اسکاندیناوی
معنی کلمه اسکاندیناوی در لغت نامه دهخدا

اسکاندیناوی

معنی کلمه اسکاندیناوی در لغت نامه دهخدا

اسکاندیناوی. [ اِ ] ( اِخ ) اسکاندیناویا. شبه جزیره ای است در جهت شمالی اروپا که دو کشور سوئد و نروژ و شبه جزیره دانمارک و جزائر چندی را در بر دارد و بجزیره ایسلاندنیز اطلاق میشود. نخستین کسی که این نام را به این جا داده پلینیوس است که از دانشمندان علوم طبیعی رومیان بود و او این کلمه را بجزائر دانمارک و بدو جزیره ( بزعم او ) سوئد و نروژ اطلاق کرده و شبه جزیره ژتلاند از دانمارک را جزء سرزمین ژرمنها قرار داده است.

معنی کلمه اسکاندیناوی در فرهنگ فارسی

شبه جزیره ای واقع در شمال اروپا شامل کشورهای سوئد نروژ وانمارک .

معنی کلمه اسکاندیناوی در دانشنامه عمومی

اِسکاندیناوی ( به دانمارکی: Skandinavien ) منطقه ای جغرافیایی با جزئیات خاص تاریخی و فرهنگی در شمال اروپا است. اسکاندیناوی در معنای محدود آن دربرگیرندهٔ سه کشور سوئد، نروژ و دانمارک ( شبه جزیره اسکاندیناوی ) است و در معنای گسترش یافته آن فنلاند، ایسلند، جزایر فارو و جزایر الند را نیز شامل می شود.
مساحت کل دانمارک، نروژ و سوئد حدود ۵۷۶۶۶۸ کیلومتر مربع است. بر اساس برآوردهای سال ۲۰۱۷، تقریباً ۲۱ میلیون نفر در اسکاندیناوی زندگی می کنند. تراکم جمعیت این منطقه بسیار کم است و کمتر از ۶۰ نفر در هر مایل مربع است. بزرگ ترین کشور اسکاندیناوی از نظر مساحت، سوئد است. این کشور همچنین با جمعیتی بیش از ۱۰ میلیون نفر پرجمعیت ترین است. نروژ و دانمارک هر کدام کمتر از ۶ میلیون نفر جمعیت دارند.
نخستین کسی که این نام را به این جا داده پلینیوس است که از دانشمندان علوم طبیعی رومیان بود و او این کلمه را به جزایر دانمارک و بدو جزیره ( به زعم او ) سوئد و نروژ اطلاق کرده و شبه جزیره ژوتلند از دانمارک را جزء سرزمین ژرمن ها قرار داده است.
تبار اکثر مردم کشورهای ژرمنی تبار این ناحیه به وایکینگ ها می رسد. فنلاندی ها و اهالی لاپلند از تبار اورالی هستند. اولین پارلمان جهان در سال ۹۲۰ میلادی در ایسلند شکل گرفت
واژه اسکاندیناوی نخستین بار توسط پلینی بزرگ ( ۲۳–۷۹ ) به شکل «Scadinauia» به کار رفته است و احتمالاً از کلمات ژرمنی کهن «skadin» ( آسیب ) و «auio» ( جزیره ) تشکیل شده است؛ بنابراین معنی آن چیزی شبیه «جزیره آسیب دیده و کرانه خطرناک» است. این معنای اصلی در نام های محلی مانند منطقه جنوبی سوئد، که اسکانه ( Skåne ) نامیده می شود، باقی مانده است. این نامگذاری را به این خاطر دانسته اند که دریانوردی که به سواحل این نواحی نزدیک می شدند از آسیب تپه های شنی زیرآبی نزدیک به این کرانه ها به کشتی های خود بیم داشتند.
سوئد و نروژ با هم شبه جزیره اسکاندیناوی را تشکیل می دهند. دانمارک با آلمان همسایه است، در حالی که فنلاند و نروژ با روسیه همسایه هستند، اما در غیر این صورت کشورهای شمال اروپا توسط دریای بالتیک، دریای شمال یا خود اقیانوس اطلس از همسایگان خود جدا می شوند. فراوانی زمین، آب و جنگل ویژگی مشترک کشورهای شمال اروپا است ( به جز دانمارک که بیشتر سطح آن را زمین های کشاورزی یا سکونتگاه ها تشکیل می دهد ) . برای نمونه، سوئد یکی از بزرگ ترین کشورهای اروپا از نظر مساحت است اما تنها حدود ۹ میلیون نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه اسکاندیناوی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه اسکاندیناوی در دانشنامه عمومی
معنی کلمه اسکاندیناوی در دانشنامه آزاد فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه اسکاندیناوی

