استیل
معنی کلمه استیل در لغت نامه دهخدا

استیل

معنی کلمه استیل در لغت نامه دهخدا

استیل. [ اِ ] ( فرانسوی ، اِ ) ( از لاتینی ستیلوس ، خنجر ) سبک و طرز و اسلوب و شیوه تحریر و سبک صنعتگران از معمار و حجار و مجسمه ساز و نقاش و غیره.
استیل. [ اِ ] ( اِخ ) ریچارد. یکی ازادبای نامی انگلستان. مولد وی 1672 و وفات 1729 م. وی با گروهی از دوستان خویش رساله ها و روزنامه ها منتشر ساخته و با کمال جدیت به بیدار کردن افکار و احساسات عامه ملت انگلیس پرداخته است و در مجلس مبعوثان عضویت داشته و چند کتاب ادبی هم تألیف کرده است.

معنی کلمه استیل در فرهنگ معین

( اِ ) [ فر . ] ( اِ. ) ۱ - شکل ، فرم ، اندازه . ۲ - نوعی مبل به سبک قدیم فرانسه . ۳ - شیوه ای (معمولاً منحصر به فرد ) در انجام مهارت های ورزشی .
( ~. ) [ انگ . ] (اِ. ) فولاد ضدزنگ .

معنی کلمه استیل در فرهنگ عمید

۱. طرز، اسلوب، سبک، شیوه.
۲. نوعی مبل مجلل و دارای کنده کاری و نقوش برجسته، به سبک شاهان قدیم فرانسه.
نوعی فولاد که در برابر زنگ زدگی مقاومت می کند، آلیاژ فولادی زنگ نزن.

معنی کلمه استیل در فرهنگ فارسی

طرح، نقشه، طر ، اسلوب، سبک، طرزوشیوه معماری یاحجاری یامجسمه سازی یاگل وبوته سازی
یکی از ادبای نامی انگلستان

معنی کلمه استیل در دانشنامه عمومی

استیل (فیلم ۱۹۹۷). استیل ( انگلیسی: Steel ) فیلمی در ژانر اکشن و ابرقهرمانی به کارگردانی کنت جانسون است که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد.
• شکیل اونیل
• آنابت گیش
• جود نلسن
• ریچارد راوندتری
• ایرما پی. هال
• چارلز نپیر
• روتانیا آلدا
استیل (گروه عاملی). استیل ( به انگلیسی: acetyl ) در شیمی آلی یک گروه عاملی با فرمول شیمیایی COCH۳ است که گاهی برای نمایش آن از نماد Ac استفاده می شود. ( باید دقت کرد که با عنصر اکتینیم اشتباه گرفته نشود. ) گروه استیل خود دارای یک گروه متیل است که با تک پیوند به یک کربونیل پیوند خورده است. مرکز کربونیل یک اسیل دارای تک الکترون آزاد است ( بدون پیوند ) که با کمک آن با دیگر مواد R پیوند برقرار می کند. در آیوپاک برای استیل نام اتانویل ( ethanoyl ) برگزیده شده است ولی این نام کمتر شنیده می شود. ترکیب های آلی بسیاری می توانند در نیمهٔ دیگر استیل جای گیرند، مانند: استیل کولین کلراید ( پیامرسان عصبی ) ، استیل کوآنزیم A یا Acetyl - CoA، استیل سیستئین، استامینوفن ضد درد و اسید استیل سالیسیلیک ( acetylsalicylic acid ) با نام شناخته شدهٔ آسپرین.

معنی کلمه استیل در دانشنامه آزاد فارسی

اَسِتیل (acetyl)
گروهی آلی، حاصل از حذف عامل هیدروکسیل از اسید اتانوئیک، با فرمول CH۳CO. در حالت آزاد پایدار نیست، اما بنیان (رادیکال) ترکیباتی مانند اَسِتیل کلرید (CH۳COCl) است.

