اسری

معنی کلمه اسری در لغت نامه دهخدا

اسری. [ اَ را ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ اسیر. بردگان.
اسری. [ اَ را ] ( ع ن تف ) نعت تفضیلی از سری. رونده تر: اسیر من الامثال و اسری من الخیال. ( عقدالفرید ج 1 ص 121 حاشیه ).
- امثال :
اسری من الخیال ، اسری من انقد ؛ کلاهما من السری و انقد اسم للقنفذ و القنفذ لاینام اللیل بل یجول لیله اجمع و یقال فی مثل بات فلان بلیل انقد و فی مثل آخر: اجعلوا لیلکم لیل انقد.
اسری من جراد ؛ قال حمزة هو من السری التی هی السیر باللیل ، قلت لو قیل اسری من قولهم سرأت ِ الجرادة تَسراء سَرْءً اذا باضت فلینت الهمزة فقیل اسری من جراد، ای اکثر منه بیضاً، لم یکن بیضة [ کذا ] [ شاید: ببعید ] و السراءةبالکسر بیضة الجراد و قد یقال سروة و الاصل الهمزة. ( مجمع الامثال میدانی ).
اسری.[ اَ را ] ( اِخ ) ( سوره ٔ... ) سوره بنی اسرائیل. و آن سوره هفدهم از قرآن پس از نحل و پیش از کهف است.

معنی کلمه اسری در فرهنگ معین

(اَ را ) [ ع . ] (ص . اِ. ) جِ اسیر، بردگان ، اسیران .

معنی کلمه اسری در فرهنگ عمید

= اسیر

معنی کلمه اسری در فرهنگ فارسی

نام سوره هفتم قر آن مجید.
اسیران، بندیان، جمع اسیر
( صفت اسم ) جمع : اسیر بردگان بندیان اسیران .
رونده تر

معنی کلمه اسری در ویکی واژه

جِ اسیر؛ بردگان، اسیران.

