باجه
معنی کلمه باجه در لغت نامه دهخدا

باجه

معنی کلمه باجه در لغت نامه دهخدا

( باجة ) باجة. [ ج َ ] ( معرب ، اِ ) نوعی از طعام. «با». آش. نانخورش. ج ، باجات.
باجة. [ ج َ ] ( اِخ ) نام پدر اسماعیل شیرازی محدث است. ( منتهی الارب ).
باجة. [ ج َ ] ( اِخ ) شهریست به اسپانیا. ( دمشقی ). شهریست به اندلس. ( منتهی الارب ). رجوع به باجه شود.
باجة. [ ج َ ] ( اِخ ) شهریست به افریقیه ، و از آن شهر است عبداﷲبن محمد و صاحب تصانیف ابوالولید سلیمان بن خلف. ( منتهی الارب ). و رجوع به عقدالفرید ج 5 ص 284، و باجه شود.
باجة. [ ج َ ] ( اِخ ) قریه ای از قریه های اصفهان. ( روضات الجنات ص 322 ). رجوع به باجه شود.
باجه. [ ج َ / ج ِ ] ( اِ ) دریچه. روزنه بزرگ. ( آنندراج ). باجیک. بادگیر. درِ خرد. روزن. روزنه. برین. برینه. پیش در. بادهنج. بعضی این کلمه را فارسی دانسته اند. لغتی از بازه ( رجوع به بازه شود ). ولی باجه در ترکی نیز بمعنی پنجره و روزنه دیوار آمده. رجوع به برهان قاطع چ معین شود. || جای بلیطفروشی ( در ترکی : باجا ): باجه بروات در بانک. باجه پاکت های سفارشی در پست خانه. این کلمه را فرهنگستان ایران بجای لفظ گیشه اختیار کرده است. || ترکی بمعنی سوراخ و بیشتر بر سقف اطاق اطلاق شود. سوراخ بام بخانه. || ناوچه آهنی که سیم و زر گداخته در آن ریزند.
باجه. [ ج َ] ( اِخ ) نام پدر اسماعیل شیرازی. رجوع بباجة شود.
باجه. [ج َ ] ( اِخ ) نام شهریست به افریقا معروف به باجةالقمح و این نام را از بسیاری ِ کشت گندم بآن دادند. میان آن و تنیس دوروزه راه است. گویند گندم در آنجا هر چهارصد رطل ( به رطل بغداد ) بیک درهم نقره بفروش میرفت. ابوعبید بکری گوید باجه افریقا شهری است با رودهای بسیار در دامنه کوه عین شمس ، و بهیئت طیلسانی اطراف آنرا فراگرفته. چشمه های گوارا دارد و یکی از آنها به عین شمس معروف است که از زیر دیوار شهر نزدیک دروازه ای بهمین نام بیرون آید. و دروازه های دیگر نیز دارد و در شهر هم ، چشمه های دیگری هست و دیوار آن قدیمی است که به بهترین شکل با سنگ ساخته اند و گویند در زمان عیسی ( ع ) برآورده اند. درین شهر چشمه هائی برای استحمام هست و مسافرخانه های بسیار دارد. هوای شهر همیشه ابری و بارانی و مرطوب و کمتر هوایش صاف است و بدان ،در بسیاری ِ باران مثل زنند. نهری از طرف مشرق و جنوب از سه میلی بطرف قبله سرازیر میشود و اطراف آن باغهای بزرگ است که در آنها آب جاری است. زمینش همواره از سبزه پوشیده است و همه نوع کشت در آن بعمل آید. نخود هم عمل آید و سیر آن ، در جای دیگر کمتر یافته شود.این شهر را بسبب بسیاری مزارع و ارزانی محصولات خواه در خشکسالی و خواه در غیر آن «هری » نامند و اگر ارزاق در قیروان ارزان شود گندم در این شهر بی ارزش میگردد. و بسا بار شتری از خرما بدو درهم بفروش رود و روزانه بیش از هزار چارپا برای حمل خواربار بدین شهر وارد میشود. و در قیمت اجناس تغییری حاصل نمیگردد. مردم باجه در ایام ابویزید مخلدبن یزید گرفتار کشتار بیرحمانه و اسارت گردیدند و شاعر در این مورد گوید:

