الارض

معنی کلمه الارض در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] الأرض چهارمین جلد از مجموعۀ چندجلدی ومضات اعجازیة من القرآن و السنة النبویة نوشته دکتر مهندس خالد فائق العبیدی و به زبان عربی است.نویسنده در این جلد به معرفی اعجاز قرآن کریم در بیان مسائلی دربارۀ کرۀ خاکی (زمین) و کوهها و نیز معادن موجود در دل زمین پرداخته است.
اعجاز قرآن دربارۀ اینکه شکل زمین بیضوی است و نه کروی، و نیز اعجاز آن در باب طبقات هفت گانه زمین-که به اعتقاد نویسنده مراد از آیۀ شریفه «اللّه الذی خلق سبع سموات و من الارض مثلهنّ...»طلاق12/، طبقات هفت گانه زمین است-و اینکه طبقۀ زیرین نسبت به طبقه برین از وزن بیشتری برخوردار است و...
از جمله موضوعاتی است که در این کتاب بدانها پرداخته شده است. مطالبی که کتاب آسمانی ما دربارۀ کوهها و نقشی که آنها در جلوگیری از فروپاشیدن زمین ایفا می کنند امروزه توسط علم جدید مورد تأیید قرار گرفته است و این خود دلیل و گواهی بر اعجاز این کتاب مقدس می باشد.
در این کتاب هم چنین به موضوعاتی نظیر زلزله، خسف(به این معنا که زمین اهل خود را در خود فرومی کشد)، معادن گوناگون زمین یعنی معادن آهن، طلا، نقره و...که در قرآن کریم از آنها یاد شده پرداخته می شود و راز انتخاب سرزمین مکه به عنوان مکان بیت اللّه الحرام و محل نزول وحی و بعثت پیامبر اکرم(ص)بیان می شود.
کتاب دارای یک مقدمه و هفت فصل ذیل می باشد:
[ویکی الکتاب] معنی مُدَّتْ: گسترده شود - کشیده شود(درعبارت "و اذا الأرض مدت " ظاهرا منظور از کشیده شدن زمین گشاد شدن آن است )
معنی خَسَفَ: پنهان شد(خسوف قمر به معنای پنهان شدن قرص ماه و پوشیده شدنش به ظلمت و سایه است ، و اگر گفته شود : خسف الله به الأرض معنایش این است که خداوند او را در زمین پوشانید)
معنی خَسَفَ بِـ: پنهان کرد - پوشاند(خسوف قمر به معنای پنهان شدن قرص ماه و پوشیده شدنش به ظلمت و سایه است ، و اگر گفته شود : خسف الله به الأرض معنایش این است که خداوند او را در زمین پوشانید)
معنی خَسَفْنَا بِـ: پنهان کردیم(خسوف قمر به معنای پنهان شدن قرص ماه و پوشیده شدنش به ظلمت و سایه است ، و اگر گفته شود : خسف الله به الأرض معنایش این است که خداوند او را در زمین پوشانید)
معنی یَخْسِفَ بِـ: که پنهان کند - که بپوشاند(خسوف قمر به معنای پنهان شدن قرص ماه و پوشیده شدنش به ظلمت و سایه است ، و اگر گفته شود : خسف الله به الأرض معنایش این است که خداوند او را در زمین پوشانید)
معنی خَلَائِفَ: جانشینان (خلائف جمع خلیفه است . و خلیفه بودن مردم در زمین در جمله "خلائف فی الارض"به این معنا است که هر لاحقی از ایشان جانشین سابق شود و سلطه و توانایی بر دخل و تصرف و انتفاع از زمین داشته باشد ، همان طور که سابقین بر این کار توانایی و تسلط داشتند ) ...
معنی مُّتَجَاوِرَاتٌ: کنار هم (از معصومین علیهم السلام روایت شده که فرموده اند : "و فی الارض قطع متجاورات " معنایش این است که یک قطعه زمین در مجاورت قطعه دیگری است ، آن یکی حاصلخیز و پاک و این دیگری شوره زار است ، عینا مانند مردمی که در مجاورت مردمی دیگر هستند ، ولی از س...
