ایاب

معنی کلمه ایاب در لغت نامه دهخدا

ایاب. ( ع مص ) بازگشتن بوطن. ( آنندراج ). بازگشتن. ( المصادر زوزنی ) ( ترجمان القرآن ترتیب عادل بن علی ص 23 ) ( منتهی الارب ) : ره سپرش را نه از ذهاب خبر است و نه از ایاب. ( ترجمه تاریخ یمینی ). || فروشدن آفتاب. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). فرو شدن. غروب. افول. ( از متن اللغة ). || ( اِ مص ) بازگشت و رجوع.( غیاث اللغات ). بازگشت. ( ناظم الاطباء ) :
هستم یقین بر آنکه اگر صاحب اجل
خواهد بر تو زود بود مر مرا ایاب.مسعودسعد.نبردم و نبرم جز به بزم شاه سجود
نکردم و نکنم جز به صدر خواجه ایاب.خاقانی.چونکه گوهر نیست نامش چون بود
چونکه نبود ذکر ایابش چون بود.مثنوی.در همش آرد چو سایه در ایاب
طول سایه چیست پیش آفتاب.مولوی.ملازمان رکاب سعادت ایاب بازگشته. ( حبیب السیر ).
ایاب. [ اَی ْ یا ] ( ع ص ) سقاء. ( از منتهی الارب ) ( از آنندراج ) ( از متن اللغة ). و منه حدیث عکرمة: و کان طالوت ایاباً. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه ایاب در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) برگشتن ، باز آمدن . ۲ - (اِمص . ) بازگشت .

معنی کلمه ایاب در فرهنگ عمید

بازگشتن، برگشتن، بازآمدن، بازگشت.

معنی کلمه ایاب در فرهنگ فارسی

بازگشتن، برگشتن، باز آمدن ، بازگشت
(مصدر ) باز گشتن بر گشتن باز آمدن مقابل ذهاب . ۲ - ( اسم ) بازگشت . یا ایاب و ذهاب . آمد و شد شد و آمد رفت و آمد .
بازگشتن بوطن . بازگشتن

معنی کلمه ایاب در ویکی واژه

برگشتن، باز آمدن.
بازگشت.

