بشکن

بشکن

معنی کلمه بشکن در لغت نامه دهخدا

بشکن. [ ب ِ ک َ ] ( اِ ) انگشتک. در تداول عامه آواز برآوردن در حال طرب و نشاط از میان سرانگشت ابهام بسر انگشت سبابه و یا از میان دو سبابه. آوازی که از انگشتان شخص درحال رقص و غیر آن بیرون آید: فلان بشکن خوبی میزند. با لفظ زدن استعمال می شود. ( فرهنگ نظام ). و رجوع به شعوری ج 1 ورق 207 و انگشتک و بشکن زدن شود. || ( فعل امر ) امر از شکستن است : ای فلان این بادام را برای من بشکن. ( فرهنگ نظام ). رجوع به شکستن شود.
بشکن. [ ب ِ ک َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان سرولایت بخش سرولایت شهرستان نیشابور با 461 تن سکنه. آب از قنات. محصول آنجا غلات. شغل اهالی آن زراعت ، کرباس بافی. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).

معنی کلمه بشکن در فرهنگ معین

(بِ کَ ) ( اِ. ) آوازی که از انگشتان شخص در حال رقص و غیر آن بیرون آید.

معنی کلمه بشکن در فرهنگ عمید

فشار دادن همراه با حرکت سریع انگشتان دست به هم برای ایجاد صدا در هنگام شادی.
* بشکن بشکن: [مجاز]
۱. جوش وخروش، هنگامه.
۲. بشکن زدن هنگام رقص و طرب.
* بشکن زدن: (مصدر لازم ) به هم زدن سرانگشتان در هنگام رقص و طرب.

معنی کلمه بشکن در فرهنگ فارسی

صدائی که هنگام رقص و آوازوطرب ازبهم زدن سرانگشتا، ن درمی آورند، ارغشتک، بشک هم گفته شده
( اسم ) آوازی که از انگشتان شخص در حال رقص و غیر آن بیرون آید : ( فلان خوب بشکن میزند . )
دهی از دهستان سرولایت بخش سرولایت شهرستان نیشابور . آب از قنات . محصول : غلات . شغل : زراعت کرباس بافی.

معنی کلمه بشکن در دانشنامه عمومی

بشکن (نیشابور). بشکن یک روستا در ایران است که در دهستان سرولایت شهرستان نیشابور واقع شده است. بشکن ۲۶۳ نفر جمعیت دارد.
این روستا هم اکنون از سیستم آبرسانی لوله کشی برخوردار است.
مردم این روستا علی رغم محرومیت های حاکم با خود اتکایی و طرح خود اشتغالی امرار معاش می کنند.

معنی کلمه بشکن در ویکی واژه

آوازی که از انگشتان شخص در حال رقص و غیر آن بیرون آید.

