ارشک

معنی کلمه ارشک در لغت نامه دهخدا

ارشک. [اَ رَ ] ( اِ ) رشک. حسد. ( برهان قاطع ) ( جهانگیری ).
ارشک. [ اَ ش َ ] ( پارسی باستان و پهلوی اشکانی ، اِ )از ماده اَرشَن به معنی مرد و نر در مقابل زن. ( یشتها تألیف پورداود ج 2 ص 226 ). و آن نام بسیاری از ایرانیان قدیم بوده است. رجوع به ارشک در ذیل شود.
ارشک. [ اَ ش َ ] ( اِخ ) ارزاس. والی مملکتی در جوار آبیسارِس بزمان اسکندر. آنگاه که اسکندر بهند سفر میکرد در کنار رود آسِه زین هفِس تیون را بساخت. در خلال این احوال ارزاس ( ارشک ) مزبور با برادر و سرداران عمده آبیسارس پادشاه آن ناحیت وارد شهر شده هدایای گرانبها و نفیس از طرف او آورده گفت که خود پادشاه میخواست بیاید و بپای اسکندر بیفتد، ولی بیماری مانع شد. فرستادگان اسکندر هم قول او را تأیید کردند و اسکندر از این اظهارات خشنود گشت و آبیسارس را بپادشاهی ابقاء کرده ارشک را گماشت که نزد او بماند. ( ایران باستان ص 1818، 1819 ).
ارشک. [ اَ ش َ ] ( اِخ ) پسر بزرگتر داریوش دوم هخامنشی که پس از جلوس بتخت سلطنت به اردشیر موسوم گردید. رجوع به ایران باستان ص 961 و 962 و 990 و 992 و اردشیر دوم شود.
ارشک. [ اَ ش َ ] ( اِخ ) اَرزاسِس. اسکندر وی را بجای ساتی بَرزَن والی آرتاکوان کرد. ( ایران باستان ص 1654 ).
ارشک. [ اَ ش َ ] ( اِخ ) اشک. آرزاکس . مؤسس خاندان اشکانیان یا پارتیان ( 250-248 ق. م. ) و هریک از پادشاهان این سلسله نام او را عنوان ولقب خویش قرار داده اند. رجوع به اشک و اشکانیان و ارشک بزرگ و ایران باستان ص 2073 و 2165 و 2197 و 2199 و 2200 و 2203 و 2206 و 2076 و 2233 و 2598 شود.
ارشک. [ اَ ش َ ] ( اِخ ) پسر آتیابئوشنه. بر روی مهری از آثار عهد هخامنشی نام او نوشته شده. ( ایران باستان ص 1616 ).
ارشک. [ اَ ش َ ] ( اِخ ) پسر ارشدوال ارشک پادشاه ارمنستان. ( ایران باستان ص 2586 ).
ارشک. [ اَ ش َ ] ( اِخ ) پسر خسرو سوم ، پادشاه ارمنستان روم. رجوع به ایران باستان ص 2621 شود.
ارشک. [ ] ( اِخ ) قریه ای از توابع سمنان و دارای معدن سرب است.
ارشک. [ اَ ش َ ] ( اِخ ) بزرگ ، بقول سبه اوس اسقف ارمنی. در سال یازدهم سلطنت آن تیوخوس پارتیان شوریدند و ارشک پسر پادشاه تتالیان که در پَهل شاهسدان در صفحه کوشان میزیست ، حکومت رابدست گرفت و همه مردمان مشرق و نیز شمال مطیع او گشتند. رجوع به ایران باستان ص 2529 و 2596 و 2597 و 2601 و ارشک مؤسس خاندان اشکانیان و اشک اول شود.

معنی کلمه ارشک در فرهنگ معین

(اَ رَ ) [ په . ] (اِ. ) ۱ - رشک ، غیرت . ۲ - حسد، حسادت .

معنی کلمه ارشک در فرهنگ عمید

مرد، نرینه.
۱. رشک، حسد.
۲. غیرت.

