آکورد {chord} [موسیقی] چند صدای موسیقایی هم زمان و هماهنگ که براساس قواعد معینی اجرا شوند
معنی کلمه آکورد در دانشنامه عمومی
آکورد. آکورد ( به فرانسوی: accord ) به اجرای هم زمانِ چند صدا یا نُت گفته می شود. آکوردها به منظور ایجاد هماهنگی و تقویت ملودی استفاده می شوند و برای هر کدام از آنها «نقش» و درجهٔ ویژه ای در گام موسیقی در نظر گرفته می شود تا به همراه صداهای فرعی و نت های زینت، قوی ترین و همخوان ترین هارمونی ایجاد گردد. سیر تحولِ چندصدایی به موسیقی قرون وسطی و کلیسایی برمی گردد. در آن زمان موسیقی یک صدایی به دوصدایی و سپس صداهای بیشتری در طی قرون به آن اضافه شد و در نهایت به قواعدی رسیدند و نام آن را کنترپوان نهادند. با پیشرفت تکنیکهای کنترپوانتیک که حرکت افقی صداها را در نظر داشت، دانش هارمونی شکل گرفت که به حرکت عمودی و به تکنیک های وصل آکورد می پرداخت. آکوردها و شیوهٔ وصل آنها در پی تحول و تکامل هارمونی دچار تغییرات و تکنیکهای جدیدی در گام های دیاتونیک و کروماتیک شدند. در موسیقی قرن بیستم، کاربرد آکورد در هارمونی با تغییرات بنیادی همراه شد و مکاتب جدیدی در موسیقی مدرن به وجود آمد. به اجرای هم زمان حداقل سه نت که با هم شنیده شوند، آکورد می گویند. ساده ترین آکوردها، آکورد سه صدایی است که از یک نتِ پایه به عنوان پایه آکورد و نت دیگری به نام میانی ( که نسبت به پایه فاصلهٔ سوم دارد ) به عنوان سوم آکورد و نتی که با پایه فاصلهٔ پنجم دارد ( نمایان ) به عنوان پنجم آکورد تشکیل شده است. اگر یک فاصلهٔ سوم به بالای سومین ( آخرین ) نتِ آکورد «سه صدایی» اضافه شود، آکورد چهارصدایی، و با اضافه شدنِ فاصله های سومِ دیگر به همین ترتیب، آکورد پنج صدایی[ الف] ، آکورد شش صدایی[ ب] و آکورد هفت صدایی[ پ] به وجود می آید. • آکورد ماژور: فاصلهٔ پایه تا سومِ آکورد، سوم بزرگ و فاصلهٔ پایه تا پنجمِ آکورد، پنجم درست است. به این آکورد، آکورد کامل ماژور می گویند. به عنوان مثال «آکورد دو ماژور» متشکل از نت های ( دو، می و سل ) است. • آکورد مینور: فاصلهٔ پایه تا سومِ آکورد، سوم کوچک و فاصلهٔ پایه تا پنجمِ آکورد، «پنجم درست» است. به این آکورد، آکورد کامل مینور می گویند. به عنوان مثال «آکورد دو مینور» متشکل از نتهای ( دو، می بمل و سل ) است. • آکورد افزوده: فاصلهٔ پایه تا سومِ آکورد، «سوم بزرگ» و فاصلهٔ پایه تا پنجمِ آکورد، پنجم افزوده است. به عنوان مثال «آکورد دو افزوده» متشکل از نتهای ( دو، می و سل دیز ) است. • آکورد کاسته: فاصلهٔ پایه تا سومِ آکورد، «سوم کوچک» و فاصلهٔ پایه آکورد تا پنجمِ آکورد، پنجم کاسته است. به عنوان مثال «آکورد دوِ کاسته» متشکل از نتهای ( دو، می بمل و سل بمل ) است.
معنی کلمه آکورد در دانشنامه آزاد فارسی
آکورد. آکورد (chord) در موسیقی ، گروهی متشکل از سه نت یا بیشتر که با هم به صدا درآیند. ترکیب حاصل از آواها ممکن است هماهنگ یا نامطبوع باشند.
معنی کلمه آکورد در ویکی واژه
حوزه: [موسیقی]: چند صدای موسیقایی همزمان و هماهنگ که براساس قواعد معینی اجرا شوند.
جملاتی از کاربرد کلمه آکورد
در سیستمِ آکوردهای با فاصلۀ ترکیبی، به این دلیل تغییر میکنند تا آنها را ناخوشایند جلوه دهند، همانطور که در آکوردهای کوارتال و کوینتال با چهارم افزوده و آکوردهای بر اساس فواصل دوم، از این ترکیب استفاده میشود.
