اتمی

اتمی

معنی کلمه اتمی در فرهنگ عمید

۱. (فیزیک ) مربوط به اتم: انرژی اتمی.
۲. ویژگی نوعی سنگ مصنوعی گران قیمت که در جواهرسازی به کار می رود: نگین اتمی.

معنی کلمه اتمی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به اتم مربوط به اتم یا بمب اتمی . بمبی که با نیروی اتم منفجر میشود . یا دانشمند اتمی . دانشمندی که دربار. اتم و نیروی آن تحقیق و تجربه میکند . یا نیروی اتمی . نیرویی که از اتم حاصل میگردد .

معنی کلمه اتمی در دانشنامه عمومی

اتمی (ترانه). «اتمی» ( به انگلیسی: Atomic ) ، سومین تک آهنگ آلبوم با آهنگ بخور محصول سال ۱۹۷۹ از گروه موسیقی بلاندی است. دبی هری و جیمی دستری این ترانه را نوشتند و مایک چپمن آن را تهیه کرد.
این ترانه به عنوان ترکیبی از موج نو و دیسکو ایجاد شده بود که اثبات شده بود در ترانهٔ موفق رتبهٔ یکی پیشین سال ۱۹۷۹ گروه، «قلب شیشه»، موفق بوده است. بخش تکرارشوندهٔ گیتار مستقیماً از یکی از ترانه های نیل دایمند، «دختر، تو به زودی یک زن می شوی»، تأثیر پذیرفته بود.
نسخهٔ تک آهنگی ۱۹۸۰ «اتمی» در حقیقیت یک بازترکیب بود. نسخهٔ اصلی با زمان ۴:۳۵ که در با آهنگ بخور و نیز مجموعهٔ عظیم ترین آهنگ های بهترین بلاندی ( ۱۹۸۱ ) با مقدمه ای الهام گرفته شده از شعر کودکانهٔ «سه موش کور» و شامل یک وقفهٔ سازی با تک نوازی گیتار بیس است. نسخهٔ بازترکیبی ۷ اینچی از مایک چپمن، مقدمهٔ «سه موش کور» را حذف کرده و وقفهٔ سازی را با تکراری از شعر جایگزین کرده بود.
این ترانه برای دو هفته در فوریهٔ ۱۹۸۰ به رتبهٔ یک بریتانیا و رتبهٔ ۳۹ در ایالات متحده رسید. بی - ساید این تک آهنگ، «جوان بمیر، زیبا بمان»، هم چنین از آلبوم با آهنگ بخور، نخستین کار بلاندی در رگی بود، استایلی که آن ها، مجدداً در «کشش حداکثر است» اجرایش کردند. تک آهنگ ۱۲ اینچی شامل یک نسخهٔ زندهٔ «قهرمانان» اثر دیوید بوی با گیتار نواختن رابرت فریپ بود که در Hammersmith Odeon لندن، درست یک ماه پیش ضبط شده بود. این ترانه در مجموعهٔ تلفیقی کم یاب ۱۹۹۳ بلاندی و آن سو قرار گرفت.
«اتمی» مجدداً در سپتامبر ۱۹۹۴ ریمیکس و منتشر شد و به رتبهٔ دو در جدول های موسیقی رقص بیلبورد و نوزده در بریتانیا رسید. نسخهٔ بازترکیبی ۱۹۹۴ در مجموعه های تلفیقی مجموعهٔ پلاتینی، زیبا - آلبوم بازترکیبی و بازترکیب شده بازسازی شده عوض شده - پروژه بازترکیب قرار گرفت. این آهنگ مجدداً چهار سال بعد برای مجموعهٔ تلفیقی بریتانیایی اتمی - عالی ترین بلاندی ریمیکس شد و ۹۸ Xenomania بعدها در اولین آلبوم موسیقی متن فیلم عجیب مثل مردم قرار گرفت. این ترانه هم چنین در بازی رایانه ای جی تی ای: وایس سیتی قرار گرفت و موجب شد که ترانه باز هم توجهی مختصر را از جامعهٔ مدرن کسب کند.
• «Atomic» ( 7" Mix ) ( دبرا هری، جیمی دستری ) - ۳:۴۸
• «Die Young Stay Pretty» ( دبرا هری، کریس استین ) - ۳:۲۷