معنی کلمه ارشک در فرهنگ فارسی

سر سلسله و موسس خاندان اشکانی ( ۲۴۸ - ۲۵٠ ق . م . ) وی در سال ۲۵٠ ق . م . ضد آنتیو خوس دوم پادشاه سلوکی ایران قیام کرد و دولت مقتدر و نیرومندی را تشکیل داد که تا ۲۲۶ م . جانشینان او در ایران سلطنت کردند و بعدا پادشاهان این سلسله بمناسبت احترام او کلمه اشک را بر نام خود افزودند . مثلا اشک دوم اشک سوم ... آخرین پادشاه سلسله اشکانی اشک بیست و نهم اردوان پنجم است .
( اسم ) ۱ - رشک غیرت . ۲ - حسد حسادت .
از اشکانیان ارمنستان

معنی کلمه ارشک در فرهنگ اسم ها

اسم: ارشک (پسر) (فارسی، پارتی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: arašk) (فارسی: اَرَشک) (انگلیسی: arashk)
معنی: شاه سلسله ی هخامنشی، پسر و جانشین اردشیر سوم، مؤسس خاندان اشکانی، بزرگ مرد، ( اَعلام ) ) شاه سلسله ی هخامنشی [، پیش از میلاد] پسر و جانشین اردشیر سوم، ) ( = اشک اول ) [حدود پیش از میلاد]، سرسلسله و مؤسس خاندان اشکانی که بعد ها آن ( اشک ) عنوان هر یک از پادشاهان اشکانی قلمداد شد، همان اشک است که سرسلسله و مؤسس خاندان اشکانی می باشد که بعد ها آن ( اشک ) عنوان هر یک از پادشاهان اشکانی قلمداد شد، ( در اعلام ) نام اردشیر دوم هخامنشی پسر داریوش دوم، اشک، نام مؤسس سلسله اشکانی

معنی کلمه ارشک در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:اشک

معنی کلمه ارشک در ویکی واژه

نام مردانه ایرانی.
نخستین پادشاه اشکانی. اشک یا اسک ممکن است برگرفته از نام اسکیت‌ها (سکاها) باشد.[۱]
زلال، پاک. راستی، درستی. پاکی، پارسایی. رشک، غیرت. عشق، علاقه. پهلوان، قهرمان. شكاننده، نفوذ كننده. بلندبالا، محترم.
↑ ابن هشام کلبی اشکانیان را اسکیان خوانده است. اشک در متون کهن به شکل اشغ، اشق، و عسک هم نوشته شده. واژه اشک به دلیل پیوستگی عمیق با آئین مهر به عشق تبدیل شده که مذهب عشق در آثار عرفای ایران از آن برآمده است.

