انفعالات

معنی کلمه انفعالات در لغت نامه دهخدا

انفعالات. [ اِ ف ِ ] ( ع مص ، اِ ) ج ِ انفعال. || ( اصطلاح فلسفه قدیم ) کیفیاتی که بوسیله یکی از حواس حاصل می شود اگر راسخ باشد مانند زردی طلا، انفعالیات و اگر غیر راسخ باشد مانند زردی روی آدم ترسان ، انفعالات نامیده می شود. ( از کشاف اصطلاحات الفنون و فرهنگ علوم عقلی ). کیفیات محسوسه بحواس پنجگانه... را انفعالیات و انفعالات خوانند. ( اساس الاقتباس ص 42 ). || در روان شناسی نفسانیات را به سه دسته تقسیم کرده اند: ادراکات ، انفعالات و افعال. دنبال هر احساس یا ادراکی انسان را حالتی دست می دهد که غیر از آن احساس یا ادراک است. مثلاً گلی را می بوییم از آن صورتی در ذهن ما پیدا می شود ( احساس ) و برفور از این منظره خاطر ما منبسط می گردد، این حالت را در مقابل احساس و ادراک انفعال می نامند. ( از مبانی فلسفه علی اکبر سیاسی ص 32 و 101 ). و رجوع به انفعال و انفعالیات شود.

معنی کلمه انفعالات در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع . ] (اِمص . ) جِ انفعال . ۱ - تأثرات . ۲ - نفسانیاتی که اساس آن ها لذت دایم است .

معنی کلمه انفعالات در فرهنگ فارسی

( مصدراسم ) جمع انفعال ۱ - تائ ثیرات ۲ - نفسانیاتی که اساس آنها لذت دایم است. انفعال پذیرفتن ( مصدر ) قبول اثر کردن .

معنی کلمه انفعالات در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] انفعالات یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای کیف محسوس غیر راسخ است.
کیف محسوس به لحاظ رسوخ و عدم رسوخ بر دو قسم است:۱. انفعالات؛ اگر کیف محسوس، راسخ نباشد و به سرعت زایل شود؛ مثل: سرخی چهره شخص شرمگین و زردی چهره شخص ترسان، «انفعال» یا «انفعالات» خوانده می شود؛ نظیر: حال از کیف نفسانی. ۲. انفعالیات؛ اگر کیف محسوس، راسخ باشد؛ مانند: گرمی آتش، سفیدی برف، شوری نمک، عطر مشک و گل، «انفعالی» یا «انفعالیات» نامیده می شود؛ نظیر: ملکه از کیف نفسانی.
دیدگاه علامه حلی
کلام علامه حلی در جوهر النضید چنین است: دوم از اقسام آن (کیف) کیفیات محسوس است، و این خود اگر راسخ باشد انفعالیات خوانده می شود؛ مانند سرخی خون و اگر غیر راسخ باشد انفعالات خوانده می شود؛ مانند سرخی فرد شرمگین.
دیدگاه خواجه طوسی
خواجه طوسی در این باره می گوید: «کیفیت را چهار نوع بزرگ باشد: اول کیفیات محسوسه به حواس پنج گانه… و این کیفیات دو گونه بود: راسخ، مانند: زردی زر و سرخی خون، و غیر راسخ، چون: سرخی خَجِل و زردی وَجِل؛ و اول را انفعالیات خوانند و دوم را انفعالات، و امتیاز میان این دو به امور عارضی باشد، نه به امور ذاتی، چه رسوخ و عدمش از عوارض ماهیت بود، نه از مقومات».
مستندات مقاله
...

