آمری

معنی کلمه آمری در لغت نامه دهخدا

امری. [ اَ م ِ ] ( اِخ ) این لفظ شبیه به نسبت است و نام امری بن مهرةبن حدادبن عمرو بود. ( از انساب سمعانی ص 15 ).
امری. [ اَ ] ( اِخ ) ( امراﷲ ) از شاعران قرن دهم عثمانی واز مردم ادرنه بود و مناصب قضایی داشت. ( از یادداشت مؤلف ) و رجوع به قاموس الاعلام ترکی ج 2 ص 1036 شود.
امری.[ اِ م ِ ] ( اِخ ) میشل پارتیچلی از مردم ایتالیا در سال 1596 م. در لیون متولد شد و در سال 1650 م. درگذشت. مازارن وی را بسمت نظارت و پیشکاری مالی برگزیده بود. وی با وضع بعضی از قوانین مالیاتی طرف بغض عامه قرار گرفت و باعث شورشی شد. رجوع به لاروس شود.
امری. [ اِ م ِ ] ( اِخ ) ژاک آندره فیلسوف الهی فرانسوی. وی در سال 1723 م. در ژکس متولد شد و در سال 1811 م. درگذشت. وی سرپرست انجمن مذهبی سن سولپیس بود. ( از لاروس ).
امری. [ اَ ] ( اِخ ) یکی از دهکده های ساری است که در سفرنامه مازندران و استرباد رابینو ( ص 121 متن انگلیسی و ص 162 ترجمه فارسی ) نام آن آمده است.

معنی کلمه آمری در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به امر یا وجه امری . آنست که کار را بطور حکم و فرمان و خواهش بیان کند : برو بروید بگو بگویید. امر منفی را (نهی ) گویند و جزو وجه امری بشمار میرود : مرو مروید .
یکی از دهکده های ساری است که در سفرنامه مازندران و استرباد رابینو نام آن آمده است .

معنی کلمه آمری در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَمْرِی: امر من-تصمیم من
معنی حَتْماً: امری قطعی و حتمی
معنی شُورَیٰ: پیشنهاد و امری که در بارهاش مشاوره شود - مشورت
معنی طَّامَّةُ: امری است شدید که با شدتش بر هر امر دیگری غلبه کند
معنی زَعِیمٌ: ضامن - عهده دار (زعیم کسی است که قائم به امری و متصدی انجام آن باشد)
معنی حُزْنِ: اندوهی که بر دل سنگینی کند ، چه اندوه از امری که واقع شده ، و چه از آنکه بخواهد واقع شود
معنی حَزَنَ: اندوهی که بر دل سنگینی کند ، چه اندوه از امری که واقع شده ، و چه از آنکه بخواهد واقع شود
معنی حُزْنِی: اندوهم (حزن:اندوهی که بر دل سنگینی کند ، از امری واقع شده ، و چه از آنکه بخواهد واقع شود)
معنی شِیعَةٍ: فرقه - مردمی که پیرو غیر خود باشند ، و دنبال او به راه بیفتند یا جماعتی که یکدیگر را بر امری یاری دهند ، و یا همه پیرو یک عقیده باشند
معنی لَا هُمْ یَحْزَنُونَ: نه آنها اندوهگین می شوند - آنها اندوهگین نمی شوند(حزن:اندوهی که بر دل سنگینی کند ، از امری واقع شده ، و چه از آنکه بخواهد واقع شود)
معنی لَا یَحْزَنَّ: باید که آن زنان اندوهناک نشوند (حزن:اندوهی که بر دل سنگینی کند ، از امری واقع شده ، و چه از آنکه بخواهد واقع شود)
معنی لَا یَحْزُنکَ: تو را انوهگین نسازد(حزن:اندوهی که بر دل سنگینی کند ، از امری واقع شده ، و چه از آنکه بخواهد واقع شود)
معنی لَا یَحْزُنُهُمُ: آنان را غمگین نمی کند(حزن:اندوهی که بر دل سنگینی کند ، از امری واقع شده ، و چه از آنکه بخواهد واقع شود)
معنی لَا أَنتُمْ تَحْزَنُونَ: نه شما اندوهگین می شوید(حزن:اندوهی که بر دل سنگینی کند ، از امری واقع شده ، و چه از آنکه بخواهد واقع شود)
ریشه کلمه:
امر (۲۴۹ بار)ی (۱۰۴۴ بار)

معنی کلمه آمری در ویکی واژه

وضع و حالت آمر، آمر بودن، آمریت. اینها را به یک طور آمری گفت و معلوم شد قبل از گدایی پیش حاکم فراشی می‌کرده. «طالبوف»

