آگاممنون

معنی کلمه آگاممنون در فرهنگ فارسی

( آگا ممنون ) تراژدی اثر آلفیری ( قر. ۱۸ م . )

معنی کلمه آگاممنون در دانشنامه آزاد فارسی

آگاممنون. آگامِمْنون (Agamemnon)
آگامِمْنون
در اساطیر یونان، قهرمان یونانی جنگ تروآ، پسر آترئوس، پادشاه میسن (موکِنای)و برادر منلائوس. وی دختر خود ایفی گنیارا قربانی کرد تا باد موافق بوزد و کشتی یونانی ها به سوی موافق راهی شود. سپاه یونان پس از محاصره ای دَه ساله، شهر تروآ را تسخیر کرد و آگاممنون، کاساندرا، دختر پریام، را به اسارت گرفت. هنگام بازگشت، آگاممنون و کاساندرا به دست کلی تمنسترا، همسر آگاممنون، و معشوقش، آیگیستوس، به قتل رسیدند. سرانجام این زوج گناهکار را نیز فرزندان آگاممنون، اورستسو اِلِکتِرا، از بین بردند. آگاممنون در دورۀ هلنی در اسپارت پرستش می شد. داستان وی ممکن است شرح و بسط وقایع تاریخی مربوط به یک پادشاه واقعی بوده باشد. از رقابت های دودمانی میان دو خاندان آترئوس و توئستسبا عنوان افسانۀ آتریدایاد می شود.

معنی کلمه آگاممنون در ویکی واژه

آگاممنون پادشاه مایسنا که منازعه او با آشیل مقدمه داستان حماسی ایلیاد است. اردشیر دوم هخامنشی ملقب به آگاممنون که کزنفون یونانی مدتی در دربار او اقامت داشت. این اصطلاح با واژه فارسی آقاممنون تطابق دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه آگاممنون

هومر، آگاممنون و منلائوس را فرزندان آترئوس و آئروپه می‌داند. اوریپید در زنان کرتی و متن آپولودوروس اشاره می‌کنند که آئروپه همسر پلیستنه است و همچنین آپولودوروس ذکر می‌کند که پلیستنه پدر آگاممنون و منلائوس است. در دیگر مسائل اوریپید و آپولودوروس پیر هومر هستند.
در حالی‌که دو برادر، آترئوس و تیستس بر سر قدرت با یکدیگر می‌جنگند، آئروپه، همسر آترئوس به معشوقه‌ی تیستس بدل می‌شود. این داستان در یونان و روم باستان، داستان محبوبی بوده‌است. آیسخولوس در نمایش‌نامه‌ی آگاممنون، اشاراتی مبهم به این داستان می‌کند، که نشان‌دهنده‌ی این است عموم مردم به خوبی از داستان آگاه بودند. همچنین احتمالاً سوفوکل نمایش‌نامه‌هایی به عنوان‌های تیستس (احتمالاً بیش از یک عنوان)، آترئوس و تیستس سایکون و اوریپید نمایش‌نامه‌هایی با عنوان‌های کرسای، و احتمالاً تیستس داشته‌اند. آگاتون نیز اثری به نام آئروپه درباره‌ی این داستان دارد. همچنین نمایش‌نامه‌های الکترا و اورستس از آثار اوریپید، ارجاع‌هایی به این داستان دارند.
آگاممنون (به یونانی: Ἀγαμέμνων)، در اسطوره‌های یونان، رهبر یونانیان در جنگ تروا است. او فرزند آترئوس و آئروپه پادشاه و ملکه موکنای و برادر منلائوس بود. او یا پادشاه موکنای (بر طبق هومر) است یا در تفسیرهای دیگر آرگوس، و رهبر ارتش یونانیان در جنگ تروا را برعهده داشت. با دختر تیندارئوس، کلوتایمنسترا ازدواج کرد و از او صاحب چندین فرزند به نام‌های ایفیگنیا، الکترا و اورستس شد.
او پسر پلوپس و هیپودامیا بود. پس از آن‌که به پادشاهی رسید با آئروپه ازدواج کرد و از او صاحب دو فرزند به نام‌های آگاممنون و منلائوس شد. به آئورپه و برادرش توئستس بدگمان شد و برای انتقام خیانت، سه پسر برادر خود را کشت و گوشت آن‌ها در ضیافتی به توئستس خوراند. پسر چهارم توئستس، آیگیستوس، او را از پا درآورد.
کلایمنتسترا بخاطر اینکه آگاممنون، دختر بزرگترش ایفیگنیا را برای آتنا یا آرتمیس قربانی کرده بود، از وی کینه به دل گرفته بود.
الکترا دختر پادشاه آگاممنون و ملکه کلایمنتسترا بود و خواهرانش ایفیگنیا و کریسوتمیس و برادرش اورستس نام داشتند. گمان می‌رود در ایلیاد (شعر حماسی هومر) منظور شاعر از لائودیس، همان الکترا دختر آگاممنون است. دختر آگاممنون را نباید با پری دریایی همنامش الکترا که مادرِ رب‌النوعِ کوچکِ ایریس از تیتان دریا تائوماس است، اشتباه گرفت.
زمانی که آگاممنون پدر الکترا و پادشاه شهر موکنای از جنگ تروآ بازگشت و توسط آگوستوس (معشوقه کلوتایمنسترا) و/یا توسط خود کلایمنتسترا به قتل رسید، الکترا در شهر موکنای حضور نداشت.
وقتی هلن، همسر زیبای منلائوس توسط پاریس پسر شاه تروا پریاموس ربوده شد، آگاممنون و منلائوس از این فرصت استفاده کرده و از تمام پادشاهان و جنگجویان یونان برای حمله به تروا دعوت به عمل آورد. تمام پادشاهان در کاخ دیومدس واقع درآرگوس گرد هم آمدند.
پس از آن‌که کلوتایمسترا (مادر الکترا)، آگاممنون (پدر الکترا) را کشت، الکترا برادر خود اورستس را از خانه دور کرد تا جانش را نجات دهد. مدت‌ها بعد اورستس با همدستی الکترا، مادر و معشوق او آیگیستوس را کشت و انتقام پدر را گرفت. الکترا با دوست برادرش، پولادس ازدواج کرد.
کاترئوس از پیش‌گویی شنیده بود که به دست یکی از فرزندانش کشته خواهد شد. قبل از آن‌که اقدامی بکند دو تن از فرزندانش که از این موضوع باخبر شدند از بیم پدر گریختند. آئروپه به همراه دیگر خواهرش به دستور پدر در خارج از کرت به‌عنوان برده فروخته شد. آترئوس او را خرید و با وی ازدواج کرد. اما آئروپه با برادر آترئوس، توئستس رابطه برقرار کرد و برهٔ زرینی را که ضامن قدرت آترئوس بود را به وی داد. با این وجود آترئوس به کمک زئوس توانست تاج و تحت خود را حفظ کند و آئروپه را به دریا انداخت. در روایتی وی مادر پلیستنس و به روایتی دیگر مادر آگاممنون و منلائوس بوده‌است.