معنی کلمه اسکاندیناوی در دانشنامه آزاد فارسی

اِسکاندیناوی (Scandinavia)
اِسکاندیناوی
نام منطقه ای در شمال اروپا شامل سه کشور نروژ، سوئد و دانمارک. این کشورها به لحاظ تشابهات تاریخی، فرهنگی و زبانی در یک گروه قرار می گیرند. گاهی فنلاند و ایسلند را هم در این گروه قرار می دهند. شبه جزیرۀ اسکاندیناوی شامل سوئد و نروژ است و به دریای شمال، دریای بالتیک، دریای نروژ و دریای بارنتس محدود می شود. این شبه جزیره کوهستانی است و آبدره هایی در سواحل غربی آن قرار دارد که رو به شمال و جنوب از ارتفاع آن ها کاسته می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه اسکاندیناوی

مهاجرت آلمانی‌ها به نیوزیلند در سده نوزدهم کمتر از مهاجرت انگلیسی‌ها، ایرلندی‌ها و شاید حتی اسکاندیناویایی‌ها بود. با این وجود، در این کشور جوامع آلمانی‌زبان بزرگی تا دهه‌های اول سده ۲۰ وجود داشت. آلمانی‌زبانان بیشتر در پوهوی، نلسون و گور اقامت گزیدند. در آخرین سرشماری (۲۰۱۳)، ۳۶٬۶۴۲ نفر در نیوزیلند به آلمانی صحبت کردند و آلمانی پس از انگلیسی و فرانسوی سومین زبان اروپایی و در کل نهمین زبان رایج در نیوزیلند بود.
در سال ۱۹۴۷، لورل و هاردی طی یک تور شش هفته‌ای به بریتانیا رفتند. آنها ابتدا مطمئن نبودند که چگونه از آنها استقبال خواهد شد، اما هر جا که می‌رفتند، مورد هجوم علاقمندان و طرفدارانش واقع می‌شدند. این تور هنری به درازا کشید شد و کشورهایی در اسکاندیناوی، بلژیک، فرانسه و همچنین اجرای برنامه‌ای در حضور پادشاه جرج ششم و ملکه الیزابت را نیز شامل گردید. زندگی‌نامه‌نویس آمریکایی جان مک‌کیب می‌نویسد که لورل و هاردی تا سال ۱۹۵۴ به نمایش زنده در بریتانیا و فرانسه ادامه دادند و اغلب از طرح‌ها و مطالب جدیدی که لورل نوشته بود، برای برنامه‌هایشان استفاده می‌کردند.
اشک دالن بنیادگذار و رئیس سابق «انجمن ایران‌شناسی اسکاندیناوی» و عضو «شورای مؤسسهٔ پژوهشی سوئد» در استانبول است.
اکساندر نوسکی لاورا شهری در روسیه است.سنت اکساندر نوسکی لاورا که به اکساندر نوسکی لاورا موناستری هم معروف است برای اولین بار توسط پتر یکم در ۱۷۱۰ در نزدیکی سن پترزبورگ ایجاد شد.نام آن گرفته شده از الکساندر نوسکی شاهزاده و یکی از قهرمانان مبارزه با سوئدی‌ها بود.(در زمان روسیه تزاری روسیه اختلافات و جنگ‌های زیادی با کشورهای اسکاندیناوی داشت.).لئونارد اویلر ریاضی‌دان مشهور در آنجا دفن است.
کشورهای اسکاندیناوی نخستین گام‌های عملی در زمینه برابرسازی را برداشتند و دانمارک اولین کشور دنیا بود که اتحاد مدنی بین همجنس‌گرایان را در سال ۱۹۸۹ تصویب کرد. نروژ (۱۹۹۳) سوئد (۱۹۹۵) و ایسلند (۱۹۹۶) هم دنباله روی دانمارک بودند. اما ازدواج با تمامی حقوق و مزایای مساوی ازدواج با دگرجنس‌گرایان برای نخستین بار در سال ۲۰۰۱ در هلند تصویب شد.
