انبر

انبر

معنی کلمه انبر در لغت نامه دهخدا

انبر. [ اَم ْ ب ُ ] ( اِ ) کلبتین بود که سرش کژ بود. ( لغت فرس اسدی چ عباس اقبال ص 138 ). آلتی باشد از آهن که زرگران و مسگران طلا و مس تفته را بدان گیرند و بعربی کلوب خوانند. ( برهان قاطع ).آلتی است از آهن و دارای دو شاخه دراز که آتش و چیزهای تفته را بدان گیرند. ( ناظم الاطباء ). آلت فلزی دوشاخه که با آن آتش یا چیز دیگر را برگیرند. ( فرهنگ فارسی معین ). بهندی سنداسی گویند. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( از شرفنامه منیری ). کلوب. ( دهار ) ( شرفنامه ٔمنیری ). کلبتان. ( دهار ) ( مؤید الفضلاء ) ( زمخشری ).
ماشه. پنس. مِلْزَم. ملزام. ( یادداشت مؤلف ) :
بلیف خرما پیچیده خواهمت همه تن
فشرده خایه بانبر بریده... َر بگاز.منجیک ( از لغت فرس اسدی ص 138 ).اگر آن چیز را [ که در گلو مانده است ] می توان دید جهد کنند تا آنرا بانبر یا غیر آن آلتی برآرند. ( ذخیره خوارزمشاهی ).
جز بانبر آتش از همسایگان نتوان گرفت
نیست آسان برگرفتن دل ز یار غمگسار.اشرف ( از آنندراج ).دهن کوره گویا طعام آتش است
دو انگشت او هم چو انبر شده.
ابوالمعالی ( از شعوری ج 1 ورق 107 الف ).
|| ( اصطلاح مکانیک ) نوعی از اهرم که نیروی کارگر در وسط آن قرار داردو نقطه ایستادگی و تکیه گاه در طرفین ( نوع سوم اهرم ). ( فرهنگ فارسی معین ). || آتش چین. از لوازم آتشگاه. ( فرهنگ فارسی معین ).
- انبر آهنگران ؛ کلبتان. ( از منتهی الارب ).
- انبر بزرگ ؛ کلاب. ( دهار ).
انبر. [ اَم ْ ب َ ] ( اِ ) عرشه کشتی. طبقه کشتی. ( از دزی ج 1 ص 39 ).

معنی کلمه انبر در فرهنگ معین

(اَ بُ ) (اِ. ) آلت فلزی دوشاخه که با آن آتش یا چیزی دیگر را برگیرند.

معنی کلمه انبر در فرهنگ عمید

وسیلۀ فلزی دوشاخه با دو فک که با آن آتش یا چیز دیگر را برگیرند.

معنی کلمه انبر در فرهنگ فارسی

انبره: آلت فل ی دوشاخه که با آن آتش یاچیزدیگررابرگیرند
( اسم ) ۱ - آلت فلزی دو شاخه که با آن آتش یا چیز دیگر بر گیرند . ۲ - نوعی از اهرم که نیروی کارگر در وسط آن قرار دارد و نقط. ایستادگی و تکیه گاه در طرفین . (نوع سوم اهرم ) . ۳ - آتش چین از لوازم آتشگاه .
عرشه کشتی ٠ طبقه کشتی

معنی کلمه انبر در دانشنامه عمومی

انبر ها، ابزاری هستند که برای محکم نگه داشتن اشیاء به کار می روند؛ و احتمالا شکل پیشرفته ی انبر های قدیمی، که در عصر برنز، برای گرفتن فلز داغ استفاده می شده، می باشند. از این گذشته، انبر ها برای خم کردن و فشردن دامنه ی وسیعی از مواد قابل استفاده اند.
انبر وسیله ای برای گرفتن اشیایی است که آنها را به دلایلی نظیر داغ یا سرد بودن، بهداشت، حفظ اثر انگشت و. . . نمی توان با دست گرفت. این ابزار از دو اهرم که انتهای آنها به صورت قیچی وار به هم متصل می باشد تشکیل شده است. همچنین انبر را برای استفاده های فنی نظیر خم کردن اشیا استفاده می کنند که به آنها گازانبر می گویند. انبرها انواع مختلف دارند و حتی در آشپزخانه ها برای برداشتن یخ یا شیرینی ها کاربرد دارند.

معنی کلمه انبر در ویکی واژه

آلت فلزی دوشاخه که با آن آتش یا چیزی دیگر را برگیرند.