معنی مِّلْءُ: به اندازه ی آکندگی - به اندازه ی پُری (کلمه ملء به معنای پری ظرف است از چیزی که در آن ریخته باشند . در عبارت "ملء الارض ذهبا" کره زمین ظرفی فرض شده که مالامال از طلا باشد ، پس این جمله از قبیل استعاره تخییلیه ، و استعاره به کنایه است )
معنی نَخْسِفْ بِـ: پنهان کنیم-بپوشانیم (جزمش به دلیل شرط واقع شدن برای جمله قبلی بوده. خسوف قمر به معنای پنهان شدن قرص ماه و پوشیده شدنش به ظلمت و سایه است ، و اگر گفته شود : خسف الله به الأرض معنایش این است که خداوند او را در زمین پوشانید)
معنی هَوْنَ: فروتنی و تواضع (درعبارت "الذین یمشون علی الأرض هونا ": "مؤمنین کسانی هستند که روی زمین با وقار و فروتنی راه میروند" به نظر میرسد که مقصود از راه رفتن در زمین نیز کنایه از زندگی کردنشان در بین مردم و معاشرتشان با آنان باشد .و هون به معنای تذلل و تواضع...
معنی تَوَلَّیٰ: رو کرد - رو گردانید - اعراض کرد - دوست دارد-دارای ولایت و سلطنت شد و تملک یافت یا عهده دار شد(در عباراتی نظیر"و اذا تولی سعی فی الارض لیفسد فیها"و"وَﭐلَّذِی تَوَلَّیٰ کِبْرَهُ مِنْهُمْ". "نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّیٰ ":او را به همان سو که رو کرده واگذاریم...
معنی مُسْتَوْدَعٌ: به ودیعه گذاشته شده (مراد از مستقردر عبارت "أَنشَأَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ " آن افرادی است که دوران سیر در اصلاب را طی کرده و متولد شده و در زمین که به مقتضای آیه و لکم فی الارض مستقر قرارگاه نوع بشر است مستقر گشته ، و...
معنی مُطْمَئِنٌّ: اطمینان یافته (کلمه طمانینة و اطمینان به معنای سکون و آرامش نفس بعد از ناراحتی و اضطراب است ، و این استعمال ریشه از اینجا گرفته که میگویند : اطمانت الارض یعنی زمین مطمئن شد ، یا میگویند : ارض مطمئنة یعنی زمینی مطمئن و منظورشان زمینی است که در آن گودی...
معنی مُطْمَئِنَّةُ: اطمینان یافته (کلمه طمانینة و اطمینان به معنای سکون و آرامش نفس بعد از ناراحتی و اضطراب است ، و این استعمال ریشه از اینجا گرفته که میگویند : اطمانت الارض یعنی زمین مطمئن شد ، یا میگویند : ارض مطمئنة یعنی زمینی مطمئن و منظورشان زمینی است که در آن گودی...
معنی مُطْمَئِنِّینَ: اطمینان یافتگان (کلمه طمانینة و اطمینان به معنای سکون و آرامش نفس بعد از ناراحتی و اضطراب است ، و این استعمال ریشه از اینجا گرفته که میگویند : اطمانت الارض یعنی زمین مطمئن شد ، یا میگویند : ارض مطمئنة یعنی زمینی مطمئن و منظورشان زمینی است که در آن گو...
ریشه کلمه:
ارض (۴۶۱ بار)
«أرْض» به مجموع کره زمین گفته می شود; و سراسر جهان را شامل می گردد، مگر این که قرینه خاصی در کار باشد. گر چه بعضی احتمال داده اند مراد وارث شدن سراسر زمین در قیامت است. ولی ظاهر کلمه «أرض» هنگامی که به طور مطلق گفته می شود، زمین این جهان است.
[ویکی فقه] الارض (کتاب). «الارض» چهارمین جلد از مجموعه چند جلدی «ومضات اعجازیة من القرآن و السنة النبویة» نوشته دکتر مهندس خالد فائق العبیدی و به زبان عربی است.
نویسنده در این جلد به معرفی اعجاز قرآن کریم در بیان مسائلی درباره کره خاکی (زمین) و کوهها و نیز معادن موجود در دل زمین پرداخته است. اعجاز قرآن درباره اینکه شکل زمین بیضوی است و نه کروی، و نیز اعجاز آن در باب طبقات هفت گانه زمین- که به اعتقاد نویسنده مراد از آیه شریفه «الله الذی خلق سبع سموات و من الارض مثلهن...» ، طبقات هفت گانه زمین است- و اینکه طبقه زیرین نسبت به طبقه برین از وزن بیشتری برخوردار است و...
اعجازاتی از قرآن
از جمله موضوعاتی است که در این کتاب بدانها پرداخته شده است. مطالبی که کتاب آسمانی ما درباره کوهها و نقشی که آنها در جلوگیری از فروپاشیدن زمین ایفا می کنند امروزه توسط علم جدید مورد تایید قرار گرفته است و این خود دلیل و گواهی بر اعجاز این کتاب مقدس می باشد. در این کتاب هم چنین به موضوعاتی نظیر زلزله، خسف (به این معنا که زمین اهل خود را در خود فرومی کشد)، معادن گوناگون زمین یعنی معادن آهن، طلا، نقره و... که در قرآن کریم از آنها یاد شده پرداخته می شود و راز انتخاب سرزمین مکه به عنوان مکان بیت الله الحرام و محل نزول وحی و بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم بیان می شود.
