اسارت
معنی کلمه اسارت در فرهنگ عمید
معنی کلمه اسارت در فرهنگ فارسی
۱ - ( مصدر ) برده کردن برده گرفتن . ۲ - ( اسم ) بردگی . توضیح در عربی ( اساره ) بمعنی راندن و بستن آمده و بمعنی برده کردن و بردگی در عربی ( اسار ) مستعمل است . یا به اسارت افتادن . اسیر شدن دستگیر شدن برده و بنده شدن یا به اسارت بردن . برده کردن . یا بقید اسارت در آوردن . اسیر کردن کسی را برده و اسیر کردن . یا تحت اسارت گرفتن . کسی را به اسیری و بردگی در آوردن .
معنی کلمه اسارت در دانشنامه عمومی
اسارت (فیلم). اسارت ( به انگلیسی: Captivity ) یک فیلم سینمایی آمریکایی در ژانر وحشت روان شناختی به کارگردانی رولند جافه، نویسندگی لری کوئن و جوزف تورا، محصول سال ۲۰۰۷ با بازی الیشا کاتبرت و دنیل گیلیز است.
یک مرد و زن در حالی از خواب بیدار می شوند که خود را گرفتار در یک سرداب می بینند. در حالیکه رباینده آنها از نظر روانی آنها را مورد آزار و اذیت قرار می دهد نکته مبهم این آدم ربایی آشکار می شود…
این فیلم در آخر هفته افتتاحیه خود یک میلیون و ۴۲۹ هزار و ۱۰۰ دلار فروش داشته و در رتبه ۱۲ باکس آفیس آمریکا قرار گرفت. در پایان فیلم ۱۰٬۹۲۱٬۲۰۰ دلار فروش داشته است.
اسارت (مجموعه تلویزیونی). اسارت ( به انگلیسی: The Capture ) سریال درام جنایی و مرموز انگلیسی است که توسط بن چانان ساخته و نویسندگی و کارگردانی شده است و بازیگران آن هالیدی گرینجر، کلوم ترنر، لارا هادوک، بن مایلز، کاوان کلرکین، پال ریتر و ران پرلمن هستند.
این سریال در ۳ سپتامبر ۲۰۱۹ در بی بی سی وان به نمایش درآمد و نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را به خود اختصاص داد. در ژوئن ۲۰۲۰ اعلام شد که سری دوم به بهره برداری رسیده است.
شاون امری ( سرباز سابق نیروهای ویژه بریتانیا - با بازی کلوم ترنر ) ، پس از تبرئه شدن از جنایات جنگی در افغانستان به لندن بازمی گردد، اما پس از مدتی درگیر ماجرایی مشکوک می شود. هانا رابرتز، وکیل و مشاور شاون، به شکلی مرموز دزدیده شده و به قتل رسیده است. تمام شواهد، از جمله ویدیوهای ضبط شدهٔ دوربین های مداربسته، علیه شاون هستند اما او ادعا می کند نقشی در این ماجرا ندارد. حالا او با کمک کارآگاهی به نام ریچل کری ( با بازی هالیدی گرینجر ) سعی دارد از منجلاب این توطئهٔ چندلایه نجات پیدا کند…
معنی کلمه اسارت در دانشنامه اسلامی
اسارت و أسْر مصدر «أسَرَ»، به معنای محکم بستن چیزی با قید و طناب است و اسیر را از آن جهت که او را بسته، محصور می ساختند اسیر نامیده اند؛ سپس این مفهوم به هر کس که در بند یا حبس درآید، هرچند با چیزی بسته نشده باشد، توسعه یافته است. برخی معنای این ماده را حبس دانسته، گفته اند: اسیر کسی است که محبوس و تحت سلطه باشد؛ چه با قیود ظاهری و چه با تعهدات عرفی و الزامات قانونی؛ ازاین رو بر عبد، زندانی و کسی که تحت نظر باشد نیز اطلاق می شود.
اطلاق اسیر بر بده کار
اطلاق اسیر بر بده کار در برخی استعمالات و احادیث نیز می تواند از همین جهت باشد؛ بر همین اساس غالب مفسران در تفسیر واژه اسیر در آیه ۸ انسان/۷۶ «و یُطعِمونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسکینـًا و یَتیمـًا و اسیرا» همه وجوه معنایی فوق را بیان کرده اند؛ اما تفسیر آن به برده، زندانی و اسیر جنگی مقبول تر و مورد اخیر از شهرت بیش تری برخوردار است.
