ارزش

ارزش

معنی کلمه ارزش در لغت نامه دهخدا

ارزش. [ اَ زِ ] ( اِمص ، اِ ) اسم مصدر از ارزیدن. عمل ارزیدن. || قیمت. بها. ( آنندراج ). ارز. ارج. آمرغ. || قدر. || برازندگی. شایستگی. زیبندگی. قابلیت. استحقاق. || اعتبار یک سند یا متاع. پولی که در سند نوشته شده .

معنی کلمه ارزش در فرهنگ معین

(اَ زِ ) (حامص . ) ۱ - بها، ارز، قیمت . ۲ - قدر، شایستگی .

معنی کلمه ارزش در فرهنگ عمید

۱. بها، قیمت.
۲. اهمیت.
۳. شایستگی.
۴. (اسم ) (جامعه شناسی ) معیارهای مشترک در جامعه برای ارزیابی مناسبات فرهنگی.
۵. (اسم ) قدر، مرتبه.

معنی کلمه ارزش در فرهنگ فارسی

بها، قدر، قیمت، اخش
۱ - بها ارز قیمت ارج . ۲ - قدر برازندگی شایستگی زیبندگی قابلیت استحقاق . ۳ -( اسم ) اعتبار یک سند یا متاع پولی که در سند نوشته شده است

معنی کلمه ارزش در فرهنگستان زبان و ادب

{value} [هنرهای تجسمی] درجۀ تیرگی یا روشنی رنگ

معنی کلمه ارزش در دانشنامه عمومی

ارزش (فیلم). ارزش ( به انگلیسی: Worth ) فیلمی محصول سال ۲۰۲۱ و به کارگردانی سارا کولانجلو است. در این فیلم بازیگرانی همچون مایکل کیتون، استنلی توچی، ایمی رایان، تیت داناوان، شونوری رامانتان، لارا بنانتی، تالیا بالسام، مارک مارون و جان اشکرافت ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه ارزش در ویکی واژه

