اطفاء

معنی کلمه اطفاء در لغت نامه دهخدا

اطفاء. [ اِ ] ( ع مص ) ( از «طف ء» ) اطفاء آتش ؛ فرونشاندن آن تا سرد شود. ( از متن اللغة ). از میان بردن لهیب آتش و خاموش کردن آن. ( از اقرب الموارد ). فرونشاندن آتش را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). فروکشتن آتش و چراغ. ( مجمل اللغة ) ( ترجمان تهذیب عادل بن علی ص 14 ). فروکشتن آتش. ( زوزنی ). کشتن آتش و کشتن چراغ. ( از منتخب )( غیاث اللغات ). کشتن چراغ و فرونشاندن آتش . و با لفظ کردن مستعمل. ( از آنندراج ). خاموش کردن آتش و چراغ و امثال آن. ( فرهنگ نظام ). اخماد. بنشاندن آتش : در اطفای آن جمره و تسکین فتنه آثار مأثورو مساعی مشکور نمود. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 437 ).
- اطفاءآتش . رجوع به اطفای آتش شود.
- اطفاء چراغ . رجوع به اطفای چراغ شود.
- اطفاءحرارت . رجوع به اطفای حرارت شود.
- اطفاء سراج . رجوع به اطفای سراج شود.
- اطفاء عطش . رجوع به اطفای عطش شود.
- اطفاء عطش کردن . رجوع به اطفای عطش کردن شود.
- اطفاء کردن ؛ خاموش کردن. بنشاندن. فرونشاندن. رجوع به اطفاء شود.
- اطفاء نار. رجوع به اطفای نار شود.
- اطفای آتش ؛ خاموش کردن آتش. رجوع به اطفای نار شود.
- اطفای چراغ ؛خاموش کردن چراغ. رجوع به اطفای سراج و اطفاء شود.
- اطفای حرارت ؛ فرونشاندن گرما :
مرگ اطفای حرارت نکند عاشق را
سنگ آتش بهمان آتش خود در دریاست.واله هروی ( از آنندراج ).- اطفای سراج ؛ فرونشاندن چراغ. خاموش کردن چراغ. کشتن چراغ.
- اطفای عطش ؛ نشاندن تشنگی. فرونشاندن عطش.
- اطفای عطش کردن ؛ قطع عطش کردن. نشاندن تشنگی. رجوع به اطفای عطش شود.
- اطفای نار ؛ فرونشاندن آتش. کشتن آتش. خاموش کردن آتش. بنشاندن آتش. رجوع به اطفاء شود.
|| اطفاء فتنه و جنگ ؛ فرونشاندن آن. تسکین دادن آن. ( از اقرب الموارد ). || مداومت دادن بر خوردن ماهی طافی . ( از متن اللغة ).

معنی کلمه اطفاء در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] (مص م . ) خاموش کردن . اطفال ( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ طفل ، کودکان .

معنی کلمه اطفاء در ویکی واژه

خاموش کردن. اطفال (اَ)
جِ طفل ؛ کودکان.