معنی کلمه باجه در فرهنگ معین

(جِ ) ( اِ. ) ۱ - دریچه ، روزنة بزرگ ، گیشه . ۲ - جایگاه مخصوص فروش بلیط ، و یا دادن پول در بانک و پاکت های سفارشی در پست خانه و غیره .

معنی کلمه باجه در فرهنگ عمید

۱. گیشه، جایگاه مخصوص فروش بلیت یا گرفتن و دادن پول در سینما، بانک ، و مانند آن ها.
۲. دریچه، روزنه.

معنی کلمه باجه در فرهنگ فارسی

دریچه، روزنه، گیشه، جایگاه مخصوص فروش، بلیط یا گرفتن و دادن پول در سینماهاو...
( اسم ) ۱ - دریچه روزن. بزرگ . ۲ - این کلمه را فرهنگستان ایران بجای لفظ گیشه اختیار کرده است . جای بلیط فروشی گیشه بروات در بانک باج. پاکت های سفارشی در پستخانه .
قریه ایست در اصفهان

معنی کلمه باجه در فرهنگستان زبان و ادب

{counter} [حمل ونقل هوایی] جایگاهی برای دریافت کارت پرواز * مصوب فرهنگستان اول

معنی کلمه باجه در دانشنامه عمومی

باجه (تونس). باجه ( به عربی: باجة ) شهری در استان باجه کشور تونس است که جمعیت آن در سرشماری سال ۲۰۰۴ میلادی ۵۶٫۶۷۷ نفر بوده است.

معنی کلمه باجه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] باجه (ابهام زدایی).
...
[ویکی فقه] باجه (شهری در آفریقیه). باجه ، شهری مهم و کهن در افریقیه می باشد. این شهر امروزه در حدود ۱۰۰ کیلومتری غرب شهر تونس واقع شده ، و مرکز استان (ولایت ) باجه در شمال کشور تونس است .
قدمت شهر به دوره رومی ها بازمی گردد و نام باستانی آن واگا بوده است .
موقعیت جغرافیایی
باجه در کرانه غربی ناحیه حاصل خیز «وادی مَجَرده » واقع است و از دیرباز تا به امروز مهم ترین شهر این ناحیه به شمار می رود. این شهر به سبب قرار گرفتن بر سر راه تونس به قسنطینه در طول دوره اسلامی از اهمیت سوق الجیشی برخوردار بوده است . منابع جغرافیایی باجه را به سبب فراوانی محصول گندمش ، انبار غله افریقیه و باجة القَمح نام داده اند.
اوصاف باجه
باجه مرکز ایالتی است که از لحاظ غلات از ایالت های دیگر غنیتر است و آن را «انبار غلّه (هُری) افریقیه» می خوانند. در قرون گذشته نیز آن را «باجة القَمْح» (باجه غلّه) می نامیدند تا از سایر شهرهای افریقا و اسپانیا که به همین نام شهرت داشتند متمایز شود.بَکْری، جغرافی دان مشهور، از این شهر صرفنظر ارائه می دهد که، از برخی تغییرات که بعداً در نام جاها پدید آمده، هنوز هم معتبر است. وی می گوید «باجه تا قیروان سه روز راه فاصله دارد. شهر بزرگی است که اطراف آن را جوی های فراوان احاطه کرده و روی تپه مرتفع شبکلاه مانندی به نام «عین الشمس» (چشمه خورشید) بنا شده است.». این چشمه هنوز هم شهر را مشروب می کند و به همان نام خوانده می شود.
بناهای تاریخی باجه
...
[ویکی فقه] باجه (شهری در اندلس). باجه ، شهر و ناحیه ای مشهور در غرب اندلس اسلامی که امروزه شهر بِژا، مرکز ایالت آلنتژوی سفلی ، و ناحیه ای به همین نام (بژا) در جنوب شرقی لیسبُن ، پایتخت پرتغال ، در جای آن قرار دارد.
به گفته برخی از جغرافی دانان مسلمان ، باجه در رومی (لاتین ) به معنای صلح بوده است و این احتمالاً به نام باستانی باجه ، یعنی پاکس یولیا اشاره دارد.
پیشینه تاریخی
باجه از شهرهای کهن اندلس بود و گفته اند که بنای آن به دوره رومی ها باز می گردد. ناحیه باجه در دوره اسلامی محدوده وسیعی را در بر می گرفت و با ناحیه مارده مجاور بود.
باجه در دوره اسلامی
در ۹۴ق /۷۱۳م اشبیلیه به تحریک جمعی از اهالی و مداخله مدافعان شهر که به باجه عقب نشسته بودند، سر به شورش برداشت . موسی بن نصیر با فرستادن پسرش عبدالعزیز این دو شهر را بازگشود. پس از فتح اسلامی ، باجه محل اقامت دسته هایی از قبایل عرب گردید. هنگامی که ابوالخطار در اندلس به حکومت رسید (۱۲۵-۱۳۰ق )، سپاهیان مصری را در آن جا مستقر کرد و باجه به صورت ناحیه ای نظامی درآمد.
قیام علاء بن مغیث
...