جملاتی از کاربرد کلمه ارشک

ماده اول طرح استیضاح که دونالد ترامپ در آن به «سوءاستفاده از قدرت» متهم شده است با ۲۳۰ رای موافق در مقابل ۱۹۷ رای مخالف به تصویب مجلس نمایندگان رسید. ماده دوم طرح استیضاح نیز که به اتهام «کارشکنی در کار کنگره» مربوط می‌شود با ۲۲۹ رای موافق و ۱۹۸ رای مخالف به تصویب رسید. جان رابرتس، رئیس دیوان عالی آمریکا ریاست جلسات محاکمه دونالد ترامپ در مجلس سنا را برعهده داشت.
ز دانا این سخن آمد مراخوش که گفتارشک سوزان تر ز آتش
آنقدر کارشکن صافدلان را شده جمع که دگر دشمنی شیشه بخارا نرسد
بچشم همّت من بحرنیل گشت سراب که شاه قدرمرارشک بحراخضرکرد
ارشک (به پارسی باستان: 𐎠𐎼𐏁𐎣) که با نام سلطنتی اردشیر چهارم (به پارسی باستان: 𐎠𐎼𐎫𐎧𐏁𐏂𐎠) شناخته می‌شود، دوازدهمین شاهنشاه هخامنشی در میانه سال‌های ۳۳۸ تا ۳۳۶ پیش از میلاد بود.
سر زلفت ارشکستم ز سبکدلی تو مشکن که چنان لطیف زلفی دل ازین گران ندارد
تقویت روحیهٔ پرسش‌گری و اینکه انسان از طرح پرسش‌های به ظاهر کودکانه واهمه نداشته باشد و پرسش‌های چالش‌برانگیز مطرح کند، باعث پرورش کنجکاوی در انسان می‌شود و ساختارشکنی قالب‌های ذهنی را تسریع می‌کند.
از آن دو خانه که دارد دو زاغ مارشکن به چشم جانش جز مرغ چارپر چه رسد
به بازارشکر خود کرده آهنگ مرا اینجا نشانده با دل تنگ
بهار داد چمن را ز بس که کیفیت به جویبار، چو می آب شد خمارشکن
ارشک محبی (زاده ۲۳ فروردین ۱۳۷۵) کشتی‌گیر آزادکار ایرانی است.وی در مسابقات قهرمانی کشتی جام بین‌المللی دانکولف در کشور بلغارستان موفق به کسب مدال طلای مسابقات شده‌است.
به ناز و غمزه کند کار صد خمارشکن نگاه صبحدم از چشم نیم خواب درست
مهین ارشک شیردل مهرداد به کین کیان دست مردی گشاد
منابع ادبی دربارهٔ دوران ارشک بسیار کمیاب است و منحصراً از روایات متناقض یونانی و رومی، که قرن‌ها پس از مرگ ش نوشته شده‌اند، گرفته شده‌است. در نتیجه، سلطنت او کم‌تر شناخته شده‌است. دانشمندان معاصر حتی وجود او را زیر سؤال می‌بردند، تا این که مطالعات جدید و یافته‌های باستان‌شناسی، هویت او را در دهه ۱۹۶۰ تأیید کرد.
دینا کاتز پیشنهاد می‌کند که ارشکیگال ممکن است از نینکی بسط یافته باشد.
1- اَرشک : اَشک یا ارشک به معنای پهلوان
«در بلوک دشت بیاض در قریه کارشک نزدیک به قصبه فارس مشهدی شریف و مرقدی منیف واقع است که روح و صفای ظاهرش همچون بهشت عنبر سرشت است، از روحانیت و نورانیت باطنش خبر می‌دهد که فیها روح و ریحان جنت نعیم و نسیم عنبر شمیمش از مقام تقرب و زلفای صاحبش حکایت می‌کند که آن بقعه مبارکه و مقام کریم همواره استجابت دعوات و نزول برکات و ظهور کرامات بوده و مزار مزبور از قدیم مشهور و طرف توجه رجال و بزرگان است و تا چندی قبل شمعدانهای نفیس فلزی که سلاطین صفویه به آن آستان زکیه تقدیم کرده و اسامی ایشان بر آن نقش بود، از عهد شاه طهماسب و شاه سلیمان صفوی در آن موجود بوده و علی شریفش به سه واسطه به حضرت حسن مجتبی منتهی می‌گردد».
حذف «سهمیه‌های خواص» در حج ابراهیمی و افزایش سهمیه حج در همان سال با وجود کارشکنی‌ها از اهم اقدامات وی در دوره ریاست سازمان حج و زیارت کشور بود.
از آن‌جا که ایلام، بین خوزستان، بین‌النهرین، لرستان و کرمانشاه واقع شده‌است، لذا در دورهٔ اشکانیان، جزو ماد بزرگ بوده که ارشک آن را تصرف نمود. بنابه اعتقاد بعضی از محققان، خرابه‌های شهر باستانی «سیروان» واقع در شهرستان سیروان در شمال استان ایلام، از آثار و شهرهای دوره اشکانی است.
آن را که چو ما سرشت باشد از گل بی خارشکی نباشد ای مهر گسل