( آجری ) آجری. [ ج ُرْ ری ] ( ص نسبی ) منسوب به آجر یا درب الاَّجر و آن محله ای از بغداد بوده و برخی مشاهیر بدان منسوبند. || ( اِخ ) نام و تخلص چند تن از مشایخ بزرگ. اجری. [ اَ ] ( ع اِ ) اَجْر. ج ِ جَرو. اجری. [ اِ ] ( از ع ، اِ ) مستمری. مقرری. جیره. وظیفه و راتبه. جنسی که بلشکریان و جز آنان میداده اند. آن را اجراء و اجرا و جری و جیره نیز گویند : و ابوبکر اجری از مسطح بن اثاثه بازگرفته بود و گفت من چندین گاه او را بپروردم و او فرزندمرا سخن زشت گفت. خدای تعالی در شأن او آیة فرستاد... پس ابوبکر اجری باز بمسطح داد. ( ترجمه بلعمی ). دی کسی گفت که اجری تو چند است از میر گفتم اجری من ای دوست فزون از هنرم.فرخی.بی اجری و مشاهره ای درس اَدَب و علم دارد. ( تاریخ بیهقی ). ندارد این زمی و آب هیچ کار جز آنک بجهد روی نما را همی دهند اجری.ناصرخسرو.ور تو خواهی در اجری امسال آوری خط محوکرده پار.خاقانی.در نظامی که آسمان دارد اجری مملکت دو نان دارد.نظامی.بر آن سه ماه بنامش معدّلان نهار بتازگی بنوشتند خطّ اجری را.سلمان ساوجی.- اجری دادن ؛ راتبه و مستمری دادن : و اگر کسی در حج بماندی او را اجری دادی [ قُصَی ] و بر قبائل عرب توزیع کردی و نفقه دادی. ( ترجمه بلعمی ). این سلمی با جماعتی از مرتدان به دیهی شد... و چون آنجا بنشست و هرکه از مرتدان عرب بسوی او گرد آمدندی او اجری همی دادی و مردمان را گرد همی کرد. ( ترجمه بلعمی ). و هر عالمی که از او خطا آمدی و عمر خواستی که بر او انکار کند، محمدبن مسلمة را فرستادی و از سیرت او پرسیدی و عمر او را معزول کردی و از بیت المال او را اجری همی دادند. ( ترجمه بلعمی ). ایشانرا همان جا مقام باید کرد تا عامی اجری و بیستگانی می دهد. ( تاریخ بیهقی ). - اجری داشتن ؛ دارای راتبه و وظیفه بودن : من وکیلدر محتشمی ام و اجری و مشاهره و صلتی گران دارم. ( تاریخ بیهقی ). خواجه گفت ناچار چون وکیلدر محتشمی است و اجری و مشاهره و صلت دارد... او را چاره نبوده است. ( تاریخ بیهقی ). - اجری راندن ؛ راتبه و وظیفه مقرر داشتن : پس هرمز هرکه با وی بود [ با پسر ملک ترک ] همه را بسراهای نیکو فرودآورد و اجری بر ایشان براند و چهل روز بداشتشان تا ماندگی سفر از ایشان بشد. ( ترجمه بلعمی ). پس بفرمود تا ایشان را بشهر آوردند و اجری ها بر ایشان همی راندند. ( ترجمه بلعمی ). کارسیستان لیث را مستقیم شد و خزاین طاهر فروگرفت و برحرم او اجری فرمود تا برانند. ( تاریخ سیستان ).
معنی کلمه اجری در فرهنگ معین
(اِ ی ' ) (اِ. ) [ ع . ] نک اجراء.
معنی کلمه اجری در فرهنگ عمید
جیره، وظیفه، راتبه، مقرری، مستمری.
