اژدر
معنی کلمه اژدر در لغت نامه دهخدا

اژدر

معنی کلمه اژدر در لغت نامه دهخدا

اژدر. [ اَ دَ / اِ دَ ] ( اِ ) مار بزرگ. ( برهان ). مار بزرگ جثه. ( غیاث اللغات ). اژدرها. اژدها. تنّین. ثعبان. ( بحر الجواهر ). بَرغَمان. بُرسان. در اساطیر قدیمه نام ماری بغایت عظیم که از دهان آن آتش بیرون میریخته است :
وزین هفت سر اژدر عمرخوار
بپرهیزدآنکو بود هوشیار.لبیبی.|| سر علم و رایت. ( برهان ). || تُرپی. تُرپیل. تورپیل. ( فرهنگستان ). رجوع به تُرپی و تورپیل شود. || ( اِخ ) شکلی است در فلک بصورت اژدها که آنرا رأس و ذنب نیز گویند. ( غیاث اللغات ). تنّین. اژدهای فلک. و رجوع به ثوابت شود. و رجوع به اژدرها و اژدها شود.

معنی کلمه اژدر در فرهنگ معین

(اَ دَ ) (اِ. ) ۱ - ابزاری جنگی که با آن کشتی را غرق کنند. ۲ - اژدها.

معنی کلمه اژدر در فرهنگ عمید

۱. در افسانه ها ماری بسیار بزرگ که از دهانش آتش بیرون می آمد، اژدها.
۲. (نظامی ) نوعی موشک زیرآبی که پس از برخورد به هدف منفجر می شود.

معنی کلمه اژدر در فرهنگ فارسی

۱ - در افسانه های باستانی نام مار بزرگی بوده که از دهانش آتش بیرون میریخته است . ۲ - ماشینی است خودکار حاوی مواد منفجره که بمنزل. سح زیر دریایی و برای شکستن و غرق کردن کشتی های دشمن بکار میرود .

معنی کلمه اژدر در فرهنگ اسم ها

اسم: اژدر (پسر) (فارسی) (تلفظ: azhdar) (فارسی: اَژدر) (انگلیسی: azhdar)
معنی: مار افسانه ای بزرگ

معنی کلمه اژدر در فرهنگستان زبان و ادب

{torpedo} [علوم نظامی] سلاح انفجاری زیرآبی خودْحرکتی که بر روی اهداف سطحی یا زیرسطحی نشانه گیری می شود و گاهی توانایی جست وجوی اهداف را نیز دارد

معنی کلمه اژدر در دانشنامه عمومی

اَژدَر یک سلاح انفجاری پرتابی است که از دریا و در درون آب پرتاب می شود.
اژدر از پرتابه های خود - پیشران است که از رو یا زیر سطح آب پرتاب می شود و در درون آب حرکت کرده نزدیک به هدف یا پس از برخورد با آن منفجر می شود. بر خلاف کشتی های بزرگ، قایق ها، زیردریایی ها و هواپیماها توانایی حمل توپ های بزرگ را ندارند، بنابراین سلاحی کوچکتر و کارا طراحی شد تا این جنگ افزارها بتوانند بدون نیاز به حمل توپ های سنگین به کشتی های بزرگتر آسیب رسانده و آنها را نابود کنند. به ناوچه هایی که بر عرشهٔ خود اژدر دارند ناوچه اژدرافکن گفته می شود. اژدرها از درون لوله ای به نام اژدرافکن پرتاب می شوند و هدف از پرتاب آن ها معمولاً نابودی زیردریایی ها است.
از آنجا که مقابله با اژدرها غیرممکن یا بسیار مشکل است این نوع سلاح در زمره مرگبارترین تسلیحات دریایی محسوب می شود.
ساخت این نوع سلاح به قرن ها قبل بر می گردد. در سال ۱۲۸۰ م یک مهندس سوریه ای به نام حسن رماح به توصیف انواع مواد قابل اشتعال و انفجار پرداخته بود، اژدر را این چنین توصیف کرده بود:
تخم مرغی که خودش حرکت می کند و سپس آتش می گیرد.
هم چنین در این متن به حرکت این وسیله بر روی آب اشاره شده بود.
پیشینهٔ استفاده از این سلاح ها ( به معنای امروزی خود ) به حوالی ۱۸۶۰ میلادی بازمی گردد. نخستین اژدر توسط یک انگلیسی به نام وایت هد در سال ۱۸۶۶ ساخته شد؛ که با هوای فشرده کار می کرد و مشخصه های اصلی آن بسیار ابتدایی بود. در زیر برخی از این ویژگی ها یاد شده است:
• طول: ۴ متر.
• سیستم رانش: موتور هوای فشرده با تک پروانه.
• قطر :۳۶ سانتی متر
• کنترل عمق: شیر هیدرواستاتیکی
• وزن: ۱۳۵ کیلوگرم
• کنترل سمت: ندارد
• سرعت: ۶ گره
• برد: ۲۰۰ متر الی۶۵۰ متر[ نیازمند منبع]
استفاده از اژدر در سده بیستم به تدریج رایج شد. [ نیازمند منبع] برد اژدرها از حدود ۸۰۰ متر در سال ۱۹۰۰ به حدود ۱۴ کیلومتر در سال ۱۹۱۶ رسید. در جنگ جهانی اول، نیروی دریایی امپراتوری آلمان از این سلاح برای غرق کردن کشتی های حامل تدارکات بریتانیا استفاده کرد. در سال ۱۹۳۳ نیروی دریایی امپراتوری ژاپن برای نخستین بار توانست اژدری کاملاً کارا را بسازد که به جای هوای فشرده به عنوان سوخت از اکسیژن خالص فشرده استفاده می کرد.

