آبشار
معنی کلمه آبشار در لغت نامه دهخدا

آبشار

معنی کلمه آبشار در لغت نامه دهخدا

( آبشار ) آبشار. ( اِ مرکب ) ( از: آب ، ماء + شار، از شاریدن به معنی فروریختن ، سکب ) آب جوی ونهر بزرگ که از بلندی فروریزد. مصب. شَلاّ له. || سنگ مشبک که بر دهانه ناودانها نصب کنند.
ابشار. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ بَشَر و بَشَره.
ابشار. [ اِ ] ( ع مص ) مژده دادن. || شاد شدن.

معنی کلمه آبشار در فرهنگ معین

( آبشار ) ( اِ. ) ۱ - رودی که در مسیر خود از بلندی به پایین فرو ریزد. ۲ - سنگ مشبک که بر دهانة ناودان ها نصب کنند. ۳ - یکی از حرکات حمله ای در والیبال و پینگ پنگ و تنیس ، پرش و زدن توپ از بالای تور به زمین حریف با زاویه ای تند. (فره ).

معنی کلمه آبشار در فرهنگ عمید

( آبشار ) ۱. (زمین شناسی ) آب جوی یا رود که از جای بلند به پایین فروریزد.
۲. (ورزش ) در والیبال، تنیس، و پینگ پنگ، نوعی ضربۀ محکم و سریع برای حمله و سرازیر کردن توپ.

معنی کلمه آبشار در فرهنگ فارسی

( آبشار ) ۱ - آب جوی یا نهری بزرگ که از بلندی با شدت فرو ریزد ۲ - سنگ مشبک که بر دهان. ناودانها نصب کنند . ۳ - یکی از حرکات حمله یی در والی بال و پینگ پونگ و تنیس .
آب جوی و نهر بزرگ که از بلندی فرو ریزد
ریزش آب ازبلندی به پایین، آب جوی یارودکه فروریزد، نوعی سرازیرکردن توپ دربازیهای والیبال وتنیس
مژده دادن شاد شدن

معنی کلمه آبشار در فرهنگ اسم ها

اسم: آبشار (دختر) (فارسی) (طبیعت) (تلفظ: abshar) (فارسی: آبشار) (انگلیسی: abshar)
معنی: آبی که به طور طبیعی از بلندی به پستی فرو می ریزد

معنی کلمه آبشار در فرهنگستان زبان و ادب

آبشار
{dunk} [ورزش] در بسکتبال، وارد کردن توپ با سرعت و قدرت به داخل سبد
{spike} [ورزش] در والیبال، پرش و زدن توپ از بالای تور به زمین حریف با زاویه ای تند