جملاتی از کاربرد کلمه انبر

به فرماندهی سر ندارد گران جهان را سپارد به فرمانبران
استلا در سال ۱۹۹۰ از خانواده ای از ایرلند شمالی در بروکسل بلژیک متولد شد. او سه خواهر بزرگ‌تر از خودش دارد و تا ۱۳ سالگی در بلژیک زندگی کرده‌است. او در مدرسه مدلینگ ثبت نام کرد و پس از آن با خانواده اش به کانبرا، استرالیا نقل مکان کرد. در کانبرا به مدت ۱ سال بود و پس از آن به نیوزلند در ۱۴ سالگی رفت و دارای پاسپورت نیوزلند است. او به کالج کوئین مارگارت و دانشگاه اوتاگو، جایی که به عنوان یک مدل کشف شد، میرفت.
که ما هرگز از راستی نگذریم به جز راه فرمانبری نسپریم
اگر از تو میباشدش برتری کنی باید او را و فرمانبری
این ترانه که یکی از مشهورترین آثار دپش مد است تاکنون به وسیلهٔ بسیاری از گروه‌ها و خوانندگان دیگر شامل کین، توری ایمس، فیلر، ایت دایز تدی، تنگتو، دی اکدمی ایز... و کبرا استارشیپ، انبرلین، ایچ‌آی‌ام، لاکونا کویل، متیو گود، بل اکس۱، نو یوز فور ا نیم و توری ایموس بازخوانی شده است.
به فرمانبری چون تویی شهریار چنین است فرمان پروردگار
ای صد هزار بنده چو محمود بر درت بسته ایاز وار بفرمانبری کمر
ببستند فرمانبرانش دو دست وزآن پس بغرّید چون پیل مست
کسی را که حق کرده فرمانروا از او هست فرمانبری کی روا؟
فرهنگستان علوم استرالیا در سال ۱۹۵۴ توسط گروهی از استرالیایی‌های برجسته از جمله اعضای استرالیایی انجمن سلطنتی لندن تأسیس شد. اولین رئیس این فرهنگستان سر مارک الیفانت بود. این آکادمی از انجمن سلطنتی الگوبرداری شده و تحت منشور سلطنتی فعالیت می‌کند. آکادمی علوم استرالیا، یک نهاد مستقل اما دارای تأیید دولت است. دبیرخانه آکادمی در کانبرا، در شاین دام قرار دارد.
چاکران تو همه فرماندهان عالمند ای همه فرماندهان پیش تو در فرمانبری
همراه با این سه ایزد نگهبان پل چینوت در نیایش های وابسته به مراسم که در روز سوم پس از مرگ مردم خوانده می شود از ایزد رشن خدای دادگری، سروش خدای فرمانبرداری و ایزد مهر خدای پیمان نیز یاد و ستایش می شود.
اوج‌گیری قدرت شیخ خزعل، وضع عشایر خوزستان را دیگرگون کرد و هیچ‌یک از عشایرعرب از سرکوب و دست‌اندازی وی در امان نماند. شیخ خزعل پس از کشتن برادرش شیخ مزعل در ۱۳۱۵ق/۱۸۹۷م نخست فلاحیه (شادگان) و سپس هویزه و دشت میشان را به زیرفرمان خود درآورد. تنها آل کثیر به ریاست فرحان بن اسد در پیرامون شوشتر و حیدر ابن علی بن غافل در پیرامون دزفول به فرمانبرداری از او تن در نداده بودند و آنان را به خرم‌آباد تبعید کرد(جزایری، ۲۳۷).
ز فرمانبرانم کسی گوش داشت که آغوش را اندر آغوش داشت
«... فاَوحی الی ملک من ملوک فارس، یقال له کورس و کان مؤمنا، اَن سر الی بقایا بنی اسرائیل حتی تستنقذهم…: پس به یکی از پادشاهان پارس که مرد مؤمنی بود، به نام کوروش، وحی کرد که به نزد بازماندگان بنی اسرائیل برود و آزادشان سازد… فسار کورس ببنی اسرائیل و دخل بیت‌المقدس حتی رده الیه: کوروش چنین کرد و داخل بیت‌المقدس شد و زینت آلات آن را بازگرداند و بنی اسرائیل صد سال فرمانبردار خداوند بودند. تا دوباره به گناه بازگشتند.
در سال ۲۰۱۹ و در نتیجه اعتراضات، بسیاری از کشورها هشدارهای مسافرتی را برای هنگ کنگ صادر کردند. در ژوئن سال ۲۰۱۹، بیش از دوهزار راهپیمایی در سراسر جهان برگزار شد؛ از جمله حدود ۴۰۰۰ نفر در لندن، حدود ۳۰۰۰ نفر در سیدنی و تجمعات بیشتر در سان فرانسیسکو، نیویورک سیتی، بوستون، لس آنجلس، ونکوور، تورنتو، فرانکفورت، برلین، پرت، توکیو، ملبورن، کانبرا، تایپه و بریزبن.
چنین گفت آنگه به فرمانبران بیارید هین بدره های گران
در سیستم‌های ساده، نصب شامل ایجاد نوع فرمان (رایانش)، میانبر، اسکریپت یا سرویس برای اجرای نرم‌افزار (به صورت دستی یا خودکار) می‌باشد. در سیستم‌های پیچیده‌تر ممکن است نصب شامل پیکربندی سیستم (احتمالاً با سؤال نهایی از کاربران دربارهٔ استفاده مورد نظر آن‌ها یا به‌طور مستقیم دربارهٔ پیکربندی سیستم از آن‌ها سؤال شود) و ساخت زیر سیستم‌های مورد نیاز برای استفاده باشد.
ورز تمایل فراوانی داشت که موسیقی را به سمت و سویی کاملاً متفاوت بکشاند او می‌گوید: «من نمی‌توانم فرمانبر صداهایی باشم که پیش از این شنیده شده‌است».
هافمن ۳۰ نوامبر ۱۹۳۶ در وورستر، ماساچوست، در فلورانس (شانبرگ) و جان هافمن متولد شد. هافمن در یک خانوار طبقه متوسط یهودی بزرگ شده بود و دارای دو خواهر و برادر کوچکتر بود. وی در دوران کودکی در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ عضوی از آنچه «نسل انتقالی بین بیتنیک‌ها و هیپیها» توصیف شده بود، بود. او دوران کودکی خود را «بت‌پرست» و دهه ۱۹۴۰ را «زمان بسیار خوبی برای بزرگ شدن» توصیف کرد.