احتشام

احتشام

معنی کلمه احتشام در لغت نامه دهخدا

احتشام. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) احتشام از؛ شرم داشتن از. بشکوهیدن از. استحیاء. ( زمخشری ). || بخشم آوردن. ( منتهی الارب ). || از کسی حشمت داشتن. ( زوزنی ). حشمت داشتن از کسی. ( تاج المصادر ). || خداوند خدم و حشم شدن ببزرگی. خداوند خادمان و فوج ( ؟ ) بودن. ( غیاث ). || شأن و شکوه. ( غیاث ). شُکُه. حشمت. || حشمت وشکوه داشتن. حشمت و احترام داشتن. ( مؤید الفضلا ).
- احتشام یافتن ؛ حشمت یافتن. شکوه و جلال یافتن :
گر مهتران بدنیا یابند احتشام
دنیا بدین و دانش او احتشام یافت.امیرمعزی.- بااحتشام ؛ محتشم. باشکوه.

معنی کلمه احتشام در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) حشمت و بزرگی یافتن . ۲ - (اِ. ) جاه و جلال .

معنی کلمه احتشام در فرهنگ عمید

۱. شکوه، جلال.
۲. [قدیمی] شرمگین شدن.
۳. [قدیمی] صاحب خدم و حشم شدن، حشمت و بزرگی و جاه و جلال یافتن.
۴. [قدیمی] شرم داشتن، حیا کردن.

معنی کلمه احتشام در فرهنگ فارسی

شرم داشتن، حیاکردن، شرمگین شدن، صاحب خدم وحشم شدن، حشمت وبزرگی وجاه وجلال یافتن
۱ - ( مصدر ) حشمت و شکوه داشتن خداوند خدم و حشم شدن . ۲ - ( اسم ) شائ ن و شکوه حشمت بزرگی شوکت . یا احتشام از کسی . شرم داشتن از وی استحیائ شکوهیدن .

معنی کلمه احتشام در فرهنگ اسم ها

اسم: احتشام (پسر) (عربی) (تلفظ: ehtešām) (فارسی: اِحتشام) (انگلیسی: ehtesham)
معنی: شکوه و شوکت داشتن، جلال، بزرگی، شکوه، عظمت، ( در قدیم ) بزرگداشت، تکریم، ( درقدیم ) تکبر، غرور، بزرگ شدن، دارای خدم و حشم فراوان بودن

معنی کلمه احتشام در دانشنامه عمومی

احتشام ( انگلیسی: Ehtesham; ۱۹۲۷ – ۱۷ فوریهٔ ۲۰۰۲ ) با نام اصلی ابو نور احتشام الحق که با نام کاپیتان احتشام نیز شناخته می شد کارگردان فیلم اهل بنگلادش و پاکستان بود. وی از یکی از کارگردان پیشرو و برجسته سینمای بنگلادش و پاکستان بوده است.

معنی کلمه احتشام در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] احتشام به معنی حشمت و جاه و نیز شرم کردن (حیاء) به کار رفته است.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۱، ص۲۹۲.
...

معنی کلمه احتشام در ویکی واژه

حشمت و بزرگی یافتن.
جاه و جلال.