خصوصیات دیگری در آکورد سیزدهم وجود دارند، اما آنها به هیچ حالت از مد در گام ماژور تعلق ندارند.
اصطلاح معلق از تکنیکهای کنترپوان و نتهای زینت قرض گرفته شدهاست، جایی که یک نت متعلق به آکورد قبلی به آکورد بعدی منتقل میشود و سپس به سوم یا تونیک آکورد آن حل میشود. در استفادهٔ مدرن، یک آکورد معلق مربوط به همان زمان معین برای اجرا است و ارتباطی برای نگهداشتن نت از آکورد قبلی یا بعدی خود ندارد. در موسیقی پاپ و جاز این اصطلاح برای ساختار هارمونیک استفاده میشود بدون اینکه اشارهای به آکورد قبلی و بعدی آن داشته باشد.
امروزه آکورد نهم و معکوسهای آن وجود دارد یا حداقل میتواند وجود داشته باشد. هنرجو به راحتی میتواند نمونههایی از آن را در ادبیات موسیقی پیدا کند (مانند شب دگرگون و اپرای «سالومه» اثر: اشتراوس). برای حل آکوردِ نهم نیاز به قوانین ویژه نیست و اگر کسی بخواهد مراعات کند باید تابع همان قوانین حل آکورد هفت باشد. به این معنی که نت نامطبوع نهم به یک نت پایینتر از خود حل شود و بخش باس یک پرش چهارم به بالا داشته باشد)
در پایان بخش گسترش، به نظر میرسد که یک هورن در اوایل با تم اصلی در می بمل ماژور (م. ۳۹۵–۳۹۴) ظاهر میشود، در حالی که زهیها اجرای آکوردِ نمایان را ادامه میدهند. در قرن نوزدهم تصور میشد که این یک اشتباه است. برخی از رهبران فرض میکنند که نتهای «هورن» در کلید تنور نوشته شدهاست (سی بمل، ر، سی بمل، فا)، و برخی دیگر هارمونی ویولن دوم را به سل ماژور (آکورد تونیک) تغییر دادند. خطایی که سرانجام در نسخه چاپی اولیه ظاهر شد.: 66 و پاورقی فردیناند ریس شاگرد و منشی بتهوون حکایتِ ورود ساز «هورن» را اینگونه بیان کردهاست:
«برای شام…» یک آهنگِ سازی است. موسیقی آن با یک مقطع آرام از «آکوردهای عمیق گیتار که همراه با غرشهای گاه به گاه تام و بیس درام به تپش میافتد» آغاز شده و با چرخههایی از ایجاد تنش و رها کردن آن ادامه مییابد.
ترنر و دوستانش به دنبال پیشرفت ناگهانی استروکز در ۲۰۰۱ به موسیقی راک علاقمند شدند. پدرش وقتی پانزده ساله بود به او اجازه داد یکی از گیتارهای مدرسه را قرض بگیرد تا چند آکورد یاد بگیرد و کریسمس همان سال پدر و مادرش برایش یک گیتار الکتریک خریدند.
در طولِ دوران قواعد مشترک، آهنگسازان ارکسترال نتهای آکورد را در چهار بخش یا کمتر از آن در قطعات استفاده میکردند تا بهترین صدادهندگی را از آکورد مورد نظر ارایه دهند. بهطور کلی، اولویت به سوم آکورد، هفتم و گستردهترین لحن یا بالاترین نت، داده میشد، زیرا این عوامل بیشترین تأثیر را در کیفیت و عملکرد آکورد دارند. پایه آکورد هرگز از بافت جدا نمیشود، همچنین سوم آکورد نیز به خاطر کیفیت آکورد که مشخص میکند آکورد ماژور یا مینور است، حذف نمیشود، هفتم آکورد و بالاترین نتهای اضافهشده نیز که گسترش آکورد و بافت پیشرفته را تعریف میکنند، حذف نمیشوند. به عنوان مثال: در یک آکورد آکورد سیزده، پایه، سوم، هفتم و سیزدهم اجرا میشوند و حذف پنجم، نهم و یازدهم تأثیری در عملکرد و کیفیت آکورد ندارد.
هر آکورد «سهصدائی» مانندِ فواصل دوصدایی میتوانند به صورت معکوس قرار گرفته و سه حالت دارد. برای هر سه حالت آکورد، یک نقش آکورد (فونکسیون) در نظر گرفته میشود.
هنگامی که سانتانا با ارت، ویند اند فایر در منچستر انگلستان گشتوگذار میکرد، این آهنگ را دوباره نواخت، این بار با تام کاستر که در برخی از آکوردها به او کمک کرد و بنابراین اروپا متولد شد. نام آن به «اروپا (گریه زمین لبخند بهشت)» تغییر یافت.