معنی کلمه اجری در فرهنگ فارسی
( آجری ) ( صفت ) ۱ - منسوب باجر برنگ آجر . ۲ - اخرا ۳ - جنس خوب و مرغوب . منسوب به آجر ممال اجرائ، اجرا، وظیفه وراتبه، مقرری، مستمری، جیره ، اجری خوار:اجری خور، جیره خور، راتبه خور ( اسم ) مستمری مقرری جیره وظیفه و راتبه جنسی که به لشکریان و جز آنان میداده اند . اجرائ اجرا جری جیره روش
معنی کلمه اجری در دانشنامه عمومی
آجری. آجری پرده ای از رنگ قرمز بین صورتی و نارنجی است. وجه تسمیهٔ آن رنگ آجرهای ساخته شده از خاک رس است. • آجری • سایه های سرخ • سفالگری • مواد سرامیک • مواد مجسمه سازی • مقاله های ویکی پروژه رنگ نیازمند منابع جعبه اطلاعات • پیوند رده انبار که به صورت محلی تعریف شده است
معنی کلمه اجری در دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] معنی أَجْرِیَ: پاداش من ریشه کلمه: اجر (۱۰۸ بار)ی (۱۰۴۴ بار)
جملاتی از کاربرد کلمه اجری
سیّد هاشم آقاجری یا آغاجری، زادهٔ ۱۳۳۶ خورشیدی در آبادان و استاد دانشگاه تربیت مدرس و تاریخنگار است. از چهرههای سیاسی اصلاحطلب و عضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود. او هماکنون عضو هیئت علمی تاریخ دانشگاه تربیت مدرس است.
اندوزد از عبادت یزدان عدوی تو اجری که برهمن برد از طاعت صنم
اسداللهخان ابوالفتحزاده فرزند ابوالفتحخان میرپنج اصالتاً از مهاجرین و از طایفه شریرلوی قفقاز بود. وی از جمله افسرانی بود که برای همراهی با مشروطه و ضدیت با محمدعلی شاه از قزاقخانه استعفا داد.
اگرچه سندیها گروه قومی غالب در ایالت سند هستند ولی درصد قابل توجه از این ایالت را اقوام دیگر تشکیل میدهند. از آنها سندیهایی که ریشه بلوچی دارند ۳۰ درصد (اگرچه آنها زبان مادری آنها سندی و سراییکی است)، مهاجرین متکلم به زبان اردو ۱۹ درصد، پنجابیها ۱۰ درصد و پشتونها ۷ درصد از جمعیت این ایالت را تشکیل میدهند. در اوت ۱۹۴۷، پیش از تجزیه هند جمعیت این ایالت ۳۸۸۷۰۷۰ نفر بود که این تعداد را ۲۸۳۲۰۰۰ نفر مسلمان و ۱۰۱۵۰۰۰ نفر هندو تشکیل میدادند.
فاش گشت آن ماجری، کز مرد و زن پوشیدهام سر به سر گفتند آن کو تن به تن پوشیدهام
معلوم نیست بهر چه کرده مسافرت؟ بهر وطن نبوده، قسم بر مهاجری!
ثمّ ذکر الانصار فقال: وَ الَّذِینَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ ای لزموا المدینة و دورهم بها، وَ الْإِیمانَ منصوب بفعل مضمر یعنی: و قبلوا الایمان و آثروه و قیل: معناه لزموا المدینة و مواضع الایمان و ذکر النقاش انّ الایمان اسم المدینة سمّاها النبی (ص) به. مِنْ قَبْلِهِمْ ای من قبل قدوم المهاجرین علیهم اتّخذوا فی دورهم المساجد بسنتین ربّوا الاسلام کما یربّی الطّیر الفرخ و عن انس قال: قال رسول اللَّه (ص): «آیة الایمان حبّ الانصار، آیة النّفاق بغض الانصار»
این استان به دارا بودن سطح بالای زندگی با داشتن شهر ونکوور یکی از شهرهای مهم جهان ار لحاظ کاری و زندگی شناخته شدهاست. این استان با امکانات اقتصادی و رفاهی بسیار خوب به مهاجرین جدید سرویس میدهد. سطح زندگی در ویکتوریا و مناطق داخلی مثل کلونا نیز به همین صورت است.
