افتضاح

معنی کلمه افتضاح در لغت نامه دهخدا

افتضاح. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) رسوا شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( آنندراج ) ( منتهی الارب ). آشکار شدن عیوب کسی. ( از اقرب الموارد ). پیدا و آشکار شدن عیب یا عیوب نهانی کسی. ( یادداشت بخط مؤلف ). رسوا کردن. ( المصادر زوزنی ). || ( اِمص ) مأخوذ از تازی ؛رسوایی. بی آبروئی. بدنامی. ( ناظم الاطباء ). رسوائی. ( غیاث اللغات ). فضیحت. ( یادداشت مؤلف ) :
آن یکی حرص از کمال مردیست
وان دگرحرص افتضاح و سردیست.مولوی.- افتضاح آمیز ؛ رسوائی بارآور.
- پرافتضاح ؛ بسیار رسوایی.
|| ظاهر و هویدا گردیدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). || شهرت یافتن چیزی. و فی الاساس «سمعتهم یقول افتضحنا فیک ؛ ای فرطنا فی زیارتک و تفقدک ». ( اقرب الموارد ).

معنی کلمه افتضاح در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) رسوا شدن . ۲ - (اِمص . ) بی آبرویی .

معنی کلمه افتضاح در فرهنگ عمید

رسوا شدن، بی آبرو شدن، رسوایی.

معنی کلمه افتضاح در فرهنگ فارسی

رسواشدن، بی آبروشدن ، رسوایی
۱ - ( مصدر ) رسوا شدن بی آبرو گردیدن بدنام گشتن . ۲ - ( اسم ) بی آبرویی بدنامی . جمع : افتضاحات .

معنی کلمه افتضاح در ویکی واژه

رسوا شدن.
بی آبرویی.

جملاتی از کاربرد کلمه افتضاح

از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به دیکتاتور بزرگ، زندان، کنتاکی، جمعه سیاه، راه شیری، چشمان مرد مرده، مصائب شیطان، یک افتضاح حسابی، من و رفیقم، ما را ببخشید، گشت نیمه‌شب، هیچ‌چیز بجز دردسر و زنبور سبز دوباره حمله می‌کند! اشاره کرد.
او که اواخر ماه سپتامبر ۲۰۱۴ در یک برنامه جمع‌آوری کمک مالی برای یک گروه محافظه‌کار صحبت می‌کرد گفت که او و شرکتش می‌توانستند بحران مقابله با داعش را حل کنند. به گفته آقای پرینس اگر بلک‌واتر هنوز سرپا بود می‌توانست «مشکل حضور نیروهای زمینی را در عراق» حل کند: «ما می‌توانستیم با کسانی که می‌خواهند به عنوان پیمانکار و غیرنظامی به عراق بروند تماس بگیریم. دیگر مشکل اعزام نیروی زمینی ارتش و بازگرداندن سربازان به عراق مطرح نبود. می‌رفتیم و کار را تمام می‌کردیم و دیگر موضوع به یک افتضاح سیاسی طولانی مدت تبدیل نمی‌شد.»
سلوتی عنکم احتمال بعید وافتضاحی بکم ضلال قدیم
نکند لاجرم شکیبایی می کند افتضاح و رسوائی
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به الکساندر و روز وحشتناک، افتضاح، ناگوار، خیلی بد، ملاقات اشاره کرد.
آن یکی حرص از کمال مردی است و آن دگر حرص افتضاح و سردی است
از شدت فلاکت و ادبار و افتضاح رم کرده از تو خویش و قریبت رضاقلی
غبار حذلان نمود به فرق وی ریخته قرار را بر فرار نمود با افتضاح
آیووا دومین آلبوم استودیویی اِسلیپ‌نات است که توسط راس رابینسون و اِسلیپ‌نات تهیه شده و در ۲۸ اوت ۲۰۰۱ با برچسب رودرانر رکوردز منتشر شد. آیووا (آلبوم) نام آلبوم از ایالت خاستگاه گروه گرفته شده‌است. اعضای گروه می‌گویند که آیوا منبع انرژی آن‌ها است و آنها آگاهانه تصمیم به ماندن در این منطقه گرفته‌اند. آیووا به عنوان سنگین‌ترین و تاریک‌ترین آلبوم اِسلیپ‌نات شناخته شده‌است. در ۱ نوامبر ۲۰۱۱ نسخهٔ ویژه آیووا به مناسبت دهمین سالگرد انتشار آلبوم، دوباره منتشر شد. این نسخه با آلبوم ویدئویی افتضاح‌ها و یک فیلم تحت عنوان بُز به کارگردانی شاون کرهن همراه با چهار موزیک ویدئو همراه بود.
غلامی بی حفاظ داشت و بازداری کردی. او را بدان مستوره نظری افتاد، بسیار کوشید تابدست آید،البته بدو التفات ننمود. چون نومید گشت خواست که در حق او قصدی کند، و در افتضاح او سعی پیوندد. از صیادی دو طوطی طلبید و یکی را ازیشان بیاموخت که «من دربان را در جامه خواجه خفته دیدم با کدبانو. » و دیگری را بیاموخت که «من باری هیچ نمی گویم. » در مدت هفته ای این دو کلمه بیاموختند. تا روزی مرزبان شراب می‌خورد بحضور قوم، غلام درآمد و مرغان را پیش او بنهاد. ایشان بحکم عادت آن دو کلمت می‌گفتند بزبان بلخی، مرزبان معنی آن ندانست لکن بخوشی آواز و تناسب صورت اهتزاز می‌نمود. مرغان را بزن سپرد تا تیمار بهتر کشد.
دگر از بهر آن کورا بحالی نباشد افتضاح و انفعالی
در رشته افسانه‌های جی. آر. آر تالکین، اِلف‌ها یکی از نژادهای افسانه‌ای ساکن زمین یا سرزمین میانه هستند و عمدتا موهای بور و مشکی و قدی بلند دارند و اکثرا تیرانداز و سوارکار هستن الف ها در گذشته‌ای دور بوجود آمده‌اند. الف‌ها در داستان‌های هابیت و ارباب حلقه‌ها ظاهر شدند اما تاریخ پیچیده‌تر آن‌ها به‌طور کامل در سیلماریلیون شرح داده می‌شود در حال حاضر تنها الف باقی مانده از خانواده الف ها فردی خوشرو و با موهای بلوند به اسم زارا است که متاسفانه فکر میکند که موهای او مشکی است و تیراندازی او افتضاح است !! تالکین در باره الف‌ها قبل از اینکه هابیت را منتشر کند نیز نوشته بود.
خود را همی چه پوشی چون آب در بن چه کز افتضاح پیدا چون شعله بر مناری
در ۱۲ آذر ۱۳۹۸ علی مطهری نقش پُررنگ اپوزیسیون خارجی در اعتراضات را رد کرد و اکثریت معترضان را از تودهٔ تهی‌دست مردم دانست. او با اشاره به این‌که خیلی از بازداشت‌شدگان فرق اصلاح‌طلب و اصول‌گرا را نمی‌دانند گفت: «یک افتضاحی شده ولی باید به گونه‌ای آن را جمع کرد تا اصل نظام آسیب نبیند.»
چه ثمر زین شکایت آرایی بجز از افتضاح و رسوایی
سعی می‌کنم از خودم مراقبت کنم. هر وقت بتونم ورزش می‌کنم. سفر دور اروپا خسته‌کننده‌ست، غذا افتضاحه و همین کارو سخت می‌کنه. اما تا وقتی بتونم، مایلم به این کار ادامه بدم. پس بله، همینه که هست.