آمونیوم
معنی کلمه آمونیوم در فرهنگ فارسی

آمونیوم

معنی کلمه آمونیوم در فرهنگ فارسی

( آمونیوم ) ( اسم ) در ترکیبات آمونیاک مجموع. ۴ بنام آمونیوم دارای خواصی شبیه بخواص فلزات قلیائی است یکی ازترکیبات آمونیاک کلرور آمونیوم یانوشادراست که جسم محلول در آب و قابل تصعید است و در سفید گری مصرف میشود .

معنی کلمه آمونیوم در دانشنامه عمومی

آمونیوم. آمونیوم ( به انگلیسی: ammonium یا aminium ) با فرمول شیمیایی یک کاتیون چنداتمی با یک بار مثبت است. این کاتیون با ایجاد یک پیوند با کاتیون هیدروژن از ساختار آمونیاک ( NH۳ ) بدست آمده است. همچنین آمونیوم یک نام عمومی است که برای مواد دارای بار مثبت یا آمین های پروتون گرفته یا کاتیون های چهارتایی آمونیوم ( N+R۴ ) که در آن یک یا تعداد بیشتر ی از اتم های هیدروژن با رادیکال های آزاد آلی ( R ) جایگزین شده اند، به کار می رود.
آیوپاک برای NH۴+ نام آزانیوم ( azanium ) را به جای آمونیوم برگزیده است. همچنین به آمونیوم، «آمونیاک یونیزه شده» نیز می گویند.
با توجه به رابطهٔ زیر می توان گفت که آمونیوم به صورت میانه اسید است:
بنابراین محلول غلیظ نمک های آمونیوم با بازهای قوی تولید آمونیاک می کند. هنگامی که آمونیاک در آب حل می شود مقدار کمی از آن به یون آمونیوم تبدیل می گردد:
اینکه آمونیاک تبدیل به یون آمونیوم شود بستگی به pH محلول آن دارد. اگر pH پایین باشد تعادل به سمت راست متمایل می شود و مولکول های آمونیاک بیشتری تبدیل به یون آمونیوم می گردد ولی اگر pH بالا باشد ( غلظت یون هیدروژن کم باشد ) تعادل به سمت چپ متمایل می شود و یون هیدروکسید پروتون آمونیوم را نگه می دارد و ما بیشتر آمونیاک خواهیم داشت.
ترکیب های آمونیوم می توانند در حالت بخار روی می دهند. برای نمونه: هنگامی که بخار آمونیاک در تماس با بخار کلرید هیدروژن قرار گیرد، ابر سفیدی از آمونیوم تشکیل می شود که خیلی زود به صورت یک لایهٔ نازک جامد روی سطح ته نشین می گردد.
بازگشت آمونیوم به آمونیاک بسیار آسان است و با اضافه کردن یک محلول قلیایی قوی انجام می شود.
کاتیون آمونیوم را می توان در میان نمک های گوناگون پیدا کرد، مانند آمونیوم کربنات، آمونیوم کلرید و آمونیوم نیترات. بیشتر نمک های آمونیوم به آسانی در آب حل می شوند ولی هگزاکلروپلاتینات آمونیوم تنها نمکی است که این گونه نیست. نخستین بار هدف از تشکیل این نمک در یک آزمایش برای آمونیوم بود. نمک های آمونیوم که از نیترات و به ویژه پرکلرات درست شده اند به شدت انفجاری اند. در این موردها آمونیوم نقش عامل کاهنده را دارد.
در یک فرایند غیر معمول، یون های آمونیوم تشکیل ملغمه می دهند. این فراورده ها بوسیلهٔ برق کافت یک محلول آمونیوم با استفاده از یک کاتد جیوه ای ایجاد می شوند. این ملغمه سرانجام تجزیه می شود تا آمونیوم و هیدروژن تولید کند.
معنی کلمه آمونیوم در دانشنامه عمومی

معنی کلمه آمونیوم در ویکی واژه

(شیمی): بنیان مثبت موجود در نمک‌های به‌دست آمده از واکنش آمونیاک یا مشتقات آن با اسیدها. کلریدآمونیوم.