اسیر در اصطلاح فقه
اسیر در اصطلاح فقه بر مردان کافری اطلاق می شود که در جنگ با مسلمانان دستگیر شوند و درباره کودکان و زنان واژه «سَبْی» به کار می رود. از کلمات عده ای از فقها استفاده می شود که اصطلاح اسیر بر مردان، زنان و اطفال کافر یا مسلمانی که در جنگ یا غیر جنگ به دست مسلمانان یا غیر مسلمانان گرفتار شوند اطلاق می شود؛ گرچه درباره زنان و کودکان واژه «سبی» نیز به کار می رود.
واژگان قرآن درباره اسارت
...
[ویکی فقه] اسارت (قرآن). اسارت از اسر، به معنای محکم بستن چیزی با بند، راندن، دستگیر شدن، دستگیری و بردگی می باشد. در این مدخل از واژه های «اسیر» و مشتقات آن و همچنین جملاتی از قبیل «فشدوا الوثاق»، «ما ملکت ایمانهم» و «و خذوهم واحصروهم» استفاده شده است.
یکی از آثار اسارت زن کافر در جنگ به دست مسلمانان، از اسباب به ملکیت درآمدن وی می باشد، همانگونه که در برخی آیات قرآن به آن اشاره شده است: والمحصنـت من النسآء الا ماملکت ایمـنکم... (برداشت مزبور براساس حدیثی از امام علی علیه السّلام است که ملکیت در آیه را به سبب اسارت دانسته است.)
احکام اسارت
۱. جواز بهره گیری جنسی از زنان اسیر شده برای مالک وی: حرمت... • والمحصنـت من النسآء الا ماملکت ایمـنکم.... (برداشت براساس حدیثی منقول از امام علی علیه السّلام در تفسیر «ما ملکت ایمانکم» است.) ۲. اسارت زنان شوهردار کافر، سبب بطلان عقد ازدواج آنان: حرمت... • والمحصنـت من النسآء الا ماملکت ایمـنکم... ۳. حرمت اسیر گرفتن بر پیامبران الهی پیش از غلبه بر دشمن: ما کان لنبی ان یکون له اسری حتی یثخن فی الارض... فاذا لقیتم الذین کفروا فضرب الرقاب حتی اذا اثخنتموهم فشدوا الوثاق... ۴. جواز فدیه گرفتن از اسیران کافر در برابر آزاد ساختن آنان: یـایها النبی قل لمن فی ایدیکم من الاسری ان یعلم الله فی قلوبکم خیرا یؤتکم خیرا ممآ اخذ منکم... فاذا لقیتم الذین کفروا فضرب الرقاب حتی اذا اثخنتموهم فشدوا الوثاق فاما منا بعد واما فداء... ۵. جواز اسیر گرفتن از اهل کتاب، در صورت جنگ با آنان: وانزل الذین ظـهروهم من اهل الکتـب من صیاصیهم وقذف فی قلوبهم الرعب فریقا تقتلون وتاسرون فریقا. ۶. وجوب اسیر گرفتن از کافران حربی، پس از سرکوبی آنان: فاذا لقیتم الذین کفروا فضرب الرقاب حتی اذا اثخنتموهم فشدوا الوثاق... ۷. عدم جواز اسیر گرفتن مشرکان در صورت اسلام آوردن آنان: ... فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم وخذوهم و احصروهم... فان تابوا واقاموا الصلوة وءاتوا الزکوة فخلوا سبیلهم... ۸. وجوب قتل یا اسیر گرفتن مشرکان پیمان شکن پس از گذشت ماه های حرام : براءة من الله ورسوله الی الذین عـهدتم من المشرکین• الا الذین عاهدتم من المشرکین... • فاذا انسلخ الاشهر الحرم فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم وخذوهم واحصروهم... فان تابوا واقاموا الصلوة وءاتوا الزکوة فخلوا سبیلهم... ۹. جواز آزادسازی اسیران بدون فدیه گرفتن از آنان: فاذا لقیتم الذین کفروا فضرب الرقاب حتی اذا اثخنتموهم فشدوا الوثاق فاما منا بعد... ۱۰. جواز آزادسازی اسیر با پرداخت فدیه در بنی اسرائیل، از جمله احکام کتاب آسمانی آنان (تورات): واذ اخذنا میثـق بنی اسرءیل... • ثم انتم هـؤلاء