معنی کلمه آبشار در دانشنامه عمومی

آبشار. آبشار یک زمین چهر است که در آن آب یک رودخانه از یک فلات یا مکانی مرتفع با سرعت زیاد به پایین یک دره یا دامنه می ریزد.
آبشار ریزش ناگهانی آب است، معمولاً ناشی از بستری از سنگ سخت در مسیر رودخانه ای که یا افقی است یا به ملایمت به سمت قسمت بالای رودخانه شیب دارد و در روی سنگ های نرمتر قرار می گیرد. سنگ های نرم تر زیرین به وسیلهٔ رودخانه سایش می یابند به طوری که سنگ سخت تر آویزان می شود و نهایتاً آبشار ایجاد می شود.
مرتفع ترین آبشار جهان به نام آبشار آنجل، در کشور ونزوئلا قرار دارد. این آبشار مربوط به رود کارائو است که از ارتفاع۹۸۹ متری از روی فلاتی مرتفع که از سنگ های سخت ساخته شده به پایین می ریزد.
سنگ های بستر رود، به آرامی فرسایش می یابد. رودهای بزرگ، از روی سنگ های مختلفی می گذرند. بعضی از سنگ ها، سخت تر از سنگ های دیگرند و به آسانی فرسایش نمی یابند. بعضی دیگر، به راحتی فرسایش می یابند. هنگامی که رود از بستری متشکل از سنگ های سخت وارد جایی شود که سنگ ها نرم ترند، احتمال دارد در محل برخورد این دو نوع سنگ، آبشار تشکیل شود، یعنی آب نمی تواند سنگ های سخت را حفر کند، اما سنگ های نرم را که در زیر قرار دارند از بین می برد و به اصطلاح زیر سنگ های سخت را خالی می کند. گاهی وسعت این محل خالی شده به اندازه ای است که افراد می توانند از پشت آبشار عبور کنند.
در محل آبشار نیاگارا واقع در مرز کانادا و آمریکا، لایه مسطحی از چند سنگ آهک سخت روی سنگ های نرم تری به نام شِیل قرار گرفته است. آب رودخانه، شیل را سریع تر فرسایش می دهد و قطعات بزرگ سنگ آهک گاه وبیگاه از لبه آبشار کنده می شوند و فرو می افتند. این اتفاق، در وسطِ آبشار که جریان آب شدیدتر است، بیشتر اتفاق می افتد. حاصل این پدیده، نعلی شکل شدن آبشار در منطقه متعلق به کانادا است.
مرتفع ترین آبشار اروپا، در نروژ است. این آبشار که اوتیگارد، نامیده می شود ۸۰۰ متر ارتفاع دارد. آب حاصل از ذوب یخچال یوستردال در نسدال، که بسیار پایین تر است، فرو می ریزد. دیواره های نسدال به علت فرسایش قبلی یخچال، بسیار پرشیب اند.
رودهایی که در مناطق کوهستانی جاری اند، آبشارهای متعدد دارند. آبی که در امتداد دامنه جاری است، از روی قطعه سنگ ها و لبه های سنگی زیادی می گذرد و آبشارهای کوچکی تشکیل می دهد. در مناطق ساحلی به ندرت آبشار دیده می شود. اما اگر رود از ارتفاعی به دریا بریزد، در آن محل نیز آبشار تشکیل خواهد شد؛ و در کشور ایران، استان لرستان با بیش از پنجاه آبشار، رکوردار تعداد آبشارها در منطقه خاورمیانه است. [ نیازمند منبع]
آبشار (فیلم ۲۰۱۴). آبشار ( انگلیسی: Fall ) فیلمی کانادایی در سبک درام به نویسندگی و کارگردانی ترنس اودت است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. داستان فیلم در مورد پدر سم، یک کشیش کاتولیک رومی با بازی مایکل مورفی است که نامه ای دریافت می کند که از او درباره یک مورد سوءاستفاده جنسی سؤال می کند که چهل سال پیش مرتکب آن شده است.
آبشار (نقاشی روسو). آبشار ( به فرانسوی: La cascade ) ، نام تابلویی نقاشی از آنری روسو، نقاش پسادریافتگر فرانسوی به سال ۱۹۱۰ میلادی است.
اثر آبشار کوچکی را در میان جنگلی انبوه و استوایی به تصویر کشیده است. نقاش این اثر را در آخرین سال عمرش به تصویر کشید و به گفته برخی از کارشناسان هنر، اثر «ناتمام» است. روسو با وجود آن که آثار زیادی را با موضوع جنگل های استوایی و مکان های عجیب و غریب در دور دست ها خلق کرد، اما هرگز به خارج از فرانسه سفر نکرده بود. صحنه های خیالی او توسط بازدید از باغ وحش پاریس و تصاویر کارت پستال، عکس و مجلات خلق شده بودند.
این اثر از آثار دوره دوم نقاشی های روسو از جنگل است که تم مستند در آنها، کمرنگ شده و به فانتزی نزدیک شده اند.
این اثر اکنون در مالکیت مؤسسه هنر شیکاگو قرار دارد.
معنی کلمه آبشار در فرهنگ معین
معنی کلمه آبشار در فرهنگ عمید
معنی کلمه آبشار در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آبشار در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه آبشار در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه آبشار در دانشنامه عمومی

معنی کلمه آبشار در دانشنامه آزاد فارسی

آبشار. آبْشار (waterfall)
آبْشار
فروریختن آب در رودخانه یا نهر. این عارضه براثر عبور آب از روی لایه ای از سنگِ مقاوم دربرابر فرسایش حاصل می شود. سنگ های سست ترِ پایین دست ساییده شده و موجب پدیدآمدن شیب، سقوط عمودی، و حوضچه ای پلانژی می شوند که آب به درون آن می ریزد. با گذشت زمان، فرسایش مداوم موجب عقب نشینی آبشار به سمت بالا دست درۀ رودخانه و ایجاد دره ای عمیق یا تنگ درهمی شود. نمونه های معروف آبشارها عبارت اند از آبشار ویکتوریادر زامبیا ـ زیمبابوه، آبشار نیاگارا در کانادا ـ امریکا، و آبشار آنجلدر ونزوئلا. آبشار دی تیندر ناحیه خودمختار گانگ سی زونگِچین. این آبشار در ناحیه ای نیمه استوایی، در طول مرز چین و ویتنام، واقع و دومین آبشار بزرگ بین کشوری در جهان است.

معنی کلمه آبشار در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آبشار. به آبی که از جای بلندی به زیر می ریزد آبشار می گویند واز آن در باب هاى طهارت، صوم و حج به مناسبت سخن رفته است.
غسل ارتماسی زیر آبشار در صورتى که به نظر عرف، آب تمام بدن را بگیرد، جایز است.
کلمة التقوى، ج۱، ص۱۴۵.
فرو بردن سر در حال روزه
کلمة التقوى، ج۲، ص۳۶.
۱. ↑ کلمة التقوى، ج۱، ص۱۴۵.۲. ↑ العروة الوثقی، ج۱، ص۵۳۱.
...

