آب نوش

معنی کلمه آب نوش در فرهنگ اسم ها

اسم: آبنوش (دختر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: ab-nush) (فارسی: آبنوش) (انگلیسی: abnush)
معنی: نوشنده آب، دوستدار روشنایی، آب گوارا، نام زنی در منظومه ویس و رامین

جملاتی از کاربرد کلمه آب نوش

ملک چون جرعه‌ای زان آب نوشید بر آن صورت از احسان پرده پوشید
همیشه دجله و جیحون چو دوستان قدیمی ز موج نامه باین دیده پر آب نوشتند
گر این آب نوشد، که نگذاردش؟! ور آن تشنه ماند، که آب آردش؟!
آب نوشید و بدستش جام داد نام حق را در دل او آرام داد
این کانال که در گذشته، کانال آب شیرین نامیده می‌شد، طی سال‌های ۱۸۵۶-۱۸۶۳م برای تأمین آب نوشیدنی منطقه سوئز که هزاران کارگر در آن مشغول کار بودند، ساخته شد.
ساغر پر شراب را دریاب آب نوش و حباب را دریاب
به جوی اندرون آب نوش روان شد ازین عدل و انصاف نوشیروانی
چو بیند کسی زهر در کام خلق کیش بگذرد آب نوشین به حلق
گر شکر در جام ریزم، زهر قاتل می‌شود چون صدف گر آب نوشم، عقدهٔ دل می‌شود
چاه نیمه‌عمیق، بیش از ۲۶۰ قنات و ۳۸۴ چشمه در استان وجود دارد که از آب آن‌ها برای کشاورزی، پرروش ماهی و آب نوشیدنی شهرها و روستاهای استان بهره‌برداری می‌شود. از ۳ تالاب مهم استان، تالاب آلماگل، تالاب آجی‌گل و تالاب آلاگل نیز در زمان پرآبی برای کشاورزی و پروش ماهی بهره‌برداری می‌شود. کوثر، وشمگیر، گرگان، نومل، گرمابدشت، گلستان یک و دو از سدهای مهم استان هستند.
بر پایهٔ روایات پیامبر نیز به تشریح خصوصیات ساختمان بیت‌المقدس پرداخت و حتی حوادثی را که در میان مکه و بیت‌المقدس بر او گذشته بود بازگو کرد و گفت: «در میان راه به کاروان فلان قبیله برخورد نمودم و شتری از آن‌ها گم شده بود و در میان اثاثیهٔ آن‌ها ظرفی پر از آب بود و من از آن آب نوشیدم و سپس سر آن را پوشاندم و در نقطه‌ای به گروهی برخوردم که شتری از آن‌ها رمیده و دست آن شکسته بود.»
تشنه لب در خیمه سبط مصطفی آب نوشم من، زهی شرط وفا
اسدالله بیات زنجانی در فتوایی تازه، آب نوشیدن را در شرایطی خاص برای روزه داران جایز دانسته و آن را چنین ابراز داشته‌است: «با استناد به موثقه عمار و روایت مفضل ابن عمر از امام صادق (ع) که در باب ۱۶ وسایل الشیعه از ابواب «من یصح منه الصوم» آمده‌است، کسانی که روزه می‌گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند، فقط به اندازه‌ای که جلوی تشنگی شان را بگیرد می‌توانند آب بنوشند و در این حالت روزه‌شان باطل نبوده و قضا هم ندارد.»
یکطرف اصغر شیرین دهن از ناوک تیر آب نوشیده و شیر