جملاتی از کاربرد کلمه ایاب

ابراهیم دهگان چند کتاب ارزشمند را به چاپ رساند. کتاب‌های او به کلی نایاب هستند و اشخاص زیادی طالب آن‌ها می‌باشند.
استینگر برای جایگزینی اف‌ای‌آم-۴۳ ردآی موشک دوش‌پرتاب گرمایاب قبلی آمریکایی‌ها ساخته شده و همتای شرقی آن موشک ایگلا است.
یکی از ضعف‌های بزرگ فانتوم در طراحی‌های اولیه آن نبود مسلسل داخلی در آن بود. چون برای دوره کوتاهی عقیده بر این بود که جنگ‌های هوایی چرخشی در سرعت‌های مافوق صوت غیرممکن است و در واقع به خلبانان یاد داده نمی‌شد که چگونه با این هواپیما با جنگنده‌های دیگر درگیر شوند. اما در واقعیت جنگ‌های هوایی معمولاً در سرعت‌های زیر صوت دنبال می‌شدند چون خلبانان با کاهش سرعت خود تلاش می‌کردند پشت سر هواپیمای دشمن قرار بگیرند. ضمناً موشکهای هوا به هوای گرمایاب و هدایت‌شده آن دوران هم ضعیف بودند و شانس اصابت کمی داشتند. در نهایت این ضعف با اضافه کردن مسلسل ۲۰ میلی‌متری شش لول ام۶۱ والکان در اف-۴ ئی جبران شد.
ابزار توسعه نرم‌افزار یا همان ابزار برنامه‌نویسی در واقع یک برنامه کامپیوتری است که توسعه دهندگان نرم‌افزار به‌منظور ایجاد، خطایابی، نگهداری یا دیگر پشتیبانی‌های لازم برای برنامه‌ها و نرم‌افزارها ان را بکار می‌برند.
هنرشهر، شرکت پخش‌کننده آلبوم اعلام کرده‌است: که در ۲ هفته اول انتشار این اثر، ۲۰۰٬۰۰۰ هزار نسخه از آن به فروش رفته و آلبوم در بازار نایاب شده‌است. البته طبق گفته‌ای دیگر، تیراژ ۲۰۰٬۰۰۰تایی این آلبوم در کمتر از ۱۰ روز در بازار نایاب شده‌است.
گر تو را جنس وفا باید به شهر عشق جوی کان متاع اندر دیار حسن نایاب آمده ست
از حاجی اسماعیل سیاه دو اثر بجای مانده‌است، اثر اولی بنام دیوان شاعر با کوشش عبدالرحیم خان نایب سالار بچاپ رسید که پس مدت کوتاهی توسط ایادی حکومت وقت جمع‌آوری گردید و این اثر به صورت کل از همان تاریخ نایاب گردید.
خاک نایاب شد از سبزه که قالب سازند ورنه در دادن جان نیست هوا را تقصیر
به مجموعه این مهارتها سواد اطلاعاتی می‌گویند از دیدگاه کمیته سواد اطلاعاتی انجمن کتابداران ایالات متحده؛ سواد اطلاعاتی شامل توانایی تشخیص نیاز اطلاعاتی، توانایی جایابی، دسترسی، ارزیابی و استفاده مؤثر از اطلاعات مورد نیاز می‌باشد.
هرشب ز خیال دیده بی خواب ترست هر روز به سینه ذوق نایاب ترست
آب نایاب چنان شد که همی بر لب جوی دستها جز به تیّمم نکشد سر و سهی
کرا پایاب پیوند تو باشد که دریای غمت ساحل ندارد
اگر نتایج صلبم بود برین قانون نه هیچ رنگ شفایابم و نه بوی نجات
نی درو پایاب و نه پیدا کنار بحرها غرقند در وی صد هزار
موهومی حقیقت ما را نموده‌اند چون نقطهٔ دهان تو نایاب در نظر
این استان نام خود را از رودخانهٔ مایابکه (بزرگترین رودخانه در این منطقه) و نیز کرانه جنوبی ساحل مایابکه گرفته است.
لیکن به سرای تو بد ز صدق پیوسته ایاب و ذهاب من
موشک گرمایاب آر-۶۰ آفید در هواپیماهای جنگنده، رهگیر و تهاجمی مختلف روسی همچون میگ-۲۱، میگ-۲۳، میگ-۲۵، میگ-۲۹، میگ-۳۱، سوخو-۱۵، سوخو-۱۷، سوخو-۲۴ و سوخو-۲۵، یاک-۳۸ و بالگرد تهاجمی میل-۲۴ و همینطور جت حمله سبک انگلیسی بی‌ای‌ئی هاوک استفاده شده‌است.
قدسی چه عجب گر گره افتاد به کارت صد مطلب نایاب ترا در دل تنگ است
کیریتو و دوستانش و اعضای انجمن شوالیه‌های خون در طبقه ۷۵ قول آخر طبقه را شکست می‌دهند (با تلفات ۱۷ نفر مرده) و کیریتو می‌فهمد در اصل یکی از بازیکن‌ها سازنده بازی هنر شمشیر زنی آنلاین و اینکرد یعنی کایابا آکیهیکو است (با یک مُهر که باعث می‌شود از بین نرود جلوی مرگ خود را می‌گرفته‌است) و کایابا آکیهیکو به کیریتو می‌گوید اگر من را شکست بدهی بازی تمام می‌شود زیرا من غول آخر طبقه صد (آخر) هستم (کایابا آکیهیکو مُهری که باعث زنده ماندنش می‌شد را برداشت) بعد نبردی سخت کیریتو پیروز می‌شود و بازی تمام می‌شود و کایابا آکیهیکو به آنها می‌گوید تقریباً ۴ هزار نفر از بازیکن‌ها در طول انجام مردن و بقیه (۶ هزار نفر) زنده ماندن