جملاتی از کاربرد کلمه احتشام

صبح گاهان خیمه بیرون زد ز شام اختران برج عزّ و احتشام
داند خرت که غایت جاهست و احتشام آنرا که پادشاه جهان پاسبان بود
سید احمد احتشام در اصفهان به دنیا آمد. پدرش محمدخلیل فرزند احمد طباطبائی زواره‌ای بود. او در سال ۱۳۰۲ به نمایندگی اصفهان در مجلس شورای ملی انتخاب شد (دوره پنجم). همین دوره از مجلس بود که با تصویب ماده واحده‌ای در نهم آبان ۱۳۰۴ به انقراض سلطنت قاجار رأی داد و قدرت را به رضا خان پهلوی منتقل کرد.
عباس بیک اعظم کز بار احتشامش تا انقراض عالم گردون دو تا بماند
این روزنامه از سال ۱۳۴۳ هـ.ق به وسیله محمدرضا خراسانی مشهور به احتشام نظام در شیراز به چاپ رسیده است.
میرزا محمود خان احتشام السلطنه می‌گوید: نقش احمدشاه در انعقاد قرارداد ننگین (۱۹۱۹) نه تنها از عاقدین معروف آن کم‌تر نیست، بلکه بیش‌تر است. احمدشاه در سال ۱۳۳۶ هجری قمری (۱۲۹۷ هجری شمسی) صمصام السلطنه بختیاری را از ریاست دولت معزول، و وثوق‌الدوله را مأمور تشکیل کابینه کرد تا راه عقد قرارداد را هموار کند. احمدشاه نیز هنگام قرارداد مانند سایرین، یعنی وثوق‌الدوله و وزرای خارجه و مالیه وی، ۲۰۰ هزار لیره از وزیر مختار انگلستان دریافت کرد و به علاوه امان‌نامه گرفت و همچنین مقرر شد شاه به اتفاق همراهان به مدت شش ماه به هزینه انگلیس در ممالک اروپایی پذیرایی شود و نیز انگلستان تعهد کرد تا زمانی که قرارداد باقی است حقوق ماهیانه‌ای به وی پرداخت شود.
در فلاخن نهد سبکساری لنگر احتشام دولت را
بعد از قتل امین السلطان و انتخاب‌شدن برادرش احتشام السلطنه به ریاست مجلس، علاءالدوله به همراه عده‌ای از درباریان از ترس جان، اقدام به تشکیل انجمنی بنام انجمن خدمت کردند و با تشکیل جلساتی، ضمن هواداری از مشروطه، نامه‌ها و عریضه‌هایی به محمدعلی‌شاه نوشته و او را به جانبداری از مجلس و مشروطه فراخواندند. در واقعه کودتای اول محمد‌علی‌شاه (واقعه میدان توپخانه) فرستادن چند سرباز برای محافظت مجلس و مجلسیان توسط علاءالدوله، باعث خشم شاه شده و دستور می‌دهد وی را احضار و پس از توهین زیاد او را فلک کرده و تبعید می‌نماید.
در ۱۲۷۴ خورشیدی به سمت سرکنسول ایران در عراق تعیین شد و تا دو سال در آن جا باقی ماند. احتشام‌السلطنه در ۵ خرداد ۱۲۷۴ به عنوان فرستادهٔ ویژهٔ ایران در مراسم تاجگذاری تزار نیکلای دوم شرکت کرد.
هادی مهدی نهاد و مرشد عرش آستان قطب گردون رفعت و درویش سلطان احتشام
آقا اسماعیل صاحب سه پسر بود: محمدحسین‌خان احتشام‌حضور، میرزا علی‌نقی‌خان حکیم‌الممالک و آقارضا اقبال‌السلطنه.
هر کو نهاد پای ادب در حریم عشق تعظیم یک قنینه به صد احتشام کرد
گرفی المثل چوسفره ، از نان کنم شکم پر از احتشام طبعم ، با گوشواره باشد
ممتازالدوله با مشروطه‌خواهان در ارتباط بود. در دوره اول انتخابات مجلس شورای ملی به دلیل اختلاف بر سر انتخاب نماینده مردم اراک، به عنوان نماینده مردم این شهر انتخاب شد و در آنجا با راه یافتن به کمیسون‌های تخصصی مجلس، از سیاستمداران معتدل محسوب شد. پس از استعفای احتشام‌السلطنه از ریاست مجلس شورای ملی ممتازالدوله در ۲۳ فروردین ۱۲۸۷ به جای او برگزیده شد.
آب دارد صد کرم صد احتشام که پلیدان را پذیرد والسلام
در ایوان شاهی بصد احتشام چو خورشید بر چرخ بادا مدام
احتشام الدوله از سیاستمداران ایرانی بود، که در دوره چهارم بعنوان نماینده شوشتر در مجلس شورای ملی حضور داشت.
مشتی فسرده را به دم گرم بشکفان مشتی گدای را شه بااحتشام کن
احتشامیه نام محله‌ای در تهران و واقع در شهرستان شميرانات است. این محله در ضلع جنوبی اختیاریه در امتداد پاسداران واقع شده‌است. حدود صد سال پیش دکتراحتشام در این منطقه دارای زمین زراعتی، خانه و حسینیه بوده و بخاطر نام او احتشامیه خوانده می‌شود.
احتشامی در سال ۱۳۶۸ موفق شد دیپلم افتخار جشنواره موسیقی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را دریافت کند. طی سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴ با کسب مقام اول در پیانوی کلاسیک و ایرانی برنده لوح زرین و لوح تقدیر جشنواره موسیقی فجر و در سال ۱۳۸۲ نیز برگزیده همین جشنواره شد.