ادانی
معنی کلمه ادانی در لغت نامه دهخدا

ادانی

معنی کلمه ادانی در لغت نامه دهخدا

ادانی. [ اَ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ ادنی. مقابل اقاصی. نزدیکان. نزدیکتران. نزدیکترها: ملک هند اثر نکایات رایات سلطان در اقاصی و ادانی ولایت خویش مشاهدت کرد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 293 ). از هیبت این دو پادشاه نامدار در اقاصی و ادانی جهان گرگ از تعرض آهو تبری نمود. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 5 ). بشارت آن فتوح باقاصی و ادانی رسید. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 26 ). و متعلقان و رعایای او از خصومت در اقاصی و ادانی شرق و غرب ازدیگر پادشاهزادگان... ( جهانگشای جوینی ). || کمینه تران. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). || رِعاع. عامة. اسافل ناس. سَفله. سوقه. بازاریان.

معنی کلمه ادانی در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (ص . اِ. ) جِ ادنی . ۱ - نزدیکان ، نزدیک ترها. ۲ - عوام ، از طبقات پَست .

معنی کلمه ادانی در فرهنگ عمید

۱. نقاط نزدیک: اقاصی و ادانی.
۲. نزدیکان.
۳. فرودستان: تو آنی که خواهند اجرام گردون / که در مجلس تو بُوَند از ادانی (عنصری: ۲۸۰ ).

معنی کلمه ادانی در فرهنگ فارسی

نزدیکان، نزدیکتران ، زبونتران، مردمان پست وفرومایه، جمع ادنی
( صفت اسم ) جمع : ائ دنی . ۱ - نزدیکان نزدیک تران نزدیک ترها. ۲ - کمینه تران پستان عوام اسافل ناس .

معنی کلمه ادانی در دانشنامه عمومی

ادانی ( به انگلیسی: Adoni ) یک منطقهٔ مسکونی در هند است که در آندرا پرادش واقع شده است.
ادانی ۳۲٫۲ کیلومترمربع مساحت و ۲۷۰٬۷۷۱ نفر جمعیت دارد و ۴۳۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه ادانی در ویکی واژه

جِ ادنی.
نزدیکان، نزدیک ترها.
عوام، از طبقات پَست.

