اته

اته

معنی کلمه اته در لغت نامه دهخدا

اته. [ ] ( هندی ، اِ ) نام هندی دقیق است که آرد باشد. || و هم بهندی نام میوه ای است در شکل شبیه به ثمر کاج. آناناس ( ؟ ).

معنی کلمه اته در فرهنگ فارسی

نام هندی دقیق است که آرد باشد

معنی کلمه اته در دانشنامه عمومی

اته (مجارستان). اته ( به مجاری: Ete ) روستایی در مجارستان است که در ناحیه کیشبر واقع شده است. اته ۲۰٫۶۲ کیلومتر مربع مساحت و ۵۹۸ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه اته در دانشنامه آزاد فارسی

آته. آتِه (Ate)
در اساطیر یونان، تجسّم شیدایی یا سفاهتی شرم آور (تمیزندادن خوب از بد). پدر آته، زئوس، و مادرش، اِریسایزدبانوی نزاع بود. در اساطیر دوره های بعد، او را ایزدبانویی دانسته اند که گناهکاران را به سزای اعمالشان می رساند.

معنی کلمه اته در ویکی واژه

هشت

جملاتی از کاربرد کلمه اته

و فی صفاته: بین کتفیه خاتم النبوة و هو خاتم النبیین اجود النّاس صدرا و اصدق النّاس لهجة و الینهم عریکة و اکرمهم عشرة.
آغداشلو در بیانه‌ای کتبی در پاسخ به نیویورک تایمز، اتهامات را دارای اشتباهات فاحش، اظهارات نادرست و ساختگی دانست و همچنین وکیل او از شکایت از یکی از مدعیان خبر داد.
نقلست که شیخ ابوسعید را گفت: اگر ترا پرسند که خدای تعالی شناسی مگو که شناسم که آن شرکست و مگو که نشناسم که آن کفر است و لیکن چنین گوی که عرفناالله ذاته بفضله یعنی خدای تعالی ما را آشنای ذات خود گرداناد بفضل خویش.
بازداشت در ۱۷ خردادماه سال ۱۳۹۲ بصورت پیشگیرانه، یکهفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ که در نهایت نزدیک به چهار ماه در سلولهای انفرادی زندان اوین نگهداری شد و در ادامه با پرونده سازی به اتهام تبلیغ علیه نظام یکسال حبس و به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اخلال در امنیت کشور به ۴ سال حبس دیگر محکوم گردید.
جغرافیای طبیعی العین به دلیل وجود زنجیره کوه حجر بر فراز «شهرالعین»، این شهر یکی از شهرهای زیبا منطقه می‌باشد. دارای چشمه و قناتهای متعددی است و شبهای بسیار زیبا و خنکی دارد و براساس اطلاعات موجود در ۵۴۵، ۵۶ طول شرقی و در ۲۳–۴۵ ،۴۰۲۴ درجه عرض شمالی از نصف‌النهار مبدأ واقع شده‌است.
وَ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا یعنی: نفخ جبرئیل بامرنا فیه، ای فی جیب درعها و قیل: فی فرجها، و قیل: فی عیسی من روحنا المخلوقة لنا. وَ صَدَّقَتْ بِکَلِماتِ رَبِّها یعنی: الشّرائع الّتی شرعها اللَّه للعباد بکلماته المنزلة. و قیل: صدّقت بعیسی و هو کلمة اللَّه قرأ ابو عمرو و یعقوب و حفص عن عاصم و کتبه علی الجمع، اراد الکتب الّتی انزلت علی ابراهیم و موسی و داود و عیسی علیهم السّلام. و قرأ الآخرون بکتابه علی التّوحید و المراد به الانجیل ای قبلته منه.
هوالحی الذی لا یموت. هذا مدفن السلطان العادل الباذل المرحوم المغفور شاه شجاع المظفری و وفاته فی سنه ست و ثمانین و سبعمائه من الهجریه کما قال العارف السالک شمس الدین محمد حافظ علیه الرحمه حیف از شاه شجاع و تجدید مزاره فی شهر ربیع‌الثانی ۱۱۹۲
احمد ماهر در زمانی که وزیر فرهنگ بود مورد اتهام وابستگی به گروه‌هایی که اشغالگران انگلیسی را در سال ۱۹۲۲ در مصر کشته بودند قرار گرفت و بعد از کشته شدن حسن پاشا عبد الرزاق و اسماعیل زهدی در همان سال به همراه النقراشی دستگیر شد ولی هیچ اتهامی علیه او اثبات نشد. وی در سال ۱۹۲۴ به عنوان نماینده پارلمان انتخاب شد و در همان سال توسط نخست‌وزیر سعد زغلول به وزارت فرهنگ منصوب گردید. وی در دوره دوم نمایندگی اش در پارلمان مدتی رئیس کمیسیون بودجه پارلمان بود و در اوت ۱۹۲۷ نمایندگی مصر در کنفرانس بین المجالس در ریودوژانیرو را بعهده داشت.