ادای شاعرانه که همچنین با نام‌های ادای منظوم یا اِلدِر ادا نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از اشعار اسکاندیناوی کهن به زبان ایسلندی است که همه آن‌ها در درجه اول شامل متونی از نسخه خطی ایسلندی قرون وسطی با عنوان «کودکس رژیوس» هستند. ادای شاعرانه غنی‌ترین منبع دربارهٔ اساطیر اسکاندیناوی به شمار می‌رود. اولین بخش از کودکس رژیوس اشعاری را شامل می‌شود که به شرح خلقت و نابودی جهان ایزدان نوردیک می‌پردازد و همچنین افسانه‌های منفرد در مورد ایزدان نورس را بیان می‌کند. اشعار دومین بخش از مجموعه به شرح افسانه‌هایی دربارهٔ پهلوانان نوردیک از جمله، زیگورد، براین‌هلد و گونار می‌پردازد.
در اواخر سدهٔ نوزدهم و اوایل سدهٔ بیستم میلادی، شماری از نویسندگان مانندِ آرتور دو گوبینو، تئودور پوشه، هیوستون استیوارت چمبرلین، پل بروکا، کارل پِنکا، و هانس گونتِر با تلفیقِ آریایی‌گرایی و نُردگرایی ایده‌ای را گستراندند مبنی بر اینکه آریایی‌ها (منظورِ آنان، هندواروپایی‌های آغازین بود) مردمانی بور و بُلَند با چشمانِ آبی و جمجمهٔ بلندسَر بوده‌اند. این تلفیق از آن جهت تسهیل شد که در اواخرِ دههٔ ۱۸۶۰ میلادی، این فرضیه که هندواروپاییانِ آغازین از جنوب آسیا (هندوستان) آمده‌اند، کمرنگ شد و فرضیه‌های تازه‌ای جان گرفتند مبنی بر اینکه زادگاهِ نخستینِ هندواروپایی‌ها، شمالِ اروپا (جنوبِ اسکاندیناوی) بوده‌است.
آخرین المپیک زمستانی در ۷ رشته ورزشی برگزار شد و اگر بخواهیم هر رشته ورزشی، از قبیل اسکی و اسکیت را به‌طور جداگانه بشماریم، باید بگوییم با ۱۵ رشته ورزشی برگزار شد. از میان این رشته‌ها، اسکی بیرون از جاده، اسکیت بازی نمایشی، هاکی روی یخ، عملیات مرکب اسکاندیناویایی، پرش با اسکی، و اسکیت سرعت در برنامه همگی المپیک‌های زمستانی قرار داشته است. افزون بر آن اسکیت نمایشی و هاکی روی یخ حتی قبل از ظهور مسابقات المپیک زمستانی، بخشی از مسابقات المپیک تابستانی بود و تیم‌ها در این زمینه با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند.
کوه‌های اسکاندیناوی که از جنوب نروژ و از کنار ترومسو در شمال نروژ می‌گذرند، در سمت اقیانوس اطلس شیب‌دار و ناهموار و در سمت شرقی کم‌شیب هستند. فنلاند نسبتاً مسطح، تا حدودی سردتر است و دریاچه‌هایی پراکنده فراوانی در سراسر کشور دارد. بخش‌های بزرگی از سوئد و فنلاند (و همچنین بخش‌هایی از نروژ) توسط جنگل‌های کاج پرپشت پوشیده شده‌اند که اساساً شاخه غربی تایگای بزرگ روسی هستند. گالدهوپیگن در پارک ملی یوتون‌هایمن نروژ، با ۲٫۴۶۹ متر، بلندترین کوه در شمال رشته‌کوه آلپ است. کبنه‌کایسه با ۲۱۰۴ متر ارتفاع، بلندترین کوه در سوئد است.
طبق اسطوره‌شناسی اسکاندیناویایی، در آغاز هیچ‌چیز نبود؛ به‌جز یک تهی‌بودگی وسیع که «گینونگاگپ» نام داشت. به‌تدریج دو حوزه و قلمرو در دو سوی این تهی‌بودگی ظاهر شدند. «موسپل‌هایم» که منطقهٔ گرما و آتش بود، در جنوب شکل گرفت و «نیفل‌هایم» که مکان سرما و یخ بود، در شمال ایجاد شد. در مرکز این دو ناحیه، هوای گرم موسپل‌هایم با هوای سرد نیفل‌هایم برخورد کرد. در اثر این برخورد هیولایی بزرگ به‌وجود آمد که غولی یخی به نام «یمیر» بود.