اوراق

معنی کلمه اوراق در لغت نامه دهخدا

اوراق. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ وُرْق. رجوع به ورق شود. || ج ِ وِرْق. ( اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ) ( المنجد ). || ج ِ وَرِق. ( ناظم الاطباء ). رجوع به ورق شود. || ج ِ وَرَق. ( اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ) ( المنجد ) :
الا تا باد نوروزی بیاراید گلستان را
و بلبل را به شبگیران خروش آید بر اوراقش.منوچهری.پر طاوس در اوراق مصاحف دیدم
گفتم این منزلت از قدر تو می بینم بیش.سعدی.ضرورت است که روزی بسوزد این اوراق
که تاب آتش سعدی نیاورد اقدام.سعدی.بشوی اوراق اگر همدرس مایی
که درس عشق در دفتر نباشد.حافظ.در کنار بوستان مجموعه رنگین گل
صائب از اوراق دیوان تو یادم میدهد.صائب.تو غنچه ساختی اوراق بادبرده من
وگرنه خار نمی ماند از گلستانم.صائب.- اوراق شدن کتاب ؛ ازهم پاشیده شدن و بهم ریختن.
- اوراق شدن کسی ؛ ( در تداول عامه ) سخت ضعیف و زار و نزار شدن او.
- اوراق کردن ؛ ازهم باز و پاشیده کردن صفحات کتاب یا اجزاء دستگاهی.

معنی کلمه اوراق در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - جِ ورق ، برگ ها، برگه ها. ۲ - (عا. ) کهنه ، فرسوده . ۳ - پریشان احوال ، آشفته . ،~ بهادار برگ های سهام ، سندهایی که معادل پولی آن را نظام بانکی هر کشور تضمین کرده است . ،~ ِ قرضه برگه های بهاداری که دولت یا شرکتی منتشر می کند

معنی کلمه اوراق در فرهنگ عمید

۱. = ورق
۲. (صفت ) خراب و فرسوده، پاره شده.
۳. (صفت ) [عامیانه] آنچه قطعه هایش از هم جدا شده باشد: ماشین اوراق.
۴. (صفت ) پریشان احوال، ناراحت.

معنی کلمه اوراق در فرهنگ فارسی

برگها، جمع ورق
( اسم ) جمع ورق برگها ( درخت و کاغذ و جز آن ) ورقها برگه ها. یا اوراق بهادار .

معنی کلمه اوراق در ویکی واژه

؛~ ِ قرضه برگه‌های بهاداری که دولت یا شرکتی منتشر می‌کند و دارای مدت و نرخ بهرة ثابت و معین
جِ ورق ؛ برگ‌ها، برگه‌ها.
کهنه، فرسوده.
پریشان احوال، آشفته. ؛~ بهادار برگ‌های سهام، سندهایی که معادل پولی آن را نظام بانکی هر کشور تضمین کرده‌

