انفراد

معنی کلمه انفراد در لغت نامه دهخدا

انفراد. [ اِ ف ِ ] ( ع مص ) یگانه شدن و تنها گردیدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). تنها شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( غیاث اللغات ). استفراد. ( یادداشت مؤلف ). تفرد. وحدت. وحدانیت. || تنها کردن کاری. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || ( اِمص ) یگانگی. یکتایی. تنهایی.
- انفراد حاصل کردن ؛ تنها شدن. ( ناظم الاطباء ).
- انفراد ورزیدن ؛ تنها شدن.

معنی کلمه انفراد در فرهنگ معین

(اِ فِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) تنها شدن . ۲ - تنها کاری کردن . ۳ - (اِمص . ) یگانگی ، تنهایی .

معنی کلمه انفراد در فرهنگ عمید

۱. یگانه شدن، تنها شدن، تنهایی.
۲. تنها کاری کردن.

معنی کلمه انفراد در فرهنگ فارسی

یگانه شدن، تنهاشدن، تنهاکاری کردن ، تنهایی
۱ -( مصدر ) یگانه شدن تنها شدن . ۲ - تنها کاری کردن . ۳ - ( اسم ) یگانگی تنهایی تنها روی . جمع : انفرادات .

معنی کلمه انفراد در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تنها شدن و به تنهایی انجام دادن کاری و همچنین فرادا نماز خواندن را انفراد میگویند که از آن به مناسبت در بابهای طهارت، صلات، صوم، شرکت، وکالت، وصیت، نکاح و شهادات سخن رفته است.
خواندن نماز در پوشیدنیِ نجس که به تنهایی برای پوشاندن عورت کافی نیست، مانند جوراب و عرقچین صحیح است. از این رو، خواندن نماز در پوشیدنیِ نجس که به تنهایی برای پوشاندن عورت کافی است، صحیح نیست.
انفراد در نماز
به قول مشهور، نیت انفراد (فرادا خواندن) در اثنای نمازهایی که اقامه آنها به جماعت مستحب است، مانند ن مازهای یومیه جایز است. البته برخی، در صحّت نماز جماعت مأمومی که در اثنای نماز قصد فرادا کرده در صورت داشتن چنین قصدی از آغاز، اشکال کرده‏اند.
امّا این عمل در نمازهایی که اقامه آنها تنها به جماعت صحیح است، مانند ن ماز جمعه جایز نیست.
انفراد در رؤیت هلال
بر کسی که هلال ماه رمضان و شوال را ببیند روزه در صورت اوّل و افطار در صورت دوم واجب است، حتّی اگر تنها دیده باشد.
انفراد شرکا در تصرف
...

معنی کلمه انفراد در ویکی واژه

تنها شدن.
تنها کاری کردن.
یگانگی، تنهایی.