معنی کلمه اتمی در ویکی واژه

nucleare

جملاتی از کاربرد کلمه اتمی

پیش از چهارشنبه سوری این اعتراضات با تهدید مقامات نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران نظیر احمدرضا رادان و ساجدی نیا و برخورد با تجمعات و هنجارشکنان مواجه شد. علی خامنه ای و مکارم شیرازی نیز با فتواهایی حضور در این مراسم را حرام اعلام کردند. پیش از این احمد خاتمی در نماز جمعه تهران چهارشنبه سوری را خرافات دانست و خواستار برخورد با هنجارشکنان شد. هم چنین جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران تهدید کرد که در چهارشنبه سوری استفاده از مواد محترقه ممنوع است و خریداران و فروشندگان آن مجازات خواهند شد.
پس از ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۶۸ و با پیروزی در انتخابات هفتمین دورهٔ ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ و ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی با بیش از ۲۰ میلیون رأی، به ریاست جمهوری رسید و آن انتخابات از جانب اصلاح‌طلبان، حماسه دوم خرداد نامیده شد و اصلاح‌طلبان توانستند وارد عرصهٔ حاکمیت شوند و پس از آن، اکثریت مجلس ششم و نخستین شورای شهر تهران را نیز به دست آوردند. این جریان به دلیل پیروزی در انتخابات دوم خرداد به جبههٔ دوم خرداد، مشهور شد و به مدت ۸ سال کنترل دولت و همچنین ۴ سال، اکثریت نمایندگان مجلس ششم را در اختیار داشت.
زین غم شکیب ماتمیان لحظه لحظه کاست چندانکه ماتمش غم ما دمبدم فزود
جهان چیست ماتم سرایی در او نشسته دو سه ماتمی روبرو
در سخاوت حاتمی در معدلت نوشیروان در شجاعت رستمی در سلطنت افراسیاب
وی در سال ۱۳۴۸ اقدام به اجرا و ضبطِ حدود ۳۰۰ گوشه از ردیف موسیقی ایرانی نمود که توسط «انتشارات ماهور» چاپ و نشر یافته‌است. پیش‌درآمد اصفهان اثر مرتضی نی داوود، با تنظیم مرتضی حنانه موسیقی عنوان بندی مجموعه تلویزیونی «هزاردستان» ساخته علی حاتمی می‌باشد. همچنین این قطعه با تنظیم فریدون شهبازیان روی شعری سروده فریدون مشیری و با صدای علیرضا افتخاری اجرای با کلام نیز داشته‌است.
بی‌ندامت نیست عشق از آه ارباب هوس شعله رخت ماتمی دارد ز دود چوب خام
که به عنوان یکای استاندارد بار الکتریکی برای ذرات زیراتمی در نظر گرفته‌می‌شود و با نام بار بنیادی نیز شناخته‌می‌شود. این بار بنیادی عدم قطعیت استانداردی به اندازه ۶۹۹۲۲۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰♠۲٫۲×۱۰−۸ دارد.
گفته می‌شود در جریان حمله به کوی دانشگاه و دیگر مسائل دانشجویی کسانی مانند سردار نجات فرمانده سپاه ولی امر به همراه سردار نقدی، سردار ذوالقدر و دیگران طرح سرکوب دانشجویان و حتی عزل محمد خاتمی رئیس‌جمهور آن زمان را داشتند.
زانها مدد طلب که بدیشان خدا ز لطف هم داده خاتمیت و هم کرده فتح باب
فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی ایران، با انتقاد از ممنوع‌الخروج شدن محمد خاتمی، از قوه قضائیه این کشور خواست با این اقدام برخورد کند.رادیو زمانه
آقاخان سوم نوه اش شاهزاده کریم آقاخان را جانشین خود برای امامت اسماعیلی برگزید. او در وصیت نامه خود نوشته است که با در نظر داشت تغیرات گسترده در جهان از جمله اکتشافات فیزیک اتمی، متقاعد شده‌ام که به نفع جماعت اسماعیلی نزاری است که یک مرد جوان که در سالیان اخیر و در میانه عصر نوین بالیده و رشد یافته جانشین من شود تا بتواند به امامت چشم‌انداز نوینی را به وجود آورد. بنا براین نوه‌اش را که در آن زمان بیست سال عمر داشت به امامت اسماعیلی برمی‌گزیند.[نیازمند منبع]
پسوند -ون که در نامیدن ذرات زیراتمی دیگر مانند پروتون و نوترون نیز به‌کار می‌رود از الکترون گرفته شده‌است.
خاتم خاتمی در انگشتش روی خاتم نموده از پشتش
کبود از بهر آن شد جامه چرخ که آنجا کوست هم بی ماتمی نیست
آدی باتمیش اجل گلنده بیزه من آییم چیخدی گونده باتمیشدی
جهان بی وفا نوری ندارد دمی بی ماتمی سودی ندارد
از شکست آرزو هر لحظه دل را ماتمی است عشق کو کاین شیشه ها را جمله یکجا بشکند؟
احمد خاتمی برای چند دوره رئیس دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی بوده‌است. وی علاوهٔ بر عضویت در هیئت علمیِ گروه زبان و ادبیات فارسی به‌عنوان استاد تمام، مدیر قطب علمی «تاریخ ادبیات فارسی» در همان دانشکده نیز است.
نشان داده می‌شود، یکی از ذرات بنیادی زیراتمی است که بار الکتریکی ندارد. این نوع نوترینو همراه با الکترون، نسل نخست لپتون‌ها را تشکیل می‌دهد و به این دلیل الکترون نوترینو نامیده می‌شود.