جملاتی از کاربرد کلمه ادانی

ای فرید اینجا چه خواهی کار و بار راه تو نادانی و ناخواسته است
مغالطهٔ اتهام نادانی یا مغالطه «هر بچهٔ مدرسه‌ای می‌داند» از مغالطه‌های «ادعای بدون استدلال» است و زمانی رخ می‌دهد که فرد به جای اثبات و استدلال، مسئله را بدیهی و واضح در نظر بگیرد و با ایجاد شرم و احساس ترس که هرکس قبول ندارد نادان است، راه مخالفت را برای مخاطب می‌بندد.
در صورتی که اسپرمها با موفقیت به تخمک برسند موجب تشکیل سلول تخم و بارداری می‌شود. برای جلوگیری از بارداری از وسایلی چون کاندوم و داروهای حاوی استروژن و پروژسترون استفاده می‌شود. بارداری برای انسان ۳۸ هفته طول می‌کشد و زمان شروع آن از آخرین قاعدگی است. نوزادانی که زودتر از ۳۸ هفته به دنیا بیایند نارس نامیده می‌شوند.
گفت با او ز روی نادانی سبکی چیست در گران جانی
وی ایرانی‌تبار و اهل همدان (و به روایتی اهل سمیساط در عراق) بود. علوم مقدماتی را در ایران فراگرفت، سپس به بغداد رفت و به آموختن دانش‌های گوناگون پرداخت، و از محضر درس استادانی چون ابوالحکم مغربی اندلسی بهره جست.
نامگذاری این شهرک بدین سبب بود که وزارت راه و شهرسازی ایران که متولی ساخت شهرک بود در آن زمان وزارت آبادانی و مسکن نام داشت.
و لوط را (به یاد آور) هنگامى که به قومش گفت: «آیا شما به سراغ کار بسیار زشتى مى روید در حالى که (نتایج شوم آن را) مى بینید؟! (۵۴) آیا شما به جاى زنان، از روى شهوت به سراغ مردان مى روید؟! شما قومى نادانید»! (۵۵)
بد سگالی که ز ملک تو شکایت دارد هست جغدی که به تنگ است از آبادانی
پس از آنکه در سال ۱۳۲۴ دانشگاه تهران به وزارت معارف بازگردانده شد و منوچهر اقبال ریاست دانشگاه را برعهده گرفت. بیرشک از شغل اداری دانشگاه تهران کناره‌گیری کرد و به تدریس در پلی تکنیک و دانشسرای عالی مشغول شد. در این دو دانشگاه به مدت ۱۸ سال درس مناظر و مرایا (پرسپکتیو) را تدریس کرد. در دانشسرای عالی با استادانی چون غلامحسین رهنما، بدیع‌الزمان فروزانفر، شفق، دکتر لوئی لونگ، و گابریل یاریئر آشنا شد و از محضر آن‌ها استفاده کرد.
او در سال ۱۲۱۲ هجری معادل ۱۷۹۷ میلادی در شهر سبزوار به دنیا آمد. پدرش میرزا مهدی سبزواری یکی از دانشمندان علوم اسلامی بود که در ده سالگی وی را از دست داد. هادی پس از فراگیری علوم مقدماتی، برای تکمیل درس به مشهد رفت. پس از آن برای تحصیل عرفان و فلسفه راهی اصفهان شد و در جلسات درس استادانی از جمله حسین سبزواری، محمدابراهیم کلباسی، محمدتقی رازی، ملا علی نوری و اسماعیل کوشکی حاضر شد و در قسمت حکمت اشراق استفاده کرد. وی در سال ۱۲۴۲ به مشهد بازگشت و پنج سال در مدرسه حاج حسن مشغول تدریس تفسیر، فقه و فلسفه شد. بعد در سبزوار مدت چهل سال مشغول تدریس می‌شود.
بنادانی لب آب حیاتی نمیدانی و مانده در مماتی
ای ره شیطان بگرفته ز نادانی و جهل ره اوکیرکه سوی خردت راهنماست
پس آبادانی شهرها و ولایتها به صلاح رعایا و زراع و اهل حرفت و صناعت و تجارت موقوف، و اصلاح ایشان به سلاطین است و اصلاح سلاطین به علما و اصلاح علما به انبیا و اصلاح انبیا به ملائکه و اصلاح ملائکه بالاتر و همچنین تا منتهی گردد به حضرت ربوبیت، که سرچشه هر انتظام و مشرق هر حسن و جمال است.
آن شنیدیکه رفت نادانی       به عیادت به درد دندانی
به دانایی مناز ای دل که آن نقشی بوَد باطل اگر محصول آن حاصل نباشد غیر نادانی
او یک ویولن ساخته «پیترو آنتونیو دالا کاستا» از ترویزو ساخت ۱۷۶۳ و یک ویولن «استرادیواریوس کرموننسیس» ساخت ۱۷۲۶ به ارزش ۸۵۰٬۰۰۰ پوند دارد. همچنین یک ویولن «گوادانینی» از موزه ویولن کرمونا در سال ۲۰۱۹ به او اهدا شد که در اجراهای فضای باز از آن استفاده می‌کند.
اگر چه شعر همانست لیک را وی بد تبه کند سخن نیک را بنادانی
تحصیلات عالی را نزد استادانی چون بولتمان و هایدگر در دانشگاه ماربورگ در رشته‌های فلسفه، تئولوژی و زبان یونانی دنبال کرد. در سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۰ پیوند عشقی و عاطفی با استاد خود مارتین هایدگر برقرار کرد؛ ولی متاهل‌بودن هایدگر، آیندهٔ چنین پیوندی را تیره می‌ساخت. این پیوند به‌رغم تضادها و اختلاف نظرهای بعدی، دست‌کم به گونهٔ رابطه‌ای فکری ده‌ها سال ادامه یافت.
در یکشنبه ۱۸ آذر کارگران شهرداری آبادان دوباره دست به اعتصاب زدند. آن‌ها اینبار دست از کار کشیده و زباله‌های شهری را جمع نکردند. آن‌ها در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدهای معوقه خود اعتراض داشتند. معاون شهرداری آبادان در اینباره گفت که این اعتصاب اعتراض شهروندان آبادانی را در پی داشت. کارگران خدمات شهری شهرداری آبادان از سه تا شش ماه دستمزد پرداخت نشده داشتند. پیش از این آن‌ها در اعتراض به همین وضعیت بارها تجمع و اعتصاب کرده بودند.
نادانی و جهل تا که ما را کیش است بدبختی ما همیشه بیش از پیش است