ایرانشهر

معنی کلمه ایرانشهر در لغت نامه دهخدا

ایرانشهر. [ ش َ] ( اِخ ) پهلوی : «ارانشتر» ( کشور ایران ). در عهد ساسانیان بکشور ایران اطلاق میشد. ( فرهنگ فارسی معین ). کشور ایران. سرزمین ایران : چون ملک ایرانشهر بگرفت [اسکندر] جمله ابناء ملوک بحضرت او جمع شدند. ( نامه تنسر ). اگر یزدان فره ایرانشهر بیاری ما رسد. ( کارنامه اردشیر بابکان ص 12 ). فریدون را سه پسر بود سلم و تور و ایرج چون او بمرد مملکت به سه قسم کرد و بدان سه پسر سپرد و آن جای که خود نشستی از زمین عراق و ایرانشهر ایرج را داد و او پسرش کهتر بود. ( ترجمه تاریخ طبری ).
ز ایرانی چگونه شاد شاید بود تورانی
پس از چندین بلا کامد ز ایرانشهر بر توران.فرخی.تا باز که افراسیاب بیرون آمده دوازده سال شهر ایران گرفته بود و نریمان و پسرش سام بر او تاختنها همی کردند تا ایرانشهر یله کرد و برفت. ( تاریخ سیستان ). و از پیش هر دو قوم [ یونانیان و مسلمانان ] فضیلت در ایرانشهر بود. ( کشف المحجوب ).
قال الاصمعی و کانت العراق تسمی ایرانشهر فعربتها العرب فقالوا العراق. ( المعرب جوالیقی ص 231 ). در مسالک و الممالک آمده که عراق عرب را دل ایرانشهر خوانده اند. ( نزهةالقلوب ص 28 ). و رجوع به ایراه شود.
ایرانشهر. [ ش َ ] ( اِخ ) نام قدیم نیشابور. ( هفت قلزم ). نام اول نیشابور. ( برهان ). قال البلاذری : خراسان اربعة ارباع فالربع الاول ایرانشهر وهی نیشابور و قهستان و الطبسان و هراة و بوشنج و بادغیس و طوس اسمها طابران. ( معجم البلدان ذیل کلمه خراسان ). شهر نیشابور. ( جهانگیری ). قسمت اول از چهار قسمت خراسان که شامل نیشابور و قهستان و غیره شود.
ایرانشهر. [ ش َ ] ( اِخ ) بمپور. در شهریور 1314 هَ. ش. بموجب تصویبنامه هیئت وزیران نام «بمپور» به ایرانشهر بدل گردید. شهرستان ایرانشهر شامل بخشهای سرباز، راسک و فیروزآباد می باشد و در مرکز بلوچستان واقع است. جمعیت حوزه ایرانشهر 93557 تن و مرکز آن شهر ایرانشهر است که 3618 تن جمعیت دارد. ( فرهنگ فارسی معین ).
ایرانشهر. [ ش َ ] ( اِخ ) ( 1262 - 1340 هَ. ش ) حسین کاظم زاده. نویسنده و دانشمند ایرانی که چهاردوره مجله ایرانشهر را در سالهای 1340 هَ. ق. در برلن منتشر کرد و کتب فارسی سودمندی بهمت او در آن شهر بطبع رسید و انتشار یافت. اواخر عمر خود رادر دگر سهایم ( سویس ) گذرانید و در آن شهر مجله ای آلمانی بنام هماهنگی جهان در باب افکار تئوسوفی - که خود از پیشوایان آن بود - منتشر میکرد. از تألیفات اوست : اصول اساسی روانشناسی ، اصول اساسی فن تربیت ، راه نو ( 4 جلد ) و رهبر نژاد نو. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه ایرانشهر در فرهنگ فارسی

حسین کاظم زاده ( و . ۱۲۶۲ ه. ش ./ ۱۸۸۳ م . ف. دگرسهایم ۱۳۴٠ ه. ش ./ ۱۹۶۲ م . ) نویسنده و دانشمند ایرانی که چهار دوره مجله ایرانشهر را در سالهای ۱۳۴٠ ه. ق . / ۱۹۲۴ م . - ۱۳٠۵ ه. ش ./ ۱۹۲۶ م . در برلن منتشر کرد و کتب فارسی سودمندی به همت او در آن شهر به طبع رسید و انتشار یافت . اواخر عمر خود را در دگرسهایم ( سویس ) گذرانید و در آن شهر مجله ای آلمانی بنام هماهنگی جهان در باب افکار تئو سوفی - که خود از پیشوایان آن بود منتشر می کرد . از تالیفات اوست : اصول اساسی روانشناسی اصول اساسی فن تربیت راه نو ( ۴ جلد ) رهبر نژاد نو .
حسین کاظم زاده . نویسنده و دانشمند ایرانی که چهار دوره مجله ایرانشهر را در سالهای ۱۳۴٠ هجری قمری در برلن منتشر کرد .

