الوار
معنی کلمه الوار در لغت نامه دهخدا

الوار

معنی کلمه الوار در لغت نامه دهخدا

الوار. [ اَل ْ ] ( اِ ) تخته چوبی مسطح و صاف و دراز و ستبر. ( ناظم الاطباء ). تخته ضخیم بلند. تخته قطور و دراز. چوبهای بریده با ضخامت و ستبر. تخته های بلند و قطور بعرض یک وجب تا یک وجب و نیم و کمتر یا بیشتر. || در تداول مردم اراک ، گوشت آویزان زیر گلوی گاو.
الوار. [ اَل ْ ] ( ع ص ، اِ ) جمع عربی لفظ لُرکه ایلی است در ایران. ( فرهنگ نظام ). در متن اللغة آمده : لور جنسی از اکراد است - انتهی. بنظر میرسد که لر در عربی بصورت لور درآمده و برطبق قاعده عربی به الوار جمع بسته شده است و فارسی زبانان آن را بصورت عربی بکار برده اند. رجوع به سبک شناسی ج 1 ص 383 شود.
الوار. [ اَل ْ ] ( اِخ ) نام محلی درکنار راه اصفهان به خوانسار میان علی آباد و عسکران در 82800گزی اصفهان. ( یادداشت مؤلف ). در فرهنگ جغرافیایی ایران «اَلوَر» آمده است. رجوع به الور شود.
الوار. [ اَل ْ ] ( اِخ ) از دیههای سدن رستاق واقع در مازندران. ( از مازندران و استرآباد، رابینو ص 125 و 70 ).
الوار. [ اَل ْ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان مهرانرود بخش بستان آباد شهرستان تبریز، در17 هزارگزی شمال باختری بستان آباد و 6 هزارگزی شوسه اردبیل - تبریز. کوهستانی و سردسیر است. سکنه آن 760 تن شیعه اند که بزبان ترکی سخن میگویند. آب آن ازچشمه و محصول آن غلات و ینجه و شغل مردم گله داری است. راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
الوار. [ اَل ْ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان اهر، در 14 هزارگزی جنوب خاوری اهر و 2 هزارگزی شوسه اهر - خیاو. کوهستانی و گرمسیر است.سکنه آن 157 تن شیعه اند که بترکی سخن میگویند. آب آن از چشمه و محصول آن غلات و حبوب و سردرختی و شغل مردم زراعت و گله داری و صنایع دستی زنان گلیم بافی است. راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
الوار. [ اَل ْ ] ( اِخ ) دهی است نزدیک شبستر. رجوع به تاریخ هجده ساله آذربایجان چ 3 ص 440 شود.

معنی کلمه الوار در فرهنگ معین

( اَ ) (اِ. ) ۱ - تیرهای بزرگ چوبی که در ساختن سقف خانه به کار می رفت . ۲ - چوب های چهارتراش دراز و ضخیم .

معنی کلمه الوار در فرهنگ عمید

تختۀ بزرگ و ستبر و دراز که از تنۀ درخت بریده باشند.

معنی کلمه الوار در فرهنگ فارسی

اوژن گرندل مشهور به پل الوار شاعر فرانسوی ( و . سن - دنی ۱۸۹۵ - ف. ۱۹۵۲ م . ) وی یکی از موسسان سور ر آلیسم و مبتکر ترین شاعر این سبک است .
تخته بزرگ وستبرودرازکه ازتنه درخت بریده باشند
( اسم ) جمع لر.

معنی کلمه الوار در فرهنگستان زبان و ادب

{lumber} [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] محصول برش درخت به اندازه های مشخص

