرد بود… برای من آن زیباترین صورت بود.» پاچینو همچنین روابطی با تیوزدی ولد، جیل کلایبورگ، مارته کلر، کاتلین کویینلان و لیندال هابز داشته‌است.
یکدگر را مژده بخشند و بشارتها دهند هر که از اموات از جان بنده و مولای اوست
برادر آرون، خوزه سال‌ها قبل پرتغال را ترک کرده و هویت یهودی خود را بازپس گرفته بود و نام موزس را انتخاب کرده بود. موزس در سال ۱۷۴۰ شهروند آمریکا شد و تاجری موفق در نیوپورت گردید. در سال ۱۷۵۲ دوارته و خانواده او نیز به نیوپورت مهاجرت کردند و نام‌های خود را به آرون، ابیگیل و سارا تغییر دادند.
ز دی بودش اشارتهای امروز در امروزش سعادتهای فرداست
پس از مرگ جنید، بخواب دیدندش و پرسیدند: پروردگار با تو چها کرد؟ پاسخ داد آن اشارتهاو عبادتها و دانشها و نقش ها از میان رفتند. تنها چیزی که ما را سودی بخشید چند رکعت نمازی بود که سحرگاهان خوانده بودیم.
در عمارتها سگانند و عقور در خرابیهاست گنج عز و نور
اما وی در نروژ، با یک تغییر غیرمنتظره روبرو شد. هیئت مدیره انجمن هنری کریستیانیا، که بودجه مربوط که از طریق جمع‌آوری اعانه فراهم شده بود را در اختیار داشت، خواستار ساخت تابلوی محراب کلیسا در رم یا حداقل در آلمان بود، امری که برای آدولف تیده مان، مصداق عدم اعتماد کلیسا به او و مهارتهای هنریش بود.
زان بیابان این عمارت‌ها رسید ملک و شاهی و وزارتها رسید
در عمارتهای عالم کز تو خواهد شد تمام هرکجا رایت مهندس آسمان مزدور باد
بود مجهول آنکه ابروی ترا شمشیر خواند چون اشارتهای ابروی تو در شمشیر نیست
در این مقاله مروری بر اخلاق حرفه ای اعمال شده در برنامه‌نویسی رایانه و توسعه نرم‌افزار، به ویژه رهنمودهای اخلاقی که انتظار می‌رود توسعه دهندگان هنگام نوشتن کد برنامه‌نویسی (همچنین کد منبع نیز نامیده می‌شوند)، و هنگامی که به عنوان عضوی از رابطهٔ یک برنامه‌نویس با مشتری یا رابطهٔ کارمند و کارفرما هستند، رعایت و اعمال شوند خواهیم داشت. این قوانین هنگام ایجاد نرم‌افزار یا هنگام تصمیم‌گیری در مورد یک مسئله مهم یا حساس در مورد یک پروژه برنامه‌نویسی، عملکردها و نگرشهای خوب را شکل می‌دهند و از عملکردها و نگرش‌های غلط متمایز می‌کند. این قوانین همچنین پایه مهارتهای تصمیم‌گیری اخلاقی در انجام کار حرفه ای هستند.
فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ ای ما ربحوا فی تجارتهم میگویند باین بازرگانی که کردند و این بدل که پسندیدند و پیروز نیامدند و سودی نکردند. پس گفت وَ ما کانُوا مُهْتَدِینَ.
این عمارتهای شیرین ترا معمار کیست جان فدای طبعش این معمار شیرین کار کیست
به موجب یزدان‌شناسی اوستایی، اردیبهشت دومین امشاسپند است. این نام در اوستا اشه وهیشته یا ارته‌وهیشته می‌باشد. جزء اول اشه یا ارته به معنی درستی و راستی و نظم و جزء دوم صفت عالی است به معنی بهترین؛ پس رویهم به معنی بهترین راستی یا بهترین نظم و قانون می‌شود.
اشکانیان (پارتها) پس از روی کار آمدن، ایران زمین را از وجود بیگانگان آزاد ساختند. اکثر مورخان پارت قدیم را عبارت از دامغان، جوین، سبزوار، نیشابور، قوچان، درگز، اسفراین و چند شهر فعلی خراسان می‌دانند.
شرکت‌های اسپانیایی در زمینه‌های گوناگونی فعال هستند. مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از ایبردرولا که یکی از بزرگترین شرکت فعال در زمینه انرژی‌های برگشت‌پذیر می‌باشد.؛ شرکت‌های تلفونیکاٰ، ابنگوا، موندراگون، مویستار، هیسدسات، ایندرا که در زمینه فناوری ارتباطات متخصص هستند؛ شرکت‌های کونستروکسیونس ای اوکسیلیار د فروکاریلس و تالگو که در صنعت راه‌آهن و ترابری ریلی فعالند؛ شرکت‌های نساجی مانند ایندیتکس، شرکت‌های پتروشیمی مانند رپسول و شرکت‌های فعال در زمینه ساخت زیربناها مانند فروویال، آکسیونا، گروه آسی‌اس، اوبراسکون هارته لاین و فومنتو د کونستروکسیونس ای کونتراتس؛ با ذکر این نکته که ۶۰ درصد شرکت‌های بین‌المللی فعال در زمینه زیربناهای حمل و نقل اسپانیایی هستند.