اشتاد. [ اَ ] ( اِ ) نام روز بیست وششم است از هر ماه شمسی. نیک است در این روز صدقه دادن و جامه پوشیدن و حاجت خواستن. ( هفت قلزم ) ( آنندراج ) ( انجمن آرای ناصری ) ( برهان قاطع ) ( غیاث اللغات ). روز بیست وششم از هر ماه شمسی ایرانیان قبل از اسلام ، چه ایشان ایام هفته نداشتند و هر روزی را به اسمی میخواندند. ( فرهنگ نظام ). و رجوع به اشتادروز شود. || ( اِخ ) نام نسکی است از جمله بیست ویک نسک ژند ( زند ) یعنی یک قسمت از بیست ویک قسمت کتاب ژند ( زند ) زردهشت. ( هفت قلزم ) ( انجمن آرای ناصری ) ( برهان قاطع ). نام نسکی ( بابی ) از نسکهای کتاب اوستا که کتاب الهامی حضرت زردشت و دارای بیست ویک نسک ( باب ) است. ( فرهنگ نظام ). و رجوع به امثال و حکم دهخدا ص 166 س 26 شود. || نام فرشته ای است موکل بر مصالح و اموری که در روز اشتاد واقع میشود. ( هفت قلزم ) ( انجمن آرای ناصری ) ( برهان قاطع ). به اعتقاد ایرانیان قدیم ، نام فرشته ای که موکل روز اشتاد است : روانت باد ویژه جان و دل شاد نگهدارت سروش وشن و اشتاد.زراتشت بهرام ( از فرهنگ نظام ).|| نام یکی ازایرانیان معروف در زمان خسرو پرویز. نام پسر پرویز و نام اشخاص معروف دیگر ( به اوستائی ارشتاد بمعنی روح صداقت آمده. ارشتاد نام فرشته ای هم بوده ). ( لغات شاهنامه ص 25 ). اشتاد. [ ] ( اِخ ) مؤلف آنندراج آرد: در تاریخ مازندران آمده است اشتاد مردی بود که قریه ای بنام خود بنا نهاد و به اشتادرستاق معروف شد و پادشاه وقت دختر او را بزنی گرفت و چون آمله نام داشت ، شهر آمل را بنام او بنا کرد و برادر اشتاد، یزداو نام بود، او نیز جائی بنا کرد که آنرا یزداوی گویند و ابوالحسن محمد یزداوی که در تاریخ تبرستان آمده است ، از آنجاست.( آنندراج ) ( انجمن آرای ناصری ). و ابن اسفندیار در ذیل «شهر آمل » آرد: اصل بنیاد او آن است که دو برادر بودند از زمین دیلم ، یکی اشتاد نام و دیگری یزدان. شخصی را از کبار دیالم و معروفان آن ناحیت بفتک بکشتندو هر دو برادر شب را شتر خویش ساختند و با عیال و اقربا از آنجا گریختند و از ضرورت مفارقت وطن و جلا اختیار کردند و بنواحی آمل آمده و دیه یزداناباد که معروف و معمور است ، آن برادر بنیاد کرده و رستاق اشتادکه هم باقی است ، برادری دیگر. ( از تاریخ طبرستان ص 62 ). آنگاه ابن اسفندیار درباره دختر اشتاد و عشق پادشاه بلخ به وی ، داستانی مفصل آورده است که خلاصه آن از آنندراج نقل شد. رجوع به صص 63 - 71 همان کتاب وص 155 سفرنامه مازندران رابینو بخش انگلیسی شود.
معنی کلمه اشتاد در فرهنگ معین
( اَ ) [ په . ] (اِ. ) ۱ - فرشته ای است در دین زردشتی . ۲ - بیست و ششمین روز از هر ماه خورشیدی .
معنی کلمه اشتاد در فرهنگ عمید
۱. روز بیست و ششم از هر ماه خورشیدی. ۲. در آیین زردشتی، فرشته ای مؤکل بر روز اشتاد.