معنی کلمه الوار در دانشنامه عمومی

آلوار. آلوار ( به اسپانیایی: Aluar ) که مختصر شده آلومینیم آرژانتین است، شرکت ذوب آلومینیم آرژانتینی است، که تنها شرکت تولید آلومینیم در آرژانتین و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیم در آمریکای جنوبی می باشد. شرکت آلوار در سال ۲۰۰۸ معادل ۴۱۰ هزار تن آلومینیم تولید نموده است.
الوار قطعات بریده شده چوب است که به عنوان ماده اولیه در کارهای گوناگون نجاری و ساختمان سازی و غیره به کار می رود. معمولاً کنده های درختان پس از بریده شدن و حمل به کارخانجات چوب بری، در قطعات مستطیل شکلی با طول و عرض و قطر مشخص بریده و خشکانده می شوند و پس از آن به بازار مصرف فرستاده می شوند.
۸۰ درصد از الوار تولید شده در جهان از درختان نرم چوب و مابقی از درختان سخت چوب به دست می آید. امروزه در جهان سالانه بیش از سه میلیارد متر مکعب چوب تولید و مصرف می شود.
الوار تبری بیشتر از چوب هایی است که دارای ترک عمیقی باشد که به اصطلاح تبرداران لاپ یا لاش گفته می شود و به وسیله تبرزنی و اهرم کردن در ترک گرد بینه اصطلاحاً لاپه می شود و با تبر تیز تسطیح شده و جهت کارهای متفرقه خصوصاً تراورس استفاده می شود. تراورس ریل های راه آهن در طول های مختلف کوچک، بزرگ و متوسط تهیه می شود.
الوار (شهر). شهر الوار ( به انگلیسی: Alwar ) با جمعیت ۳۰۷٫۵۴۶ نفر در ایالت راجستان در کشور هند واقع شده است.
معنی کلمه الوار در فرهنگ معین
معنی کلمه الوار در فرهنگ عمید

معنی کلمه الوار در ویکی واژه

تیرهای بزرگ چوبی که در ساختن سقف خانه به کار می‌رفت.
چوب‌های چهارتراش دراز و ضخیم.

