برآمد

برآمد

معنی کلمه برآمد در لغت نامه دهخدا

( برآمد ) برآمد. [ ب َ م َ ] ( مص مرکب مرخم ، اِمص مرکب ) روا کردن. اسعاف. قضا : هرکه ایشان را بمنزل خود می طلبید بر متابعت سنت رسول ( ص ) و بجهت برآمد کار آن نیازمند میرفتند. ( انیس الطالبین ). رجوع به برآمدن شود.

معنی کلمه برآمد در فرهنگ فارسی

( بر آمد ) روا کردن اسعاف .

معنی کلمه برآمد در فرهنگستان زبان و ادب

برآمد
{outcome} [آمار، ریاضی] هریک از نتیجه های یک آزمایش تصادفی

معنی کلمه برآمد در دانشنامه عمومی

برآمد. برآمد ( به انگلیسی: Expense ) در استفاده عمومی به جریان پول می گویند که به فرد یا گروهی جهت خدمات یا کالای خریداری شده از آن ها پرداخت می شود و در دسته هزینه ها محاسبه می شود. اجاره و مستأجر جزو دسته برآمدها هستند.

معنی کلمه برآمد در دانشنامه آزاد فارسی

برآمد. بَرآمَد (outcome)
در نظریۀ احتمال و آمار، هریک از نتایج ممکن یک آزمایش. مثلاً، در مسابقۀ دو تیم الف و ب، برآمدهای ممکن عبارت اند از ۱. الف برنده شود، ۲. ب برنده شود، و ۳. بازی مساوی شود. همچنین، هنگام ریختن تاس، برآمدهای ممکن عبارت اند از اعداد ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶.

جملاتی از کاربرد کلمه برآمد

برین گونه یک شب بپیمود خواب چنین تا برآمد ز کوه آفتاب
سیاست الگوسازی جمهوری اسلامی ایده‌ای است برآمده از پیروزی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی که بیان می‌دارد ایران باید در سیاست خارجی خود «الهام‌بخش» باشد و شیوه حکومتی خود را به عنوان یک الگو برای دیگر کشورها –به ویژه کشورهای اسلامی– مطرح کند. هدف این الگودهی لزوماً ارائه نسخه‌ای عینی از ولایت فقیه نیست و الگوگیرنده‌ها می‌توانند برداشت خود از مردم‌سالاری دینی را بازسازی کنند.
استقلال آزمایش‌های برنولی بر خصوصیت بی‌حافظگی دلالت می‌کند: آزمایش‌های گذشته هیچ اطلاعاتی در مورد برآمدهای آینده در اختیار نمی‌گذارند.
غَوِ طبل برگشتن از رزمگاه برآمد شب از جنگ بربست راه
ابوالفضل قدیانی پانزدهم شهریور ۱۳۹۱ به اجرای احکام دادسرای مقدسی مستقر در زندان اوین احضار شد تا حکم ۴۰ ضربهٔ شلاق تعزیری او اجرا شود. ابوالفضل قدیانی به دلیل نگارش متنی خطاب به ملت ایران و به اتهام تبلیغ علیه نظام از سوی شعبهٔ ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به تحمل یکسال حبس محکوم شده بود که شعبهٔ ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی بابایی این حکم به ۲ سال حبس و ۴۰ ضربه شلاق تغییر کرد. شعبهٔ اجرای احکام درحالی درصدد اجرای حکم شلاق این زندانی سیاسی برآمده بود که اساساً حکم تجدیدنظر به وی ابلاغ نشد.
آنتونیوس موزا (Ἀντώνιος Μούσας) پزشک رومی بود که در زمان اوگوستوس در روم برآمد. وی بزرگ‌ترین پزشک اوگوستوس به شمار می آمد.
پوریا همچنین پایه‌گذار سبکِ نوی در نمایشنامه‌نویسی ایران است؛ سبکی با زبان آهنگین و درون‌مایه‌ای برآمده از تاریخ و فرهنگ ایران.
‌ها برآمدهای آزمایش مورد نظر می‌باشند، اگر
او در لودویگسهافن در راینلاند-فالتس زاده‌شد. در جریان جنگ جهانی اول داوطلبانه شرکت جست. او تا پیش از برآمدن هیتلر مشاور سیاسی و نویسندهٔ سخنرانی‌های فرانتس فون پاپن بود.
با روی تو روی گل ز خجلت در باغ هم سرخ برآمده است و هم خوی کرده است
همی راند تا کوه شد بر دو شاخ برآمد به خشکی و جای فراخ
«امروز متأسفانه زمزمه‌هایی از بعضی‌ها به گوش می‌رسد که خواهان عدم دخالت علما و روحانیون در مسائل روز سیاسی هستند. چرا حوزه را از نظام اسلامی -منظور حکومت وقت ایران- مستقل کنیم؟ نظامی که برآمده از حوزه است، نظامی که بنیانگذارش از حوزه است، متون و شناسنامه آن در دنیا از فرهنگ اهل بیت علیهم السلام است؛ پس حوزه باید از اصل نظام اسلامی دفاع کند و آن را تقویت کند».
تا به مکان برآمدن آفتاب رسید. دید خورشید بر قومی طلوع می‌کند که غیر از پرتو آن برایشان هیچ پوششی قرار نداده‌ایم. (۹۰)
قبای رتبتش چون بخت میدوخت برآمد آسمان زویک کله وار
ای بار خدایی که ز رای تو جهان را آن صبح برآمد که ز خورشید گزیرست
برآمده‌ای از اعداد اول است. برای نمونه یک برآمده از اعداد اول.
خروش آمد و زخم شمشیر تیز برآمد ز هر گوشه ای رستخیز
خطش پیرامن لب، گوییا خضر برآمد گرد آب زندگانی
صوفی که ندید از رخ تو معنی دل را محروم ز الا شد و از لات برآمد
جستند و ز کان تو برآمد گهر ملک آری نرسد ملک به هر گمشده جویی