ابطال

معنی کلمه ابطال در لغت نامه دهخدا

ابطال. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ بَطَل. دلیران. شجاعان. دلاوران :
ابطال صف آرای درآیند به ابطال
اعلام جهانگیر درآرند به اعلام.مسعودسعد.ابطال در ظلمات معرکه به نور شموع رماح وعکس مشاعل سلاح استضائه نمودند. ( تاریخ معجم ).
ابطال. [ اِ ] ( ع مص ) باطل کردن. نقض. رد. نسخ. الغاء. عزل کردن. شکستن. لغو کردن. اِقاله. نادرست کردن. تباه کردن. ناچیز کردن : بمجرد گمان... نزدیکان خود را مهجور گردانیدن و در ابطال ایشان سعی نمودن... تیشه بر پای خود زدن بود. ( کلیله و دمنه ). || دروغ و باطل و هزل گفتن. باطل آوردن.

معنی کلمه ابطال در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ بطل ، دلیران .
( اِ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - باطل کردن ، لغو کردن ، بیهوده کردن ، ناچیز کردن . ۲ - دروغ و باطل گفتن .

معنی کلمه ابطال در فرهنگ عمید

= بطل
باطل کردن، لغو کردن.

معنی کلمه ابطال در فرهنگ فارسی

باطل کردن، لغوکردن، ناچیزساختن، بیفایده وبیهوده کردن، دلیران، جمع بطل
( مصدر ) ۱ - باطل کردن نقض رد نسخ الغائ عزل کردن شکستن لغو کردن اقامه نادرست کردن تباه کردن ناچیز کردن . ۲- دروغ و باطل و هزل گفتن باطل آوردن .

معنی کلمه ابطال در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ابطال (ابهام زدایی). واژه ابطال ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • ابطال (فقه)، به معنای باطل کردن و نابود ساختن و دارای کاربرد در فقه• ابطال (قرآن)، آیه ۳۳ سوره محمّد (صلّی اللّه علیه و آله)• ابطال (منطق)، به معنای باطل کردن و نابود ساختن و دارای کاربرد در منطق
...
[ویکی فقه] ابطال (فقه). باطل کردن و نابود ساختن را ابطال گویند. از عنوان ابطال در بیشتر باب های فقهی از جهت تعیین موارد، اسباب و آثار آن سخن رفته است.
عنوان ابطال در فقه به دو گونه به کار رفته است:
← اضافه ابطال به عملی مرتبط با شرع
فقها از ابطال در عقود بیشتر به فسخ تعبیر کرده اند. تفاوت این دو، در این است که فسخ، حق است؛ به ارث برده می شود و با اسقاط، ساقط می گردد، در حالی که ابطال در بیشتر موارد کاربرد آن، حکم است نه حق. علاوه بر آن، فسخ تنها پس از پایان عملی که به شکل صحیح انجام شده صادق است ولی ابطال علاوه بر آن که بر باطل انجام دادن عمل از آغاز صدق می کند در اثنا و پایان عمل نیز صادق است.
تفاوت ابطال با بطلان
تفاوت ابطال با بطلان در آن است که ابطال از اسباب بطلان به شمار می رود و بطلان، حکم شرعی وضعی در مقابل صحّت است.
اسباب ابطال عمل
...
[ویکی فقه] ابطال (قرآن). آیه ابطال به آیه ۳۳ سوره محمّد صلّی اللّه علیه و آله اطلاق می شود.
آیه «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَکمْ»
محمد/سوره۴۷، آیه۳۳.
۱. ↑ محمد/سوره۴۷، آیه۳۳.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۱، ص۱۷۷.
...
[ویکی فقه] ابطال (منطق). ابطال در معانی باطل کردن، بطلان چیزی را معلوم ساختن، ردّ کردن آمده است و در اصطلاح منطق، باطل کردن عقیده ای با اصول و قواعد منطقی را گویند.
«در تحریر این مجموع شروع کرده آمد بر عزم آنکه طرفی صالح از آنچه از اهل علم منطق در این فن استفاده کرده است، یا بحسب قواعد و اصول این صناعت استنباط نموده بر وجهی که او را روشن شده است ایراد کند، و از ابطال مذاهب باطل در هر بابی که مؤدّی باشد به اطناب به قدر امکان احتراز کند»
خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۳.
۱. ↑ خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۳.
خوانساری، محمد، فرهنگ اصطلاحات منطقی به انضمام واژه نامه فرانسه و انگلیسی، ص۳.

