السا

السا

معنی کلمه السا در لغت نامه دهخدا

السا. [.اَ ] ( اِ ) تخمی است که به روی نان پاشند و آنرا نان خواه نامند. ( هفت قلزم ) ( از برهان قاطع ) ( آنندراج ). ساسم. ( از برهان قاطع ).

معنی کلمه السا در فرهنگ فارسی

تخمی است که بر وی نان پاشند و آنرا نان خواه نامند .

معنی کلمه السا در فرهنگ اسم ها

اسم: السا (دختر) (ترکی، فارسی) (تلفظ: elsā) (فارسی: اِلسا) (انگلیسی: elsa)
معنی: مثل ایل، همانند ایل، بخشنده، دختر نجیب و پاکدامن، ( ترکی ـ فارسی ) ( ال= ایل، سا ( پسوند شباهت ) ) مثل ایل، نان خواه، دانه ای خوشبو که بر روی خمیر نان می پاشند و در درمان نیش عقرب مفید است

معنی کلمه السا در دانشنامه عمومی

السا (یخ زده). السا ( به انگلیسی: Elsa ) شخصیتی خیالی است که در پنجاه و سومین فیلم استودیو انیمیشن والت دیزنی یخ زده و دنباله آن یخ زده ۲ ظاهر می شود. صداگذاری این شخصیت توسط ایدینا منزل انجام می شود.
السا مورد استقبال مثبت منتقدان بسیاری قرار گرفته و آن ها شخصیت پیچیده و آسیب پذیر وی را ستوده اند. منزل نیز به دلیل اجرای آوازی خود در السا، به ویژه اجرای ترانهٔ «رهایش کن»، بسیار مورد ستایش قرار گرفته است.