معنی کلمه ایرانشهر در ویکی واژه

در بخش‌های نخست شاهنامه به‌صورت شهر ایران ذکر می‌شود بویژه در زمان سام، ولی در عهد ساسانیان که قرن‌ها پس از دوران سام است ایرانشهر به سرزمین ایران تعبیر می‌شود. سپهبد سوی شهر ایران کشید ..... سپه را به نزد دلیران کشید

جملاتی از کاربرد کلمه ایرانشهر

دیدهٔ گردون ندید از دودهٔ سلجوقیان زو مبارکتر به ایرانشهر شاه و شهریار
شاه افریدون به «‌ایرج‌» داد ایرانشهر را کرد بخش «‌تور» ملک ماوراء‌النهر را
آب‌انبار دولت‌آباد مربوط به دوره زند است و در یزد، خیابان ایرانشهر،محله چهار منار، در باغ دولت‌آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۷۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
جمعه دوم تیرماه ۱۴۰۲، گروه‌هایی از شهروندان در ایرانشهر، سیب و سوران و چابهار در استان سیستان و بلوچستان با دادن شعارهای اعتراضی دست به تجمع‌های اعتراضی زدند. معترضان در تجمع ایرانشهر شعارهایی مانند «تجاوز، جنایت، لعنت بر این ولایت»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. تظاهرات این جمعه در شهرهای بلوچستان به درخواست مولوی عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه پیشین راسک برای همبستگی با معترضان زاهدانی انجام شده‌است.
ز حرص مدحش اندر زمین ایرانشهر همی بروید شعر ار پراکنند شعیر
در اواسط سال‌های جنگ جهانی اول، یک گروه کوچک از روشنفکران ایرانی «مجله کاوه» که علیه دشمنان آلمان و برای استقلال ایران فعالیت می‌کرد، منتشر کردند. بعد از شکست آلمان در جنگ اول جهانی (۱۹۱۸-م)، گروه نویسندگان دوره اول مجله «کاوه» شامل: محمد قزوینی، محمدعلی تربیت، ابراهیم پورداود، حسین کاظم‌زاده ایرانشهر، فضلعلی مجتهد تبریزی، محمدعلی جمالزاده و حسن تقی‌زاده به جز جمالزاده و تقی‌زاده، بقیه متفرق شدند. تقی ارانی که از طرف دولت به آلمان اعزام شده بود پس از ورود به برلین به مدت دو سال از فعالین ناسیونالیست افراطی بود و با مجله ایرانشهر و نامه فرنگستان همکاری داشت.
از آنکه بد بحجاز آن و این به ایرانشهر حجاز دین را قبله است و ملکرا ایران
آن‌ که شاهان را به ایرانشهر سر بر نام اوست وان که خاقان را به توران نامهٔ او بر سرست
تو گویی مرگ بگشاده به ایرانشهر، بار اندر به جان کشور افتاده گروهی گرگوار اندر
بنا به روایت کتاب «شهرستانهای ایرانشهر ترجمه صادق هدایت «کومش پنج برج را آژی دهاک پیشوای جادوگران (مغان) بنا کرد که نشیمنگاه پهلویان بود» این روایت باستانی نشان می‌دهد بنیانگذار شهر کومش آژی دهاک پیشوای مغان (جادوگران) بوده‌است و ضمناً پارتیان (پهلویان – اشکانیان) در ایالت کومش می‌زیسته و آنرا به پایتختی برگزیده اند.
آبادان، روستایی در دهستان آبادان بخش دامن شهرستان ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان ایران است. این روستا، مرکز دهستان آبادان است.
استان پیشنهادی بلوچستان شامل شهرستان‌های ایرانشهر، سراوان، سیب و سوران، مهرستان و دلگان با جمعیت تقریبی ۶۰۰ هزار نفر که مرکز آن ایرانشهر است.
از تماشاخانه‌های ایران می‌توان به تماشاخانه سنگلج، تماشاخانه ایرانشهر، تئاترشهر اشاره کرد.
«و از آن قول‌های نیکو که ایرانشهری گفته‌است یکی اندر باب قدیمی مکان است که گفته‌است مکان قدرت ظاهر خدای است و دلیل بر درستی این قول آن آورده‌است که قدرت خدای آن باشد که مقدورات اندر او باشد و مقدورات این اجسام مصور است که اندر مکان است و چون اجسام مصور که مقدورات است از مکان بیرون نیستند درست شد که خلأ یعنی مکان مطلق قدرت خدای است قدرتی ظاهر که همه مقدورات اندر اویند و زشت کردن محمد زکریا مر این قول نیکو را نه چنان است که گفت است قدیم پنج است که همیشه بودند و همیشه باشند: یکی خدای و دیگر نفس و سه دیگر هیولا و چهارم مکان و پنجم زمان و زشتگوی تر از آن که باشد که مر خالق را با مخلوق اندر یک جنس شمرد، تعالی الله عما یقول الظالمون علواً کبیراً»
مدرسهٔ ایرانشهر که در سال ۱۳۱۷ ه‍.خ تأسیس شده، از قدیمی‌ترین مدرسه‌های گرگان است. فعالیت این مدرسه در سال ۱۳۹۰ برای بازسازی متوقف شد و از مهر ۱۳۹۵ دوباره آغاز به‌کار کرد. افراد سرشناسی که در این مدرسه تحصیل کرده‌اند سید رضا سیدین (پدر ورزش گرگان) عبدالقیوم ابراهیمی (بنیان‌گذار دانشگاه آزاد اسلامی گرگان) و محمدرضا لطفی (نوازندهٔ تار، نواساز و مدرس، محقق و مؤلف) هستند.
شده گویی به ایرانشهر با عز و فخار اندر تبار اهرمن چیره به یزدانی تبار اندر
۶ شهرستان سیستان و بلوچستان، شامل زاهدان، زابل، ایرانشهر، سراوان و چابهار باند فرودگاهی دارند. پروازهای درون‌مرزی فرودگاه بین‌المللی زاهدان هفتگی و روزانه هستند که شامل پروازهایی مستقیم به تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، چابهار، کرمان و گرگان می‌شوند. این فرودگاه به چند کشور نیز پرواز خارجی دارد.