آژان

معنی کلمه آژان در فرهنگ معین

( آژان ) [ فر. ] ( اِ. ) ۱ - نماینده ، کارگزار. ۲ - پاسبان .

معنی کلمه آژان در فرهنگ عمید

( آژان ) پاسبان.

معنی کلمه آژان در فرهنگ فارسی

( آژان ) ( اسم ) ۱ - نماینده کارگزار ۲ - پاسبان .
کارگزار، نماینده، پاسبان

معنی کلمه آژان در ویکی واژه

پاسبان.‌ نماینده، کارگزار.
آژان ممکن است در زبان معیار باستان به دو بخش آژ - آن قابل تجزیه باشد، و به معنی بسیار گرسنه شاید مبتلا به جوع بوده است. آناج.

جملاتی از کاربرد کلمه آژان

چه کنم چاره جز انکار در آن موقع نیست به آژان گوید اگر بیشتر اصرار کنم
بگرفتم آفتابه که گیرم ره مبال آژان گرفت راهم و گفتا اجازه نیست
شخصی خیال که چیزی دهد ولی آژان میان فتاد و ردم کرد و جا نداد
نگذارد که ختم من گیرید متفرق کند به زور آژان
در سال ۱۹۸۸ وجود شبکه اشلون توسط یکی از کارمندان لاکهید کورپوریشن به نام «مارگارت نیوزهام» فاش شد. نیوزهام به یکی از نمایندگان کنگره ایالات متحده آمریکا گفته بود که تماس‌های تلفنی استروم تورموند (نماینده حزب جمهوری‌خواه (ایالات متحده آمریکا)) از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا شنود می‌شوند. پس از آن بازرسان کنگره دریافتند که تمرکز بر مقامات رسمی دولت، یک موضوع اتفاقی نیست. بلکه از آغاز، بخشی از برنامه اشلون بوده‌است.
استری‌پنتول در سال ۱۹۷۸ توسط پژوهشگران شرکت دارویی «بیوکودکس» کشف شد و آژانس دارویی اروپا آنرا برای درمان سندرم دِراوه در سال ۲۰۰۱ پذیرفت و در سال ۲۰۰۷ میلادی اجازهٔ بازاریابی آنرا برای درمان ترکیبی صرع صادر نمود. این دارو در سال ۲۰۱۲ در کانادا و در سال ۲۰۱۷ در ژاپن مورد پذیرش واقع شد.
همچنین آژانس امنیت ملی به عنوان بخشی از عملیات مشترک با سازمان سیا پایگاه‌های استراق‌سمع و شنود در سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌های آمریکا در ۸۰ کشور ایجاد کرده‌است. قرارگاه‌های ناتو هم توسط متخصصان آژانس امنیت ملی برای جاسوسی دربارهٔ اتحادیه اروپا به کار گرفته شده‌است.
فیلم اکشن مهیج «توطئه اشلون» در سال ۲۰۰۹ بر پایه سامانه نظارتی اشلون ساخته شده است. فیلم، داستان یک متخصص رایانه آمریکایی به نام مکس پیترسون (شین وست) است که تلاش می‌کند پرده از راز یک توطئه مخفی که می‌خواهد جهان را به یک حکومت پلیسی یکپارچه تبدیل کند بردارد. پس از تعقیب از سوی یک مأمور آژانس امنیت ملی آمریکا به نام ریموند برک (مارتین شین)، پیترسون تصمیم می‌گیرد که به مسکو پرواز کند.
در حالکه فایو آیز توافقی مشخص با عملیات مشخص بین پنج کشور است، دیگر توافق‌های همرسانی غیر فایو آیز نیز به‌طور جداگانه و با اهداف مشخص وجود دارند. برای نمونه، بر پایه اسناد ادوارد اسنودن آژانس امنیت ملی آمریکا، بدنه بزرگی به نام «اداره امور خارجه» دارد که مسئول همکاری با کشورهای دیگر است.
کنش‌های برنامه، شامل داده‌کاوی یک پایگاه داده بزرگ از ارتباطات شهروندان آمریکایی، شامل ایمیل، تماس تلفنی، تراکنش مالی، و ترافیک اینترنت است. در همایش ارتباط بی‌نظمی سال ۲۰۱۲ (میلادی) ویلیام بینی، یکی از رهبران فنی بازنشسته آژانس امنیت ملی، درباره برخی از المان‌های عملی و معماری برنامه، صحبت کرد.
پس از اینکه چارلز ولر، رمزنگار سازمان اطلاعات مرکزی، همسرش را در یک حمله تروریستی لندن از دست می‌دهد، متوجه می‌شود که روسایش به دلیل اولویت‌های داخلی متضاد اقدامی نمی‌کنند. او شروع به باج‌گیری از آژانس می‌کند تا او را آموزش دهد و بگذارد خودش به دنبال آنها برود.
کشته صبر «آژان » را نکند فقر درو از کهن مخبر ما این خبر از نو بشنو
روش‌های اولیه عملیات آژانس حقوق بنیادین عبارتند از بررسی‌ها، گزارش‌ها، ارائه کمک‌های کارشناسی به ارگان‌های اتحادیه اروپا، کشورهای عضو، و کشورهای نامزد اتحادیه اروپا و کشورهای بالقوه نامزد اتحادیه اروپا، و افزایش آگاهی در مورد حقوق بنیادین آنها می‌باشد. آژانس حقوق بنیادین موظف به مداخله در امور فردی نیست، بلکه به بررسی مسائل و روندهای گسترده در حوزه‌ها می‌پردازد.
اولین مدیر آژانس حفاظت نیروی پنتاگون جان نستر جستر جونیور بود که قبلاً به عنوان رئیس پلیس پنتاگون خدمت کرده بود.
در سال ۲۰۱۲ آژانس امنیت ملی، اعلام کرد که بیش از ۳۰٬۰۰۰ کارمند آن در فورت جورج جی. مید و دیگر جاها کار می‌کنند. در سال ۲۰۱۲ معاون اداره‌کننده آژانس، جان سی. اینگلیس به شوخی گفت که «شمار کل کارمندان آژانس امنیت ملی، چیزی بین ۳۷٬۰۰۰ تا یک میلیارد است» و آژانس امنیت ملی، «احتمالاً بزرگ‌ترین کارفرمای درونگرا است». در سال ۲۰۱۳ مجله اشپیگل اعلام کرد که آژانس امنیت ملی ۴۰٬۰۰۰ کارمند دارد. به‌طور گسترده‌تر، از آن آژانس، به عنوان بزرگ‌ترین کارفرمای مستقل ریاضی‌دانان در جهان، یاد شده است. برخی کارمندان آژانس امنیت ملی، بخشی از نیروی کار دفتر ملی شناسایی را تشکیل می‌دهند. وظیفه دفتر ملی شناسایی، فراهم‌آوری توانایی شنود الکترونیک ماهواره‌ای برای آژانس امنیت ملی است.