ارنب

معنی کلمه ارنب در لغت نامه دهخدا

ارنب. [ اَ ن َ ] ( ع اِ ) خرگوش. ( صراح ) ( غیاث ). توشقان. دوشان. خرگوش نر یا خرگوش ماده. و یا خرگوش ماده را ارنب و نر را خزز گویند. ( منتهی الارب ). ج ، اَرانِب ، اَران. ( منتهی الارب ). ارنب بالیونانیة لاغوس و اللطینیة لابره و العربیة خزز و البربریة بابرزست و السریانیة أرنبا و العبریة أرنبست و الاغریقیة و الفارسیة لغوس. رجوع به تذکره ضریرانطاکی و البیان و التبیین چ سندوبی ص 33 و 34 و 40و 118 و رجوع به ارنب بری و خرگوش شود :
بی فروغت روز روشن هم شب است
بی پناهت شیر اسیر ارنب است.مولوی.- ارنب اهلی ؛ خرگوش رام.
|| کلا کموش کوتاه دم. ( منتهی الارب ). || نوعی از زیور. ( منتهی الارب ). قسمی از زیور زنان. || سربینی مردم. ( مهذب الاسماء ). ارنبة. || ریگ پشته. ( کنز اللغات ). پشته ریگ. ( منتخب اللغات ). || نام گیاهی است. ( کنز اللغات ) ( کشف اللغات ) ( شمس اللغات ) ( منتخب اللغات ). داروئی است.( مؤید الفضلاء از زفان گویا ). || گورخر. ( مؤید الفضلاء از دستور ).
ارنب. [ اَ ن َ ]( اِخ ) صورتی فلکی از صورجنوب و آنرا بر مثال خرگوش توهم کرده اند و کواکب آن دوازده است. ( جهان دانش ). نام صورت چهارم از چهارده صورت فلکی جنوبی. ( مفاتیح ). و آن در زیر پای جبار است و چهار ستاره عرش الجوزا و ستاره ارنب در همین صورت است و آنرا بفارسی خرگوش یا خرگوش فلک گویند. || نام ستاره ای از قدر سیﱡم در صورت ارنب.
ارنب. [ اَ ن َ ] ( ع اِ ) نامی از نامهای زنان عرب. ( منتهی الارب ) ( شمس اللغات ) ( آنندراج ).

معنی کلمه ارنب در فرهنگ معین

(اَ نَ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - خرگوش . ۲ - یکی از صورت های فلکی جنوبی .

معنی کلمه ارنب در فرهنگ عمید

۱. (نجوم ) از صورت های فلکی نیمکرۀ جنوبی، شامل ۱۲ ستاره.
۲. (زیست شناسی ) [قدیمی] = خرگوش

معنی کلمه ارنب در فرهنگ فارسی

یکی از صور فلکی جنوبی خرگوش خریگوش .
خرگوش خواه نرباشدیاماده، واحدش ارنبه، ارانب جمع
( اسم ) خرگوش خرگوش نر و ماده
نامی از نامهای زنان عرب

معنی کلمه ارنب در فرهنگستان زبان و ادب

{Lepus, Lep, Hare} [نجوم] صورت فلکی واقع در نیمکرۀ جنوبی آسمان و در همسایگی جنوبی صورت جبار که به شکل خرگوش تصور می شود

معنی کلمه ارنب در دانشنامه آزاد فارسی

اَرْنَب (Lepus)صورت فلکی کوچکی در استوای آسمانی (← کرۀ آسمانی) به شکل خرگوش. می گویند این خرگوش در حال گریز از جبّار (شکارچی) و سگ هایش، کلب اکبر و کلب اصغر، است. این صورت فلکی همچنین به خرگوش، عرش، کرسی الجبار و کرسی الجوزا معروف است.

معنی کلمه ارنب در ویکی واژه

خرگوش.
یکی از صورت‌های فلکی جنوبی.