جملاتی از کاربرد کلمه اطفاء

ولو لم جرت دمعة من عیونی فما اطفاء النار ذات الوقودی
حامِض: به معنی ترش است و فعل او تلطیف و تفتیح و تنقیه مجاری و تبرید و تجفیف و تسکین صفراء و اطفاء تندی خون و تولید بادها و مضرّ اعصاب و هر چه زبان را اندک به گزد و با قلیل جلا و عذوبت و تقطیع باشد، حامض نامند.
خاموش کردن آتش یا اطفاء حریق مجموعه اقداماتی است که برای مقابله با آتش به وسیلهٔ خاموش کردن، کنترل یا هدایت آتش‌های ناخواسته انجام می‌گیرد. اهداف آتش‌نشانی حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و حفاظت از محیط زیست است. شماره تلفن آتش‌نشانی ۱۲۵ است.
شود حریص بر اطفاء روشنایی شمع چو نیم سوخته پروانه را زمان آمد
کلما هم اوقدوا نار الوغی اطفاء الله نارهم حتی انطفا
آتش‌سوزی در ساختمان ۲۴ طبقه «برج گرنفل» در ساعات اولیه چهارشنبه، ۱۴ ژوئن، آغاز شد و مأموران آتش‌نشانی با بیش از چهل دستگاه خودرو اطفاء حریق از پایگاه‌های مختلف شهر لندن برای کمک به ساکنان و فرونشاندن آتش به محل اعزام شدند. به گفته رئیس سازمان آتش‌نشانی لندن، این آتش‌سوزی تلفاتی جانی داشته‌است. این حریق در ساعاتی بعد از نیمه شب از طبقه دوم شروع و تمامی طبقات فوقانی را فراگرفت. سرانجام این آتش‌سوزی در صبح روز پنج شنبه مهار شد.
استفاده از آب در اطفاء حریق باید خطرات انفجار بخار را نیز در نظر بگیرد، که ممکن است هنگام استفاده از آب در آتش‌سوزی‌های بسیار داغ در فضاهای محدود، و انفجار هیدروژن، زمانی که موادی که با آب واکنش می‌دهند، مانند فلزات خاص، رخ دهد. یا کربن داغ مانند زغال‌سنگ، زغال‌سنگ یا گرافیت کک، آب را تجزیه کرده و گاز آب تولید می‌کند.
اسپرینکلر یک وسیله اطفاء کننده خودکار است که با رسیدن حرارت به عنصر حرارتی آن، باز شده و آب را روی منطقه تحت پوشش خود تخلیه می‌کند. اسپرینکلرها بنابر طراحی سنسور حرارتی خود در دماهای مختلف فعال می‌شوند. اسپرینکلرها بر اساس نوع پاشش به پایین زن و بالازن و دیواری تقسیم‌بندی می‌شوند. انتخاب نوع پاشش بر اساس شرایط معماری، شرایط سامانه لوله‌کشی، نوع سقف و… صورت می‌گیرد. روی اسپرینکلرها مشخصات آن‌ها به اختصار درج می‌شود.
نار شهوت را چه چاره نور دین نورکم اطفاء نار الکافرین
در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲، یک آتش‌سوزی در یک ساختمان بلند مسکونی در اورومچی، سین کیانگ، چین روی داد. در این حریق ده نفر کشته و ۹ نفر دیگر مجروح شدند. سؤالات و ابهاماتی در این مورد وجود دارد که آیا اجرای سختگیرانه سیاست کووید صفر توسط دولت چین باعث شده که ساکنان نتوانند ساختمان را ترک کنند یا در تلاش آتش‌نشانان برای اطفاء حریق تاثیر‌گذار بوده است. اطفای این آتش‌سوزی سه ساعت به‌طول انجامید. پس از آتش‌سوزی، در شانگهای، نانجینگ و پکن تظاهرات و اعتراضاتی برگزار و از سیاست دولت چین در برابر کووید صفر انتقاد شد و برخی از آنها از شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین خواستند تا استعفا دهد.
آتش‌نشانی هوایی گونه‌ای از عملیات مقابله با آتش است که در آن از مسیر هوا و هواگرد به منظور عملیات اطفاء آتش استفاده می‌شود. این گونه عملیات بیشتر در آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مهار آتش‌سوزیهایی که در مناطقی که از راه‌های زمینی غیرقابل دسترسی هستند، انجام می‌شود. در این گونه عملیات از اقسام مختلف هواگرد که توانایی حمل مواد ضد آتش را دارند استفاده می‌شود ولی هواپیما و بالگرد دو گونه پر کاربرد در این گونه مأموریت‌ها به حساب می‌آیند.
عاقبت مامون پی اطفاء نور دادگر شد
با توجه به افزایش آتش‌سوزیهای جنگل‌ها و مراتع در ایران که به موجب افزایش گرمای هوا به وقوع پیوسته، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصمیم به پیشگامی در زمینه استفاده از عملیات اطفاء هوایی برای مهار آتش‌های وسیع گرفته و به موجب این اقدام به تبدیل یک فروند ایلیوشین ایل-۷۶ و یک فروند توپولف-۱۵۴ به هواپیماهای آتش‌نشان نموده است. ایلیوشین مزبور قادر به حمل تانکرهای مخصوص مایعات مجموعاً به ظرفیت ۴۰ الی ۴۳ هزار لیتر است و می‌تواند در مدت ۱۰ الی ۱۵ ثانیه آن‌ها را تخلیه نماید. در حالیکه توپولوف مزبور قادر به بارگیری حدود ۲۰ هزار لیتر مایعات اطفاء حریق است و مدت زمان لازم برای تخلیه آن‌ها بالغ بر ۱۰ ثانیه برآورد شده است.
یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا یخمدوا نور اللَّه دین الاسلام و القرآن و بیان صفة محمد ص، بِأَفْواهِهِمْ بشرکهم و کذبهم و خصّ الفم دون اللّسان لانّ الاطفاء بالشّفة یکون.
آتش‌نشانی هوایی گونه‌ای از عملیات مقابله با آتش است که در آن از مسیر هوا و هواگرد به منظور عملیات اطفاء آتش استفاده می‌شود. این گونه عملیات بیشتر در آتش‌سوزیهای گسترده جنگل‌ها و مهار آتش‌سوزیهایی که در مناطقی که از راه‌های زمینی غیرقابل دسترسی هستند، انجام می‌شود. در این گونه عملیات از اقسام مختلف هواگرد که توانایی حمل مواد ضر آتش را دارند استفاده می‌شود ولی هواپیما و بالگرد دو گونه پر کاربرد در این گونه مأموریت‌ها به حساب می‌آیند.
قیل: و لم؟ قال: «لانّه اطفاء للمرّة و انقع للغلّة و ابعث علی الشّکر».
آنکه دارد کبریا را سعی در اطفاء نور هست چون ابلیس از سر منزل توفیق دور
دسترسی سخت به طبقه منفی ۴، وجود دود شدید و دمای بالای محل حریق که گاهی به ۷۵۰ درجه سانتیگراد هم می‌رسید به عنوان دلایل طولانی شدن عملیات اطفاء حریق مطرح شد.