تقتلون انفسکم وتخرجون فریقا منکم من دیـرهم تظـهرون علیهم بالاثم والعدون وان یاتوکم اسـری تفـدوهم وهو محرم علیکم اخراجهم افتؤمنون ببعض الکتـب وتکفرون ببعض.... (جمله «افتؤمنون ببعض الکتاب» دلالت دارد که آزادسازی اسیران، از احکام تورات بوده است.) ۱۱. وجوب محکم بستن اسیران جنگی هنگامه نبرد: فاذا لقیتم الذین کفروا فضرب الرقاب حتی اذا اثخنتموهم فشدوا الوثاق... ۱۲. جواز ازدواج با زنان اسیر کافر شوهردار، در صورت تملک آنان از سوی مسلمانان: حرمت علیکم امهاتکم... • والمحصنـت من النسآء الا ماملکت ایمـنکم.... («ما ملکت ایمانکم» استثنا از زنان شوهردار است که ازدواج و آمیزش با آنان حرمت دارد؛ بنابراین، زنان کافر اسیر شده در جنگ که به ملکیت مسلمانان درآمده اند، از حکم پیشین استثنا شده و آمیزش با آنان جایز است. این مطلب را حدیثی از امام علی علیه السّلام تایید می کند.) ۱۳. اسارت زنان شوهردار کافر، سبب بطلان عقد ازدواج آنان: حرمت علیکم امهاتکم... • و المحصنـت من النسآء الا ماملکت ایمـنکم.. ۱۴. ممنوعیت کشتن نیروهای دشمن پس از به اسارت درآوردن آنان: فاذا لقیتم الذین کفروا فضرب الرقاب حتی اذا اثخنتموهم فشدوا الوثاق فاما منا بعد واما فداء حتی تضع الحرب اوزارها ذلک ولو یشاء الله لانتصر منهم و لـکن لیبلوا بعضکم ببعض و الذین قتلوا فی سبیل الله فلن یضل اعمــلهم. («منا» و «فداء» در برابر «ضرب الرقاب» مطرح شده است که از مقابله آن ها استفاده می شود پس از اسارت، دیگر قتل در کار نیست.)۱۵. اسیر گرفتن از دشمن پیش از انهدام کامل آنان، امری ممنوع و ناروا: ما کان لنبی ان یکون له اسری حتی یثخن فی الارض... فاذا لقیتم الذین کفروا فضرب الرقاب حتی اذا اثخنتموهم فشدوا الوثاق فاما منا بعد و اما فداء حتی تضع الحرب اوزارها... ۱۶. اسیر گرفتن از دشمن به قصد دستیابی به منافع مادی، امری ناپسند و مورد نکوهش خداوند : ما کان لنبی ان یکون له اسری حتی یثخن فی الارض تریدون عرض الدنیا والله یرید الاخرة... ۱۷. ممنوعیت اسیر گرفتن از مشرکان در زمان معاهده ترک جنگ با مسلمانان: الا الذین عـهدتم من المشرکین ثم لم ینقصوکم شیـا و لم یظـهروا علیکم احدا فاتموا الیهم عهدهم الی مدتهم ان الله یحب المتقین• فاذا انسلخ الاشهر الحرم فاقتلوا المشرکین... ۱۸. اسیر گرفتن از مشرکان معاهد در ماه های حرام، امری ممنوع: فاذا انسلخ الاشهر الحرم فاقتلوا المشرکین حیت وجدتموهم و خذوهم واحصروهم واقعدوا لهم کل مرصد فان تابوا و اقاموا الصلوة و ءاتوا الزکوة فخلوا سبیلهم ان الله غفور رحیم. (برداشت یاد شده بر این اساس است که مقصود از «اشهر حرم»، ماه های حرام معروف باشد؛ نه چهار ماهی که در آیه دوم آمده است.)
عناوین مرتبط
احکام اسارت، اسیر، برخورد با اسیر، موجبات جواز اسارت.
معنی کلمه اسارت در ویکی واژه
بردگی.
جملاتی از کاربرد کلمه اسارت
اگر دیگران را مال از اسارت رهاند بنی همدان را آلات مردیشان رهائی دهد
در آن زمان پدیده دزدان دریایی شیوع بسیاری یافته بود. اروپاییان به کشتی های مغربی ها حمله و مغربی ها نیز کشتی آنها را غارت می کردند. همین موضوع باعث شده بود تا اسماعیل بن شریف ۵۰ هزار اروپایی را به اسارت بگیرد و از آنها برای بنا کردن قصر مکناس استفاده کند.