ساختار کتاب
کتاب دارای یک مقدمه و هفت فصل ذیل می باشد: الفصل الاول: کوکب الارض، که عناوین: جیولوجیا الارض، و الاستنتاج را دربرمی گیرد. الفصل الثانی: الجبال که عنوان: السبق القرآنی فی الجبال را شامل است. الفصل الثالث: البراکین و الزلازل و الهزات الارضیة. که عناوین: علم الزلازل و الزلازل فی القرآن الکریم را دربردارد. الفصل الرابع: الخسف و الانزلاقات و الانهیارات الارضیة که شامل عناوین: هبوط المنشآت و خسف الارض و الخسف فی القرآن الکریم می باشد. الفصل الخامس: المعادن فی الارض الفصل السادس: ارض مکة الفصل السابع: شهادات و مؤتمرات در پایان سایر آثار مؤلف معرفی و فهرست مطالب کتاب نیز آمده است.
نسخه شناسی
...

جملاتی از کاربرد کلمه الارض

سبحان من یمیت و یحیی و لااله الا هوالذی خلق الارض والسما
دابه‌الارض ار جهان بر هم زند شاید که ما چون نزاری حالیا ساکن درین کاشانه‌ایم
کتاب جغرافی خوارزمی با عنوان صورةالارض، شامل طول‌و عرض جغرافیایی محل‌های مختلف روی ربع مسکون بود و در هر بخش جاها بر حسب تقسیم‌بندی قدیمی «هفت اقلیم» مرتب شده‌است. نام مکانها با کتاب بطلمیوس یکی است و مختصات آنها، گاه یکسان یا بنابر روشی منظم متفاوت است ولی بسیار دور از آن است که ترجمه یا اقتباسی از رساله بطلمیوس بوده باشد و ترتیب نقشه‌ها و کتاب از ریشه متفاوت است.
فلم یغدر لهم فی الارض من اثر فی غمض دیوسن اولمح ذی سبل
حمزه اصفهانی در کتاب سنی ملوک الارض و الانبیا می‌نویسد: «پارسیان، دیلمیان (یکی از گروه‌های مهم ایرانی‌تبار) را کردهای طبرستان می‌دانستند - چنان‌که اعراب را کردهای سورستان.»
به گفتهٔ سوات سوجک در کتاب‌های تاریخ کلاسیک اسلامی، نام این استان، خوزستان بوده‌است. ابن حوقل جغرافی‌دان قرن ۱۰ میلادی در کتاب «صورت‌الارض» در فصلی جداگانه، این استان را همراه با نقشه توصیف می‌کند و یاقوت در سدهٔ ۱۳ میلادی در معجم البلدان جزئیاتی از خوزستان نوشته‌است.[۴]
از جمله تکایایی که در قسمت لسان الارض واقع شده تکیه ملا اسماعیل خواجویی است که به واسطه وجود تعداد بی‌شماری از عالمان حوزه حکمت و فلسفه از اهمیت بالایی برخوردار است.
در قرآن الارض المقدسة هفت بار نام برده شده‌است و یکی از آنها زمانی هست که ذکر می‌کند که موسی بر قوم بنی اسرائیل مبعوث می‌گردد. از طرفی اهمیت بیت‌المقدس و مسجد الاقصی بدین خاطر است که در صدر اسلام قبله اول مسلمانان بود ولی بنا به دلایلی بعد از گذشت چند سال قبله مسلمانان از مسجد الاقصی به کعبه تغیر داده شد
ملاصدرا پس از بازگشت به شیراز، تدریس در این مدرسه نوساز را آغاز کرد. در این مدرسه افزون بر حکمت و فقه، ادبیات، اخترشناسی، ریاضیات، شیمی، معرفةالارض (زمین‌شناسی) و علوم طبیعی نیز تدریس می‌شد. اهمیت این مدرسه از مدرسه خواجه اصفهان نیز فزونی یافت.
تا اکنون اطلاعی از سرنوشت فولادوند در دسترس نیست اما اتهام احتمالی او با توجه به قوانین مجازات اسلامی، محاربه و فساد فی الارض است که با درنظرگرفتن این موارد با پیامد شکنجه و اعدام روبرو است.
کذلک تنشا لینة هو عرقها و حسن نبات الارض من کرم البذر
و فی الحدیث: «تزلزل الارض حتّی تکفأ باهلها».