علی رستگار به‌عنوان مدیر عامل بانک ملت فعالیت می‌کرد و در جریان رسانه‌ای شدن فیش‌های حقوقی مدیران در تاریخ ۱۰ تیرماه ۹۵ از سمتش عزل گردید. سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در سه‌شنبه ۲۹ تیرماه ۱۳۹۵ به دستور مرجع قضایی رستگار سرخه‌ای به همراه معاون او در امور بین‌الملل بانک ملت را «به دلیل فعالیت گسترده در یک باند سازمان یافته فساد بانکی» بازداشت کرد که سپس ایشان از این اتهامات تبرئه و آزاد شد.
قوله: «الزَّانِیَةُ وَ الزَّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ» عالمیان سه گروه‌اند: عامه خلقند و خواص حضرتند، و خاص الخواصند، عامه خلق اگر زنا کنند حدّ ایشان بزبان شریعت تازیانه است یا رجم، مصطفی علیه السلام گفت: «خذوا عنّی خذوا عنّی قد جعل اللَّه لهن سبیلا البکر بالبکر جلد مائة و تغریب عام، و الثیب بالثیب جلد مائة و الرجم»، و قال صلّی اللَّه علیه و سلّم: «أقیلوا ذوی الهیئات عثراتهم الّا الحدود».
از میان افراد غیرنظامی حکومت شاه، تنها در چند ماه اول انقلاب بیشتر از ۲۰۰ نفر با اتهام تلاش برای کودتا کشته شدند.
و فی الخبر الصّحیح عن رسول اللَّه (ص) «لان یتصدّق المرء فی حیاته بدرهم خیر من یتصدّق بمائة عند موته»
فقال الهدهد: أَحَطْتُ بِما لَمْ تُحِطْ بِهِ هذا، و قول السامریّ: بصرت بما لم تبصروا به بمعنی واحد ای علمت من حال سبا ما لم تعلمه، و الاحاطة العلم بالشی‌ء من جمیع جهاته، وَ جِئْتُکَ مِنْ سَبَإٍ بِنَبَإٍ یَقِینٍ ای خبر محقّق لا شکّ فیه، قال ذلک اعتذارا الیه ممّا احلّ بمکانه. قرائت ابن کثیر و ابو عمرو سبأ مهموز است مفتوح و همچنین لقد کان لسبإ قنبل بسکون الف خوانده، باقی مِنْ سَبَإٍ بجرّ و تنوین خوانده، من نوّن فلانّه اسم رجل و من لم ینوّن فلانّه اسم قبیلة کقریش، زجاج گفت: سبا نام آن شارستان است که مآرب گویند در نواحی یمن و بلقیس آنجا مسکن داشت، و بینها و بین صنعاء مسیرة ثلاثة ایّام. و قیل ثلاثة فراسخ، و قال الخلیل: سبا اسم یجمع عامة قبائل الیمن. و قیل اسم امّهم، و قول درست آنست که از رسول خدا پرسیدند که سبا نام مرد است یا نام زمین؟ رسول جواب داد که نام مردی است که ده پسر داشت چهار از ایشان در شام مسکن داشتند: لخم و جذام و عاملة و غسان، و شش در یمن: کنده و اشعرون و ازد و مذحج و انمار.
حب الدنیا رأس کل خطیئة یا موسی تو عصا از بر شعیب با مردی برداشتی آن را به ثعبان یافتی. اکنون که بامر ما برداشتی نگر که ازو چه معجزها بینی. و یقال شتّان بین نبیّنا (ص) و بین موسی (ع) موسی رجع من سماع الخطاب و اتی بثعبان سلّطه علی عدوّه، و نبیّنا (ص) اسری به الی السّماء فَأَوْحی‌ اللَّه الیه ما اوحی و رجع و اتی لامّته بالصّلاة الّتی هی المناجاة، فقیل له: سلام علیک ایها النبی و رحمة اللَّه و برکاته. فقال سلام علینا و علی عباد اللَّه الصالحین.
و قال النبی صلی الله علیه و سلم: «من یزرع زرعا او یغرس غرسا فما اکل منه الطیور و الدواب یکتب فی دیوان حسناته» و قال «اطلبوا الرزق فی خبایا الارض».
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ریور پلاته، باشگاه فوتبال سلتاویگو، فیلادلفیا یونیون، باشگاه ورزشی سن لورنسو آلماگرو، و باشگاه فوتبال روساریو سنترال اشاره کرد.
هاتها تسکرنا هات فقد حرم الحزن علی السکران
روی انّ ابا هریرة کان اذا غدا من منزله لبس ثیابه، ثمّ وقف علی امّه فقال السّلام علیک یا امّاه و رحمة اللَّه و برکاته، جزاک اللَّه عنّی خیرا کما ربیتنی صغیرا، فترد علیه و انت یا بنیّ فجزاک اللَّه خیرا کما بررتنی کسرة، ثمّ یخرج فاذا رجع قال مثل ذلک.
اصفهان‌کلاته ، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گرگان در استان گلستان ایران.
کمبوجیه به راهنمایی مغ دسیسه‌ای ترتیب می‌دهد بدین سان که اسفنددات مغ را به اتهام سوءقصد به جان برادر خود تنووزرکه (بردیا) به مرگ محکوم می‌سازد ولی تنووزرکه را به نام افنددات مغ (که سخت شبیه او بود) می‌کشند و شاه اسفنددات مغ را به نام برادر خود معرفی می‌کند و این امر باعث می‌شود که بعدها اسفنددات مغ (بردیای دروغین) از موقعیت استفاده کرده بتواند به نام تنووزرکه (بردیای راستین) سر به شورش بردارد.