استفان در فوریهٔ ۱۱۴۱ و طی نبرد لینکلن از نیروهای ملکه ماتیلدا شکست خورد و به اسارت درآمد. او را در بریستول زندانی نمودند اما همسر استفان با برانگیختن حمایت بارونها و مردم لندن موفق به بیرون راندن ماتیلدا از لندن شد. با به اسارت درآمدن ارل گلاستر، برادر ناتنی ملکه ماتیلدا که در عین حال تواناترین فرماندهٔ نظامی او نیز بهشمار میرفت، ماتیلدا چارهای جز تبادل استفان با برادرش نداشت و بدین ترتیب استفان بار دیگر در نوامبر همانسال بر تخت پادشاهی نشست.
در اوایل سال ۱۰۹۵م، نزار به اسکندریه گریخت و در آنجا مورد حمایت مردم قرار گرفت و به عنوان امام بعدی فاطمیان پس از المستنصر پذیرفته شد و دینارهای طلا در اسکندریه به نام نزار ضرب شدند (یکی از این سکهها در سال ۱۹۹۴ یافت شد. و در موزه آقاخان است). در اواخر سال ۱۰۹۵، افضل ارتش اسکندریه نزار را شکست داد و نزار را به اسارت به قاهره برد و اعدام کرد.
هجوم بردند از هر طرف به قلعه وگشت طپان ز بیم اسارت نه بیم جان رستم
زندگی آقامحمدخان را میتوان به چهار دوره تقسیم کرد: سالهای آغازین زندگیاش و دوران اسارتش در شیراز که مجموعاً ۳۷ سال طول کشید؛ دوران شش سالهای میان ۱۷۷۹ تا ۱۷۸۵ م. که بیشتر شمال و شمال غرب ایران را در نبرد با علیمرادخان زند فتح کرد؛ دورهای نه ساله از ۱۷۸۵ تا ۱۷۹۴ م. که سرانجامش تسخیر عراق عجم، فارس و کرمان و مرگ لطفعلیخان زند بود که خان قاجار را به حاکم تمام سرزمینهایی که کریمخان بر آن تسلط داشت، تبدیل کرد و دوران چهارم هم ۳ سال پایان زندگی او را شامل میشود که به گرجستان حمله کرد، خود را پادشاه ایران اعلام نمود و سپس خراسان را گرفت و به سلسلهٔ افشار پایان داد. او در زمان مرگ برنامهٔ حمله به هرات، بخارا و احتمالاً بغداد را در سر میپروراند.
در طول جنگ جهانی اول نول کوناسکی فرماندهی واحدهای مختلفی را به عهده گرفت و پس از بحران سوگند در ۱۹۱۷ توسط نیروهای آلمانی اسیر گشت اما در مه ۱۹۱۸ جهت رسیدگی به پارهای از مشکلات خانوادگی به صورت موقت آزاد گشت و دیگر هیچوقت به اسارت بازنگشت. او به ارتش سلطنتی لهستان پیوست و فرماندهی واحدهایی را در شرق به دست گرفت و در جنگ لهستان-شوروی شجاعتهای بسیاری به خرج داد که برایش مدال افتخار به همراه داشت.
در مقابل دو دیدگاه مکی یا مدنی بودن سوره انسان، دیدگاه سومی وجود دارد که تفصیلی را برای محل نزول سوره قائل شدهاست. طبرسی، مفسر شیعه و قرطبی، مفسر اهل سنت از قولی یاد میکنند که آیه بیست و سوم تا انتهای سوره را مکی و باقی آیات را مدنی دانستهاند. قرطبی در بیان دیدگاه دیگران در مکی یا مدنی بودن سوره مینویسد: «این سوره نزد ابنعباس، مقاتل و کعبی، مکی و اکثر مفسرین و قراء آن را مدنی دانستهاند.» قرائتی، مفسر شیعه، وجود کلمه «اسیر» در آیه را دلیلی روشن بر مدنی بودن این آیه دانستهاست؛ چرا که اسارت در جنگ، تنها پس از جنگهای محمد و پس از هجرت محمد به مدینه رخ دادهاست.