عربهای خراسان گروهی از اعراب مهاجر در منطقهٔ خراسان هستند که از نگاه تاریخی بیشتر در جنوب و مرکز استانهای خراسان ساکن شدهاند و به دو دستهی عرب های شمالی و عربهای جنوبی تقسیم میشوند. این افراد بازماندگان عربهای مهاجری هستند که در سده های اولیه اسلامی به ایران آمدهاند. سخن وری به زبان عربی در آن منطقه گویای حضور آنان است. گروهی از عربهای خراسان عراقی های ایرانی الاصل (پیش از اشغال عراق) میباشند. که توسط صدام حسین رئیس جمهور وقت عراق از عراق اخراج شدند.
موقعیت اسلام در زامبیا جمعیتی کمتر از ۱ درصد از مردم این کشور است که در استان کوپربلت و بیشتر در مرکز آن آندولا متمرکزند. اغلب مسلمانان سنی مذهبند، با این وجود گروهی از شیعیان هندی سازمان اسلامی شیعیان را رسماً تشکیل دادند. منشا نژادی مسلمانان، آفریقائی و مهاجرین آسیای جنوب شرقی میباشد.
این روستای خوش آب و هوا در منطقه جنوبی شهرستان فریدونکنار قرار گرفته که دارای جنگل ،تالاب و زمین های کشاورزی فراوانی است.ازباران به دلیل آب و هوای معتدل خزری ،هر ساله در فصول پاییز و زمستان پذیرای پرندگان مهاجری چون قو و غاز های وحشی و چنگر و تک درنای سفید سیبری(امید)و... می باشد.
ماجری گفتند با قاضی بهم کرد قاضی ناتوان را متّهم
اجری کام ز دیوان مرادم نرسید چون برانند عجب داری اگر مینرسد
آن شنیدستی که وقتی تاجری در بیابانی بیفتاد از ستور
در همه سفره کهآسمان دارد اجری مملکت دو نان دارد
این جهان جادوست ما آن تاجریم که ازو مهتاب پیموده خریم
در سال ۱۹۳۵ متدیست و تاجری به نام جی.آرتور رنک با چارلز بوت شریک شد و این مکان را به یک استودیوی سینمایی تبدیل کردند. بوت طراحی استودیوها را متأثر از استودیوهای فیلمسازی هالیوود در کالیفرنیا انجام داد و نام استودیوی جدید را پاینوود گذاشت.
درباره شیوه جنگ در بین یاران پیامبر اسلام، دیدگاههای گوناگونی پیش آمد. برخی از انصار به همراه عبدالله بن ابی میخواستند در مدینه بمانند و از شهر دفاع کنند؛ اما جوانان مهاجرین میخواستند سپاه مسلمانان مدینه را رها کرده و در بیرون شهر با دشمن روبهرو گردد. محمد نظریه اکثریت را پذیرفت و تصمیم گرفت سپاه از شهر بیرون رود.
او در خانوادهای با اصالت اردبیلی در شهر باکو متولد گردید. خانواده وی از اهالی اردبیل بودند که در زمان حکومت استالین برای کار به باکو رفته بودند. با روی کار آمدن بلشویکها در شوروی و فشار مبنی بر اخراج مهاجرین ایرانی مبنی بر اینکه یا شناسنامه شوروی را اخذ کرده و در آنجا بمانند یا به ایران بازگردند و شناسنامه ایرانی در ایران دریافت کنند خانواده وی هم به مانند دیگر خانوادههای اردبیلی ساکن در باکو
ذکر ما انقضی من هذه الاحوال و الاخبار تذکرة بعد هذا و ورود العسکر من تکیناباد بهراة و ماجری فی تلک المدّة .