معنی کلمه باجه در ویکی واژه

بخش کوچکی از یک اداره، یا اتاقکی که به کاری اختصاص یافته، یا در آن خدمات ویژه‌ای را انجام می‌دهند، گیشه.
جایگاه مخصوص فروش بلیط، و یا دادن پول در بانک و پاکت‌های سفارشی در پست خانه و غیره.
دریچه، روزنه بزرگ.
(باجِه): منسوب به باج؛ وسیله باج‌خواهی کسی یا کسانی شدن، خواهر.
(باجهَ): سوراخ، بویژه سوراخ ایجاد شده طبیعی یا ساختگی روی دیوار.

جملاتی از کاربرد کلمه باجه

ابن باجه یک دهانه برخوردی در ماه‌ است که در فاصله ۱۹۹ کیلومتری از قطب جنوب ماه، واقع شده است. این دهانه به‌واسطه ابن باجه، ستاره‌شناس، ریاضی‌دان، نویسنده، و فیلسوف آندلسی، نام‌گذاری شده‌است.
با این همه بنگاشت در این شعر چو دیبا دیباجه آن مهر که در دست نهان است
جمعیت این استان ۳۰۵ هزار نفر و مرکز آن شهر باجه است.
چون بباید برده را از خواجه‌ای عرضه دارد از هنر دیباجه‌ای
فلک بر مایه‌داران من و ما باجها دارد عدم شو تا نبینی‌ گیرو دار حکم تقدیری
شکسته دل آمد بر خواجه باز عیان کرده اشکش به دیباجه راز
باجه بلیط فروشی این فیلم اکران محدودی را دریافت کرد و در اولین آخر هفته از سه هفته نمایشگاه تئاتر، ۳۴۴۸۸ دلار فروخت. در مجموع فروش ۸۰۸۳۷ دلاری در باکس آفیس به دست آورد.
اطراف زمین فوتبال نیز یک کانال برای جداسازی محیط بازی از محل تماشاچیان قرار دارد سطح زیر ساختمان استادیوم در حدود ۲۵۰۰۰ مترمربع و سطح کل شامل جاده‌های ورودی باجه‌های بلیط فروشی – پارکینگ‌ها و اتاق‌های نگهبانی در حدود ۳۶۰۰۰۰ مترمربع می‌باشد. این استادیوم به آخرین سیستم وسایل صوتی و نور جهت استفاده استادیوم در شب و همچنین دارای تأسیسات بهداشتی مجزا برای تماشاچیان – بازیکنان و مجهز به تهویه مطبوع می‌باشد. خصوصیات بارز این استادیوم سقف معلق آن است۰ پوشش قسمت اعظم جایگاه تماشاچیان در ورزشگاه فرح آباد توسط یک رشته کابل اصلی و تعدادی کابل‌های فرعی که تشکیل یک سقف معلق را داده‌اند تحمل می‌گردد. این استادیوم دارای دو سقف معللق از این نوع می‌باشد.