معنی کلمه استیل در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آلیاژی فولادی که مقاوم در برابر زنگ زدن و خوردگی را استیل گویند. معاصران از آن در باب صید و ذباحه سخن گفته‏اند.
ذبح با استیل بنابر اختلاف مبنا بین فقها، احکام مختلفی پیدا کرده است که اشاره می شود.
← قول به شرط بودن آهن در ذبح
۱. ↑ توضیح المسائل مراجع ج۲، ص۵۷۳ ـ۵۷۴ (م۲۵۹۴).۲. ↑ توضیح المسائل مراجع ج۲، ص۵۷۷.
منبع
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۱، ص۵۰۴.
...

معنی کلمه استیل در ویکی واژه

شکل، فرم، اندازه.
نوعی مبل به سبک قدیم فرانسه.
شیوه‌ای (معمولاً منحصر به فرد)
در انجام مهارت‌های ورزشی.
فولاد ضدزنگ.

جملاتی از کاربرد کلمه استیل

مرحمت کن در هلاکِ جانِ من چندین مکوش گر فراق این است حاجت نیست استیلایِ تو
استیلی در مدت بازیگری فوتبال، شاگرد مربیانی چون فیروز کریمی، فرهاد کاظمی، علی پروین، جلال طالبی، غلامحسین مظلومی، منصور پورحیدری و بیژن ذوالفقارنسب بوده‌ است. وی سابقه حضور در باشگاه‌های استقلال جنوب، پاس تهران، پرسپولیس، بهمن کرج، القادسیه کویت و گیلانگ سنگاپور را دارد. استیلی از سال ۱۳۶۳ در ترکیب اصلی پاس تهران جای گرفت و ۸ سال بعد به پرسپولیس رفت؛ در سال ۱۳۷۲ از پرسپولیس جدا شد و سال ۷۷ مجدداً به این باشگاه بازگشت. وی در سال ۱۳۸۳ و بعد از بازی با سپاهان، از فوتبال باشگاهی خداحافظی کرد.
اینک آمد تا که عدل او ببندد دست ظلم زیردستان را بشارت روز استیلای اوست
اَسِتیلِن یا اِتین، کوچک‌ترین عضو خانوادهٔ آلکینهای هیدروکربنی است که تشکیل دهنده انها نیز مانند بیشتر عنصر ها از هیدروژن و کربن می‌باشد. ۲ اتم هیدروژن و ۲ اتم کربن. که با هم پیوند سه‌گانه دارند ساخته شده‌است. به خاطر وجود این پیوند سه‌گانه، استیلن جزو مواد شیمیایی اشباع نشده (سیر نشده) شناخته می‌شود.
الهیات و عبادت در کلیسای انگلستان طی سلطنت پسر هنری یعنی ادوارد ششم (۱۵۴۷–۱۵۵۳) عمدتاً مطابق با خطوطی که اسقف اعظم توماس کرنمر تعیین کرده بود به‌طور قابل توجهی پروتستانی شد. اما در زمان ماری یکم (۱۵۵۳–۱۵۵۸)، آیین های کلیسای کاتولیک احیا شد و کلیسای انگلستان برای مدت کوتاهی دوباره تحت استیلای پاپ قرار گرفت. الیزابت یکم در توافق مذهبی الیزابت دین پروتستان را به شیوه‌ای معتدل تر دوباره معرفی کرد. با این وجود، اختلافات بر سر ساختار، الهیات و عبادت های کلیسای انگلستان برای نسل‌ها ادامه یافت.
و اگر تسلط و استیلا از برای عقل باشد، و پیوسته در صدد تحصیل معرفت الهیه، و کسب ملکات ملکیه باشی، و فکر تو مقصور بر عبادت پروردگار، و اطاعت رسول مختار، و طلب راه سعادت و وصول به مرتبه قرب حضرت آفریدگار باشد، خود را انسان حقیقی می دان، که عالم آن از عالم ملائکه مقدسه بالاتر، و رتبه اش از رتبه ایشان والاتر است.
قومی به نام بنی‌اسرائیل برای اولین بار در استیل مرنپتا که یک کتیبه مصری باستان مربوط به حدود ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد است، ظاهر می‌شود.
