برترین

معنی کلمه برترین در لغت نامه دهخدا

برترین. [ ب َ ت َ ] ( ص عالی ) بلندتر از همه خواه در مقام و خواه در جای و مکان. اعلی. بالاترین. بلندترین و عالی ترین. ( ناظم الاطباء ) :
برترین یاران و نزدیکان همه
نزد او دارم همیشه اندمه.رودکی.بدان برترین نام یزدانش را
بخواند و بپالود مژگانش را.فردوسی.بدان برترین نام یزدان پاک
برخشنده خورشید و تاریک خاک.فردوسی.که مرداس نام گرانمایه بود
بداد و دهش برترین پایه بود.فردوسی.هزاران قبه عالی کشیده سربابر اندر
که کردی کمترین قبه سپهر برترین دروا.عمعق.همتی دارد چنان عالی که چرخ برترین
بافرودین پایگاه همتش دون است و پست.سوزنی.سروری رااصل و گوهر برترین سرمایه است
مردم بی اصل و بی گوهر نیابد سروری.سوزنی.چون برترین مقام ملایک برآسمان
چندین بدست دیو زبونی چرا کنیم.سعدی.- برترین سپهر ؛ آسمان نهم. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه برترین در فرهنگ فارسی

بلندتر از همه خواه در مقام و خواه در جای و مکان باترین .

جملاتی از کاربرد کلمه برترین

مگنوم فوتوز (آژانس عکس مگنوم) یک آژانس بین‌المللی عکس است که دو سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، یعنی در سال ۱۹۴۷ توسط گروهی از عکاسان بنیان گذاشته شد. مگنوم که یکی از معتبرترین آژانس‌های عکس جهان محسوب می‌شود توسط چهار عکاس به نام‌های رابرت کاپا، هانری کارتیه برسون، جرج راجر و دیوید سیمور تأسیس شد.
دوباره قانونی‌سازی همهٔ مواد مخدر اغلب توسط باورمندان لیبرترینیسم که هر گونه محدودیت بر مواد مخدر را از نظر اخلاقی درست نمی‌دانند، پیشنهاد می‌شود. این در حالی است که برخی دیگر از طرفداران میانه‌رو هستند و معتقدند تنها برخی مواد می‌بایست دوباره قانونی شوند. در این میان هر گروهی دلایل اخلاقی خاص خود را دارد. باید به این نکته هم توجه داشت که دوباره قانونی‌سازی مواد به معنای تأیید اخلاقی استفاده از آن نیست.
ای برترین مقام ملائک بر آسمان با منصب تو زیرترین پایهٔ علا
هر سال پس از پایان لیگ‌های فوتبال در انگلستان در میان تمامی سرمربیان این اتحادیه با راًی‌گیری برترین سرمربی سال انتخاب می‌شود.
در دو دهه گذشته، باربارا یازده آلبوم استودیویی، هجده آلبوم تلفیقی، بیش از سی موزیک ویدیو و چهار دی وی دی موزیک ویدیو منتشر کرده‌است. او بیش از ۶ میلیون آلبوم در مکزیک، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و ایالات متحده فروخته‌است. او همچنین دریافت کننده معتبرترین افتخارات موسیقی لاتین است.
در آسمان علم، عمل برترین پراست در کشور وجود، هنر بهترین غناست
- برترین پرهیزگاری، پنهان ساختن پرهیزگاری است.
جنید گوید از سری شنیدم که گفت شوق برترین مقام عارف بود چون متحقّق گردد اندرو و چون متحقّق گشت مشغول گردد از هرچه او را از شوق باز دارد.
معتبرترین گزارشی که از توقف علی بن موسی در نیشابور وجود دارد؛ روایتی از عبدالسلام بن صالح ابوصلت هروی است. او در این روایت صدور «حدیث حصن» از علی بن موسی را با بیانی دقیق و با توجه به کوچک‌ترین جزئیاتش ثبت کرده‌است. در روایت او با اندکی اختلاف در متن با روایت پیشین چنین آمده است:
بدو گفت شاخی گزین راست‌تر سرش برترین و تنش کاست‌تر
تیم ملی اسپانیا به بازی اصطلاحاً تیکی تاکا به معنای پاسکاری و حرکت‌های جمعی خود معروف است. این تیم از لحاظ دفاعی جز برترین تیم‌های اروپا است و از بلند مرتبه‌ترین سابقه‌های دفاعی آنها می‌توان به دریافت تنها دو گل با وجود قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۰، گرفتن کمتر از ده گل در این سال و قهرمانی با دریافت یک گل دریورو۲۰۱۲ اشاره کرد. همچنین می‌توان به حضور برترین خط‌های دفاعی و حضور ستارگان بزرگی چون سرخیو راموس، پویول، جرارد پیکه، ویکتور والدز، آلوارو آربه‌لوآ، دنی کارواخال، ایکر کاسیاس، فرناندو هیرو و… اشاره کرد، دفاع اسپانیا در طول سال‌ها از قدرت‌های تکیه کننده این تیم بوده‌است.
گرفته است از همه اجرام‌، کیوان برترین جایی بدان ماند که قدر او بلندی داد کیوان را
در سال ۲۰۱۲، فیلم تریلر روان‌شناختی سرگیجه در رتبهٔ اول انستیتوی فیلم بریتانیا به برترین فیلم ساخته‌شده بر اساس نظرسنجی سراسری از صدها منتقد فیلم قرار داده شد. تا سال ۲۰۲۱، ۹ فیلم او برای نگه‌داری در فهرست ملی ثبت فیلم ایالات متحده انتخاب شده‌است. او در سال ۱۹۷۱ بفتا فلوشیپ و در ۱۹۷۹ جایزه یک عمر دستاورد هنری بنیاد فیلم آمریکا را دریافت کرد و در سال ۱۹۸۰ نشان شوالیه به او اهدا شد و در همان سال، در سن ۸۰ سالگی درگذشت.
جاودانه خواجه هر خواجه ای حجاج باد برترین مهتر به کهتر کهترش محتاج باد
برترین پایه مرد را عقل است بهترین مایه مرد را تقوی است
اغلب از ارباب حلقه‌ها به عنوان یکی از برترین و تاثیرگذارترین مجموعه‌فیلم‌های ساخته‌شده در تاریخ سینما یاد می‌شود. این مجموعه با موفقیت تجاری چشمگیری همراه بود و ۲٫۹۹۱ میلیارد دلار در سرتاسر جهان فروش داشت؛ این مجموعه یکی از پرفروش‌ترین مجموعه‌فیلم‌های تمام ادوار است. هر فیلم این مجموعه مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و از جلوه‌های ویژه نوآورانه، بازیگری، طراحی صحنه، موسیقی و عمق احساسی آن ستایش شد. این مجموعه جوایز و نامزدی‌های بی‌شماری کسب کرد و توانست ۱۷ جایزهٔ اسکار از ۳۰ نامزدی دریافت کند.
فهرست برترین گلزنان تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران
صدر رفیع تو برترین مکانست تو متمکن ببرترین مکانی
او به عنوان دانشیار در مؤسسه فناوری فدرال زوریخ (یکی از معتبرترین دانشگاه‌های اروپا و جهان) تدریس می‌کند.
ما کانَ لِی مِنْ عِلْمٍ مرا دانش نبود و آگاهی، بِالْمَلَإِ الْأَعْلی‌ بآن جوق برترین از فریشتگان، إِذْ یَخْتَصِمُونَ (۶۹) که با یکدیگر خصومت می‌کردند.