آسیب دیده

معنی کلمه آسیب دیده در فرهنگ معین

( آسیب دیده ) (دِ )(ص مف . )صدمه دیده ، ضربه - خورده .

معنی کلمه آسیب دیده در فرهنگ فارسی

( آسیب دیده ) ( اسم ) آسیب رسیده ضرب خورده صدمه دیده .

معنی کلمه آسیب دیده در ویکی واژه

آسیب‌دیده
آنکه یا آنچه به او یا آن آسیب رسیده باشد؛ گزند یافته. صدمه دیده، ضربه خورده. مصدوم. کوشید تا از زمین برخیزد ولی ... با تنِ چنان کوبیده و آسیب دیده چگونه می‌توانست.‌«قاضی»

جملاتی از کاربرد کلمه آسیب دیده

امروزه ابیدوس بیشتر به دلیل معبد ستی یکم شناخته شده‌است؛ معبدی که در آن فهرستی از نام پادشاهان تاریخی مصر حکاکی شده و با نام فهرست پادشاهان ابیدوس خوانده می‌شود. این فهرست نام فرعون‌ها از منس تا رامسس یکم، پدر ستی، را در بر می‌گیرد. معبد بزرگ و بیشتر بخش‌های شهر باستانی در زیر ساختمان‌های به نسبت جدیدتر در شمال معبد ستی دفن شده‌اند. بسیاری از آثار این شهر به دلیل ساختمان‌سازی آسیب دیده‌اند و دستبردهای زیادی به آثار باستانی زده شده‌است.
سرانجام یک گروه جستجوی آلمانی جسد سامسنوف را در حالی که بر اثر شلیک گلوله از ناحیه سر آسیب دیده و یک هفت تیر در دستش بود، در جنگل مجاور پیدا کرد. آلمانی‌ها سامسنوف را در ویلنبرگ به خاک سپردند. در سال ۱۹۱۶، با میانجی‌گری صلیب سرخ بین‌المللی، آلمانی‌ها جسد ژنرال سامسنوف را به بیوه وی منتقل کردند تا در روسیه به خاک سپرده شود.
آگوست تأیید کرد که او در دوران کودکی آسیب دیده و سابقه افسردگی دوقطبی و اختلال شخصیت چندگانه را داشته‌است و می‌گوید: «بعضی روزها من خوب می‌شوم و اگر هیچ کاری انجام ندهم، بازتاب‌های اتفاقات دوران کودکی ام را دریافت می‌کنم و خیلی افسرده شده و حتی نمی‌توانم از تختم خارج شوم و صحنه‌هایم را برای یک یا دو هفته لغو می‌کنم.»
التهاب نوعی پاسخ موضعی بدن است که به دنبال خراش، بریدگی، سوختگی یا هر نوع آسیب بافتی دیگر بروز می‌کند و باعث تورم، قرمزی، گرمی، و خارش محل آسیب دیده می‌شود.
روزی آسوکا به دوجو (باشگاه هنرهای رزمی) پدر می‌رود و متوجه می‌شود که دوجو توسط شخصی ناشناس آسیب دیده و همان فرد پدرش را راهی بیمارستان کرده‌است. پلیسی از هنگ کنگ لی وولانگ به آسوکا گفت: این فرد ناشناس در تورنومنت تکن ۵ حضور دارد. پس آسوکا برای گرفتن انتقام پدرش در تکن ۵ شرکت کرد.
به شدت آسیب دیده‌است، آن بخشی که قابل خواندن است دربارهٔ قطع کردن درخت سدر است و با لوح ایشچالی کمی همپوشانی دارد.
بسیاری از منتقدان احساس کردند که فیلم مدت کوتاهی پس از اکران فیلم‌های غیبی پردرآمد سال: حس ششم، پروژه جادوگر بلر و مومیایی آسیب دیده‌است.
تفاوت در ساختار مغز[بب] را می‌توان در برخی از اختلالات، به ویژه اسکیزوفرنی و زوال عقل، نسبت به حالت طبیعی به وسیلهٔ روش‌های تصویربرداری اندازه‌گیری کرد. یکی از منابع کلیدی جمع‌آوری اطلاعات در مورد عملکرد نواحی مغز، بررسی موارد آسیب دیده آن بخش‌ها است. همچنین رویکردهای زیست‌شناختی مختلف با استفاده از تصویربرداری، درک بهتری را در مواردی مانند اختلالات افسردگی و اختلال وسواس فکری-جبری به محققان داده‌است. پیشرفت‌ها در تصویربرداری عصبی، بینش عینی را در مورد اختلالات روانی امکان‌پذیر کرده‌است که منجر به تشخیص سریع‌تر، پیش‌آگهی دقیق‌تر و نظارت بهتر می‌شود.
نشانگان براون-سکوارد هنگامی رخ می‌دهد که طناب نخاعی در یک سمت بیش از سمت دیگر آسیب دیده باشد. برش دقیق طناب نخاعی از وسط، امری نادر است (یعنی آسیب دقیقاً یک سمتی)، اما ضایعات جزئی به علت زخم‌های عمقی (چون جراحات ناشی از شلیک گلوله یا چاقو) رایج اند. بدن، در همان سمت جراحت، عملکرد حرکتی، و احساسات ارتعاشی و لامسه را از دست می‌دهد. در سمت مخالف جراحت، احساسات درد و دما از دس می‌روند.
احمدی‌نژاد که پیش از ترک تهران به مقصد رُم مواضع شدیدی علیه صهیونیسم جهانی و اسرائیل را مطرح کرده بود. با وجود دعوت رسمی دبیرکل فائو از رئیس‌جمهور ایران برای شرکت در این نشست، دولت ایتالیا در هنگام ورود او به رم از برگزاری مراسم استقبال رسمی که معمول است، خودداری کرده بود. احمدی نژاد نیز در بدو ورود به فرودگاه رم گفت که «مردم اروپا بیش از همه از صهیونیسم آسیب دیده‌اند و اکنون هم هزینه‌های سیاسی و اقتصادی این رژیم دروغین به دوش مردم اروپا افتاده‌است.»