مانده در قید اسارت تن من وان خم زلف میکشد، میروم افتاده به بندم چه کنم
دهد فریب بشر را کسی به آزادی که در اسارت او نسل آدم و حواست
سلطنت را به امارت ندهیم چونکه ما تن به اسارت ندهیم
و لم تنفق لی فی هذه الحاله سعه لتحصیل مال اصرفه فی رشوه العمال و اخذ حقوقی المغصوبه و اموالی المنهوبه فبقیت عقاری عند الناهب و ضیاعی فی ید الغاصب و ماهو الاعلج عسر العلاج و غر کثیر الاجاج مجدد یسر الحجاج محظوظ بتقرب السلاطین مطواع لاوامر الشیاطین متباع لبضایع العرض والدین ضعیف الرای فی علم السلوک قوی الحال فی ابواب الملوک قصیر الباع مدید الامل شدید الباس جدید العمل اشبه الرجال بالدجال و اشد العمال فی الاعمال جعال لما یقول فعال لما یرید لایسئل عما یفعل و لایکف عما یسئل فیمنع و لایمنع و یطمع و لایشبع یشرب حتی یفرغ الاناء و لا یصدر حتی یغیض الماء ویهلک الرعاء کانه نطفه طالح تشبه بناقه صالح الا انه یشرب فی کل یوم و لایترک قسمه اللقوم اودابه من دواب البحر قد حضرت مادبه سلیمان و اکلت کل ما کان و ما اسارت شیئا لانسان و حیوان و نعم ما قال الصاحب:
در سال ۱۹۸۸، همزمان با شروع ادعاهای ارضی ارمنستان نسبت به قرهباغ کوهستانی آذربایجان، اللهوردی باقروف برای دفاع از این منطقه بهطور داوطلبانه اقدام به ثبت نام در ارتش آذربایجان کرد. در سال ۱۹۹۰، اللهوردی گردان خود را دایر کرد و به هنگام تبادل گروگانها، تعداد کثیری از مردم غیرنظامی خواجهلی را از اسارت نجات داد.
بوش چند هفته مانده به پایان جنگ مجدداً به خدمت فراخوانده شد و به فرماندهی نیروهای جبهه غربی منصوب گشت. به هر صورت دیگر برای اثریگذاری بسیار دیر شده بود. پس از تسلیم آلمان برای مدتی همچنان یگانهای شمال آلمان را فرماندهی کرد. پس از جنگ به عنوان اسیر جنگی به الدرشات در انگلستان منتقل شد. فیلدمارشال ارنست بوش در نهایت ماه ژوئیه سال ۱۹۴۵ در اسارت در اثر بیماری قلبی درگذشت.
مرحوم (الهامی ) توانمندانه باغ فردوس خود را چهار بخش – حرکت شهادت ح امام حسین (ع) و یاران او – اسارت اهلبیت (ع)و قیام و خونخواهی مختار تقسیم و تنظیم کرده است.
بلکه بود دور هرج و مرج و تن خلق گشته گرفتار بند ذل و اسارت
صدام حسین پس از آگاهی از این موضوع و دیدن گزارش اسارت قوای ایرانی به دلیل شکست در خرمشهر سعی میکند از این ماجرا سوءاستفاده و به نفع خود بهرهبرداری تبلیغاتی نماید و دستور میدهد که آنها را از بقیه اسرا جدا کنند و به کاخ وی بیاورند.
اسارت مرا هست، لیکن بتن که روشن روانم بود شاد و شن
اسماعیل یکی از کوچکترین فرزندان سبکتگین از بطن دختر آلپتگین ارباب پیشین سبکتگین بود. سبکتگین وی را به عنوان جانشین خود بر امارت غزنه و بلخ مشخص نمودهبود. با مرگ سبکتگین در شعبان ۳۸۷ هجری قمری، محمود -برادر بزرگتر که فرمانده سپاه غزنوی در خراسان هم بود- زیر بار جانشینی اسماعیل نرفت. محمود به همدستی ابوالمظفر نصر -برادر دیگرش که والی بست بود- و عمویش بغراچق -والی هرات- به جنگ اسماعیل رفت و در بیرون شهر غزنه در ربیعالاول ۳۸۸ هجری قمری وی را شکستداد. بدینسان به فرمانروایی هفتماههٔ اسماعیل پایان دادهشد و او باقیماندهٔ عمرش را در اسارت در جوزجان و زیر نظر آل فریغون -که خراجگزار غزنویان بودند- گذراند.