معنی کلمه ابطال در ویکی واژه

باطل کردن، لغو کردن، بیهوده کردن، ناچیز کردن.
دروغ و باطل گفتن.
جِ بطل ؛ دلیران.

جملاتی از کاربرد کلمه ابطال

کسی کابطال این نام و نسب کرد بنفی یا فعی ترک ادب کرد
به ذوالفقار علی آن دلاور عالی که بود روز وغا قامع صف ابطال
الَّذِینَ یُجادِلُونَ فِی آیاتِ اللَّهِ قال الزجاج: هذا تفسیر المسرف المرتاب یعنی هم الذین یجادلون فی آیات اللَّه، ای فی ابطالها بالتکذیب بِغَیْرِ سُلْطانٍ حجّة «اتاهم» من اللَّه. و قیل: هذه الآیة عارضة فی قصّة موسی و مؤمن آل فرعون و آیة اللَّه فی هذه الآیة هی الدجال و المجادلون هم الیهود یتولّونه و ینتظرونه و یقولون هو الذی یبدّل الدین العربی.
نیوتن در نسخه‌ای از سال ۱۷۰۴ کوشش‌های خود برای استخراج داده‌های علمی از کتاب مقدس را توصیف می‌کند و تخمین می‌زند که جهان زودتر از سال ۲۰۶۰ به پایان نخواهد رسید. او در پیش‌بینی این موضوع گفت: «این را نه برای اینکه پایانِ جهان را پیش‌بینی کرده‌باشم می‌گویم، بلکه برای ابطال گمانه‌های عجولانهٔ انسان‌های خیال‌پرداز که مرتباً آخرالزمان را پیش‌بینی می‌کنند، می‌گوییم؛ که با هر بار شکستِ پیش‌بینی‌هایشان، اعتبارشان کاهش می‌یابد.»
هم برین منوال دان ابطال آن این بود قانون عقل جاودان
چنان کز صولت شیر خدا کفار در میدان چنان کز حملهٔ ضرغام دین ابطال بر بیدا
جسم ابطال عرب را ساخت با خاک یکسان سرکشان را ساختی سرابقد چونگی غلطان
فلو در سال ۱۹۵۰ با نگارش مقاله «الهیات و ابطال‌پذیری» مبحث تحقیق‌پذیری عبارات دینی و به ویژه عبارت «خدا وجود دارد» را از نو باز کرد. از آن زمان به مدت بیش از نیم قرن وی در جایگاه استادی فلسفه در دانشگاه‌های آکسفورد، آبِردین، کیل و ریدینگ و به عنوان سخنران در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکایی و کانادایی، در مباحث علمی، کتاب‌ها، سخنرانی‌ها و مقالات خود از بی‌خدایی دفاع می‌کرد و به انتقاد از اعتقاد به زندگی پس از مرگ می‌پرداخت.
بعلاوه، گواهی‌های جداگانه در ارتباط با زوج کلیدهای جداگانه، از نظر ساخت مستقل اند: آن‌ها از نظر دورة اعتبار، سیاست‌ها، کاربرد و رویه‌های مدیریتی مستقلند؛ بنابراین ابطال یکی از آن‌ها بر بقیه اثرگذار نیست. داشتن یک کلید عمومی در چند گواهی، مدیریت آن را پیچیده می‌کند.
در ۹ اوت، بیش از ۱۰٬۰۰۰ نفر در سرینگر علیه تصمیم دولت هند مبنی بر ابطال ماده ۳۷۰ دست به اعتراض زدند. در پاسخ، پلیس هند برای متفرق کردن معترضین از گاز اشک آور و گلوله استفاده کرد
الشافی فی الامامة و ابطال حجج العامة کتابی از سید مرتضی (وفات ۴۳۶ هجری) و در رد کتاب المغنی اثر قاضی عبدالجبار معتزلی دربارهٔ امامت است. شیخ طوسی آن را با نام «تلخیص الشافی» تلخیص کرد. در سال ۱۳۰۱ هجری در ایران چاپ سنگی شد.
