ازا
معنی کلمه ازا در لغت نامه دهخدا

ازا

معنی کلمه ازا در لغت نامه دهخدا

( آزا ) آزا. ( اِ ) در فرهنگهای فرانسوی در ریشه کلمه آسافوتیدا به معنی انقوزه مینویسند که اصل این کلمه از آزای فارسی به معنی راتیانج و رخبینه ، و فوتیدای لاطینی بمعنای گنده است.
ازا. [ اَ ] ( اِ ) رجوع به آزا شود. || در فرهنگ شعوری بنقل از وسیلةالمقاصدمصطکی و ژاژ آمده است. گمان میکنم ازوا و ازوی باشد و ژاژ هم وُژ و وج باشد.

معنی کلمه ازا در فرهنگ عمید

مقابل، برابر، روبه رو، جلو.

معنی کلمه ازا در فرهنگ فارسی

۱ - مقابل برابر روبروی رویاروی قبال . ۲ - ( اسم ) سبب زندگانی یا سبب فراخی عیش و افزونی آن یا به ازائ . عوض بجای . یا در ازائ . بجای عوض بدل .

معنی کلمه ازا در فرهنگ اسم ها

اسم: آزا (پسر) (کردی) (تلفظ: aza) (فارسی: آزا) (انگلیسی: aza)
معنی: آزار دهنده آسیب رساننده، نام پادشاه مانایی

معنی کلمه ازا در دانشنامه عمومی

آزا. پیشوند آزا - ( Aza - ) در شیمی آلی برای اشاره به نام ترکیبات آلی استفاده می شود که در آن اتم کربن با اتم نیتروژن جایگزین می شود. اصطلاح "دآزا - " ( deaza - ) زمانی است که نیتروژن از بین می رود و معمولاً یک اتم کربن در جای آن قرار می گیرد.

معنی کلمه ازا در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَزّاً: جنبانیدن-تحریک
معنی عِزّاً: نیرو و شوکت و آسیبناپذیری(در اصل کلمه عزت به معنای نایابی است ، وقتی میگویند فلان چیز عزیز الوجود است ، معنایش این است که به آسانی نمیتوان بدان دست یافت ، و عزیز قوم به معنای کسی است که شکست دادنش و غلبه کردن بر او آسان نباشد ، بخلاف سایر افراد قوم ،...
ریشه کلمه:
ازز (۲ بار)
«أَزّ» چنان که «راغب» در «مفردات» می گوید، در اصل به معنای «جوشش دیگ و زیر و رو شدن» محتوای آن به هنگام شدت غلیان است; و در اینجا کنایه از آن است که شیاطین آن چنان بر آنها مسلّط می شوند که در هر مسیر و به هر شکلی بخواهند آنان را به حرکت در می آورند و زیر و رو می کنند!
تحریک شدید. یعنی ما شیاطین را برای کافران فرستادیم، آنها را به شدّت تحریک می‏کنند و بر اعمال خلاف وا می‏دارند، از مفردات راغب بدست می‏آید که قید شدید در تحریک ملحوظ است گویند، «اَزَّتِ القِدرُ ای اِشْتَدَّ غَلَیانُها». قاموس آنرا را مطلق تحریک و غلیان معنی کرده است. در نهایه هست «کان الذی اَزَّ عایشةَ علی الخروج ابن الزبیر، ای حَرَکِّها و حَمَلَها علی الخروج» یعنی ابن زبیر بود که عایشه را بر خروج به جنگ جمل تحریک کرد.

معنی کلمه ازا در ویکی واژه

گوگرد.ماده اشتعال زای کبریت
eza

جملاتی از کاربرد کلمه ازا

خانقه چون این بود بازار عام چون بود خر گله و دیوان خام
صنایع خودروسازی شامل همه بخش‌های طراحی، توسعه، تولید و فروش لوازم نقلیه موتوری است. مجموعه شرکت‌هایی که در طراحی، ساخت، بازاریابی و فروش وسایل نقلیه موتوری دخیل هستند، بخشی از این صنعت هستند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال کاشیوا ریسول، باشگاه فوتبال گاینار توتوری، باشگاه فوتبال توچیگی، و باشگاه فوتبال کاوازاکی فرونتال اشاره کرد.
من به صد امید ازو چشم نوازش داشتم خط مشکین کام ازان تنگ دهن آخر گرفت
هر دو دلالان بازار ضمیر رختها را می‌ستایند ای امیر
در سال ۱۹۹۳، او مورد توجه عکاسانی مانند استیون مایسل و بروس وبر قرار گرفت و خیلی زود به عنوان یک مدل مد به موفقیت دست یافت و برای مجله‌هایی مانند وگ فرانسه، انگلیس و ایتالیا و همچنین هاپر بازار و نئومرو عکس گرفت.
موضوع آزادی بیان در مقابل توهین به مقدسات نمی‌تواند به طور منزوی از نقش دین به عنوان قدرت سیاسی در برخی جوامع در نظر گرفته شود. در جوامعی که دین قدرت سیاسی دارد، توهین به مقدسات نه تنها توهین به دین، بلکه توهین به قدرت سیاسی تلقی می‌شود، و در نتیجه مجازات رسمی در پی دارد. همچنین پاسخ‌های عامه به توهین به مقدسات تمایل به خشونت بیشتر و شدیدتری دارند.
مرورا یکی دخت ازاده بود که مه دل ز خوبی بدو داده بود
شکرفروش بوسه اش خوش گفت دوش این نکته را تنگ از هجوم مشتری بر خلق شد بازار من
الطوال (به عربی: الطوال) یک منطقهٔ مسکونی در عربستان سعودی است که در استان جازان واقع شده‌است.
ازین ربودی و دادی بدان به زرق و فسوس ازان برین زدی و زین بران به زرق و حیل
اعدام در ملاء عام گونه‌ای از مجازات اعدام است که در آن عموم مردم به‌طور داوطلبانه ممکن است در آن شرکت کنند. اینگونه مجازات به‌طور معمول با حضور تعداد محدودی از شهروندان منفعل (از جمله کودکان خردسال) همراه است که برای اطمینان از مجازات شدنِ مجرم، شاهدِ این رویداد هستند.
همچنین در پیش‌نویس لایحه اصلاحیه در سال ۱۸۲۴ در بریتانیا، برای تجدید نظر در قانون ولگردی تبصره‌ای اضافه شد که نمایشگری در صورتی که در اثر تمایلات بیمارگونه باشد از مجازات معاف شود.
فرستو که بد نامدار سره شد از قلب تازان سوی میسره
وفا خاصیّتی دارد که بی‌خواهش نیازارد نرنجم نازنین من اگر کم می‌دهی دادم
سلسله مراتب نظامی در بسیاری از دولت شهرهای یونانی از شهروندان عادی تشکیل شده بود. سربازان پیاده‌نظام سنگین‌اسلحه هوپلیت نامیده می‌شوند و هوپلوماکوس نام استاد مشق یا اسلحه بود.
تهیه‌کنندگان: موسسه امور سینمایی بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، شرکت تبلیغاتی تماشا
کرده لفظی سه چار ازان به دو نیم تا کند عاجز از جواب مرا
بازار و قلعه حلب در بخش قدیمی شهر واقع شده‌اند.
بیازارند عیسی را بخواری همه خر را خرند از خوک داری