الگوی طراحی

معنی کلمه الگوی طراحی در فرهنگستان زبان و ادب

{design pattern} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] راه حل عمومی تکرارپذیر برای یک مسئلۀ متداول در طراحی نرم افزار

معنی کلمه الگوی طراحی در ویکی واژه

راه‏حل عمومی تکرارپذیر برای یک مسئلۀ متداول در طراحی نرم‏افزار.

جملاتی از کاربرد کلمه الگوی طراحی

در برنامه‌نویسی شی گرا و مهندسی نرم‌افزار، الگوی طراحی بازدیدگر راهی برای جدا کردن یک الگوریتم از ساختار شی است که روی آن عمل می‌کند. یک نتیجه عملی این جدایی توانایی برای اضافه کردن عملیات جدید به ساختارهای شی موجود بدون تغییر ساختار آن است که یک راه برای تبعیت از اصل باز/بسته می‌باشد.
الگوی حالت یکی از بیست و سه الگوی طراحی ثبت شده توسط گروه چهار نفره بوده که به حل مسائلی که مکرر رخ می‌دهند کمک می‌کند. چنین مسائلی مربوط به طراحی انعطاف‌پذیر و قابل استفاده مجدد نرم‌افزارهای شی‌گرا می‌شوند. چنین شی‌هایی به‌سادگی پیاده‌سازی شده و قابل تغییر، تست و استفاده مجدد هستند.
یادگاری الگوی یک الگوی طراحی نرم‌افزار است که توانایی بازگرداندن یک شیء به حالت قبلی خود (خنثیسازی از طریق عقبگرد) را ممکن می‌سازد.
الگوی طراحی حالت یک الگوی رفتاری در طراحی نرم‌افزار بوده که به یک شی این اجازه را میدهد تا رفتار خود را با هنگام تغییر یافتن حالت داخلی‌اش تغییر دهد. این الگو، طراحی مشابهی با ماشین حالات متناهی دارد. این الگوی طراحی را می‌توان به نوعی یک الگوی استراتژی دانست که قادر است استراتژی خود بوسیله صدا زدن توابع مختلف که در اینترفیس (واسط) آن تعریف شدند، تغییر دهد.
معمولاً وقتی از الگوی طراحی نما استفاده می‌شود که سامانه از پیچیدگی زیادی برخوردار است یا فهمیدن آن دشوار است، به خاطر آن که تعداد زیادی از کلاس‌های دارای وابستگی داخلی یا کلاس‌هایی که کد آنها در دسترس نباشد وجود داشته باشند. این الگو پیچیدگی یک سامانه بزرگ را مخفی کرده و یک رابط ساده برای مشتری فراهم می‌کند. معمولاً دارای یک کلاس پوشه‌بندی ساده است که مجموعه‌ای از عضوهای مورد نیاز مشتری در آن وجود دارند. این اعضا به جای مشتری نما، به سامانه دسترسی دارند و نحوه پیاده‌سازی را مخفی می‌کنند.
الگوی ناظر یک الگوی طراحی نرم‌افزار است که در آن یک شی به نام موضوع، فهرست وابستگی‌هایش را با نام ناظران نگه می‌دارد و هرگونه تغییر در وضعیتش را به‌طور خودکار و معمولاً با صدا کردن یکی از روش‌های آن به اطلاع آن اشیا می‌رساند.
در برنامه‌نویسی کامپیوتری، الگوی طراحی مگس وزن یک الگوی طراحی مهندسی نرم‌افزار است. یک شئ مگس وزن نوعی شئ است که باعث صرفه جویی در مصرف حافظه می‌شود. یک شئ مگس وزن تا جایی که ممکن هست با اشیا همنوع خود به اشتراک اطلاعات می‌پردازد. وقتی که تعداد زیادی از یک نوع شی دارای اشتراک اطلاعاتی باشند، تکرار این قسمت مشترک در هر کدام از این نمونه اشیا ،باعث مصرف زیاد از حد حافظه خواهد شد، که غیرقابل قبول است. برای حل این مشکل معمولاً قسمت مشترک را در یک داده ساختار دیگر قرار داده که این اشیا سبک وزن همگی به آن دسترسی خواهند داشت.
علاوه بر این، طراحی دامنه-محور فرض می‌کند که ساختار (معماری نرم‌افزار، الگوی طراحی، پیاده‌سازی) باید از محدودیت‌های دامنه مدل‌سازی‌شده (نیازمندی عملکردی) بیرون آید.
کریستوف الکساندر الگوی طراحی را راه حلی برای مسایلی می‌داند که دایماً در محیط اطراف رخ می‌دهد، از این رو می‌توان بدون دوباره کاری در آینده مسایل را با سرعت بالاتری حل نمود.
در مهندسی نرم‌افزار، الگوی مفسر یک الگوی طراحی است که نحوه ارزیابی جملات در یک زبان را مشخص می‌کند. ایده اصلی این است که برای هر نماد (ترمینال یا غیرترمینال) در یک زبان تخصصی کامپیوتر یک کلاس داشته باشیم. درخت نحوِ یک جمله در زبان نمونه‌ای از الگوی کامپوزیت است و برای ارزیابی (تفسیر) جمله برای کلاینت استفاده می‌شود.