آهنگ جنگ توسط نیل یانگ و گراهام نش، در گروه استری گاتورز اجرا شد. این آهنگ در حمایت از مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری جورج مک گاورن در سال ۱۹۷۲ منتشر شد، که علیه ریچارد نیکسون، که نهایتاً به ریاست جمهوری آمریکا رسید اجرا شد. یونگ بیش از این دو سال پیش با «اوهی یو»، یکی از اعضاء کرازبی، استیلز، نش اند یانگ، نظرات خود را دربارهٔ نیکسون ابراز کرده بود و بار دیگر سعی کرد تا با یک ترانه اعتراضی به نظر خود را به اطلاع همگان برساند. اما با تمام تلاشش به نتیجه نرسید و این آهنگ تأثیری نداشت.
دل اسیر حلقهٔ آن زلف چون زنحیر شد تن ز استیلای هجر آن پریرخ پیر شد
اولین ماده رسانای آلی، پلی آنیلین، توسط هنری لتبی در سال ۱۸۶۲ توصیف شد. کار بر روی سایر مواد آلی پلیمری به‌طور جدی در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد، رسانایی بالایی در سال ۱۹۶۳ برای مشتق تترایودوپیرول گزارش شد. در سال ۱۹۷۷، کشف شد که می‌توان پلی استیلن را با هالوژن‌ها اکسید کرد و مواد رسانا را از مواد عایق یا نیمه رسانا تولید کرد. جایزه ۲۰۰۰ نوبل شیمی به‌طور مشترک به آلن جی هیگر، آلن مک‌دایارمید و هیدکی شیراکاوا برای کار در مورد پلیمرهای رسانا اهدا شد که خانواده‌های بزرگ پلیمرهای رسانای الکتریکی از جمله پلی تیوفن، پلی فنیلن سولفید و سایر موارد را شناسایی کردند.
بیشتر از ۲۰٪ باقیمانده اکسیژن تولید شده تجاری در کاربردهای پزشکی، برش و جوش فلز، به‌عنوان اکسید کننده در پیشران راکت و در تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برشکاری اکسیژنی شعله بسیار داغ حاصل سوختن استیلن به همراه اکسیژن است. در این فرایند، فلزی تا ضخامت ۶۰ سانتی‌متر ابتدا با یک شعله کوچک اکسی‌استیلن گرم می‌شود و سپس به سرعت توسط یک جریان بزرگ از اکسیژن بریده می‌شود.
این روستا زادگاه پدری حمید استیلی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران است.
در آن هنگام کاستیلای عشق است صبوری کمترین یغمای عشق است
الا ای نیر گیتی فروز اوج استیلا که خشت آستانت راست سقف آسمان در ظل
اسپانیایی یا اسپانیولی (در قانون اساسی به نام کاستیلی ذکر شده است) زبان رسمی تمام کشور به حساب می‌آید و طبق قانون وظیفه و حق هر اسپانیایی است که این زبان را بیاموزد. بر طبق قانون اساسی تمام زبان‌های دیگر اسپانیا نیز در مناطقی به کار برده می‌شوند رسمی به حساب می‌آیند.