جملاتی از کاربرد کلمه اسری

آنکه با احمد شب اسری نهفت از لب او گفت ایزد آنچه گفت
شب اسری که حق رخسار دیدش خرد الکن شد از گفت و شنیدش
و صف معراج پیمبر که به شب روشن شد سراسری ش ز زلف سیه مشک فشان
اما خواجه را علیه السلام چون از راه حضرت بردند که «سبحان الذی اسری بعبده لیلا» از «قاب قوسین» در گذرانیدند و بمقام «اوادنی»رسانیدند. و هرچ لباس هستی محمدی بود از سر وجود او بر کشیدند که «ما کان محمد ابا احد من رجا لکم» و خلعت صفت رحمت درو پوشانیدند و آن صورت رحمت ار بخلق فرستادند. چون میرفت محمد بود و چون میآمد رحمت بود که «و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین».
در گذشته، پذیرش دانشجو از طریق قبولی در آزمون کنکور سراسری و تنها از میان داوطلبان دارای مدرک دیپلم در رشته ریاضی و فیزیک انجام می‌پذیرفت، اما از سال ۱۳۸۵، این دانشگاه و سایر دانشگاه‌های ارتش (بجز علوم پزشکی) تنها از طریق آزمون ورودی که به‌طور متمرکز توسط مرکز سنجش و گزینش ارتش برگزار می‌شود، دانشجو می‌پذیرند. دانشجویان این دانشگاه در کنار دروس رشته آموزشی خود، آموزش نظامی را نیز فرا می‌گیرند و پس از دانش‌آموختگی در مقطع کارشناسی این دانشگاه، به درجه ستوان دوم نائل می‌شوند. این دانشگاه همچنین در مقطع کارشناسی ارشد از طریق کنکور سراسری دانشجو می‌پذیرد.
ابتدا این شهرآورد نبرد بین دو تیم سرخ پوشان سپیدرود و سپید پوشان ملوان بازمی‌گردد. دو تیم ریشه دار و قدیمی در فوتبال ایران که اوج رقابت‌های این دو تیم به لیگ گیلان مربوط می‌شود و در زمانی که هنوز لیگ فوتبال سراسری در ایران راه‌اندازی نشده بود.
بپرد دل بیابان‌ها شود پیش از همه جان‌ها به ناگاهش تو پیش آیی که سبحان الذی اسری
در دل شب بانگ سبحان الذی اسری زده بر در قصرِ فاوحی بانگ ما اوحی زده
روایت است که چون از جهان حبیب خدا مسافر سفر قرب لیله الاسری
رادیو لرستان در سال ۱۳۳۷ آغاز به کار کرد. در آن زمان نیروی ارتش و لشکرمستقر در خرم‌آباد به وسیله بی‌سیم، هفته‌ای یک روز به مدت شصت دقیقه برنامه‌های مختلفی پخش می‌کرد. در سال ۱۳۵۱ یک فرستنده یک کیلوواتی با پخش روزانه ۹ ساعت برنامه در خرم‌آباد آغاز به کار کرد که از این مدت ۸ ساعت به تقویت شبکه سراسری رادیو و یک ساعت نیز اختصاص به پخش خبر و ترانه داشت. در سال ۱۳۵۲ در یکمین سالگرد تأسیس رادیو مرکز لرستان ساعات کار این مرکز به ۱۰ ساعت رسید که از این ده ساعت دو ساعت تولید محلی و بقیه آن تقویت شبکه بوده‌است.
برخی از بخش‌های صنعتی که در اعتراضات سراسری دست به اعتصاب زدند.
شهرستان ووکوار اسریجم ۲٬۴۵۴ کیلومترمربع مساحت و ۱۸۰٬۱۱۷ نفر جمعیت دارد و ۷۸-۲۲۴ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
گریزان شو به علیین دلا یعنی صلاح الدین چو تو بی‌دست و بی‌پایی که سبحان الذی اسری
استقلال اکنون در لیگ برتر فوتبال ایران بازی می‌کند و با چهار مقام قهرمانی و شش نایب‌قهرمانی، سومین تیم موفق دوره‌های لیگ برتر خلیج فارس است. این تیم در مجموع امتیازهای تیم‌ها در تاریخ لیگ‌های سراسری ایران، در رتبهٔ نخست قرار دارد و در مجموع تمام دوره‌های لیگ برتر ایران صاحب بیشترین گل زده و بیشترین برد است. همچنین از لحاظ حضور در بین سه تیم بالای جدول با ۱۸ بار حضور رکوردار است.
در اعتصاب سراسری معلمان در مهر، در شبکه‌های اجتماعی پیام‌ها و تصاویر متعددی با هشتگ #اعتصاب_سراسری_معلمان و #تحصن_سراسری_معلمان در حمایت از اعتراض معلمان منتشر شده بود و عکس‌های پرشماری نیز از معلمان در اعتصاب در کانال‌های تلگرامی مرتبط منتشر شد. همزمان کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز در پستی از اقدام ناموفق «نیروهای امنیتی» برای در اختیار گرفتن مدیریت گروه (تلگرامی) تحصن سراسری مهرماه معلمان خبر داده‌اند و گفته‌اند مدیریت یک گروه دیگر به نام چالش تحصن معلمان ایران به دست این «نیروهای امنیتی» افتاده‌است.
اعتصاب سراسری ونزوئلا در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ تلاشی از جانب ونزوئلایی‌های مخالف با رئیس‌جمهور هوگو چاوز بود تا انتخابات ریاست جمهوری دیگری برگزار کنند.
بازاریان ایران در شهرهای متعدد در پاسخ به فراخوان اعتصابات سراسری مغازه‌های خود را تعطیل کردند. کسبه و بازاریان در چندین شهر در مناطق مختلف ایران از جمله تهران پایتخت کشور، دست به اعتصاب زدند.
چون شب اسری کشید سرمه مازاغ نقش سوی کی شود حجاب محمد
نیو لاین سینما به همراه کمپانی لین پیکچرز، ورتیگو اینترمنت و کاتزاسمیت پروداکشن، تهیه‌کنندگی فیلم را برعهده دارند و شرکت برادران وارنر نیز مسئول پخش و اکران فیلم است. آن: بخش دوم در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۱۹ به صورت سراسری به روی پرده رفت. فیلم با واکنش متوسطی از سوی منتقدان همراه بود. عملکرد تیم بازیگری (به خصوص هیدر، اسکاشگورد و چستین)، درون‌مایه و وفاداری فیلم به رمان ستایش شد اما زمان طولانی و عدم وجود سکانس‌های ترسناک در مقایسه با قسمت نخست مورد انتقاد قرار گرفت. فیلم یک موفقیت تجاری در گیشه بود و ۴۷۳ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد در حالی که بودجه ساخت آن ۷۹ میلیون دلار بوده‌است.
ابروی او قاب قوسین وی است در شب زلفش تو از اسری مپرس