جملاتی از کاربرد کلمه ارنب

آنکو شنید، باد بر او نفرین گر خود شنید وکارنبست آن را
فَجَزاءٌ مِثْلُ ما قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ عاصم و حمزه و کسایی فجزاء بتنوین خوانند، و مثل برفع، باقی باضافت خوانند بی‌تنوین. و معنی جزا فدا است. و بدان که صید بر دو ضربست: یکی آنست که آن را مثل نیست از نعم، همچون عصافیر و قنابر و ما دون الحمام، هر چه کم از کبوتر باشد وی را از نعم مثلی نبود، جزاء وی آنست که آن را قیمت کنند، و آن گه آن قیمت بدرویشان نباید داد بلکه صرف کنند باطعام، و آن طعام بدرویشان تفرقت کنند، هر درویشی را مدّی، یا پس روزه دارد بجای هر مدّی روزی، و ضرب دوم از صید آنست که آن را مثل است از نعم، جزاء وی مثل آنست و آن بر دو ضربست: ضربی آنست که صحابه در آن حکم کرده‌اند: فی النغامة بدنة، و فی حمار الوحش بقرة، و فی الغزال عنز، و فی الارنب عناق، و فی الیربوع جفرة. و ضربی آنست که صحابه در آن حکم نکرده‌اند، دو مرد دانشمند عدل از اهل خبره باید که در آن نظر کنند، و هر چه شبهی دارد بآن صید، و بآن نزدیکتر بود، آن را واجب گردانند. اینست که رب العزة گفت: یَحْکُمُ بِهِ ذَوا عَدْلٍ مِنْکُمْ یعنی من اهل دینکم، هَدْیاً بالِغَ الْکَعْبَةِ لفظه معرفة، و معناه نکرة، تقدیره بالغ الکعبة. أَوْ کَفَّارَةٌ طَعامُ مَساکِینَ قراءت مدنی و شامی کَفَّارَةٌ بی‌تنوین است، طعام بخفض میم. باقی بتنوین خوانند و بضمّ میم. أَوْ عَدْلُ ذلِکَ صِیاماً ای مثل ذلک من الصیام. صیاما منصوب علی التمییز، و عدل و عدل بفتح عین و کسر عین بقول بصریان یکسانست، و گفته‌اند: بکسر عین مثل باشد از جنس خویش، و بفتح عین مثل باشد از غیر جنس وی.
وانگهش آرم برون بشعبده بازی ارنبکی ارنب رنود ملقب
و روی ان النبی صلی اللَّه علیه و آله و سلّم سئل عن المسوخ؟ فقال هم ثلاثة عشر: الفیل، و الدّب، و الخنزیر، و القرد، و الجریث، و الضبّ، و الوطواط، و العقرب، و الدعموص، و الارنب و سهیل، و الزهرة، و العنکبوت. فقیل یا رسول اللَّه ما کان سبب مسخهم؟ قال اما الفیل فکان جبّارا لوطیا لا یدع رطبا و لا یابسا، و اما الدّب فکان یدع الناس الی نفسه، و اما الخنازیر فقوم نصاری سألوا ربهم نزول المائدة فلما نزلت علیهم کانوا اشدّ تکذیبا و اشدّ کفرا و اما القردة فقوم یهود اعتدوا فی السبت، و اما الضّب فکان اعرابیا یسوق الحاج بمحجنه، و اما الوطواط فکان رجلا یسرق الثمار من رؤس النخل، و اما العقرب فکان رجلا لدّاغا لا یسلم‌ من لسانه احد، و اما الدعموص فکان رجلا نمّاما یفرّق بین الاحبة، و اما العنکبوت فامرأة سحرت زوجها، و اما الارنب کانت لا تطهر من حیض و لا من غیر ذلک و اما سهیل فکان عشّارا بالیمن، و اما الزهرة فکانت نصرانیة بنتا لبعض ملوک بنی اسرائیل فتن بها هاروت و ماروت. قال الراوی و لم یذکر سبب مسخ الجریث.
نخستین صورت قطیس و این جانوری است در دریای و دو دست دارد و دنبالش چون آن مرغ؛ و دوم صورت جبار، ای بزرگ‌منش. چون مردی است کمر شمشیر بسته؛ و سوم صورت نهر، ای جوی؛ و دور او پیچهاست؛ و چهارم صورت ارنب، ای خرگوش؛ و پنجم صورت کلب اکبر، ای سگ بزرگ؛ و ششم صورت کلب مقدم، ای سگ پیشین؛ و هفتم صورت شجاع، ای مار باریک دراز؛ و هشتم صورت سفینه، ای کشتی؛ و نهم صورت کاس، ای جام؛ و دهم صورت غراب، ای کلاغ. و…
تواردوفسکی سخت جنگید تا حتی به‌رغم عدم تأیید رسمی، استقلال سنتی نووی میر را حفظ کند، در طول سردبیری او، این مجله کتابهای ذوب ایلیا ارنبورگ را در سال ۱۹۵۴، عروسی وولوگدا اثر الکساندر یاشین در سال ۱۹۶۲ و روزی از زندگی ایوان دنیسوویچ اثر الکساندر سولژنیتسین را در سال ۱۹۶۲ منتشر کرد. در آن سال‌ها، مجله اوکتیابر، با سردبیری ' کوچتوف، همتای طرفدار شوروی، ضد غربی و ضد لیبرال نووی میر تواردوفسکی بود.
تا نفس ما ومن غبارنبود همه بودیم و غیر یار نبود
ارنبه (به عربی: أرنبة) یک روستا در سوریه است که در ناحیه احسم واقع شده‌است. ارنبه ۱٬۳۷۶ نفر جمعیت دارد.
بگردد بر سرم چون آسیا قطب بتازد بر تنم چون شیر ارنب
خر سر خمخانه را لبیشه کنم لب تا کنم از روی تیشه چون لب ارنب
شهر ابدولینو (به روسی: Абдулино) در کشور روسیه و در اوبلاست ارنبورگ واقع شده‌است.
زکارنبشته ببد تنگدل که آن مرد بیدانش و سنگدل
ستاده بر فراز تخت جبار نشسته در کنار نهر ارنب
در گذشته نیز بزرگانی چون فردریک اشتوک، فریتس راینر، ژان مارتینن، گئورگ سالتی، رافائل کوبلیک و دانیل بارنبویم رهبرِ این ارکستر سمفونی بوده‌اند.
این خواب به صد دولت بیدارنبخشند دل گرچه ازان نرگس فتان گله دارد
در روز ۷ دسامبر ۲۰۱۸ آنگرت کرامپ کارن‌بائور در انتخابات درون حزبی به‌عنوان رهبر حزب انتخاب شد. کرامپ کارنبائور در نظر کارشناسان به‌عنوان دنباله‌روی راه مرکل شناخته می‌شد، با این حال از مرکل محافظه‌کارتر بود و نظراتی مخالف با موضوعات اجتماعی همچون ازدواج همجنسگرایان داشت. انتخاب کرامپ کارنبائور در ابتدا باعث افزایش حمایت عمومی از حزب اتحادیه دموکرات مسیحی و همچنین محبوبیت شخصی وی شد. با این حال محبوبیت وی بتدریج رو به کاهش گذاشت تا اینکه اتحادیه دموکرات مسیحی بدترین نتایج انتخاباتی خود را در انتخابات پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۹ کسب کرد که فقط ۲۹٪ تعداد آرا بود. کارنبائور در آن زمان یکی از سیاستمداران اتحادیه دموکرات مسیحی با کمترین میزان محبوبیت بود.