جملاتی از کاربرد کلمه آمونیوم

مطالعات نشان می‌دهند که می‌توان از آمونیوم تیوسولفات در کشاورزی به عنوان کود استفاده کرد.
- برای تولید سایر نمک‌های آمونیوم مخصوصا پرسولفات آمونیوم مصرف می‌شود.
در رابطه با نیاز کودی اسپرس ذکر این مسئله ضروری است که این گیاه به دلیل داشتن غدد تثبیت در ریشه‌های فرعی خود توانایی استفاده از ازت آزاد هوا را دارد و به همین دلیل بعد از رشد و توسعه کامل ریشه و شرایط مناسب برای فعالیت غده‌های ریزوبیوم نیاز به تأمین ازت از طریق کود ازته متصور نیست ولی در سال اول کاشت به دلیل عدم تکامل ریشه‌ها و غدد مذکور نیاز به حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار اوره همزمان با کاشت و ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم در هکتار فسفات آمونیوم قبل از کاشت می‌باشد.
آمونیوم نیترات به شکلی که فروخته می‌شود، ماده منفجره نیست. اما به راحتی به شکل ترکیبات منفجره در می‌آید، وقتی با سایر مواد منفجره مانند آزیدها یا آنفو ترکیب شود.
اثر فضایی تری (ترت بوتیل)آمین (شیمی) واکنش های الکتروفیلی مانند تشکیل کاتیون تتراآلکانآمونیوم را دشوار می کند. نزدیک شدن و حمله به جفت تک نیتروژن برای الکتروفیل ها دشوار است (نیتروژن با رنگ آبی نشان داده شده است.
ازتوباکتر می‌تواند حداقل ۱۰ میکروگرم نیتروژن در هر گرم گلوکز مصرفی را تثبیت کند. تثبیت نیتروژن به یون‌های مولیبدن نیاز دارد، اما می‌توان آن‌ها را به‌طور جزئی یا کامل با یون‌های وانادیم جایگزین کرد. اگر نیتروژن اتمسفر ثابت نباشد، منبع نیتروژن می‌تواند نیترات، یون آمونیوم یا اسیدهای آمینه باشد. پی‌اچ بهینه برای رشد و تثبیت نیتروژن، معادل ۷٫۰–۷٫۵ است، اما رشد در محدوده پی‌اچ از ۴٫۸ تا ۸٫۵ پایدار است. ازتوباکتر همچنین می‌تواند به صورت میکسوتروف در محیطی بدون نیتروژن مولکولی حاوی مانوز رشد کند. این حالت رشد وابسته به هیدروژن است. هیدروژن در خاک موجود است، بنابراین این حالت رشد ممکن است در طبیعت رخ دهد.
انواع مختلفی از ترکیبات اگزالات وجود دارند: کلسیم اگزالات، اگزالات باریم، اسید مالیک، پتاسیم فری‌اگزالات و آمونیوم اگزالات.
در یک باغ تولیدی، مقدار کود مورد نیاز به عوامل بسیاری از جمله مقدار ماده مغذی حذف شده از باغ در هنگام برداشت بستگی دارد. بررسی وضعیت مواد مغذی درختان با انجام تجزیه و تحلیل برگ به صورت سالانه انجام می‌شود. نیتروژن و پتاسیم، مواد مغذی مورد نیاز در باغ‌های بادام هستند و در حالی که می‌توان از هر کود نیتروژن‌داری استفاده کرد، اوره یا نیترات آمونیوم اغلب توصیه می‌شود. کوددهی از طریق آبیاری قطره‌ای کارآمدتر است اما کوددهی زمینی نیز رایج است. نیتروژن قبل از گلدهی و در بهار و تابستان استفاده می‌شود. معمولاً سالانه ۲۰۰ کیلوگرم نیتروژن واقعی در هر هکتار باغ بادام بارور مصرف می‌شود.
آمونیوم نیترات خالص نیز خود یک ماده منفجره است؛ اما به دلیل کم بودن حساسیت، با آن مخلوط آنفو می‌سازند تا بر حساسیت آن افزوده شود.
فولادهای ضدزنگ گونه ۳۰۴ و ۳۱۶ با هیچ‌یک از بازهای ضعیف مانند آمونیوم هیدروکسید، حتی در غلظت‌های بالا و در دماهای بالا، تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند. این فولادها در معرض بازهای قوی مانند سدیم هیدروکسید در غلظت‌های بالا و درجه حرارت بالا، ممکن است به مقداری لایه برداری و ترک خوردگی دچار شوند. افزایش درصد کروم و نیکل باعث افزایش مقاومت می‌شود.