معنی کلمه اشتاد در فرهنگ فارسی
نام ایزدی مونث است در دین زرتشتی . وی راهنمای مینویان جهانیان است . روز بیست و ششم هر ماه شمسی بنام این ایزد است . اشتات: نام رو بیست وششم ازهرماه خورشیدی، ونام فرشتهای درکیش زردشتی ( اسم ) ۱ - نام فرشته ایست . ۲ - روز بیست و ششم از هر ماه شمسی که فرشت. مذکور موکل بر اوست . رستاق اشتاد ناحیه در آمل بوده است که اشتاد نامی آنرا بنیان نهاده است .
معنی کلمه اشتاد در فرهنگ اسم ها
اسم: اشتاد (پسر) (اوستایی، فارسی) (تلفظ: aštād) (فارسی: اَشتاد) (انگلیسی: ashtad) معنی: راستی و درستی، ( در قدیم ) نام روز بیست و ششم از هر ماه شمسی در ایران قدیم، ( در فرهنگ ایران قدیم ) فرشته ای که موکل بر روز اشتاد است و وی راهنمای مینویان و جهانیان است، راستی، درستی، در دین زرتشتی نام ایزدی که راهنمای مینویان و جهانیان است، از شخصیتهای شاهنامه، نام یکی از دلاوران ایرانی در زمان خسروپرویز پادشاه ساسانی
معنی کلمه اشتاد در دانشنامه آزاد فارسی
اَشتاد (یا: ارشتات) ایزد بانوی راستی و عدالت در دین زَردُشت. تجسم بخش عدالت و یاور مهر، سروش، و رَشَن است. همچنین آمده است که اشتاد به همراه اَمرداد و زامیاد کارهای نیک و بد روان فرد درگذشته را در هنگام رسیدن به چینود پل حساب می کند. در تقویم زردشتیان روز بیست وششم هر ماه به نام اشتاد است و او بر این روز نظارت دارد.
معنی کلمه اشتاد در ویکی واژه
فرشتهای است در دین زردشتی. بیست و ششمین روز از هر ماه خورشیدی.
جملاتی از کاربرد کلمه اشتاد
چنین گفت اشتاد کای شادکام من اندر نهانی ندارم پیام
آندرس پیترسن متولد ۱۹۴۴ در شهر استکهلم سوئد است. او فقط ۱۴ سال داشت که به همراه خانوادهاش به کارل اشتاد در ورملند نقل مکان کرد؛ جاِیی که با دو هنرمند به نامهای کارین بودلاند و لارس زیوگرن آشنا شد.
جهاندار از اشتاد برگاشت روی بدان تا ندید از بهی رنگ و بوی
واگنر نقش مهمی در پاکسازی رهبران اسآ معروف به شب دشنههای بلند در ۳۰ ژوئن ۱۹۳۴ ایفا کرد. وقتی هیتلر به مونیخ رسید، متوجه شد که واگنر پیشتر رهبران اسآ در مونیخ را دستگیر کردهاست. او همچنین گشتهایی را در ایستگاه راهآهن مونیخ قرار داده بود تا رهبران تحت تعقیب اسآ را هنگام ورود به شهر بازرسی کنند. کمی بعد در همان روز، زمانی که رئیس زندان اشتادلهایم از تحویل شش تن از رهبران اسآ به جوخههای اعدام اساس خودداری کرد (زیرا فهرست اسامی دریافتیاش بدون امضا بود) واگنر این سند را به عنوان وزیر داخلی استان باواریا امضا کرد و آن شش نفر به اساس تحویل داده شده و اندکی بعد اعدام شدند.