ابوکلام و مورخینی که اعتقاد دارند ذوالقرنین همان کوروش کبیر است دلایل عمده زیر را مطرح می‌کنند:مطابقت صفات کوروش در منابع تاریخی یونانی و منابع دینی کتب مقدس * مجسمه کوروش* مسافرتها و فتوحات او* سؤال کنندگان از پیامبر در مورد ذوالقرنین*دلایل ابطال افراد دیگری که منسوب به ذوالقرنین شده‌اند.
جریان دادگاه در حدود چهار سال زمان گرفت ولی در نهایت بنا بر نظر تمامی کارشناسان دادگاه و رای دادگاه بدوی و تجدید نظر، اختراع ثبت شده جدید چیزی اضافه بر طرح فرزاد سلیمی ندارد و رای بر ابطال این اختراع داده می‌شود. ثبت کنندگان مجدد در نهایت به این استدلال متوسل می‌شوند که این اختراع قبلاً توسط شخص دیگری سال‌ها قبل و خارج از ایران انجام شده‌است که مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.
ابطال دعوی من اگر هست با کسی داور بسنده تو چه عذر است گو بیار
با جام بصدر اندر ماننده یوسف با تیغ بصف اندر ماننده ابطال
بگفته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، «دولت برآمده از انتخاباتی که ملت صحت آن را نپذیرفته و بر ابطال آن پای می‌فشارد، فاقد مشروعیت و وجاهت قانونی است» و «با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی به مبارزه قانونی و مسالمت‌آمیز علیه دولت غیرقانونی پرداخته، تمام مساعی خود را برای بازگرداندن جمهوریت که ضامن اسلامیت نظام نیز هست، به کار بندد».
شنیدم فرقه ئی از سنخ جهال نمودندی وجود علم ابطال
پس از بیست روز از اعلام حکم دادگاه تجدید نظر معاون دادستان تهران از ابطال رای دادگاه تجدید نظر و برخورد قضایی با اولین ثبت‌کننده این طرح خبر داد. وی علت این امر را خلاف شرع و مغایر با مسلمات فقه بودن آن دانست. وی همچنین گفت: پشت صحنه جریان‌سازی تبلیغاتی درباره ماجرای اتاق امن، تخریب چهره مسئولین کشور بوده‌است.
نتوان گفت کز این رنج بردجان سالم ساحری کرده بدوسحر وندارد ابطال
در روز جمعه ۲۹ خرداد سید علی خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به وقایع پیش آمده و اعتراض‌هایی که نسبت به انتخابات وارد شده گفت که مسئولیت «خون‌ها و خشونت‌ها و هرج و مرج‌ها» بر عهده کسانی است که از تظاهرات‌ها پشتیبانی می‌کنند. وی گرچه از اتهامات وارد شده به هاشمی رفسنجانی در مناظرات تلویزیونی پیش از انتخابات، انتقاد به عمل آورد، اما اعلان داشت که خط فکری او به احمدی‌نژاد نزدیکتر است تا هاشمی رفسنجانی. در این روز مهدی کروبی به شورای نگهبان نامه‌ای نوشت و در آن خواستار ابطال انتخابات شد.