آغچه

آغچه

معنی کلمه آغچه در فرهنگ معین

( آغچه ) (چِ ) ( اِ. ) پول کوچک .

معنی کلمه آغچه در دانشنامه عمومی

آغچه. آغچَه ( آغ چا ) ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بوئین میاندشت در استان اصفهان ایران است.
این روستا در دهستان ییلاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۹۵ نفر ( ۲۲۳خانوار ) بوده است. شغل اکثر مردم کشاورزی و دامپروری است و اکثرا از سبزیجات و صیفی جاتی که خودشان کِشت میکنند استفاده میکنند. به دلیل نزدیکی به روستای ارمنی نشین و مسیحی مذهب زرنه رابطه خوبی میان گرجیان و ارمنی ها برقرار است به نحوی که تفاوت دین و مذهب آنها هیچ مشکلی برای ارتباط و داد و ستد آنها ایجاد نمیکند.
بنیادگذاران آغچه، از اسرای گرجی تبار زمان شاه طهماسب صفوی هستند که توسط شاه طهماسب از گرجستان به ایران تبعید شدند و به دستور اوبه علت دلیر بودن و سلحشوری جنگجوهای گرجی عده ای از جنگ آوران آن ها جهت حفظ منطقهٔ فریدن و همچنین پایتخت ( اصفهان ) از حملات اقوام لر و بختیاری در فریدن سکونت داده شدند.
آغچَه یا به عبارت صحیح آغ چا نامی تُرکی و دوبخشی، متشکل از آغ ( Ağ ) ، به معنای سفید به علاوه ی پسوند نسبت دهنده ی چَه ( چا - Ça ) و در کل به معنای سفیدرنگ است. آغچا در واقع نام قلعه ای سفید در گرجستان بوده که بنیادگذاران این روستا به یاد آن قلعه ی قدیمی این روستا را این گونه نام نهاده اند.
مردم روستای آغچه ( به طور کلی گرجیان فریدن ) به دلیل هم زیستی با اقوام دیگر ( ارمنی، تُرک، لر ) به تدریج و طی سالیان دراز، از فرهنگ اصیل قفقازی خود دور شده و دارای پوشش محلی یا آداب و رسوم خاصی نیستند.
مانند بقیهٔ آبادی های فریدن تمامی مردم آغچه «شیعه اثنی عشری» هستند.
مردم آغچه تماماً به گویش فریدنی از زبان گرجی صحبت می کنند که حاصل نسخ زبانی است که حدود ۴۰۰ سال پیش بدان تکلّم می شده و با زبان گرجی معاصر ( زبان رسمی جمهوری گرجستان ) متفاوت است.

معنی کلمه آغچه در ویکی واژه

آغ‌چه
پول، چک. آغچه ممکن است به زبان معیار باستان به دو قسمت آغ - چه قابل تجزیه باشد؛ و «چه» در این نوع کلمات پسوند ربطی یا ربط دهنده است به پیشوند کلمه، آغچه یعنی سفیدی، سفید بودن یا دنبال سفید گشتن است.

جملاتی از کاربرد کلمه آغچه

آغچه‌قشلاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است.
آغچه‌قشلاق علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.
کوثر علی شهبازی (سلجوق) در سال ۱۳۴۱ شمسی در روستای آغچه‌قشلاق به دنیا آمد و در سنین نوجوانی همزمان با نقل مکان کردن به استان تهران شروع به یادگیری موسیقی عاشیقی نمود. به درخواست و پیگیری‌های عاشیق شهبازی برای نخستن‌بار بعد از انقلاب موسیقی عاشیقی به رسمیت شناخته شد و در صدا و سیما پخش شد.
حوضه‌های آبریز استان اصفهان شامل حوضه‌های آبریز کارون، گاوخونی، دریاچهٔ نمک، کویر ریگ زرین و کویر مرکزی است (دو حوضهٔ آبریز ابرقو-سیرجان و مهارلو–بختگان وسعت بسیار ناچیزی را از استان به خود اختصاص می‌دهند). بر اساس اطلاعات موجود، ۷ رود دائمی (مرغاب کرون، زاینده‌رود، ماربر، گلپایگان، آب ونک، وهرگان، گوکان و سمیرم)، ۲۱۸ رود فصلی، ۸٬۸۱۶ چشمه، تعداد ۴۷٬۸۴۷ چاه عمیق و نیمه‌عمیق مجاز، تعداد ۴٬۰۵۱ رشته قنات و ۷ سد شامل یک سد بتنی (سد زاینده‌رود) و ۶ سد خاکی (حنا، کمانه، خمیران، آغچه، قره‌قاچ و گلپایگان) در استان اصفهان وجود دارد.
آغچه‌ریش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نظرکهریزی بخش نظرکهریزی شهرستان هشترود واقع شده‌است.
آغچه قشلاق علیا یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان سنجبد شمالی واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، آغچه قشلاق علیا ۳۳ نفر جمعیت دارد.
اغچه حصار، روستایی از توابع بخش رامجین شهرستان چهارباغ در استان البرز ایران است. آغچه حصار یکی از روستاهای زیبای ایران با مناظر طبیعی که این روزها علاوه بر اهالی این روستا، گردشگران هم نیز به اینجا می آیند.
آغچه‌مشهد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چاراویماق شرقی بخش شادیان شهرستان چاراویماق واقع شده‌است.این روستا ۱۸۱ نفر جمعیت دارد.
آغچه‌کهل رجبانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.این روستا ۳۳۴ نفر جمعیت دارد.
ایو ایا سی گوردی مینی یول آرا آغچه بیروب، توردی ساق وسول آرا
آغچه‌ریش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چاراویماق شرقی بخش شادیان شهرستان چاراویماق واقع شده‌است.این روستا ۳۸۹ نفر جمعیت دارد.