عناد بو جهل و اعتقاد ابو بکر هر دو را در یک سوره بیان کرد تا حقیقت شود اهل سنّت را بیان نصّ و منّت حقّ عزّ و جلّ در حال بو بکر صدّیق و این انوار و آثار که از وی پیدا شد، ثمره صحبت و ادب مراقبت بود و کمال یقین او که در اوامر حقّ کس را آن رتبت امتثال نبود که بو بکر را بود، هم در مجاهده و هم در مشاهده و چندان نور سرور در باطن وی استیلا یافت که هر چه داشت در برابر امر حق نثار کرد و اغیار را بر آن ایثار کرد لباس خویش در باخت مجرّد شد. حطام دنیا جمله برانداخت مفرد شد. سر را عمامه نگذاشت، تن را جامه نگذاشت، قدم را نعلین نگذاشت، گفت: محبّت رسول (ص) سرما را تاج بست، سینه ما را لباس تقوی بست و «لِباسُ التَّقْوی‌ ذلِکَ خَیْرٌ» لا جرم از حضرت عزّت امر آمد بمقرّبان آسمان و زمره عالم ملکوت که نظاره کنید مر حالت ابو بکر را! و ابو بکر بمجلس سیّد (ص) رسیده و هم بر آن حالت قرار گرفته و سیّد ولد آدم نظر رأفت بر اخلاق او گذاشته. آن ساعت جبرئیل امین فرو آمد از حضرت عزّت و گفت: یا سیّد ملک جلّ جلاله میگوید: سلام ما به ابو بکر برسان و با او بگو که: «انا عنک راض فهل انت عنّی راض»؟ بعد از انبیا و رسل در طبقات اولیا هرگز هیچکس را از حضرت عزّت ذو الجلال چنین تشریف و نواخت نیامد که ابو بکر را آمد.
کاستیلیونی در ۱۶ فوریه ۱۹۱۸ میلادی در میلان، در لمباردی در شمال ایتالیا به دنیا آمد. او سومین پسر مجسمه‌ساز جیانینو کاستیلیونی و همسرش لیویا بولا بود. برادران بزرگتر او لیویو و پیر جاکومو هر دو معمار بودند.
بیشتر خلاف در میان خلق چنین است که همه از وجهی راست گفته باشند، ولکن بعضی نبینند، پندارند که همه بدیدند و مثل ایشان چون گروهی نابینایان اند که شنیده باشند که به شهر ایشان پیل آمده است، خواهند که وی را بشناسند، پندارند که به دست وی را بتوان شناخت و دستها در وی بپرماسیدند یکی را دست بر گوش وی آمد و یکی را بر پای و یکی را بر ران و یکی را بر دندان، چون با دیگر نابینایان رسیدند و صف پیل از ایشان پرسیدند، آن که دست بر پای نهاده بود گفت، «ماننده ستونی است» و آن که دست بر دندان نهاده بود گفت، «ماننده عمودی است» و آن که بر گوش نهاده بود گفت، «ماننده گلیمی است» همه راست گفتند و همه خطا کردند که پنداشتد که جمله پیل را دریافته اند و نیافته بودند همچنین منجم و طبیب هر یکی را چشم به ریگی از چاکران درگاه حضرت الهی افتاد، از سلطنت و استیلای وی عجب داشتند، گفتند، «پادشاه خود این است: هذا ربی» تا کسی که وی را راه باز دادن، نقصان همه بدید و ورای آن دید و گفت، «این در زیر دیگری است، و آنچه در زیر بود، خدایی را نشاید. «لا احب الافلین»
«قُلْ» یا محمّد لهؤلاء المشرکین، «لَوْ کانَ مَعَهُ آلِهَةٌ کَما یَقُولُونَ» ابن کثیر و حفص: «یَقُولُونَ» خوانند بیا، ای کما یقول المشرکون من اثبات آلهة من دونه. باقی «تقولون» بتا خوانند، و قد ذکرنا وجهه، «إِذاً لَابْتَغَوْا إِلی‌ ذِی الْعَرْشِ سَبِیلًا» این را دو وجه است از معنی: یکی لو کان فی الودّ آلهة لطلبوا مغالبة اللَّه و الاستیلاء علی ذی العرش جلّ جلاله، اگر در وجود با اللَّه تعالی خدایان بودی چنانک شما می‌گوئید که کافرانید ایشان بخداوند عرش که اللَّه است یکتا و معبود بی همتا راه جستندی، یعنی بهره خواستندی و مغالبه و کاویدن جستندی.
همچو صیدی کان به خاک افتاده صیدافکنی‌ست عقل را دارد زبون عشق،‌ استیلای او