جملاتی از کاربرد کلمه بشکن

تا وقتی شما رئیس سازمان صداوسیما باشید، این رسانه اجازه ندارد هیچ اسمی از من ببرد. این‌جانب شما را حامی حق و عدالت‌خواهی نمی‌شناسم و روزی که رکورد شنای آزاد جهان را بشکنم، اگر در هر یک از شبکه‌های صداوسیما حتی یک خبر از من منتشر شود، به مراجع قانونی شکایت می‌کنم. شما فقط فوتبال را ورزش می‌دانید و به خاطر آن با هر مقامی هم درگیر می‌شوید، چون از هر لحاظ برایتان به صرفه است؛ پس به همان بپردازید و سودتان را ببرید، چون ورزش بانوان برایتان فقط دردسر است. ما بانوان ورزشکار با کمک‌های دوستانه رسانه‌های دیگر، مشکلات خود را پیگیری می‌کنیم و به شما نیازی نداریم.
در سوم ژانویهٔ ۱۷۹۷ تصادف دو گاری در فاصله‌ای اندک از استون‌هنج باعث شد اسب گاری‌کشی رم کند، سه‌سنگ غربی را به زمین بیفکند، و تیر آن را بشکند (سه‌سنگ مذکور تا یک سده بعد به همان حال باقی ماند). ویلیام کانینگتونِ، عتیقه‌شناس و تاجر پارچه‌ای که در فاصلهٔ ده مایلی استون‌هنج می‌زیست، زیر سه‌سنگ مسقوط را بررسی کرد و یافته‌هایش را در رساله‌ای با عنوان گزارش گورپشتهٔ بازشده در ویلتشر[ش] منتشر کرد. رسالهٔ کانینگتون توجه سِر ریچارد هور را به خود جلب کرد. با پشتیبانی مالی هور، کانینگتون دست به کاوشی گسترده و روش‌مند در استون‌هنج و محوطه‌های اطراف زد و نتایجش را بین سال‌های ۱۸۱۰ تا ۱۸۱۲ در کتاب تاریخ باستانی ویلتشر[ص] به چاپ رساند.
در روز ۲۰ بهمن ماه که مصادف با روز جمعه بود، مردم در دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند تا سخنرانی رئیس دولت موقت را گوش بدهند. در همین هنگام در غرب تهران درگیری شدیدی صورت گرفت؛ عده زیادی از افراد گارد شاهنشاهی به پادگان همافران نیروی هوایی حمله بردند و به محض آغاز درگیری آنان عده زیادی از جوانان وابسته به کنارهای مختلف به نفع همافران وارد صحنه درگیری شدند. این درگیری خونین ده‌ها نفر کشته و مجروح بر جای گذاشت ولی در پایان همافران توانستند حلقه محاصره نیروهای گارد را بشکنند.
هواژل برای نخستین بار توسط ساموئل استفان کیستلر در سال ۱۹۳۱ ساخته شد و تولید آن بر اساس یک شرط‌بندی[نیازمند منبع] برای جایگزین کردن قسمت مایع ژله خوراکی با گاز بود بدون آن‌که ساختار ژله در هم بشکند.
که زود بشکندش سنگ فتنه شیشه عمر چو باد هر که در آید در آبگینه حصار
ز پرواز هوس بشکن پرم را هواخواه محبت کن سرم را
شد رنگ روی خصم شکسته ز گرز تو آن بد که بشکنند سرش روی مال را
داستان شگرف واقعی چیزی بیش از قتل‌های مخفی، استخوان‌های خونین یا نبرهای قبیله‌ای به‌شمار می‌آید. یک فضای خاصی از نگرانی بی پایان و غیرقابل توضیح نیروهای ناشناخته بیرونی باید وجود داشته باشد؛ و باید یک نکته وجود داشته باشد که با جدیت و ظلم وحشتناک‌ترین درک مغز انسان از شرایط را تبدیل به موضوع داستان کند. مربوط به، یک تعلیق بد و خاص که قوانین ثابت طبیعت را بشکند و تنها محافظ ما در برابر شیاطین و هرج و مرج است.
در اسفند سال ۱۴۰۰ پریچهر شاهی شاگرد لیلا ابراهیمی موفق شد در مسابقات ترکیه رکورد ملی ۳۰۰۰ متر متعلق به مربی‌اش را بشکند. ۱۲ سال پیش از این لیلا ابراهیمی ۳۰۰۰ متر را در ۹ دقیقه و ۵۱ ثانیه و ۶ صدم‌ثانیه دویده بود. اما شاهی در مسابقات مذکور توانست رکورد ۹ دقیقه و ۴۸ ثانیه و ۱۶ صدم‌ثانیه را ثبت کند.
نپایی لاجرم پیمان و لابد بشکنی عهدم که هر سنگین دلی ناچار آخر بشکند پیمان
کوشش‌های عبدالله برای خواستن وقت بجایی نرسید تا اینکه او حرف‌های پشت پرده را بازگو نموده و گفت: قرار است روز جمعه آقای جان کری وزیر خارجه آمریکا به افغانستان سفر نمایید و این بُن‌بست را بشکند.
الهام اصغری همزمان با تهیه فیلم مستندی از زندگی‌اش به کارگردانی طهورا ابوالقاسمی و تهیه‌کنندگی مهتاب کرامتی توانست در مدت زمان پنج ساعت و دو دقیقه، با یک دست بسته، ده کیلومتر دهانه خلیج چابهار را شنا کند و رکورد جهانی گینس این شنا را بشکند. رکورد این شناگر در حضور گروه فیلمبرداری این مستند، ثبت شد.
دل بشکندم چشمت خون ریزدم از دیده مست است عجب نبود گر بشکند و ریزد
آبشکن یا اپی: سازه‌ای عرضی است که جریان آب را به طرف وسط رودخانه هدایت می‌کند و از سرعت جریان می‌کاهد که بدین ترتیب باعث حفظ کناره‌ها می‌شود.
قصرم سری ندارد یاگیر و دار فغفور یارب چو موی چینی دل بشکندکلاهم
در شکستن طالعی همچون حبابم داده اند گر خورد پهلو ز موج می، سفالم بشکند
گشاد کار ما خواهی لب شکرفشان بگشا شکست حال ما جویی سر زلف سیه بشکن
وینسنت رایمن در پایان‌نامه دکترای خویش، یک حمله دیفرانسیلی مرتبه دوم را معرفی کرد که تنها می‌توانست چهار دور را بشکند و نه بیشتر. تا امروز هیچ راهی برای شکستن ۱۶-دور تمام شناخته نشده مگر جستجوی جامع!
بشکن قفس تن را پس تنتن‌تن‌گویان از مرتبه گلخن بخرام به گلشن‌ها
در این دریا به عینِ ما نظر کن صدف بشکن تماشای گهر کن