جملاتی از کاربرد کلمه آمری

پهنهٔ آمریک شد میدان هر زورآزما هرکسی کرد از برای خود به‌نوعی دست و پا
رو، به ایران آر کامروز است اندر شهر فارس طرفه دلداری که در آمریک و در اطریش نیست
ولیک من به سرِ خود نمی‌توانم بود که هست قاعده بر آمری و مأموری
بی‌آمری بسیط جهان را شود محیط بی‌خالقی فضای‌ زمین را دهد ضیا
نیگل در سال ۱۹۱۱ به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و در ۱۹۱۹ تابعیت آمریکایی گرفت. او از ۱۹۳۱ تا ۱۹۷۰ در دانشگاه کلمبیا، فلسفه تدریس می‌کرد.
در سال ۱۹۷۱، آناستازیا به عنوان سومین زن در تاریخ رئیس انجمن روان‌شناسی آمریکا (پس از مری کالکینز و مارگارت واشبرن انتخاب شد و بدین ترتیب نیم قرن انحصار مردانه را شکست.
تروبردها همچنین با سایر نژادها جهت ایجاد نژاد جدید یا بهبود نژادهای موجود درآمیخته‌اند. آن‌ها در ایجاد بسیاری از نژادهای جدید نقش بسزایی داشته‌اند شامل اسب‌های کوارتر آمریکایی، استانداردبرد و شاید مورگان، نژادی که روی بسیاری از اسب‌های آمریکای شمالی تأثیر گذاشته‌است. سایر آمیختگی‌ها شامل نژاد آمیزش با نژاد عرب برای ایجاد نژاد آنگلوعرب و آمیزش با نژاد درافت ایرلندی جهت ایجاد نژاد اسب ورزشی ایرلندی می‌باشد.
ساختمان این استودیو که در سال ۱۹۱۹ ساخته شده در سال ۲۰۰۲ به ثبت ملی اماکن تاریخی آمریکا رسیده‌است.
آسوشیتد پرس، همچنین به دلیل نظرسنجی‌های‌ورزشی (که در بسیاری از کالج‌های‌ورزشی‌آمریکا انجام‌می‌دهد) متمایز است. کتاب شیوه‌ی‌نگارش‌خبر آسوشیتدپِرِس همه‌ساله منتشر شده و از مراجع‌معتبر حرفه‌ی خبرنگاری به‌شمار می‌آید.
در ۲۰۰۴، بنگاه‌های واقع در شهر نیویورک، لس آنجلس، میامی و تورنتو با هم ادغام شدند و الیت مدل منیجمنت آمریکای شمالی را تشکیل دادند.
اویجیت روی، (ابیجیت روی یا آبهیجیت رای) (بنگالی: অভিজিৎ রায়؛۱۹۷۲ – ۲۶ فوریه ۲۰۱۵) یک نویسنده، فعال حقوق بشر و وبلاگ‌نویس آتئیست اهل بنگلادش-آمریکا بود که بارها توسط اسلام گرایان تندرو تهدید به مرگ شده بود.
بنده چون گشتم هم تابعم و هم خاضع شاه چون گشتی هم آمری و هم ناهی
بهر چه امر کنی آمری و من مأمور بهر چه حکم کنی حاکمی و من منقاد
همه دانشجویان به مدت چهار سال بر اساس دوره زبان آمریکایی که توسط مرکز زبان انگلیسی مؤسسه دفاعی زبان نوشته شده بود، به تحصیل انگلیسی پرداختند.
انگلیس ار ز تو می‌خواست در آمریک مدد بسته می‌شد به واشنگتون ره پرخاشجری
الغرض در مردم از سیبری تا آمریک دائما تعظیم و تکریم است بر آن نام نیک
میان ملت ایران و آمریکا کرد خود این ورود تو روح یگانگی ایجاد
فهرست شهرهای ایالات متحده آمریکا بر پایه جمعیت
این گروه از ماهی‌ها ساکن رودها و دریاچه‌های مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری، مناطق نزدیک به قطب و سواحل اوراسیا و آمریکای شمالی هستند. ارزش اقتصادی ماهیان خاویاری، تخم آن‌ها یعنی خاویار از اشرافی‌ترین و گران‌ترین فراورده‌های غذایی در جهان است. امروزه به دلیل صید بی‌رویه بسیاری از گونه‌های این ماهی در خطر انقراض بوده و صید آن‌ها در بسیاری از زیستگاه‌های آنان ممنوع شده‌است.
همی تا چه بازی کند آمریک همی تا چه افسون دهد انگلند