آنژین

معنی کلمه آنژین در فرهنگ معین

( آنژین ) [ فر. ] ( اِ. ) گلو درد چرکی که با تب همراه است .

معنی کلمه آنژین در فرهنگ عمید

( آنژین ) نوعی بیماری که با درد، ورم گلو، سرخ شدن و تورم لوزه ها، زکام، سردرد شدید، تب، درد استخوان، و کوفتگی بدن همراه است.
* آنژین صدری: (پزشکی ) حملۀ شدید و موقتی قلبی به سبب نرسیدن خون به عضلات قلب در هنگام هیجان رخ می دهد.

معنی کلمه آنژین در فرهنگ فارسی

( آنژین ) ( اسم ) دردگلو ورم گلو تورم لوزتین وجع حلق .
ورم گلو، دردگلووتورم لوزتین دراثرسرماخوردگی، معالجه آن باغرغره داروهای ضدعفونی حلق وگلواست

معنی کلمه آنژین در دانشنامه آزاد فارسی

آنژین. آنْژین (angina)
(یا: آنژین صدری۱، درد قلبی) درد شدید در ناحیۀ قفسۀ سینه، به علت اختلال در خون رسانی به عضلۀ قلب براثر تنگ شدن یکی از سرخرگ های اکلیلی۲ (کرونری). با درد، ضعف، و اشکال در تنفس همراه است. با دارو یا جراحی بای پس۳ درمان می شود.

معنی کلمه آنژین در ویکی واژه

(پزشکی): بیماری آماس و التهاب حلق، که با درد، قرمزیِ حلق، و تب همراه است.
گلودرد چرکی که با تب همراه است.

جملاتی از کاربرد کلمه آنژین

درد ناحیه سینه می‌تواند بدون مقدمه ایجاد شود و همچنین آنژین پایداری که حتی در حالت استراحت توسط شخص حس شود، آنژین حالت ناپایدار به خود گرفته‌است.
ازگیل برای فشار خون و چربی خون و قند خون مفید است. درمان آبسه دهان و گلو با جوشانده برگ ازگیل -درمان آنژین با جوشانده برگ آن -درمان برفک با برگ آن-منظم کردن قاعدگی -درمان سالک با جوشانده برگ -درمان اسهال بچه‌ها با جوشانده برگ -منظم‌کننده کار روده‌ها -جوشاندهٔ برگ ازگیل ورم گلو و ناراحتیهای حلق را از میان می‌برد.
آنژین (درد قفسه سینه) ناشی از انسداد نسبی شریان‌های کرونر قلب به مفهوم این است که قلب، خون کافی به‌خصوص در هنگام ورزش، فعالیت نیمه‌سنگین و سنگین یا مواجهه با استرس دریافت نمی‌کند. اگر درد قفسهٔ سینه در هنگام استراحت وجود داشته ویا درد پس از تظاهر، ظرف چند دقیقه بهبود نیابد احتمال حمله قلبی وجود داشته و باید بیمار به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل شود.
به‌طور معمول، درد قفسه سینه ناشی از ایسکمی، آنژین ناپایدار یا سکته قلبی، با استفاده از نیتروگلیسیرین کاهش می‌یابد، اما نیتروگلیسیرین همچنین ممکن است درد قفسه سینه ناشی از دلایل غیر قلبی را نیز تسکین دهد.
مشخصات و خط سیر پیدایش آنژین باید کنترل شود، تعداد دفعات بروز آن مدت زمان بروز درد مهم است. اگر الگوی درد تغییر کند باید با پزشک مشورت نمود.
بیشتر سویه‌های استرپتوکوک آنژینوسوس، از گلوکز، استوئین را تولید می‌کنند. آن‌ها لاکتوز، ترهالوز، سالیسین و سوکروز را تخمیر می‌کنند و آرژنین و اسکولین را هیدرولیز می‌نمایند. دی‌اکسید کربن رشد باکتری را افزایش می‌دهد. این باکتری ممکن است بتا همولیتیک یا غیر همولیتیک باشد. برخی نیز ممکن است آلفا همولیتیک باشند.
مکمل‌های غذایی به ویژه اُمگا۳ نیز با تقویت عضله قلب، کاهش کلسترول و تقویت بافت همبند و تسهیل کار سلول‌های خونی موجب کاهش علایم آنژین می‌شوند.
استرهای نیترات ایزوسورباید دی نیترات (ایزوردیل) و ایزوسورباید مونو نیترات (ایمدور، ایزمو، مونوکت) در بدن به نیتریک اسید تبدیل می‌شوند که نقش گشادکنندگی رگ‌ها را دارد. در پزشکی از این استرها به عنوان دارو برای درمان آنژین صدری (بیماری سرخرگ کرونری) استفاده می‌شود.
بعضی عوامل خطرساز پیدایش آنژین سن بالا، جنسیت با درصد بالای بروز در مردان، یائسگی، سابقه‌خانوادگی آنژین، دیابت، مصرف دخانیات، کلسترول بالا (هایپرکلسترولمی)، افزایش لحظه‌ای یا زیادی فشار خون مزمن، چاقی، کمی تحرک و فعالیت بدنی و استرس می‌باشند.
درد در این نوع آنژین نیز به علت وجود انسداد و تنگی پلاکتی درون کرونر است ولی شکسته شدن پلاک‌های درون کرونر و ایجاد میکروآمبولی می‌تواند منجر به انسدادهای دیگری شود. درمان و دخالت‌های پزشکی و پیگیری آنژین ناپایدار همان است که در آنژین پایدار وجود دارد.