آگور

آگور

معنی کلمه آگور در لغت نامه دهخدا

( آگور ) آگور. ( اِ ) خشت پخته. آجر. ( ربنجنی ). کرمید :
بر در و بام برف پنداری
بیخته گچ و کشته آگور است.مسعودسعد.خانه ٔجغد را بکوشیدی
بگچ آگور و نقش پوشیدی
آن گچ آگور کرده خانه دین
وین بیاراسته بنور یقین.سنائی.آهک کافوروش اندوده بر آگور او
خشت زرین را مطلا کرده گوئی آب سیم.ابن یمین.

معنی کلمه آگور در فرهنگ معین

( آگور ) ( اِ. ) خشت پخته ، آجر.

معنی کلمه آگور در فرهنگ عمید

( آگور ) آجر، خشت پخته.

معنی کلمه آگور در فرهنگ فارسی

( آگور ) ( اسم ) خشت پخته آجر.
خشت پخته
آگر، آجر، خشت پ ته

معنی کلمه آگور در دانشنامه عمومی

آگور. آگور یا آئوگور ( انگلیسی: Augur ) یک کاهن و یک مقام رسمی در دین رومی و عضو کولگیوم بود که وظیفه اش مشاهده و تفسیر نشانه های تأیید شدن یا تأیید نشدنِ درخواستی، توسط خدایان در رابطه با هر اقدام پیشنهادی بود. نقش اصلی او عمل کردن به شگون و تفسیر اراده خدایان رومی با مورد توجه قرار دادن وقایعی بود.
آگورها در ابتدا آئوسپیکس ( auspices ) نامیده می شدند، اما در حالی که آئوسپیکس از بین رفت و با آگور جایگزین شد، «آئوسپیکیوم» ( auspicium ) به عنوان اصطلاح مشاهده علائم حفظ شد. تاریخ اولیه کالج مبهم است. نهاد آن را به رومولوس یا نوما پومپیلیوس نسبت داده اند. احتمالاً در اصل از سه عضو تشکیل شده بود که خود پادشاه یکی از آنها بود. این تعداد توسط تارکیوئینیوس پریسکوس دو برابر شد، اما در سال ۳۰۰ قبل از میلاد، تنها چهار عضو داشت که، به گفته تیتوس لیویوس، دو مکان آن خالی بود. قانون اوگلنیا در همان سال تعداد را به ۹ افزایش داد و پنج پلبی به چهار عضو پاتریسیون اضافه شد. در زمان سولا این تعداد ۱۵ نفر بود که توسط ژولیوس سزار به ۱۶ افزایش یافت. این تعداد در دوران امپراتوری ادامه داشت و خود دین رومی مطمئناً تا اواخر قرن چهارم پس از میلاد وجود داشت. منصب فال، که فقط به افراد دارای شایستگی اعطا می شد و به دلیل اهمیت سیاسی آن بسیار مورد توجه بود، مادام العمر برگزار شد. جای خالی در ابتدا با مشارکت پر می شد، اما طبق قانون دومیتیان ( ۱۰۴ قبل از میلاد ) ، انتخاب توسط قبایل انجام می شد. علائم رسمی آگور، عصایی بدون گره و خمیده در بالا، و ترابه آ، نوعی توگا با نوارهای قرمز روشن و حاشیه با رنگ ارغوانی امپراتوری بود.
نشانه های اراده خدایان دو گونه بود، یا در پاسخ به «درخواست» ( auspicia impetrativa ) یا «اتفاقی» ( auspicia oblativa ) . چنین علائمی شامل آذرخش و تندر، رفتار پرندگان ( جهت پرواز، صدا و آواز خواندن، عادات غذایی آنها ) ، سایر رفتار حیوانات و تقریباً هر پدیده غیرعادی دیگری بود. از دیگر ابزارهای کشف اراده خدایان، انداختن قرعه، پیشگویی های سیبیلی، و معمولاً بررسی احشاء حیواناتی بود که برای قربانی کشته می شدند. هر چیز غیرعادی که در آنجا یافت می شد، مورد توجه فال بین ها قرار می گرفت، اما معمولاً هاروسپکس اتروسک برای گرفتن فال از روی احشا به کار می رفت. از اگورها برای انتخاب قضات، ورود آنها به یک دفتر، برگزاری مجمع عمومی برای تصویب احکام، و اعزام ارتش برای جنگ مشورت می شد.