معنی کلمه آبشار در ویکی واژه

رودی که در مسیر خود از بلندی به پایین فرو ریزد.
سنگ مشبک که بر دهانه ناودان‌ها نصب کنند.
یکی از حرکات حمله‌ای در والیبال و پینگ‌پنگ و تنیس، پرش و زدن توپ از بالای تور به زمین حریف با زاویه‌ای تند. (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه آبشار

آب این چشمه، منشأ تشکیل یکی از سر شاخه‌های اصلی رودخانه زال می‌باشد که از طریق این رود به رودخانه قزل اوزن تخلیه می‌شود. این چشمه و آبشار در محدوده منطقه حفاظت شده آق داغ که مهم‌ترین زیستگاه حیات وحش در استان اردبیل است، قرار دارند. نزدیکترین راه ارتباطی به آبشار سیبیه خانی، از طریق روستای گردشگری لرد که در بخش شاهرود خلخال واقع شده، میسر است.
آبشار طلایی گیاهی کمیاب است که تنها در نواحی از ایالت‌های کنتاکی و ایندیانا در آمریکا یافت می‌شود و به همین دلیل در فهرست گیاهان در معرض خطر جای گرفته‌است. تخریب زیستگاه، زیر پا قرار گرفتن غیرعمدی، آتش‌سوزی و جمع‌آوری بیش از حد از مواردی است که بقای این گیاه را تهدید می‌کند.
بیامد به نزدیکی آبشار نبودش بسر هوش و در دل قرار
مسیر صعود آبشار تپه‌هایی جنگلی و بسیار زیباست که در طول مسیر چشمه‌های فراوانی با آبی خنک و نوشیدنی دیده می‌شود. انتهای مسیر نیز دارای پرتگاه‌هایی خطرناک و مرگبار است. آبشار از فاصلهٔ ۶۰۰ متری قابل رویت است
آبشار مرواری سین سئل کیمی تؤکدوکده خاریلدار
به علت دور بودن این آبشار چندان که باید شناخته شده نیست برای دسترسی به این آبشار می‌توان از طریق محور الیگودرز شول آباد فرعی پیرامام استفاده کرد.
ساقیا از آبشار معرفت رطلی بیار تا شناسم یار و بر اغیار دست افشان شوم
ارتفاع این آبشار بین ۷ تا ۱۲ متر گفته شده و به جز در زمان‌های کوتاهی از تابستان که برای مدت کوتاهی باریکهٔ آبی از کنار آن جاری می‌شود، در سایر زمان‌ها یخ‌زده‌است. در فصل تابستان، هر روز بر اثر تابش آفتاب در حدود ظهر و یک ساعت بعد از ظهر، دمای هوا به بالای صفر می‌رسد و به دنبال آن آب بسیار کمی جاری می‌شود و در حدود ۴ بعد از ظهر، دمای هوا به زیر صفر می‌رسد و یخ ذوب شده دوباره منجمد می‌شود و به‌این ترتیب آبشاری یخی پدید می‌آید که همواره یخ زده‌است. در بالای این آبشار گودالی وجود دارد که در تمام طول سال پوشیده از برف است.
در او آب طراوت بسکه جاریست تو گویی برگ برگش آبشاریست
گلش آسوده از صوت هزارست که مدهوش از صدای آبشارست
ای آنکه از بنان تو انهار معرفت جاریست همچو آب روان ز آبشارها
نشستند در پای آن آبشار بدیدند از دور چندی سوار
ماهیت آبشارهای برخورد می‌تواند به شدت بسته به انرژی و جرم پس زدگی / یون ورودی و چگالی مواد (قدرت توقف) متفاوت باشد.
این آبشار از شهر چلگرد، حدود ۵ کیلومتر و از شهرکرد حدود ۹۰کیلومتر فاصله دارد و محور ارتباطی مناسبی دارد. ارتفاع برف در زمستان به طول ۳ متر می رسد و گاهی اوقات مسیر را مسدود می کند.
زمین از بهاران چو بال تذروی ز فواره الماس بار آبشاری
مژگان ز موج اشک کنم رشک آبشار تا جا به جوی دیده کند سرو قامتی
تنگه براق در میان انبوه درختان سر به فلک کشیده با آبشار، غارهای زیبا، رودخانه، چشمه‌ها، آبچک‌ها و ستون‌های آهکی مناظر زیبایی را به وجود آورده که چشم هر رهگذر را به خود خیره کرده‌است.
آبشار غسلگه قبلاً دارای حوضچه‌ای به مساحت ۳۰ متر مربع در پایین بود. معمولاً هرسال تا اواسط تابستان دوام می‌آورد و پس از آن از جریان می‌افتد. اما آب چشمه‌ای که در کنار حوضچه واقع است، تقریبآ در تمام فصول جاری است.
آبشار مارگون مجموعه‌ای از آبشارها در ایران است که در اردکان، سپیدان در ایران واقع شده‌است.
فرود آید از کوه آن آبشار بریزد بدامان آن سبزه زار