معنی کلمه اژدر در دانشنامه آزاد فارسی

اژدر (طایفه). اَژدَر (طایفه)
طایفه ای سپاهی از مردم لشت نشای گیلان در قرون ۸ تا ۱۱ق. این طایفه رقیب همیشگی طایفۀ چپک بر سر ریاست و حکومت لشت نشا بود. این دو طایفه در عین حال همواره متحدان یکدیگر در شورش برضد حکومت گیلان یا دولت صفوی بودند. اژدرها در شورش امیره دیباج اسحاق وند برضد شاه طهماسب و خان احمدخان گیلانی برضد شاه عباس شرکت داشتند و به اتفاق چپک ها چندبار با قزلباشان درگیر جنگ شدند. بهزادبیگ استرآبادی، وزیر گیلان، به دستور شاه عباس در ۱۰۱۹ یا ۱۰۲۰ق، پس از مبایعۀ صوری اموال و املاک آنان تمام اژدرها و چپک ها را به سیلاخور تبعید کرد. باقی ماندگان این مردم پس از مرگ شاه عباس به گیلان بازگشتند و در شورش بزرگ عادل شاه گیلانی، معروف به غریب شاه، برضد شاه صفی در ۱۰۳۸ق/۱۶۲۹م شرکت کردند. قزلباش ها این شورش را درهم شکستند و بسیاری از مردم اژدر و چپک را کشتند.
اژدر (نظامی گری). اَژْدَر (نظامی گری)(torpedo)
اَژْدَر
موشک زیرآبی. این سلاح را رابرت وایتهد، مهندس انگلیسی، در ۱۸۶۶ اختراع کرد. اژدرهای جدید نوعی موشک هدایت شونده محسوب می شوند؛ از این لحاظ، برخی از اژدرها به مین ها شباهت دارند که در بستر دریا جای می گیرند و با علامت های صوتیِ کشتیِ در حال عبور فعّال می شوند. این اژدرها را از راه دور با دوربین تلویزیونی کنترل می کنند و در مرحلۀ نهایی حمله، با علامت های راداری یا صوتیِ کشتی هدف، آن کشتی را هدف می گیرند.

معنی کلمه اژدر در ویکی واژه

ابزاری جنگی که با آن کشتی را غرق کنند.
اژدها.