معنی کلمه السا در ویکی واژه

لغت‌نامه دهخدا
واژه‌نامه آزاد

جملاتی از کاربرد کلمه السا

در طبقات زمی افکنده بیم زلزلةِ الساعةُ شَيئٌ عظیم
اسکار رومرو در ۱۵ اوت ۱۹۱۷ در خانواده سانتوس رومرو و گوادالوپ د ژسوس گالدامز در سیوداد باریوس در بخش سن میگل السالوادور به دنیا آمد. در ۱۱ مه ۱۹۱۹، رومرو در یک سالگی توسط کشیش سیسیلیو مورالس در کلیسای کاتولیک غسل تعمید داده شد.
روی عن ابن ابی ملیکة عن عائشة «انّ الیهود اتوا النبی (ص) فقالوا: السام علیک یا محمد. قال: و علیکم. ففطنت عائشة فقالت: علیکم السام و اللعنة یا اولاد القردة و الخنازیر. فقال رسول اللَّه: مهلا یا عائشة، علیک بالرفق، و ایاک و العنف و الفحش، ان اللَّه یبغض الفحش و التفحش». قالت: أ و لم تسمع ما قالوا؟ قال: «أ و لم تسمعی ما قلت؟ رددت علیهم! فیستجاب بی فیهم و لا یستجاب لهم فیّ».
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ولورهمپتون واندررز، باشگاه فوتبال کرو آلکساندرا، باشگاه فوتبال برنلی، باشگاه فوتبال والسال، و باشگاه فوتبال لیورپول اشاره کرد.
سید السادات ، سالار عجم دست او معمار تقدیر امم
وَ قالُوا مقسمین بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ، ای بعظمة فرعون. هذا کقوله تعالی: وَ ما أَنْتَ عَلَیْنا بِعَزِیزٍ، ای بعظیم. إِنَّا لَنَحْنُ الْغالِبُونَ لموسی. ایشان عصاها و رسنها بر ان صفت بیوکندند، بچشم موسی و دیگران چنان می‌نمود که آن همه مارانند و بموسی نهیب می‌بردند. موسی در خویشتن بترسید از آن سحر ایشان و انما خاف خوف طباع فنسی الوحی فذکره جبرئیل (ع)، و هو علی یمینه تلک الساعة، جبرئیل او را گفت: یا موسی چه ترسی؟ الق ما فی یمینک تلقف ما صنعوا. عصای خویش بیفکن تا آن همه ساز و کید ایشان که ساخته‌اند فرو برد.
بر اساس برآوردها، بین ۲۵ تا ۳۴ درصد، معادل یک میلیون و هفتصد هزار تا دو و نیم میلیون نفر از اهالی السالوادور در خارج زندگی می‌کنند که ۱٫۶ میلیون از آن (در سال ۲۰۰۹) ساکن ایالات متحده بودند. جمعیت السالوادوری‌های خارج از کشور که بسیار سازمان یافته‌است از حمایت «معاونت وزارت سالوادوری‌های مقیم خارج» که حافظ منافع آن‌ها است، برخوردار است. در روزنامه‌های داخلی بخش‌ها و صفحات کاملی به آن‌ها اختصاص دارد.
الساندرو دل پیرو در سال‌های ۱۹۹۸; ۲۰۰۸
احترام‌السادات حبیبیان که مدت‌ها به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بود، صبح روز ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۷ در شهرستان کرج به دلیل کهولت سن درگذشت.
ز بطحا سوی مرز یثرب زمین ببردند زی سیدالساجدین
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال اکستر سیتی، باشگاه فوتبال برتون آلبیون، باشگاه فوتبال نورث‌همپتون تاون، و باشگاه فوتبال والسال اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ولورهمپتون واندررز و باشگاه فوتبال والسال اشاره کرد.
نماند بجز سیدالساجدین که باشد پس از من مرا جانشین
این فیلمی ایتالیایی در مورد مشکلات یک خانواده است و به‌ویژه در مورد مشکلات پسری به نام تامی (الساندرو موراسی).
دور فلک در آسمان و گردش روزگار و سال و ماه در زمین در توحید موحدان بسته تا این دوازده حرف از زبان موحدان روان است این دوازده ماه بر نسق خویش و بر هیئت خویش گردان است هر حرفی پاسبان ماهی ساخته و ثبات این در بیان آن بسته، آن روز که قضیه الهی و حکم ازلی در رسد و خواهد که بند آسمان و زمین برگشاید و زمین خاکی بر افشاند و روزگار نام زد کرده بسر آید، نخست توحید از میان خلق بردارد تا نه توحید ماند نه موحّد، نه قرآن میان خلق نه مؤمن. اینست که مصطفی گفت: لا تقوم الساعة حتی لا یقال فی الارض اللَّه اللَّه.
قال‌الله تعالی: «فانما یسرناه بلسانک لتبشر به‌المتقین و تندر به قوما لدا» و قال النبی علیه‌السالام: «کلمه الحکمه ضاله کل حکیم».
آنتون پطرس عریضه (۲ اوت ۱۸۸۷ – ۱۹ مه ۱۹۵۸) (به عربی: أنطون بطرس عَريضة) پاتریارک مارونی و زبان‌شناس لبنانی بود. فرهنگنامه‌ای در ریشهٔ زبان‌ها و پیوستگی آن‌ها به زبان‌های سامی (قاموس فی أصول الللغات و ارتباطها فی الجذور السامیة) اثر برجستهٔ اوست.
تاج اصفاهان السان الدهر ابوالفتح آنکه هست در عجم چون عنصری و در عرب چون بحتری
شیخ الاسلام گفت: که این حکایت او خود باز می‌گوید آن سید. شیخ الاسلام گفت: که زندهٔ او کس بنکشد. که او بروح دیگر زنده است. شیخ الاسلام گفت: کی قرافی گوید سیدالسادات کی ترا چیزی دهند و مقامی که آن بخلاف شریعت بود، کی بر تو واجب بود که پنهان داری، نه بینی که خضر پنهان کرد.
سال ۲۰۱۹ دومین آلبوم کامل السا و المار را منتشر کرد.