جملاتی از کاربرد کلمه انفراد

لانّ ما فیها یبقی و لیس فیها خطر الزّوال و لانّ فی الدّنیا مشاهدة و فی الآخرة معاینة، فرق میان مشاهده و معاینه است که مشاهده بر خاستن عوائق است میان بنده و میان حق و معاینه هم دیداری است عارفان را، امروز مشاهده دلست و فردا هم مشاهده دل بود، هم معاینه چشم، و معاینه سه چیز است: بچشم اجابت فرا مجیب نگرستن و بچشم انفراد فرا فرد نگرستن و بچشم حضور فرا حاضر نگرستن.
همتت بی‌ضرورتی دو سه روز انفرادی به اختیار گرفت
سوارکاری در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۸ نام رویداد ورزش سوارکاری در بازی‌های المپیک تابستانی بود که در سال ۱۹۸۸ برگزار شد. تمام مسابقات به دو صورت انفرادی و تیمی برگزار شد.
بری گردد از خویشتن چون سنایی کند او ز خویشی خود انفرادی
پس مجموع این ده معنی تصوف است و این هر یک علی الانفراد حقیقتی دارد. هر که مجتمع این ده خصلت شد را وقوف افتد بر همه حقایق که سبب نجات اوباشد.
در پایان، بسیار کسان در زندان هستند که در این تلاش برای تجدید پیوند با شما مردم و به‌ویژه کارگران، معلمان، بازنشستگان و زحمت‌کشان در کنار ما ایستاده‌اند. اما تبعید، انفرادی و بسی ستم‌های ناروا مجال‌شان نداد تا نام‌شان ذیل این اعتصاب نوروزی آغاز قرن باشد.
ویمز می‌گوید که کلیدی که ساخته‌است توسط یک زندانی دیگر دزدیده شده‌است. کانر کلید را دوباره از زندانی سارق می‌دزدد اما درمی‌یابد که کلید نمی‌تواند در سلولش را باز نماید. او فردای آن روز دوباره نزد میسون ویمز می‌رود و میسون می‌گوید که کلید برای بازکردن ساخته نشده‌است، بلکه نقشش این است که با کلید واقعی یکی از نگهبانان به نام واردن عوض شود. همچنین ذکر می‌کند که تنها راه نزدیک شدن به واردن زندانی شدن درسیاه‌چال انفرادی است. کانر با چند زندانی دعوا می‌کند تا نگهبانان او را مهار کرده و به سیاه‌چال ببرند.
به هر صورت دادگاه جنایات جنگی به جهت نگنجیدن در تعریف «گروه»، تصمیم به تبرئه فرماندهی عالی ورماخت و ستاد کل نیروی زمینی آلمان گرفت. عده‌ای از این ژنرال‌ها بعداً به صورت انفرادی محاکمه شدند. در پی این مسئله که از آن به تبرئه ورماخت تعبیر شد، با نوشتن نامه‌ای به همسرش در ۲ اکتبر «نهایت رضایت» خود را از ارائه «آخرین خدمت» به نیروی زمینی ابراز داشت.
ماهیان به شکل‌های انفرادی یا گلهای زندگی و حرکت می‌کنند. برخی از آن‌ها شناگران بسیار سریع هستند و برخی دیگر می‌توانند برخلاف جریان‌های شدید و شیب‌دار آبشارها نیز شنا کنند.
از میدان انفراد میدان سر زاید. قوله تعالی: «واللّه یعلم اسرارهم». سر آن خلاصه مردست که با حق دارد، و نهان که هرگز زبان از آن عبارت نتواند کرد، و مردانرا از خود حکایت نتوان کرد. و آن سه استک یکی از آدمیان نهان، و دیگر از فرشتگان نهان، و سیم از خود نهان، آنچه از آدمیان نهانست خدمت خلوتست؛ و آنچه از فرشتگان نهانست مکاشفهٔ حقیقت است؛ و آنچه از خود نهانست استغراق در مواصلت حق است. و شرایط خدمت خلوت سه چیزست: شناختن علم خدمت، و ضایع ناکردن حق خلق، و بازداشتن ایذاء خود از خلق؛ هرکرا چنین باشد خلوت جنایت باشد. و علامات مکاشفت حقیقت سه چیزست: فراخی دل پذیرفتن قدرت را، و تاریک دیدن عذرهای خلق را، و دیده باز کردن آلاء حق را جل جلاله و تم افضاله. و استغراق در مواصلت حق طرفیست چون برق که بنده را چشم دل بر حق آید میان سه چیز: بیم از یک چیز، و امید بیک چیز، و مهر در یک چیز؛ و آن چیز حق، و هر چه جز از وی ناچیز و گم.
سوارکاری در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۰ نام رویداد ورزش سوارکاری در بازی‌های المپیک تابستانی بود که در سال ۲۰۰۰ برگزار شد. تمام مسابقات به صورت انفرادی و تیمی برگزار شدند.