جملاتی از کاربرد کلمه آگور

یک نیروی پلیس متشکل از ۳۰۰ برده سکایی شهروندانی را که در آگورای آتن دور می‌زدند و بی‌کار بودند را با گل قرمز نشان‌دار می‌کردند تا برای شرکت در جلسات مجمع ترغیبشان کنند. هرکسی که لباس قرمز شده می‌داشت و در آن جلسه نبود، مجازات می‌شد.
یکی از قوانین مشهور یونان باستان که محل انجام آن در آگورای شهرها بود، قانون استراسیزم یا تبعید بود. به موجب این قانون از مردم در مورد تبعید یا نفی بلد اشخاص (معمولاً اشخاص مقتدر و متشخص) رأی گیری به عمل می‌آمد و مردم برای رأی دادن می‌بایستی رأی خود را بر روی تکه‌ای صدف یا گوش ماهی یا سفال بنویسند، و آن را برای انداختن به صندوق مخصوص به آگورا بیاورند. البته قبل از انداختن رأی، مأموران خاصی که در آگورا حاضر بودند، اقدام به شمارش تعداد مردم حاضر در آگورا می‌کردند، تا اگر تعداد این مردم از شش هزار نفر کمتر بود، موضوع نفی بلد منتفی اعلام گردد.
واژه آجر عربی شده واژه آگور فارسی است.
انجام امور اقتصادی و تجارتی در آگورا، از اعتبار و رسمیت بیشتری نسبت به انجام چنین اموری در سایر نقاط شهر برخوردار بود و چنانچه در جریان داد و ستد و فعالیت‌های اقتصادی در آگورا، اختلافی میان افراد بروز می‌کرد، مدعی العموم و متصدیان رسیدگی به دعاوی، پرداختن به چنین اختلافی را نسبت به سایر اختلافات، در اولویت بیشتری قرار می‌دادند و جهت رسیدگی بدان، قوانین خاص داشتند.
آن گج آگور کرده خانهٔ دین وین بیاراسته به نقش یقین
معروفترین آگورا در تاریخ یونان باستان آگورای آتن بود که معمولاً اجتماعات عام در آنجا صورت می‌گرفت.
برخی منبع معتقدند که پایه‌گذار آگوری بابا کینارام بوده‌است، زاهدی که گفته می‌شود ۱۵۰ سال عمر کرد و در نیمهٔ دوم قرن هجدهم میلادی وفات یافت.
یکی از شکایت‌هایی که ممکن است برای بیماران افتادگی دریچه میترال رخ دهد، شکایت‌های اضطرابی است که غالباً به صورت اضطراب منتشر یا گذرهراسی (آگورافوبیا) رخ می‌دهد. سردردهای میگرنی یکی دیگر از نشانه‌های احتمالی افتادگی دریچه میترال است.
نتایج پیمایش ملی سلامت روان در سال ۱۳۹۰ نشان می‌دهد که شیوع اختلال پانیک با یا بدون آگورافوبیا در ایران حدود ۹/۱ درصد است که در زنان بیشتر از مردان است.
«یتو» یعنی «لادبراین » را علیهذا شمر رشت گچ آگور آجر کلس آهک سنگ برد
در آتن آن روزگار برای تبعید یا نفی بلد اشخاص از عموم مردم رأی گیری به عمل می‌آمد و مردم موظف بودند که در روزی معین برای رای‌گیری حاضر شده و نام فرد مورد نظر را بر روی سفال یا صدف‌هایی بنویسند و آن‌ها را به محلی که برای اجتماع عمومی در نظر گرفته شده بود و بدان آگورا می‌گفتند، ببرند و آن را به صندوق مخصوص بیندازند. در آگورا مأمورین مخصوص تعداد مردمی که سفال یا صدف در دست داشتند را می‌شمردند و اگر تعداد آن‌ها از شش هزار نفر کمتر بود، تبعید که بدان استراسیزم می‌گفتند، صورت عمل به خود نمی‌گرفت.
در روم باستان، فال یا مشورت فال یک امر رایج بود. آگور پیشگویی آینده با مطالعه رفتار پرندگان، مانند جهت پرواز آنها یا تعداد آنها بود. بسیاری از رومی‌ها فال را بسیار جدی می‌گرفتند و در امور دولت روم نقش برجسته‌ای داشت. فیلسوف طبیعی رومی قرن اول پس از میلاد، پلینیوس بزرگ، اختراع این نوع فال را به یک پادشاه اساطیری یونانی نسبت داد، اما مورخان خاطرنشان می‌کنند که مصریان باستان رویه مشابهی داشتند. به گفته پلینیوس، ایده این بود که «رفتار پرندگان منعکس کننده اراده خدایان است که در دنیای طبیعی آشکار می‌شود، بنابراین اراده خدایان را می‌توان با مشاهده دقیق رفتار پرندگان تعیین کرد.»