معنی کلمه انفعالات در ویکی واژه

جِ انفعال.
تأثرات.
نفسانیاتی که اساس آن‌ها لذت دایم

جملاتی از کاربرد کلمه انفعالات

واژه تجدیدپذیر به‌طور کلی به منابع انرژی اشاره می‌کند که در بازه‌های زمانی بشری دوباره پر می‌شوند، در مقابل منابع فسیلی قرار می‌گیرند که میلیون‌ها سال برای شکل‌گیری نیاز داشتند. انرژی‌های تجدیدپذیر شامل انرژی تأمین شده به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از خورشید (خورشید، باد، زیست توده، و بیشتر اشکال انرژی آب)، فعل و انفعالات گرانشی بین زمین و ماه (نیروی جزر و مد) و انرژی حاصل از زمین است.
این سنگ‌ها بیشتر در قشر زمین وجود دارند و تغییرات جوی و فعل و انفعالات طبیعی، باعث تبدیل سنگ‌های سولفوری به سنگ‌های اکسیده می‌شود. سنگ‌های اکسیدی مس بیشتر از کربنات‌ها، سولفات‌ها و گاه سیلیکات‌ها تشکیل شده‌اند.
در این میان روسیه که فعل و انفعالات سیاسی در اوکراین را تلاشی دیگر برای تشدید محاصره خود و حضور سیاسی و نظامی غرب در پشت مرزهای خود تلقی می‌کند با حمایت از مخالفت‌ها در شرق اوکراین و تشدید ستیز میان اهالی منطقه و دولت کی‌یف درصدد حفظ منافع ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک خود تا حد ممکن است. این رویکرد روسیه در همان روزهای اول پس از برکناری یانکوویچ و با تصرف بحث‌انگیز شبه جزیره کریمه نمودی بارز یافت.
اختلالات گرانشی سایر سیارات منظومه شمسی با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا مدار زمین و جهت محور چرخش آن را تغییر دهند. این تغییرات می‌تواند بر آب و هوای سیاره‌ای تأثیر بگذارد. با وجود چنین فعل و انفعالاتی، شبیه‌سازی‌های بسیار دقیق نشان می‌دهند که به‌طور کلی، مدار زمین احتمالاً برای میلیاردها سال آینده از نظر دینامیکی پایدار می‌ماند. در تمام ۱۶۰۰ شبیه‌سازی که صورت گرفته‌است، محور نیمه اصلی، گریز از مرکز و انحراف مداری سیاره تقریباً ثابت باقی ماند.
ارتعاش الکترونیکی (که به آن جفت مشتق نیز گفته می شود) در یک مولکول متضمن تعامل بین حرکت ارتعاشی الکترونیکی و هسته ای است. اصطلاح "ویبرونیک" از ترکیب اصطلاحات "ارتعاشی" و "الکترونیکی" سرچشمه گرفته است و بیانگر این عقیده است که در یک مولکول ، فعل و انفعالات ارتعاشی و الکترونیکی با یکدیگر ارتباط دارند و بر یکدیگر تأثیر می گذارند. بزرگی اتصال ویبرونیک میزان چنین ارتباطی را نشان می دهد.
و محبتی که از شایبه انفعالات و کدورات آفات منزه بود محبت مخلوق بود خالق را، و آن محبت جز عالم ربانی را نتواند بود، و دعاوی غیر او به بطلان و تمویه موصوف باشد، چه محبت بر معرفت موقوف بود، و محبت کسی که بدو عارف نباشد و بر ضرورب انعام متواتر و وجوه احسان متوالی او که به نفس و بدن می رسد واقف نه، صورت چگونه بندد؟ بلی، تواند بود که در توهم خود بتی نصب کنند و او را خالق و معبود شناسند، پس به محبت و طاعت او مشغول شوند، و آن را محض توحید و مجرد ایمان شمرند. کلا و حاشا، و ما یؤمن أکثرهم بالله إلا و هم مشرکون.
در حالی که تلومرها نقش مهمی در پیرشدگی سلولی دارند، درک ما از جزئیات پیچیدۀ زیست‌شناسی تلومرها هنوز نیازمند بررسی بیشتر است. فعل و انفعالات پیچیده بین تلومرها، پروتئین‌های مختلف و محیط سلولی به‌طور کامل درک نشده و مداخلات دقیق و ایمن برای تغییر در آن وجود ندارد. درک اثرات طولانی مدت گسترش تلومر در بدن بسیار پیچیده و پر ریسک است و پیش‌بینی عواقب درستکاری آن، در عمرهای طولانی، از جمله عوارض جانبی پیش‌بینی‌نشده بالقوه یا تعامل با سایر فرایندهای سلولی، نیازمند بررسی کامل و طولانی‌مدت است.
پس از حضور نسبتاً موفق وی در سنت مرین و با توجه به فعل و انفعالاتی که در انتهای مهلت قراردادش با این تیم رخ داد، تیم‌هایی از جمله ناتینگهام فارست، آپوئل، سلتیک، رنجرز و آبردین خواستار عقد قرارداد قرضی با ایزما شدند. ولی در نهایت، باشگاه آپوئل نیکوزیا، مطرح‌ترین تیم قبرس توانست در ۳ ژوئیه ۲۰۱۳، انتقال قرضی ایزما برای یک فصل را نهایی کند.
ماده اولیه الیاف مصنوعی سنتتیک از پلیمریزاسیون مونومرهای مناسب به‌دست می‌آید و پلیمرها از لحاظ فعل و انفعالات شیمیایی به دو گروه تقسیم می‌گردد.
روش خود ساخته را می‌توان به دو صورت پویا و استاتیک تقسیم‌بندی کرد. روش خود ساخته پویا، زمانی اتفاق می‌افتد که تشکیل یک حالت تعادل منظم نیاز به اتلاف انرژی داشته باشد. بعبارت دیگر، فعل و انفعالات مربوط به تشکیل الگوها بین اجزاء فقط با کاهش انرژی سیستم رخ می‌دهند. با این حال، در روش خود ساخته ایستا، حالت نظم یافته با نزدیک شدن سیستم به حالت تعادل، باعث کاهش انرژی آزاد آن می‌شود.
۳- علوم امروزین روان‌شناسی و فیزیولوژی و سیبرنتیک رابطه نزدیک و پیوند درونی بین روندهای معنوی و روانی با پایه مادی و فیزیولوژیک آن‌ها ثابت کرده‌است. همان‌طور که انگلس پیش‌بینی کرده بود «مطالعه دشوار و طولانی جهان مادی و من‌جمله فعل و انفعالات مغز انسانی اکنون دیگر ثابت کرده‌است که خارج از جهان مادی جهان دیگری وجود ندارد.»