ای جوانمرد، گوهر وصال او نه چیزی است که بدست هر دون همّتی افتد، درّیست که در صندوق صدق صدّیقان بدست آید، عبهری است که از حدائق حقایق عاشقان پیدا شود. غوّاصان این گوهر هر یکی علی الانفراد، خورشید ارادت و مستقرّ عهد دولت و مقبول حضرت الهیّت آمدند، صفت ایشان اینست که رب العزّة گفت در آخر سورة: آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الَّذِینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا. حکم ایشان اینست که أُولئِکَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ، خلقت ایشان اینست که أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا، ثواب ایشان اینست لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ، و رزق کریم آنست که خورشید وصال از مشرق تافت، تابان شود، همه آرزوها نقد شود و زیادت بیکران شود، قصّه آب و گل نهان شود و دوست ازلی عیان شود، دیده و دل هر دو بدوست نگران شود.
از آثار و فعالیت‌های اسماعیل شیشه‌گران، برپایی چندین نمایشگاه انفرادی نقاشی، گرافیک و طراحی با مضامین اجتماعی و سیاسی، با عناوینی نظیر است:
«وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ قائِمَةً» کائنة، «وَ لَئِنْ رُدِدْتُ إِلی‌ رَبِّی» نشرت بعد موتی الی ربّی، یعنی ان یک بعث و دار اخری کما زعمت، «لَأَجِدَنَّ خَیْراً مِنْها» ای من جنّته، قرأ ابن کثیر و نافع و ابن عامر: «خیرا منهما» بزیادة میم للتّثنیة، و الوجه انّه علی تثنیة الجنّتین المذکورتین فیما تقدّم من قوله تعالی: «جَعَلْنا لِأَحَدِهِما جَنَّتَیْنِ، کِلْتَا الْجَنَّتَیْنِ». و قرأ الباقون: «خَیْراً مِنْها» بغیر میم و الوجه انّه علی الانفراد لتقدّم ذکر جنّة مفردة فی قوله تعالی: «وَ دَخَلَ جَنَّتَهُ» فافراد الضّمیر یرجع الیها، «مُنْقَلَباً» ای انقلابا. و قیل موضع انقلاب یقول کما اعطانی و اکرمنی فی الدّنیا یعطینی فی الآخرة و یکرمنی هناک، این همانست که عاص وائل گفت خباب أرت را: «لَأُوتَیَنَّ مالًا وَ وَلَداً».
وکیلی در ۱۳۶۴ اولین نمایشگاه انفرادی اش را برگزار کرد و طی سال‌های فعالیت خود نمایشگاه‌های متعدد دیگری را در داخل و خارج از کشور برپا کرده‌است.
قوله تعالی: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ الآیة ایمان دو قسم‌ است: یکی از روی برهان، یکی از روی عیان. برهانی از راه استدلال است، عیانی یافت روز وصال است. برهانی استعمال دلائل عقول است، عیانی رسیدن بدرجات وصول است. میگوید از روی اشارت: ای شما که ایمان برهانی بدست دارید! بکوشید تا بایمان عیانی رسید. ایمان عیانی چیست؟ بچشم اجابت فرا مجیب نگرستن، بچشم انفراد فرا فرد نگرستن، بچشم حضور فرا حاضر نگرستن، بدوری از خود نزدیکی حق را نزدیک بودن، و بغیبت از خود حضور وی را بکرم حاضر بودن. وی جلّ جلاله نه از قاصدان دور است، نه از مریدان غائب: میگوید عزّ جلاله: وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ.
شیخ الاسلام گفت: چنان کن، کی تفرقهٔ تو در خدمت بود، تا انفراد تو در صحبت بود. بوالحسین نوری گفت: لا یغرنک صفاء العبودیته فان فیه نسیان الربوبیة.
به امتیاز مکارم ز همگنان ممتاز به انفراد محاسن فرید عالمیان
نبرد روسیه (1943) به کارگردانی انفرادی او جوایز متعددی را از آن خود کرد و نامزد جایزه اسکار شد. به دلیل توانایی لیتواک در صحبت کردن به روسی، آلمانی و فرانسوی، او بر فیلمبرداری فرود در نورماندی در نبرد نورماندی نظارت داشت.
صعود انفرادی و سرعتی بوکریف ۱۰٫۵ ساعت از پایین تا قله به طول انجامید. در آن فصل از صعود، کوهنوردان به‌طور معمول، سه تا چهار روز را با ایجاد پنج کمپ تا قله، برای صعود صرف می‌کردند. به شاهکار او در مجله کوهنوردان در شماره‌ای در ۱۹۹۰ اشاره شد و رنجرهای پارک دنالی آن را غیرواقعی توصیف کردند.