جملاتی از کاربرد کلمه الوار

«وَ نَسُوقُ الْمُجْرِمِینَ» کما تساق البهائم، «إِلی‌ جَهَنَّمَ» قال سبحانه فی مقابلة الحشر، السوق لما فی ذلک من الکرامة و فی هذا من الاهانة، ای یساقون بعنف الی ذلّ، کما تساق الإبل العطاش الی الماء. «وِرْداً» ای مشاة افرادا عطاشا، لانّ الوارد یرد لازالة العطش. قال اهل اللغة وردا مصدر، و التقدیر ذوی ورد، و قیل وردا بمعنی واردین.
کنسیم النعیم حیث حللتم حل بالواردین روح و بشری
الوار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش مرکزی شهرستان اهر واقع شده‌است.این روستا ۱۰۱ نفر جمعیت دارد.
اگرچه ساختمان‌های بسیار مرتفع را می‌توان با استفاده از الوار متقاطع چندلایه و یا مواد دیگر ساخت، اما ساختمان‌های مرتفع با تکنیک‌های فعلی دارای اشکالاتی هستند. به عنوان مثال: دیوارها و ستون‌ها آنقدر ضخیم می‌شوند که اندازه فضای داخلی قابل استفاده به شدت کاهش می‌یابد. این مسئله در ساختمان‌های کوتاه‌تر رخ نمی‌دهد.
گؤردوم طواف کعبه ده یاندیقجا یالواریر سؤیلور : دؤزوم نه قدر بو عشقین جفاسینه ؟
الوار تبری بیشتر از چوب‌هایی است که دارای ترک عمیقی باشد که به اصطلاح تبرداران لاپ یا لاش گفته می‌شود و به وسیله تبرزنی و اهرم کردن در ترک گرد بینه اصطلاحاً لاپه می‌شود و با تبر تیز تسطیح شده و جهت کارهای متفرقه خصوصاً تراورس استفاده می‌شود. تراورس ریل‌های راه‌آهن در طول‌های مختلف کوچک، بزرگ و متوسط تهیه می‌شود.
بنابر سرشماری مرکز آمار ایران جمعیت بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک براساس سرشماری مرکز آمار ایران  در سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۴،۷۸۳ نفر بوده است. ساکنین این بخش شیعه مذهب و به زبان لری بالاگریوه ای صحبت می‌کنند.
بدان که علامات خوی نیکو آن است که حق تعالی در قرآن همی گوید اندر صفت مومنان، « قد افلح المومنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون و الذین هم عین اللغو معرضون » تا آنجا که می گوید، « اولئک هم الوارثون »، و در آنجا که می گوید، «التائبون العابدون الحامدون» و تا آنجا که می گوید، « و بشر المومنین» و این که گفت، « و عباد الرحمن الذین یمشون علی الارض هونا و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما ».
استان بریتیش کلمبیا، بزرگترین صادرکننده الوار و محصولات چوب در کانادا است. صادرات الوار در کنار فیلم‌سازی و شیلات یکی از سه صنعت اصلی بریتیش کلمبیا است.
در سال ۱۸۲۸ میلادی، او در مونته کالواریو[پ] در نزدیکی دومودوسولا،[ت] یک انجمن مذهبی جدید با عنوان مؤسسه خیریه[ث] که عموماً از آن به عنوان رزمینینز[ج] یاد می‌شود، تأسیس کرد. در پاییز ۱۸۳۰ میلادی او نظارت بر قانون را در کالواریو آغاز کرد و از ۱۸۳۴ میلادی تا ۱۸۳۵ میلادی مسئولیت یک بخش کلیسایی در روورتو را بر عهده داشت. موسسات خیریه بعدی در استرسا و دومودوسولا[چ] تأسیس شدند. اساسنامه مؤسسه با ارائه به پاپ گریگوری شانزدهم در ۲۰ دسامبر ۱۸۳۸ میلادی تأیید شد. این مؤسسه به سرعت در انگلستان و ایتالیا گسترش یافت و درخواست‌ها برای ایجاد موسسات از کشورهای مختلف ارائه می‌شدند.
پاره‌ای از شهرت شاملو نیز از نگرش جنجالی‌اش به شعر و موسیقی کلاسیک و سیاست روز سرچشمه می‌گیرد: تصحیحِ دیوان حافظ او کم‌ارزش شمرده شد، فردوسی و سعدی را سخت می‌نکوهید و بعضی از شاعران اروپایی چون فدریکو گارسیا لورکا و پل الوار را می‌ستود.
در شیلات، مقدار قلابماهی آرژانتین بالغ بر ۵۰٪ از صیدها را تشکیل داده، ماهی روغنی و ماهی مرکب پس از آن قرار دارند. جنگل‌داری در ناحیه مزوپوتامیا، مزوپوتامیا گسترش یافته؛ درخت نارون برای سلولز، صنوبر و اوکالیپتوس برای مبلمان، الوار و صنایع کاغد استفاده می‌شوند. هر دو بخش بالغ بر ۲٪ را تشکیل می‌دهند.
ز عبدالوارث ار جوئی نشانه چو سوی فرق سازندش روانه
روستوم در ساخت بمب مهارت داشت و مواد منفجره‌ای را که مبارزان تبریز به کار می‌بردند، در آزمایشگاه کوچک داشناکیست‌ها، واقع در یکی از محله‌های ارمنی‌نشین تبریز، تهیه می‌کرد. داشناکیست‌های قفقاز همراه نیروهای تحت امر ستارخان و باقرخان، بین پاییز ۱۹۰۸ و ورود سربازان روسی در آوریل۱۹۰۸، در چندین جنگ در الوار، صوفیان، مرند و موجومبار، که ساکنانش ارمنی بودند، شرکت کردند.
گفت: الافراد و الانفراد. یگانه داشتن همت، و یگانه زیستن از خلق. وی گفتک الصوفیة مع الواردات لا مع الاوراد. ویرا حکایات است بسیار.
الوارد: حلول معانی به دل.
گئدیب چٶلده کی حیوانا یالواردیق که گلسین، بیزی آلسین اینسان الیندن
دان اولدوزی ایسته ر چیخا گؤز یالواری چیخما او چیخماسادا اولدوزومون یوخدی چیخاری 
الوار بازیافتی، چوب به عمل آمده‌است که از چوب‌های بکر و اولیه برای مصارف دیگر بازیافت می‌شود. بیشتر الوارهای بازیافتی از کنده‌ها و تخته‌های بدست آمده از طویله‌های قدیمی، کارخانه‌ها و انبارها به دست می‌آید. هر چند که برخی از شرکت‌ها چوب‌ها را از ساختارهای جدیدتری مانند واگن باری معادن زغال‌سنگ و بشکه‌های شراب به دست می‌آورند. الوارهای قدیمی و بازیافتی عمدتاً به عنوان دکوراسیون ساختمان‌های مسکونی به کار می‌روند، به طور مثال به عنوان دیوار پوش، دیتیل‌های اجرایی، کابینت، مبلمان و پارکت و کفپوش و ... .
یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْکُمْ یعنی یخفّف عنکم ثقل الأوزار بمواترة الواردات الی قلوبکم، یُخَفِّفَ عَنْکُمْ کلف الأمانة بحملها عنکم. یخفّف عنکم مقاساة المجاهدات بما یلج لقلوبکم من انوار المشاهدات یخفّف عنکم تعب المطالبات بروح المواصلات.