stima
valore
بها، ارز، قیمت.
قدر،

جملاتی از کاربرد کلمه ارزش

پس از محاسبه کل منابع صرف شده برای راه‌اندازی شرکت فرضی جدید، مجموع این منابع را، بر تعداد سهام تقسیم کرده و ارزش هر سهم شرکت؛ که معادل ارزش جایگزینی است را، به دست می‌آوریم.
در طول چهار دهه گذشته صنعت گردشگری اسپانیا بسیار پیشرفت کرده‌است به طوری که به دومین صنعت گردشگری بزرگ دنیا بدل شده‌است و در سال ۲۰۰۶ ارزش آن حدود ۴۰ میلیارد یورو برابر با ۵٪ تولید ناخالص داخلی کشور بوده‌است. امروزه اقلیم، آثار تاریخی و فرهنگی، موقعیت جغرافیایی و امکانات رفاهی اسپانیا باعث شده تا گردشگری به یکی از صنایع اصلی و همچنین منبع درآمد و اشتغال ثابت برای این کشور بدل شود. سازوکار رتبه‌بندی هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در اسپانیا بسیار سختگیرانه‌تر از دیگر کشورهای اروپایی است و به همین دلیل هتل‌های اسپانیایی سطح بالاتر و گرانتر از دیگر کشورهای اروپایی است.
این کوه همچنین از سال ۱۳۸۱ به عنوان «اثر طبیعی ملّی» در شمار مناطق چهارگانهٔ ارزشمند از نظر حفاظت محیط زیست قرار گرفته‌است.
این دو اثر عمدهٔ وی از چند لحاظ ارزشمند هستند، یکی به علت دارا بودن نقل قول‌های فراوانی از آثار نویسندگان پیش از وی - که اگر توسط وی نقل نمی‌شدند، بدون شک به دست ما نمی‌رسیدند - و دیگری به این خاطر که برداشت‌های عجیب، شگفت انگیز و غیرمنتظره‌ای را دربارهٔ جهان بینی یونانی و رومی باعث می‌شود و در این خصوص خوانندهٔ امروزی را به نتایج و نظرات غیرمنتظره‌ای می‌رساند.
پروردگارا رفتن از این خانه تنگ و فضای محدود و جایگاه بی ارزش و انباشته از غم و خالی از راحت و سود و غنیمت را به قرب خود بر ما آسان فرمای، بر آن جا که خود فرموده ای فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر.
نه تاب و ارزش من، رایگانی است سزای رنج قرنی زندگانی است
تا فوریه ۲۰۲۰ زوم بیش از ۲٫۲ میلیون مشترک بدست آورده بود که بیش از تمام مشترکانی بود که در سال ۲۰۱۹ به آن پیوسته بودند. تنها در یکی از روزهای مارس ۲۰۲۰ نرم‌افزار زوم بیش از ۳۴۳ هزار بار بارگزاری شد. کاربران روزانه زوم از ۱۰ میلیون در دسامبر ۲۰۱۹ به حدود ۲۰۰ میلیون در مارس ۲۰۲۰ رسیدند. به همین دلیل در حالی که سهام شرکت‌ها به صورت کلی سیر نزولی را طی می‌کردند اما ارزش سهام زوم با خیز بسیار شدیدی افزایش یافت.
اگر بی قیمتم تحصیل ارزش می کنم کاخر رسد این قطره را روزی که خواهی در غلطانش
از اواخر دههٔ ۱۳۸۰ به دلیل تورم بالا و پایین آمدن ارزش پولی ایران قرار بر حذف صفر از پول ایران شده‌است. علاوه بر این، به دلیل اینکه واحد پولی ریال ریشهٔ اسپانیایی دارد و دارای سابقهٍ تاریخی در ایران نیست و مهمتر از همه در میان مردم مقبولیت نیافته‌است قرار شده‌است واحد پولی جدید به جای آن برگزیده شود؛ و با اینکه در سال ۱۳۰۸ ریال واحد پولی رسمی ایران شد ولی هنوز تومان در میان مردم رواج دارد و ریال کاربردی میان مردم ندارد. قرار است در این‌باره از مردم نظرخواهی شود و احتمال برگزاری همه‌پرسی نیز وجود دارد.
ثبات سیاسی به چهار عاملی بستگی دارد: ۱- شرایط اقتصادی، مانند بیکاری، تورم، سقوط ارزش پول کشور؛ ۲- وقایع سیاسی که می‌تواند موجب تغییر دولت شوند، مانند اعتصابات عمومی و ترورهای سیاسی؛ ۳- ساختارهای سیاسی، مانند سیستم انتخاباتی؛ ۴- شرایط بین‌المللی
وز بهای کلاه وکفش مپرس همچنان ز ارزش قمیص و قباه
یاد ارواح پاک ورزش کن خویشتن را بلند ارزش کن
جنس موهوم هوس شیفتهٔ ارزش نیست قیمت ما همه این بس‌ که به بازار توایم
گر در پند مرا بدانی ارزش در گوش اندر کشی چو لؤلؤ شهوار
مسلمانان صحرانشین که آب برایشان از هر گوهری ارزشمندتر بود، با کشیدن نهرهایی از سرچشمه‌ها و جویبارها، باغ‌های کاخ را با چشمه‌های رؤیایی، فواره‌ها و حوض‌های کم عمق و پر انعکاس تزیین کردند. صدای زمزمه آب در سراسر باغ‌ها و حوض خانه‌ها به گوش می‌رسد و کشف چشمه‌های کوچک، لذت گشتن در باغ را صد چندان می‌کند.
اندر آن مُلک بُوَد ارزشِ هر چیز پدید ارزش کار فزون‌، ارزش فکر افزون‌تر
«اگر چه اینک که به انتشار این خاطرات مبادرت می‌شود هنوز از متن کامل نمی‌توان سخن گفت، چراکه بخشی از خاطرات ایشان که مربوط به سال‌های بعد از انقلاب و دوران زندان می‌شد، امکان انتشار ندارد، ولی به هر حال در ارزش آن به‌عنوان ورقی بر دیگر اوراق تاریخ این سرزمین تردید نیست».
ارزش خالص یک کشور بهای کلیه شرکت‌ها و امکانات آن و افراد مقیم این کشور به اضافهٔ ارزش خزانه دولت می‌باشد. بیشترین این مقدار متعلق به ایالات متحده می‌باشد که تقریباً ۲۶۹٫۶ تریلیون دلار دارایی دارد.
بها داد منذر چو بود ارزشان که در بیشهٔ کوفه بد مرزشان
ابن الهیثم حکیم، مردی پرهیزگار و ورع بود و برخلاف روش پاره ای از حکیمان، شریعت را گرامی می داشت. تألیفات وی در ریاضیات، ارزشمندتر از آن است که به وصف آید.