ابن سینا در سدهٔ یازده میلادی گذر زهره از مقابل قرص خورشید را مشاهده کرده‌است. ابن باجه اخترشناسی اندلسی در سدهٔ دوازدهم میلادی از رصد دو سیاره به شکل دو نقطهٔ سیاه بر سیمای خورشید خبر داد که یک قرن پس از او قطب‌الدین شیرازی، ستاره‌شناس ایرانی در رصدخانهٔ مراغه آن را به‌درستی با عنوان گذر زهره و تیر از جلوی خورشید شناسایی کرد.
ابن خلدون، ابن باجه را یکی از دو چهره اصلی فلسفه در غرب جهان اسلام می‌داند که با دو چهره نامدار فلسفی شرق جهان اسلام، یعنی فارابی و ابن سینا، قابل قیاس اند.
آکا مانتو به عنوان یک روح مرد، شبح یا روح گوشه‌گیر(یوکای) شناخته می‌شود که در دستشویی‌های عمومی یا مدارس پرسه می‌زند. گفته می‌شود که آکا مانتو بویژه به دستشویی‌های زنانه سر می‌کشد، و در برخی نسخه‌های افسانه، گفته می‌شود که به آخرین باجه‌های دستشویی می‌رود. گفته شده که روح یک شنل قرمز شناور و یک ماسک می‌پوشد که صورتش را پنهان کرده، و بدون نقاب، زیبا و جذاب شناخته شده.
در شهر فرنگ مشتری در یک باجه می‌نشیند و از پشت شیشه یا پلاستیک رقصنده را تماشا می‌کند. ممکن است اجرا که زن لباسش را درمی‌آورد و بدنش را به مشتری نشان می‌دهد بدون موسیقی باشد.
کیلر کراک (تمساح قاتل) شخصیت خیالی شرور بزرگ در کتاب‌های کامیک آمریکایی منتشر شده توسط دی‌سی کامیکس که عموماً به عنوان دشمن شخصیت ابرقهرمان بتمن محسوب می‌شود، در سال ۱۹۸۳ توسط گری کانوی و جین کولان خلق شد. این شخصیت با نام اصلی وایلن جونز، به علت جهش ژنتیکی تبدیل به انسانِ حیوان‌نما می‌شود و به خاطر طبع وحشی‌اش، آدم‌خوار است. آدواله آکینویه آگباجه نقش شخصیت کیلر کراک را در فیلم «جوخه انتحار» (۲۰۱۶) ایفا کرده‌است.
و سکباجه تشفی السقام بطعمها علی آنهاجائت بلون سقم
طفلان پی چغندر باجهد و سرعت اندر چون صوفئی قلندر دنبال دیگجوشی
چون جدا بینی ز حق این خواجه را گم کنی هم متن و هم دیباجه را
مطلع سیاره کون و فساد مصدر دیباجه ی سرو علن
موزه‌ها و پارک‌ها و مدارس بزرگ نیز معمولاً قسمت اشیای گمشده دارند که بیشتر به صورت باجه یا اتاقی است که در نزدیکی درب ورودی مکان اصلی قرار دارد. در هتل‌ها این قسمت معمولاً در سرسرا (لابی) هتل یافت می‌شود.
پی این خواجه گیر کین خواجه دفتر فقر راست دیباجه
تا که شد صیت رتبت خواجه سروری را تراز دیباجه