جملاتی از کاربرد کلمه اوراق

شرکت آسیا پینتس در سال ۱۹۴۲ فعالیت خود را آغاز کرده و امروزه دارای عملیات در ۱۷ کشور جهان می‌باشد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر بمبئی، هند قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازارهای بورس اوراق بهادار بمبئی و بورس اوراق بهادار ملی هند معامله می‌شود.
در هوای عارضت عنبر همی ساید نسیم تا به خط عنبرین اوراق را مشحون کند
چون مهلت اوراق خزان دیده دو روزی است در قافله عمر اگر پیش و پسی هست
بالاخره روزی خواهد رسید که مردم بی غرضی در این مملکت اوراق تاریخ را ورق بزنند و از میان سطور آن، حقایق مربوط به زمان ما را بخوانند… من می‌روم و تاریخ ایران قضاوت خواهد کرد که به روزگار این ملت چه آمده‌است و به پاداش فداکاری‌های خادمین مملکت چه رفتاری شده‌است.
به وصف روی تو جامی ز بس که شعر نوشت چکد گلاب گر اوراق او بیفشارم
کورزیبسکی در دانشگاه صنعتی ورشو در رشته مهندسی تحصیل کرد. در طول جنگ جهانی اول (۱۹۱۴–۱۹۱۸) کورزیبسکی به عنوان افسر اطلاعاتی در ارتش روسیه خدمت کرد. پس از مجروح شدن از ناحیه پا و متحمل شدن جراحات دیگر، در سال ۱۹۱۶ به آمریکای شمالی (ابتدا به کانادا و سپس به ایالات متحده) رفت تا حمل و نقل توپخانه به روسیه را هماهنگ کند. او همچنین برای مخاطبان لهستانی-آمریکایی دربارهٔ درگیری سخنرانی کرد و فروش اوراق قرضه جنگی را ترویج کرد. پس از جنگ، او تصمیم گرفت در ایالات متحده بماند و در سال ۱۹۴۰ تابعیت خود را دریافت کرد.
بشوی اوراق اگر همدرس مایی که علمِ عشق در دفتر نباشد
دفتر مرکزی این شرکت در شهر بمبئی، هند قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس اوراق بهادار بمبئی و بورس اوراق بهادار ملی هند معامله می‌شود.
پس اگر برای بازخرید اسکناس نیازی به طلا نباشد (طبق استاندارد طلا)، بانک مرکزی به‌طور مؤثری می‌تواند با کاهش ذخیره قانونی و از طریق بازار آزاد عرضه پول را افزایش دهد (برای مثال خرید اوراق قرضه خزانه داری در مقابل پول نقد) تا کاهش عرضه پول در بخش خصوصی به خاطر کاهش اعتبار (اعتبار نوعی پول محسوب می‌شود) را جبران نماید.
بورس اوراق بهادار اصفهان سال ۱۳۸۲ افتتاح شد و زیرمجموعه شرکت بورس است، حدود ۵۱ شرکت فرابورس در این بورس معامله می‌کنند. بورس اصفهان ۹۲ زمانی در اوج فعالیت خود بود تا دی ماه ۹۴ دچار رکود شد.
یک جهان تشنه به خونش همه خونخوار غبی گشت چون مصحف اوراق ز هر شیخ وصیی
شامگاه شنبه ۲۹ دی‌ماه برنامهٔ تلویزیونی بیست و سی با پخش گزارشی به‌نام «طراحی سوخته» به انتشار اوراق بازجویی تعدادی از دستگیرشدگان اعتراضات کارگری خوزستان و «اعترافات» آن‌ها علیه خودشان پرداخت. در این گزارش با طرح اتهامات امنیتی علیه بازداشت‌شدگان، آن‌ها وابسته به گروه‌های کمونیستی و برانداز خارج از کشور خوانده شده‌اند که سعی در ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری داشته‌اند. بسیاری از این زندانیان پس از آزادی تأکید کرده‌اند که برای ضبط اعترافات‌شان جلوی دوربین مورد شکنجه نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند. در قسمتی از این گزارش مسئلهٔ شکنجهٔ اسماعیل بخشی در دوران بازداشت نیز بار دیگر از سوی مقامات دولتی و امنیتی کتمان شده‌است.
چون خط جانان نخواند ایم آیت خوبی اسیر درس اوراق محبت را سراپا خوانده ایم
چمن روی تو چون باز کند دفتر حسن گل مهیای بهم بستن اوراق آید
در دوم ایوان دبیری بود کافشاندی ز کلک گوهر شهوار بر اوراق سیم از بحر قار
بنابر جدیدترین تفکرات اقتصادی، تورم منفی با ریسک مرتبط است: وقتی ریسک بازگشت دارایی به سمت منفی می‌رود سرمایه‌گذاران و خریداران به جای سرمایه‌گذاری به نگهداری پول روی می‌آورند. این مسئله حتی در مورد اوراق بهادار با تضمین بالا نیز صادق است؛ که می‌تواند باعث ایجاد دام نقدینگی یا کمبودهای منحرف‌کننده بازده سرمایه‌گذاری شغل و تولید کالا شود.
چهره زرد، بهار دل غمگین من است برگ عیش من از اوراق خزان ساخته اند
محاسباتِ نزاری برون ز دفترهاست حدیثِ عشق نه افسانه هایِ اوراقی ست
برای مثال، اوراق قرضه ی دولت انگلستان، که کنسول نامیده می‌شوند، و بدون تاریخ و غیرقابل باز خریدند (نظیر وام جنگی)، کوپن (پرداخت بهره)های ثابت داشته و به طور فعال در بازارهای قرضه، معامله می‌شوند. اوراق قرضه با مدت زمان بسیار طولانی، ویژگی‌های مالی دارند که می‌تواند نظر برخی سرمایه گذاران را در برخی شرایط جلب کند؛ مثلاً قیمت اوراق قرضهٔ بلند مدت، تغییر بازده در بازار مالی (کاهش یا افزایش) به سرعت تغییر می‌کنند (رو به بالا یا پایین).
بازارهای در حال ظهور (یا نوظهور) با سطح بازارهای کارا، فاصله زیادی دارند و فاقد مقررات و استاندارهای سخت حسابداری و بازارهای اوراق بهادار می‌باشند، که در کشورهای توسعه‌یافته (نظیر ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن) مرسوم است. اما این کشورها، دارای زیرساخت‌های فیزیکی لازم، نظیر سیستم بانکی، بورس اوراق بهادار و پول واحد می‌باشند.