دی بدین و دین وارد، اشتاد، آنگه آسمان زامیاد و مانتر سپند آیت داور بود
چو اشتاد و خراد برزین گو شنیدند پیغام آن پیش رو
اشتاد روز و تازه ز گل بوستان ای دوست می ستان ز کف دوستان
۱۸۰۰ سال پیش از مسیح، میترائیسم سخن از روز قیامت میگوید و آتشگاهی را توصیف میکند که انسانهای نیک، آتش آن را چون شیر و عسل و انسانهای پلید، آن را چون آهن گداخته بر جان خود احساس مینمایند. روح مرده سه روز در کنار جسد میمانَد و سحرگاهانِ روز چهارم بهسوی پل چینوت در قلهٔ کوه البرز روان میشود. در آنجا دادگاهی در حضور ایزدان سروش، رشن و اشتاد و با نظارت ایندرا و میترا برگزار میگردد و با ترازو به کارهای نیک و زشت او رسیدگی میشود تامعلوم شود کدامین کفهٔ ترازو سنگینتر است. سپس انسان نیکسرشت از راهی نورانی بهسوی پردیس (بهشت) و انسان گناهکار به درهای پرتاب میشود و دیوها او را از آنجا به دوزخ میرانند)
چو اشتاد و خراد برزین پیر دو دانا و گوینده و یادگیر
بادن-وورتمبرگ با ایالتهای راینلاند فالتس، هسن و بایرن مرز مشترک دارد و همچنین با فرانسه (آلزاس، در منطقهٔ گرانت است) و سوئیس (از طریق کانتونهای بازل-لندشافت، بازل اشتاد، آرگاو، زوریخ، شافهاوزن و کانتون تورگاو) هممرز است.
اشتاد یشت او را با کوه اوشیدا «نگهبان هوش» درپیوند میداند که در سنت زرتشتی جایی است که زرتشت سالهای زیادی از عمر خود را به گوشه نشینی و نیایش سپری کرده است.
فرخ زاد و چون خسرو سرفراز چو اشتاد پیروز دشمن گداز
نورنبرگ قرار بود جایگاهی برای بسیاری از ساختمانهای رسمیتر ناسیونال سوسیالیستی باشد که بیشترشان هیچگاه ساخته نشدند؛ مثلاً دویچس اشتادیون قرار بود ۴۰۰٬۰۰۰ نفره باشد، در حالی که یک محل رژه بزرگتر قرار بود بیش از یک میلیون ناسیونال سوسیالیست را در خود جای بدهد. اشپر در حین برنامهریزی این ساختارها، مفهوم «ارزش خرابه» را ابداع کرد: اینکه ساختمانهای مهم باید به نحوی ساخته شوند که در آینده به مدت هزاران سال خرابههایی زیبا داشته باشند. چنین خرابههایی همچون شاهدانی بر عظمت رایش سوم خواهند بود، چنانکه خرابههای یونان یا روم باستان، نمادهایی از عظمت آن تمدنها هستند.
اشتاد یزدیار (به معنی کسی که یار اشتادیزد است) افسر نظامی ایرانی در دوران پادشاهی خسرو پرویز ساسانی بود.
برخی از قوانین اساسی کانتونی سوئیس حق زندگی مشترک و تشکیل خانواده خارج از ازدواج را برای زوجهای همجنس و غیر همجنس به رسمیت شناخته و تضمین میکند. از جمله قوانین اساسی کانتون وو، زوریخ، کانتون آپنتسل آوسرهودن، کانتون بازل اشتاد، کانتون برن، ژنو، کانتون زوگ، کانتون شافهاوزن، و فریبورگ
به اشتاد گفت آنچ داری پیام ازان بی منش کودک زشت کام
اشتاد روز، اسب و گاو و ستور برگشن (لِقاح) افکن تا به درستی بارآورند.
از سال ۱۹۲۳ به بعد، این تیم در آینتراخت-اشتادیون توپ میزند. این تیم رقابت سرسختی با تیم هممنطقهای خود یعنی هانوفر ۹۶ دارد.
در طول جنگ جهانی دوم او در پابیانیتسه، گتوهای شهر ووچ، در آشویتس، برگن-بلزن و ترزین اشتاد اردوگاههای کار اجباری نازیها زندانی بود.
در «اشتاد» روز اسب و گاو و ستور به گشن افگنی مایه گیرند و زور