جملاتی از کاربرد کلمه اژدر

نیروی پیشرانه این بالکرد را دو موتور توربوشفت جنرال الکتریک هر یک به قدرت ۱۴۰۰ اسب بخار تأمین می‌کنند. این هلیکوپتر با حداکثر ده تن وزن قادر به برخاست از سطح زمین است و می‌تواند به سرعت ۲۶۷ کیلومتر بر ساعت برسد. وزن خالی این بالگرد ۵۳۸۲ کیلوگرم و برد عملیاتی آن هزار کیلومتر است. چهار نفر شامل دو خلبان و دو افسر جنگ ضد زیردریایی کرو پروازی سی کینگ را تشکیل می‌دهند. سی کینگ برای ماموریت‌های ضد زیردریایی به دو اژدر ام‌کا ۴۴ یا ۴۶ مجهز می‌شود و توانایی شلیک خرج عمقی هسته‌ای بی-۵۷ را هم دارد. نسخه ایران مجهز به رادار جستجو دریایی است و ساخت شرکت اگوستا می باشد تمام هلکوپتر های اس اچ ۳ سی کینگ ایران در نیروی دریایی ارتش خدمت می کنند
گر باخردی چرا نپرهیزی ای خواجه از این خورنده اژدرها؟
بازیکنان می‌توانند بسته به‌میل خود ظاهر، موتور، قدرت، سرعت و… سفینه خود را ارتقاء داده و از آن استفاده کنند. وقتی که بازیکنان بین سیاره‌ها جابه‌جا می‌شوند، احتمال حملات میان‌سیاره‌ای بسیار است و بازیکنان باید با دقت با آنان مبارزه کنند. بازیکنان تواناییِ شلیک موشک، اژدر و استفاده از سلاح‌های مختلف در مبارزه را نیز دارند.
وه چه گنجی که بر سرش مه و سال اژدر چرخ پاسبان باشد
تو چون شیر و سر رمح تو همچون اژدها گشته میان شیر و اژدرها شده خصم تو سرگردان
از سال ۱۸۷۹ تا ۱۸۸۲، او کاپیتان کشتی پیروزی، ناو سرفرماندهی ایستگاه اقیانوس آرام بود. در سال ۱۸۸۳، او به عنوان کاپیتان کشتی اچ‌ام‌اس ورنون، یک آموزشگاه اژدر دریایی در پورتسموث، منصوب شد. از سال ۱۸۸۶ تا ۱۸۸۹، او به عنوان ناخدای اسکادران آموزشی خدمت کرد و در ۱۴ می ۱۸۸۸ به عنوان آجودان مخصوص نیروی دریایی ملکه ویکتوریا منصوب شد. در اول اوت ۱۸۹۱، او به درجهٔ دریادار ارتقاء یافت.
قسمت‌هایی توپ‌ها و ابزار هدف‌گیری اژدرها به نشانه بلااستفاده بودن تسلیحات به بیرون از کشتی پرتاب گردید. کتاب‌های سیگنال دهی و سایر مدارک محرمانه در آتش سوزانده شد.
یک ماه پس از آغاز جنگ جهانی اول، او-۲۱ به فرماندهی ناوسروان اتو هرسینگ روز ۵ سپتامبر سال ۱۹۱۴ اچ‌ام‌اس پث‌فایندر، ناو سبک بریتانیایی را به عنوان نخستبن قربانی او-بوت‌ها، با شلیک یک اژدر غرق کرد.
دوستی می نمایدت دشمن حانت اندر دهان اژدرهاست
جهان مصر است و هر چه اندر بوی جادوی فرعونی قضا موسی و شیخ شهر اژدرهای... به
‫میراَژدَر آن زمان که زند بانگِ دلنشین‬ ‫حیدربابا ، میراژدر سَسلننده‬
طایر قدس را ببستی بال طعمهٔ اژدر بلا کردی
کژدم و موش و وزغ، زنبور و گرگ موریانه‌، و اژدر و مار بزرگ
دومین کتاب ایشان به انتخاب و اهتمام جمال اژدری کازرونی با عنوان «بر آبها و آبی‌ها» را «نشر قو» در تهران چاپ کرده است. این مجموعه شعر منتخب نیز در سال ۱۳۹۷ راهی بازار نشر شده است.
در جهان گنجست و اژدرها و در ملک جهان گنج من شعر روان و خامه اژدرهای من
در طرح مقبره‌های هشت ضلعی جمهوری آذربایجان، بدنه معمولاً به شکل یک حجم منشوری عمودی مشخص می‌شود. بر خلاف آنها، بدنه هشت ضلعی مقبره ملک اژدر به شکل یک هرم مقطوع محدب است. دیوارهای ساختمان با خطوط عمودی پر نشده‌است، شبح با ویژگی‌های نرم قاب شده‌است. شکل کلی مقبره شبیه سهمی است.
گر عنان اختیار خود نهی در دست او لقمهٔ سازد ترا این نفس و اژدرها شود
برندی متعاقبا به یک جایگاه غیر رزمی در فرماندهی او-بوت‌ها در خلیج فنلاند منتقل گشت. روز ۲۴ نوامبر مفتخر به دریافت الماس‌های صلیب شوالیه شد. پایان این سال به درخواست خودش به در مقام فرماندهی یگان موسوم به کلاین‌کمپف‌فربنده متشکل از اژدرهای با سرنشین، زیردریایی‌های کوچک، قایق‌های تهاجمی و شناورهای کوچک دیگر، قرار گرفت. مجموع موفقیت‌های او در غرق کردن شناورهای دشمن تا پایان جنگ دربرگیرنده ۲۰ کشتی با مجموع تناژ ۱۱۵ هزار تن، سه ناو و ۱۲ ناوشکن بود.
مدل یو ۸۷سی گونه بمب‌افکن شیرجه‌ای ناوپایه بود که برای عمل بر عرشه ناو هواپیمابر در حال ساخت گراف سپلین در نظر گرفته می‌شد. این مدل مجهز به بال‌های تا شو هیدرولیک، قلاب توقف عرشه و ارابه فرود قابل رها شدن بود. مدل یو ۸۷سی-۱ از مدل ب-۱ تبدیل شد و بال تا شو نداشت. گونه‌ای از این مدل قرار بود اژدر حمل کند. صرفاً تعداد اندکی به این مدل تبدیل شدند چرا که ناو هواپیمابر گراف سپلین هیچگاه تکمیل نشد.
دیوارهای جانبی حرم فاقد هرگونه تزیین است. در وسط دیوار غربی حرم دو پنجره چوبی مشبک بر روی یکدیگر در قطر دیوار جاسازی شده بوده‌اند که در حال حاضر یکی به در تبدیل شده‌است. پوشش نخستین حرم به کمک چهار فیل پوش و سپس کاربندی‌های روی آن‌ها به انجام رسیده است. در حال حاضر چهاچوب در ورودی حرم دارای طرح گل و بته‌های دهان اژدری است ولی دو لنگه در آن فاقد ارزش هنری است. این در حالی است که در گذشته دو لنگه در ورودی آن نیز نظیر چهارچوب کنونی دارای تزیینات زیبایی بوده و به همین دلیل در سال ۱۳۴۲ دزدان آثار تاریخی آن را همراه با ضریح چوبی می‌ربایند.