آبسر

آبسر

معنی کلمه آبسر در لغت نامه دهخدا

( آبسر ) آبسر. [ س َ ] ( اِ مرکب ) آبسَرد. لرزانک گونه که از آب گوشت یا آب کله پاچه کنند .

معنی کلمه آبسر در فرهنگستان زبان و ادب

آب سر
{hydrofoil} [علوم نظامی] شناوری تندرو که پس از رسیدن به سرعت مشخص با استفاده از باله ها یا تیغه هایی که از زیر آن بیرون می آید، بدنه اش از سطح آب بلند می شود

معنی کلمه آبسر در دانشنامه عمومی

آبسر. آبسر، روستایی در دهستان کنت بخش هیدوچ شهرستان سیب و سوران در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۲۰ نفر ( ۴ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه آبسر در ویکی واژه

آب‌سر
آب‌سرد.
حوزه: [علوم نظامی]: شناوری تندرو که پس از رسیدن به سرعت مشخص با استفاده از باله‌ها یا تیغه‌هایی که از زیر آن بیرون می‌آید، بدنه‌اش از سطح آب بلند می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه آبسر

آبسرخ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه ایران است.
آبسرو، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزآباد در استان فارس ایران است.
بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت آبسرده در سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۵۰۰ نفر بوده‌است که از این میان ۷۰۰ نفر مرد و بقیه زن هستند. این روستا ۵۰۰ خانوار جمعیت دارد.
آبسری ورزشی است که در آن هر فرد پشت یک قایق موتوری یا کابل متصل شده اسکی بر روی بدنه‌ای از آب بر روی سطح کشیده می‌شود، این ورزش نیازمند قدرت بدنی بالاتنه و پائین‌تنه ویژه است، همچنین تعادل و توازن و استقامت عضلانی عالی.
سالها رفت که ای عشق نگیری خبرم باز غوغا کن و سودا شو و بازآبسرم
آبسردوئیه، روستایی در دهستان رودبار بخش مرکزی شهرستان رودبار جنوب در استان کرمان ایران است.
آبسری در سال ۱۹۲۲ زمانی که رالف ساموئلسون یک جفت تخته را به عنوان اسکی و یک طناب لباس را به عنوان طناب مخصوص ید ک کشی در شهر لاک، مینه سوتا مورد استفاده قرار داد. تا ماه جولای، ساموئلسون موقعیت‌های متفاوتی را بر روی اسکی‌ها مورد امتحان قرار داد. ساموئلسون دریافت که تکیه کردن و متمایل کردن بدن رو به سمت عقب و پشت با بالا بودن
بقعه سید گتمیر مربوط به دوره صفوی - دوره قاجار است و در شهرستان دماوند، شهرآبسرد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۶۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در دوران قاجار نام این امامزاده به کَتَ میر مشهور بوده است که به زبان مازندرانی به معنی میر بزرگ است.
این نوع آبسرد کن در سال ۲۰۰۷ میلادی اختراع و ثبت گردید. سیستم خنک‌کننده مورد استفاده همان پمپ حرارتی یا سیکل یخچال است. اما امکانات ذخیره انرژی در سیستم تعبیه گردیده‌است و منبع آب آشامیدنی که در مواردی منبع تجمع آلودگی هاست حذف گردیده‌است.
این نوع آبسرد کن‌ها معمولاً از یک سیستم پمپ حرارتی (مانند یخچال) برای خنک کردن آب استفاده می‌نمایند. لوله‌های اواپراتور به شکل لوله مسی به دور یک مخزن فلزی جوش می‌خورد. آب وارد مخزن می‌شود و با مصرف برق توسط مدار خنک‌کننده، خنک می‌شود. با مصرف آب، شناور تعبیه شده در مخزن پایین می‌آید و شیر آب ورودی باز می‌شود تا مخزن پر شود.