هم خلیفه است از محمد هم ز حق چون آدمش سر «انی جاعل فی‌الارض» درشان آمده
نصیرالدوله مردی ادیب، خوش‌خط، کتاب‌دوست و متمول بود. تألیفات مهم او عبارتند از: رساله در هندسه، رساله در خواص اعداد، شرح حال حسین بن منصور حلاج، تاریخ نادرشاه افشار، ترجمه زمین یا معرفت‌الارض. روستای نصیراباد بدر در شهریار نیز از موقوفات اوست.
و عالم امر عبارت از عالمی است که مقدار و کمیت و مساحت نپذیرد بر ضد عالم خلق که آن مقدار و کمیت و مساحت پذیرد و اسم امر بر عالم ارواح ازان معنی افتاد که باشارت «کن» ظاهر شد بی‌توقف زمانی و بی‌واسطه ماده و اگرچه عالم خلق هم باشارت «کن» پدید میآید اما بواسطه مواد و امتداد ایام «خلق السموات و الارض فی سته ایام». و آن اشارت که میفرماید «قل الروح من امر ربی‌» یعنی از منشا کاف و نون خطاب «کن» برخاسته ببدیع فطرت بی‌ماده و هیولا حیات از صفت «هوالحی» یافته قایم بصفت قیومی گشته او ماده عالم ارواح آمده و عالم ارواح منشا عالم ملکوت شده و عالم ملکوت مصدر عالم ملک بوده‌ جملگی عالم ملک بملکوت قایم و ملکوت بارواح قایم و ارواح بروح انسانی قایم و روح بصفت قیومی قایم «فسبحان الذی بیده ملکوت کل شی و الیه ترجعون».
قوله وَ تَفَقَّدَ الطَّیْرَ، التفقّد تطلب المفقود، و انّما قیل له التفقّد لانّ طالب الشی‌ء یدرک بعضه و یفقد بعضه، لذلک قال ابو الدرداء: من یتفقّد یفقد و من لم یعدّ الصبر لعظائم الامور یعجز. و انّما تفقّد سلیمان الهدهد لانّه مهندس الماء یری الماء من تحت الارض کما تری من وراء الزّجاج، فانّه کان یضع منقاره فی الارض فیخبرهم بعد الماء و قربه، ثمّ یأمر الجنّ بحفر ذلک الموضع، فیظهر الماء فاحتاج فی ذلک الیوم الی الماء فتعرّف عن حاله و تفقّده. و قیل سبب تفقّده انّه کان اذا سار بجنوده جاءت الطّیر فتقف فی الهواء مصطفّة موصولة الاجنحة او متقاربة، و سار ذلک الیوم بجنوده، فوقعت الشمس علیه، فنظر فوجد موضع الهدهد خالیا، فتعرّف من حاله و قال: ما لِیَ لا أَرَی الْهُدْهُدَ؟
و قال ابن عباس: ما السماوات السبع و الارضون السبع فی ید اللَّه الّا کخردلة فی ید احدکم سُبْحانَهُ وَ تَعالی‌ عَمَّا یُشْرِکُونَ.
قال: فأخبرنی عن اماراتها. قال: «ان تلد الامة ربتها، و أن تری الحفاة العراة الصم البکم ملوک الارض». قال: ثم انطلق، فلبثت ملیا، ثم قال لی: «یا عمر أ تدری من السائل؟» قلت: اللَّه و رسوله اعلم. قال: «فانه جبرئیل اتاکم یعلمکم دینکم».
اگر افق اعلی از زخرف دنیا خالیست ولکن در خزاین توکّل و تفویض از برای ورّاث میراث مرغوب لا عدل له گذاشتیم. گنج نگذاشتیم و بر رنج نیفزودیم… از ملکوت بیان مقصود عالمیان نازل شد آنچه که سبب حیات عالم و نجات اممست. نصایح قلم اعلی را بگوش حقیقی اصغا نمائید. انّها خیر لکم عمّا علی الارض. یشهد بذالک کتابی العزیز البدیع."
سرزمین مقدس (به عبری: ארץ הקודש با تلفظ: اِرِتص هاقُدِش) (به عربی: الارض المقدسة) سرزمینی در خاور نزدیک است که برای پیروان ادیان ابراهیمی ارزش مذهبی بالایی دارد. در یهودیت به پادشاهی اسرائیل اشاره دارد که در تنخ ذکر شده‌است و در مسیحیت و اسلام به سرزمین میان رود اردن و مدیترانه گفته می‌شود و در قرآن در آیه ۲۱ سوره مائده آن را ارض مقدس نامیده‌است.